Ik heb een nieuw project, een blauwe Franse Solex (géén AMI)3800 luxe. Nu is mijn vraag of deze dezelfde blauwe kleur heeft als een AMI ? Foto's volgen.
Op het vliegwielkapje, de drijfstang en de zuiger na is hij compleet en wanneer ik de juiste kleur erbij heb dan is het zo gepiept, er zitten namelijk geen biesjes op dit model. Dus uit elkaar, laten poedercoaten, in elkaar en toeren maar !
Ik zet er trouwens nog wel een zadelbalk met NL nummer op, scheelt weer €93,-
De vorige eigenaar heeft het tandwiel met as er geprobeerd uit te halen zonder het frame uit elkaar te willen draaien.
Dit heeft hij schijnbaar met hamer en nijptang geprobeerd. Het framedeel was vernaggeld en de kettingkast (of wat er voor doorgaat) ook, deze is ook vervangen.
Zo, mijn Franse 3800 heeft een kenteken ! Het is wel raar dat er opeens zwarte onderdelen opzitten
In september nog een tochtje mee rijden en dan gaat hij (weer) uitelkaar.
Als je dit met een auto doet heet het omkatten!! bij een solex lijkt het redelijk onschuldig maar ik denk dat er instanties zijn die daar anders over denken.....ik weet dat de RDW veelvuldig gebruik maakt van de SolexSite!
Bij een auto mag je ook chassis-delen en carosseriedelen vervangen als het maar volgens de regels gebeurt en dat heeft toch niets met omkatten te maken ??
Iets met honden ???over wakker maken en dan gek vinden als jouw mooie Solex ineens met een ander kenteken met de juiste nummers rondrijd knap onhandig maar ga zo maar door Vr gr Hans Welp
Wanneer het framenummer een kenteken heeft gekregen dan kan je dat nummer geen tweede keer meer gebruiken ,dan gaat er bij de RDW wel een belletje rinkelen en dat is volgens mij hier niet het geval.
Als ik een kaal chassis van een 2CV heb met het daarbij behorende kenteken, Dan kan er zo een ander koets van een 2CV op zetten. Als ik er een Lomax of een Burton van maak moet hij wel gekeurd worden omdat het type dan niet klopt. Als ik een framebuis van een 3800 met het VIN er in heb , dan kun je er zonder problemen een 3800 van maken. Dit is volkomen legaal. Bouw je van de overgebleven onderdelen weer een solex dan moet daar door rdw weer een nieuw nummer in gegraveerd worden met een nieuw kenteken.
In de periode dat de kentekens op de brommers kwamen kon men bij de fietsenmakers het laten controleren, heelveel mensen kwamen met een framedeel met nummer aan en kreeg daar op een kenteken . Dit heeft niets met omkatten te maken, dat is heel wat anders .
RAL ?? Ik heb zelf ook een AMI maar de 3800 is zo door de zon verkleurd dat ik niet kan zeggen of het dezelfde kleur is...
daarom is bijvoorbeeld een balhoofdpen zo leuk om te laten scannen, zit wel kleur op maar is nooit verkleurd ook binnenkanten van luchtfilters of frameddelen die nooit zon hebben gezien zijn goed in te scannen met de huidige kleurmengmachine scanners
Ziet er strak uit, mooi kleurtje, bagagedrager lijkt doorgezakt, als dat zo is kan je hem beter nu richten ander loopt straks de band aan in het spatbord.
Heb deze gekregen omdat er geen frameno in zat. Ook zaten er geen spatborden op. Had nog een setje zwarte liggen en heb deze gespoten. Heb ook het spatbord achter wit gemaakt en voorzien van een oud stock achterlicht. Ben nu met een motortje bezig, gekocht in Lommel van een Fransoos. Jaa, dat motortje waar de losse zuigerveer in zat. Dit blokje heb ik gekieteld volgens een JRT setje, hopen dat het ding gaat lopen als de brandweer. Maar het is koud in de garage, dus er wordt weinig gerommeld. Ga voorlopig lekker Dakar volgen!!
Oooh, dan heb ik bij de RDW een "blauwe oto" met wel een frame- nummer. Staat toch rechts in de zadelbalk? Tja, je moet soms wat. Ga hem zo verkopen met frame-nummer maar zonder kenteken.
Vandaag eindelijk de crackset binnengekregen ( deze is WEL de juiste ). Kan ik weer verder met monteren. Het setje dat erop zat was niet meer mooi te poetsen....
Voor 25 euro heb je een nieuwe. Heb ik ooit eens gekocht, functioneert nog steeds goed, maar er staat wel erg groot Yang Yiu op (of zoiets). Eeehhhh, tja ...
Ik was vanavond bij een poedercoater. Die liet me onderdelen zien die hij in chroomkleur gecoat had. Zag er echt niet slecht uit. Misschien niet voor een stuur maar voor zaken die niet zo in het oog vallen als trapstangen heel goed te doen.
Vandaag as van voorwiel schoongemaakt, spul iets te vast in de bankschroef gezet (te koud ?) en knapte kapot. Haal van het zolder even ander Frans voorwiel, en ja hoor, andere as, groter soort kogeltjes.... dus het hele spul maar omgezet. Gelukkig was het schroefdraad wel hetzelfde en kon ik de mooiere afdekplaatjes en moeren wel hergebruiken.
Waarom toch al die andere dingen die eigenlijk hetzelfde zijn ???
Mooie kist op de achtergrond! Originele ruilmotor kist?
Controleer even de afdichtingen (laatste foto met de bek wijd open). Links van de rol en tankbevestiging in carterdeksel. Maar dat had je zelf natuurlijk al gezien. Ben trouwens jaloers op je kacheltje!
Mooie kist op de achtergrond! Originele ruilmotor kist?
Controleer even de afdichtingen (laatste foto met de bek wijd open). Links van de rol en tankbevestiging in carterdeksel. Maar dat had je zelf natuurlijk al gezien. Ben trouwens jaloers op je kacheltje!
Orginele kist ja, zit al wel een blok in zonder cartenummer maar deze moet nog schoongemaakt en in elkaargezet worden
Kun je nu goed gebruiken in de schuur en is ideaal om een carter "groter" te laten worden wanneer je een gekoeld lager wilt plaatsen
Maar een paar foto's terug kun je de vettigheid naast de rol zien zitten. Nu ik er toch mee bezig ben neem ik liever het zekere voor het onzekere, vandaar de vervanging.
Als ik het goed heb moet ik toch het hele blok uit elkaar halen. Onderstaande heb ik van een onderdelen site :
Joint Spi carter Ancien Modèle pour SoleX 3800 (zie foto)
Se monte sur VéloSoleX 3800 antérieurs à 1973 jusqu'au numéro moteur : 4 700 000 environ, sur 5000 antérieur à 1973 jusqu'au numéro moteur 7 140 000 environ et sur Micron. dimensions 21.5x40x5
Bijde carters heb ik even gestraald rond de kering passing, carter met de grote opgesloten kering heeft een glad oppervlak rond de kering passing.. en het carter met de kleine kering heeft een blokjes patroon ronde de kering passing deze kering kan van buiten af vervangen worden.
Carter met grote kering die opgesloten achter het lager zit. Carter met kleine kering die van buitenaf vervangen kan worden
Ik heb trouwens geen stukje aluminium gebruikt om het schroefdraad van de as te beschermen. Ik heb de vliegwielmoer erop gerdaaid net zover tot die gelijk lag met het einde van de as. Natijd kon ik hem gewoon met de vingers er weer afdraaien, dit ging dus lekker.
Ik denk dat ik het zo ga proberen : wat dat lager betreft, op ongeveer 3 punten een rand van de buitenring van het lager wat terugwerken zodat hij daar smaller wordt. je genereert dan weer een spleet aan cartermateriaal dat je als rand naar binnen kunt velzen, gebruik daar geen centerpunt voor maar bijvoorbeeld een stift van een oude schroevedraaier waar je het blad van hebt voorzien van een ronde neus, nu mag je wel een hamer gebruiken om voorzichtig de rand van het carter naar het lager te tikken, niet te vaak slaan want dan vermoei je het materiaal en breken er splinters af
_________________________ Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Kijk eens op krukaslagers vervangen ,daar stat maar het enige goede mannier voor het vervangen van lagers die voor eigenlijk niet te vervangenlagers goed genoeg is . En ik kan het weten (meer dan 30 jaar ervaring). En ook voor het weer opnieuw een nieuw lager monteren . Meer weten ,meer vragen.
Kijk op de manieren van lagers vervangen die er te los inzaten,. De lagers hoeven als ze goed vast zitten nooit vervangen te worden. Alleen als er waterschade en of roest in zit dan wel. Deze lagers worden zo licht belast dat ze normaal makkelijk de levensduur van een solex kunnen overleven. Maar zo als altijd zijn er uitzonderingen.Veel gereden zonder werkende luchtfilter waardoor er een gedeelte van onze aardkorst door het fijne mechaniek (SOLEX) weer heeft verlaten via de uitlaat,natuurlijk na gedane arbeid. Maar nu de lagers er toch ui zijn staan er goede manieren beschreven op het web.
Eindelijk weer even bezig geweest met de 3800, wanneer ik de verhalen goed heb begrepen is dit een manier om het lager te borgen. Correct me if I'm wrong.
Nou, dit is 'm dan : de bling bling Solex voor de vrouw.
Foto voor en na, er staan meer foto's in het album (zie link). Paar kleine dingen moeten nog gebeuren, een nieuwe tank en vliegwielkap maar verder is ie aardig af.
Het ontvetten van een kunstof ding dat je wil lakken is heel belangrijk. Ik wil een nieuwe lichtkap blauw spuiten maar volgens zit daar een waslaag op. Hierdoor gaat deze beter uit de gietmal. Hoe zou ik zoiets het best kunnen ontvetten? Heeft iemand een idee?
In principe wordt er nooit olie of was in een Spuitgietmal(matrijs) gebruikt omdat die olie of was zich dan kan mengen met de kunststof wat niet ten goede komt van de kwaliteit. Het (evt.) ontvetten kan je met b.v. een remmenreiniger doen. Probeer dit even uit aan de binnenkant om er zeker van te zijn dat het kunststof niet aangetast wordt.
Ik zou voor nieuwe gaan. Ik denk dat de verf er ook met een goede primer op een gegeven moment vanaf zal breken of eraf zal worden gestoten bij demonteren ofzo. Daarnaast is de olie die in de benzinezit zo agresief, dat bij elke keer knoeien deze de lak zal gaan aantasten en op een gegeven moment zit je met een half rode tank. Ik heb dat zelf gehad met een reservetank die ik in de hamerite gespoten had. Wat betreft de kosten zal het onder de streep niet zoveel uit gaan maken. Een goede spuitbeurt en primer kost je ook al snel een paar tientjes, net als een andere tank en kap. De kappen en tankjes in de handel zijn wel gebroken wit. Je kunt beter het luchtfilter huis dan in gebroken wit spuiten. Past ook beter bij de banden, zadel en handvaten. ;-)
Is wel triest als je er veel werk aan heb t gehad en de lak komt los .
Met een goede 2-komponenten lak heb je daar geen last van dat de lak oplost als er een druppel of een sloot benzine overheen gaat. Ik heb bij een auto nog nooit gezien dat de lak rond de tankdop opgelost was.
Zoek eens op plastidip, mogelijk een goed alternatief. Ik heb strak werk gezien met dit spul, en het blijft goed zitten zegt men.
Valt het later toch tegen dan pel je het eenvoudig er van af. Proberen waard. Deel je ervaring hier als je het gaat doen, het is nog weinig gebruikt bij ons
Plastic kapjes spuiten heb ik wel ervaring mee, met een goede plastic hechtprimer, en 2k lak blijft dat prima zitten. Kunstof tank nog nooit geprobeerd, zou ook moeten willen maar als het mijn solex was zou ik zeker een nieuw wit setje tank/kap kopen, komt veel dichter bij het origineel en hobby mag geld kosten....toch??
Plastic kapjes spuiten heb ik wel ervaring mee, met een goede plastic hechtprimer, en 2k lak blijft dat prima zitten. Kunstof tank nog nooit geprobeerd, zou ook moeten willen maar als het mijn solex was zou ik zeker een nieuw wit setje tank/kap kopen, komt veel dichter bij het origineel en hobby mag geld kosten....toch??
tankjes spuiten zou ik mee oppassen, de moderne brandstof heeft componenten die door het plastic kunnen diffunderen, dan heb je misschien wel een goed startproduct maar grote kans dat de benzinedamp dat weer teniet doet.
Kwestie van keuze soms. Wat kost het om een nieuw setje te kopen en wat kost het om te spuiten. Met het risico dat je later misschien toch moet kopen. Tja, aan u de keuze.
Ja als je echt dezelfde kleur wil, dan moet je gaan spuiten en hopen dat het allemaal goed gaat. Mijn advies is om daar eens met een autospuiter over hebben. Die jongens weten wel hoe het zit.
Volgens mij had je het blokje gereviseerd?? heb je de carter pasvlakken waar de cilinder op komt wel haaks gevlakt op de plaatsen van de draadeinden? als ik jou verhaal zo lees lijkt het me dat de drijfstang wringt.
Ben benieuwd naar het filmpje, al hoewel je het geluid op de computer ook niet goed kan beoordelen.
Draait het vliegwiel netjes rond ?? Mocht er iets van vuil op de conus zitten dan kan deze ook gaan slingeren en ,ondanks dat hij vast zit, rare trillingen veroorzaken.
Heb een filmpje gemaakt, ik hoop dat er wat van te zien is, anders moet ik er de straat maar eens mee op en dan filmen.
Het vliegwiel voelt "gewoon"aan wanneer ik hem ronddraai en wanneer ik hem met de hand ronddraai hoor of voel ik geen andere rare dingen in het blok.
Zoals je kunt zien start hij lekker vlot maar komt nog niet helemaal goed op toeren, er komt nog een andere condensator in en de contactpunten moeten ook nog beter afgesteld worden.
Zo te zien heb je genoeg compressie. Wat me opvalt is dat hij snel gaat 4takten. Idd, eerst maar eens die puntjes en condensator er in en goed afstellen. Op zich loopt hij wel. Zei je nou dat de snelheid wat tegen viel?
Snelheid gaat, het is zo dat de motorlifter tijdens het rijden enorm schudt ( kijk maar op de video vanaf 1.14 minuten) en ik heb het idee dat bij deze trillingen ik het tankje en of andere onderdelen binnen 10 km kwijt ben.
Nee niet echt, kan natuurlijk altijd wel. Als hij echt te vroeg staat dan kan ik me er wel iets bij voorstellen maar denk niet dat het de onsteking is. Misschien een over bodige vraag maar is je rol goed? Is de zuiger origneel, ik bedoel niet ingekort ofzo?
Maar ik heb het filmpje eens op volledig scherm bekeken en bij 29 sec. zie je onder bij de cylindervoet wat belletjes.... Waarschijnlijk dus toch een stukje ongelijkheid daar en dus zo de zuiger aan het "wringen" ?
Die benzine retourslang lekt maar dat is zo opgelost. Wat ik ook zie is voorop de cilindervoet, schuin boven het tankboutje, daar lijkt ook een kleine lekkage op de voetpakking. Gezichtsbedrog ?? Die lekkage verklaart niet de trilling, tenzij de cilinder los staat.
Ja valse lucht trekken, daardoor is hij zo gevoelig voor 4takten. Zoals de andere zeggen. Gewoon de cilinder demonteren en goed kijken wat er fout is. Komt wel goed.
Ik denk dat het ding nog lang niet zo slecht loopt. De rubber scharnierbussen zijn volgens mij versleten, daarom danst het blokje zo. Dit verniewen in combinatie met nieuwe veren aan de binnenkant van de schetsplaten. Die resonantie is een bekent geluid namelijk de spaak en bediening van de decompressie-klep. Een nieuwe voetpakking en netjes(vlak)monteren, volgens mij heb je dan een torretje!
De scharnierbussen heb ik eruit gehad en die waren nog strak en buigzaam, de beide ringen zijn er ook weer ingekomen, de veren zijn ook gereviseerd, maar bedankt voor het meedenken.
De resonantie zit hem niet in het geluid maar in het trillen van (vooral) de motorhevel en het tankje, dit is helaas niet zo goed zichtbaar op de video.
Ja valse lucht trekken, daardoor is hij zo gevoelig voor 4takten. Zoals de andere zeggen. Gewoon de cilinder demonteren en goed kijken wat er fout is. Komt wel goed.
ja, je hebt er solexen bij waar op de een of andere manier de combinatie niet goed is en die trillen meer dan een ander.
andere oorzaken: soms omdat het vliegwiel slecht behandeld is en slingert ( Oa met een poelietrekker trekken en niet volgens de originele methode met moer en de opgeschroefde ring) soms zit er een te zware zuiger in. soms de kop teveel afgevlakt en stoot de zuiger tegen de decompressie of het eilandje eromheen
Heb je het carterdeksel nog opnieuw gemonteerd om die lekkage bij de voetpakking te verhelpen ?? Als het deksel iets te hoog zit ( > lekkage) kan de cilinder wat scheef staan wat mogelijk de trillingen veroorzaakt.
Het is wel weer werk maar je wilt het toch oplossen.
Ik denk dat het een combinatie van factoren was : Schetsplaatveren konden toch nog wat strakker en er zat wat verschil in niveau tussen het carterdeksel en het carter.
Solex trilt nu een stuk minder en lekkage onder cylindervoet is ook weg.
Ook heb ik de contactpunten versteld en een nieuwe condensator geplaatst. Wat mij hierbij opviel was dat na het plaatsen van de condensator het vliegwiel niet meer vrij liep. Na wat zoekwerk bleek dat de ring die om de condansator zit waar het bevestigingsoogje aanzit langs het vliegwiel liep. Stukje van de condensator geslepen en het liep weer. Ik weet niet bij wie ik de condensator gekocht heb maar heeft iemand hier ook mee te maken gehad ??
Binnenkort goede testrit maken, dan wordt ook de spoel doorgemeten, dan kan ik de voeding voor de navigatie plaatsen die Dreke voor mij heeft gemaakt ( nogmaals bedankt ANdre !).
Mooi dat de trilling nu een stuk minder is . Of die veren daar een "rol" in spelen betwijfel ik. Meer een scheef staande cilinder die meerdere soorten van rottigheid veroorzaakt. Bij sommige condensatoren moet je inderdaad het een en ander veranderen om het goed te laten passen. Zelf vernieuw ik het binnenwerkje van de condensator zodat het omhulsel weer op de goede plaats terug gemonteerd kan worden en je niet om de "pasvorm" druk hoeft te maken.