Solex forum
Posted By: Sambaman Carterlager vastzet ring - 03/03/19 05:30 PM
Ik ben er maar weer eens aan begonnen. Een ongelooflijk mishandeld solexje van der heem. Ik zet hieronder wat foto's. Om maar even aan te geven de schetsplaten zaten binnenstebuiten en helemaal verkeerd. Overal lek en vol olie. Soit in need of some TLC.

En dan zit je op een gegeven moment weer helemaal aan dat punt dat je de lagers gaat vervangen. En ja hoor ook hier is iemand me al voor geweest ... en ja weer een probleem met die afdichtingsringen.
Namelijk hij zat er niet grin Nu ja er zat iets kan niet goed meer opmaken wat het is of was.

Ik heb er nog 1 liggen van de vorige restauratie. Maar ik wil jullie wijze raad toch even inroepen om geen fouten te maken.

Die ring met nr GR 090 07

Is die hetzelfde bij alle oude types Nederlandse Solexen ? Is deze nog ergens te verkrijgen of is daar een vervanging voor ? Of maak ik deze na ?

Attached picture start (Mobile).JPG
Attached picture DSC_0632 (Mobile).JPG
Attached picture DSC_0631 (Mobile).JPG
Posted By: Joan Re: Carterlager dichtingsring - 03/03/19 07:25 PM
fotos direct op de website plaatsen is toch makkelijkere, de ring bij het lager lijkt een eruit gevallen "Z' dichtring die dus met het lager is meegekomen. De laatst getoonde ring is NIET als afdichtring te gebruiken dat is de ring om het lager mee in het carter vast te zetten en komt OP het lager en niet ACHTER het lager , goede ringen voor ACHTER het lager zijn nauwelijks te krijgen, er zijn wel gestanste ringen te krijgen maar die zijn veelal te droevig voor woorden want gegolfd of met een slag of met bramen, hooguit geschikt voor ACHTER een 3800 lager waar hij niet gebruikt wordt als afdicht ring maar als blokkeer ring om de keerring die in een 3800 zit op zijn plek te houden
Posted By: Sambaman Re: Carterlager dichtingsring - 03/03/19 08:01 PM
Originally Posted by Joan
fotos direct op de website plaatsen is toch makkelijkere, de ring bij het lager lijkt een eruit gevallen "Z' dichtring die dus met het lager is meegekomen. De laatst getoonde ring is NIET als afdichtring te gebruiken dat is de ring om het lager mee in het carter vast te zetten en komt OP het lager en niet ACHTER het lager , goede ringen voor ACHTER het lager zijn nauwelijks te krijgen, er zijn wel gestanste ringen te krijgen maar die zijn veelal te droevig voor woorden want gegolfd of met een slag of met bramen, hooguit geschikt voor ACHTER een 3800 lager waar hij niet gebruikt wordt als afdicht ring maar als blokkeer ring om de keerring die in een 3800 zit op zijn plek te houden


Sorry Joan , blush , ik verbeter het nodige in de post. Ik dacht dat deze ook een dichtende functie had. De andere 2 die achter het lager komen zijn nog goed en heb ik gelukkig nog. Maar dus even de ring die tegen het lager zit, is deze nog te krijgen of hoe los jij dit op als je geen hebt ? lager lijmen ?

Mvg Sam
Posted By: FFAnders Re: Carterlager dichtingsring - 03/03/19 08:09 PM
Plaatje 2 is een voorbeeld uit het topic "Bouw Solex naar eigen wensen" waarom je een open lager moet gebruiken.
Terug naar dit onderwerp , in het carter zitten 2 draadgaten waar 2 borgplaatjes met 2 verzonken schroeven de opsluitring, die dikke ring, op zijn plaats moet houden.
De verzonken schroeven horen met een centerpunt geborgd te zijn tegen verdraaiing.
Posted By: Sambaman Re: Carterlager dichtingsring - 03/03/19 08:22 PM
Originally Posted by FFAnders
Plaatje 2 is een voorbeeld uit het topic "Bouw Solex naar eigen wensen" waarom je een open lager moet gebruiken.
Terug naar dit onderwerp , in het carter zitten 2 draadgaten waar 2 borgplaatjes met 2 verzonken schroeven de opsluitring, die dikke ring, op zijn plaats moet houden.
De verzonken schroeven horen met een centerpunt geborgd te zijn tegen verdraaiing.


Kan ik die ring wat met een platte hamer vlak slaan en dan hergebruiken ?
Posted By: FFAnders Re: Carterlager dichtingsring - 03/03/19 10:41 PM
Dit soort ringen worden, voor zover ik weet, niet meer nieuw verkocht dus je zal het hiermee moeten doen.
Als de ring niet vlak genoeg is dan zal de krukwang er tegenaan schuren.
Posted By: Joan Re: Carterlager dichtingsring - 04/03/19 07:07 PM
zoek een ring die dezelfde buiten diameter heeft, maak het binnen gat minstends zo groot dat hij NIET de binnenring van het lager raakt ( dat doet een originele veelal wel) en gebruik deze ring. die doordrukkingen ( twee naar 1 kant en eentje naar de andere kant kun je missen, was bedoeld om te zorgen dat de buitenring van het lager niet in het carter zou draaien, je moest dan ook de enkele doordrukking prcies in een uitsparing van het lager laten vallen en de andere twee doordrukkingen zo plaatsen dat ze precies om 1 van de twee borglipjes die met het verzonken boutje vast zitten vallen. dat kan alleen goed lukken als je een lager hebt met een uitsparing in de zijkant van de lager buitenring EN je die uitsparing dan ook nog eens bij montage van het lager goed hebt gepositioneerd ten opzichte van het M6 boutgat in het carter. Veel te veel moeite blijft zo ook wel zitten als de lager passing goed is en als deze niet goed is helpt borgen ook al niet meer
Posted By: Sambaman Re: Carterlager dichtingsring - 04/03/19 08:08 PM
Originally Posted by Joan
zoek een ring die dezelfde buiten diameter heeft, maak het binnen gat minstends zo groot dat hij NIET de binnenring van het lager raakt ( dat doet een originele veelal wel) en gebruik deze ring. die doordrukkingen ( twee naar 1 kant en eentje naar de andere kant kun je missen, was bedoeld om te zorgen dat de buitenring van het lager niet in het carter zou draaien, je moest dan ook de enkele doordrukking prcies in een uitsparing van het lager laten vallen en de andere twee doordrukkingen zo plaatsen dat ze precies om 1 van de twee borglipjes die met het verzonken boutje vast zitten vallen. dat kan alleen goed lukken als je een lager hebt met een uitsparing in de zijkant van de lager buitenring EN je die uitsparing dan ook nog eens bij montage van het lager goed hebt gepositioneerd ten opzichte van het M6 boutgat in het carter. Veel te veel moeite blijft zo ook wel zitten als de lager passing goed is en als deze niet goed is helpt borgen ook al niet meer
grin dat ik heb ik dan vandaag toch liggen doen. Met hopelijk succes eek De volgende die op de reddinglijst staat zal met een nieuwe ring worden want nu heb ik geen meer in mijn stock.
Posted By: Sambaman Re: Carterlager dichtingsring - 05/03/19 07:04 PM
Missie geslaagd. Weer een solex op de baan en een die gaat als een banaan. Snap eindelijk heel dat ontsteking verhaal. Deze was een volledige revisie en starte vd eerste duw. Danzij jullie hulp.
Posted By: Alfons_Amuse Re: Carterlager dichtingsring - 06/03/19 06:24 PM
Mooi dat hij loopt. Altijd weer een leuk moment dat hij weer wil.
Plezier strakjes want het weer is nu niet veel hé.
Posted By: Sambaman Re: Carterlager dichtingsring - 07/03/19 07:13 AM
Ja klopt idd ... zodra het zonnetje er is ben ik er niet meer smile
© Solex Forum