Solex forum
Posted By: solexjantje sinamec - 30/04/21 05:32 PM
Is er iemand op het forum die weet wat het ontstekingstijdstip van de sinamec hulpmotor is ?
Posted By: Joan Re: sinamec - 30/04/21 08:52 PM
Mogelijk dat peter Vennix dat weet. Als je de slag weet kan ik een gok doen. de meeste 50 cc hulpmotoren komen weg met een ontsteking tussen de 1.8 en 2 mm voorontsteking. 35 cc motoren met tussen de 1.4 en 1.8 mm 60 cc hulpmotoren met ca 2 tot 2.4 mm. gezien dat het allemaal geen racemotoren zijn maar motoren die maar wat rommelen is een "exact" tijdstip nou niet echt een heilig moeten. Zeker als er al wat slijtage is en de compressie te wensen overlaat is het vervroegen van het tijdstip vaak een remedie om er nog iets aan vermogen uit te prutsen
Posted By: solexjantje Re: sinamec - 08/05/21 10:05 AM
heb mijn sinamec aan de praat gekregen voorontsteking 2mm alleen het motortje blijft maar viertakken wat kan daar het probleem van zijn ?
Posted By: Sambaman Re: sinamec - 08/05/21 10:44 AM
valse lucht ?
Posted By: Joan Re: sinamec - 08/05/21 11:48 AM
Viertakten sinamec: mogelijk een verrabbezakte sproeier om te testen wil het wel eens helpen om een koper adertje van een electra draad ( met inwendig meervoudige koperdraadjes zoals een luidsprekersnoer) door het gaatje heen te rijgen zodat er minder brandstof doorheen kan, is even een slag want je moet er ergens een krul in vouwen zodat hij wel blijft zitten. wat zit er voor een luchtfilter op ? wat zit er voor een carburateur op ?
Als er een dellorto op zit heb je een draaibaar luchtfilter dat werkt exact als de remluchthevel van de solex, onder het luchtfilterhuis zit een wigvormige gleuf die je meer of minder open zet met het luchtfilterhuis, dan moet je hem op "armer" draaien



Suggestie van valse lucht bij viertakten ga ik zeker niet in mee het is een verbrandingsprobleem, OF door een te rijk mengsel of door te weinig compressie zodat de verbranding in beide gevallen te traag verloopt
Posted By: John Meisters Re: sinamec - 08/05/21 06:28 PM
Soms gaat een Solex viertakten van een verstopt uitlaat systeem
Posted By: FFAnders Re: sinamec - 08/05/21 09:42 PM
Ik heb dat afgelopen jaar ook meegemaakt met een hulpmotor van een Flandria Ideal.
De voorontsteking afgesteld op 2mm maar daarbij liep de motor niet lekker.
Uiteindelijk de afstel gegevens kunnen vinden en daarbij blijkt dat dit 2,5 tot 3mm moet zijn.
Dit ingesteld en de motor liep veel beter.
Kortom : die 1,8 of 2mm voorontsteking werkt niet bij alle typen hulpmotoren.

Attached picture Flandria 4.jpg
Posted By: Joan Re: sinamec - 09/05/21 07:02 AM
goed dat er een bijlage bij zit, daar zie je ook al dat de compressie slechts 1 op 6 is . met die 1,8 tot 2 mm heb je een aardige startwaarde zodat hij tenminste loopt zoals ik al stelde in mijn vorige bericht " Zeker als er al wat slijtage is en de compressie te wensen overlaat is het vervroegen van het tijdstip vaak een remedie om er nog iets aan vermogen uit te prutsen"
en dan afhankelijk van zijn conditie en verdere opbouw kun je dan verder spelen , verschil kamzuiger en vlakke zuiger maakt ook al uit en of de bougie aan de kant van de spoeling zit of juist aan de kant van de uitlaatpoort
Posted By: Joan Re: sinamec - 10/05/21 07:26 AM
Nog even ter aanvulling: als er een echte ontsteking is gemonteerd dien je de "vonk kracht' in te stellen met de punten. deze moeten 0.4 mm open gaan daar zijn ontstekingen op doorontwikkeld. het tijdstip dien je in te stellen door de grondplaat waarop de punten ( en meestal ook de spoelen ) op zitten te verdraaien. Daar hebben deze platen onder de koppen van de bevestigingsschroeven langwerpige gaten voor om dat verschuiven mogelijk te maken. ga dus niet zoals bij solex de ontsteking stellen door aan de punten te rommelen
© Solex Forum