Solex forum
Posted By: HarmG Solex 3300 - 17/08/20 02:12 PM
Hallo allen,

Ik zal me eerst even kort introduceren, ik ben Harm en woon in het mooie Drentse Borger. Sinds vorige week ben ik de trotse eigenaar van een Solex geworden. Het zou een Franse 3300 betreffen uit 1968 die in Nederland in 2008 is toegelaten. Het framenummer lijkt er ook wel later opgezet te zijn, op een plaatje die gelast is onder de standaard.
het motorblok laat het nummer 3539457 zien.

Nu is het zo dat er op de kenteken gesproken wordt van een Black 'n Roll en niet de 3300 die het werkelijk zou zijn.
Nu heb ik deze als snorfiets verzekerd en niet als oldtimer. Maakt dit in de praktijk een boel uit qua kosten (verzekering en belasting)?

Wie kan me op basis van hun ervaringen iets over deze Solex vertellen, klopt het bouwjaar 1968? Kloppen de foto's met het type 3300?
Kortom, ik ben gewoon erg nieuwsgierig naar van alles over deze machine.

groeten,
Harm

Attached picture IMG_20200813_193329.jpg
Attached picture IMG_20200813_172053_1.jpg
Posted By: Joan Re: Solex 3300 - 17/08/20 04:30 PM
het motornummer is zelfs lager dan 3800XXX het laatste type echte solex Het motornummer is 3539XXX is dus hoger dan 3300XXX valt daarmee in deze serie ( kleiner dan zijn opvolgende broertje/zusje de 3800XXX waarvan alle motornummers dus hoger moeten zijn dan die 3800XXX)

Voor zover ik weet hebben alle Black@Rolls kunststof handvatten met draaigas en de remhevels scharnierend aan het handvat waarbij de steel daarmee naar het eind van het stuur wijst en niet zoals jij met de hendels scharnierend aan het einde van het stuur waarbij de steel daarmee wijst naar het midden van het stuur
Posted By: HarmG Re: Solex 3300 - 18/08/20 02:34 PM
bedankt Joan! weer wat geleerd
Posted By: John Meisters Re: Solex 3300 - 18/08/20 06:10 PM
Dat men er bij de RDW een Black&Roll van maakt kan ik niet goed begrijpen. Dit is inderdaad een 3300 met bouwjaar ca. 1964.
Als je in de grote steden wilt gaan rijden dan krijg je voor deze geen ontheffing omdat de B&R nog geen oldtimer is.
Ik kan de bagagedrager niet goed beoordelen, kun je daar een close up van maken?
(Doet me denken aan een overgangsmodel oto maar dat kan eigenlijk niet).
Posted By: Joan Re: Solex 3300 - 18/08/20 08:21 PM
Originally Posted by John Meisters
Dat men er bij de RDW een Black&Roll van maakt kan ik niet goed begrijpen. Dit is inderdaad een 3300 met bouwjaar ca. 1964.
Als je in de grote steden wilt gaan rijden dan krijg je voor deze geen ontheffing omdat de B&R nog geen oldtimer is.
Ik kan de bagagedrager niet goed beoordelen, kun je daar een close up van maken?
(Doet me denken aan een overgangsmodel oto maar dat kan eigenlijk niet)aan het achterlicht en witte trappers te zien een import fransman .
Posted By: HAGRO Re: Solex 3300 - 19/08/20 11:06 AM
Black & Roll heeft ook trommelrem voor!


Hagro
Posted By: HarmG Re: Solex 3300 - 20/08/20 09:28 AM
Hallo John,

hierbij een paar extra plaatjes. Bedankt voor het meedenken.
In Amsterdam zal ik niet heel gauw komen met de Solex denk ik.. Maakt het verder qua kosten ook veel uit of je een oud type of nieuw type op kenteken hebt? bijvoorbeeld oldtimer verzekering, belasting etc.

groeten,
Harm

Attached picture solex 1.jpg
Attached picture solex 2.jpg
Attached picture solex 8.jpg
Posted By: John Meisters Re: Solex 3300 - 20/08/20 06:22 PM
De bagagedrager is toch Frans. Het achterlicht is absoluut Frans, mogelijk zelfs van een nog ouder model.
Verzekering kan schelen maar geen tientallen euro’s.
© Solex Forum