Mogelijke plaats framenummer.
dag Roelof, bedankt voor de info. Ik zal dat gedeelte eens even zandstralen en hopelijk komt er dan een framenummer tevoorschijn.
Moet je eigenlijk zo kunnen zien, op 1 van de 2 trapas spijlen, het lijkt mij een export solex, kan zijn dat er geen nummer in staat.
ik heb er een paar daar staat het nummer op de achterste spijl van de "V" maar wel vanaf links zichtbaar
wel weer iets moois van te maken
gr pierre
ik heb er een paar daar staat het nummer op de achterste spijl van de "V" maar wel vanaf links zichtbaar
Soms staat er wel wat ingeslagen maar geen nummer
ik heb er een paar daar staat het nummer op de achterste spijl van de "V" maar wel vanaf links zichtbaar
Soms staat er wel wat ingeslagen maar geen nummer
Koninklijk frame?
Ik heb er een daar staat het nr gewoon op de buis. Nieuw frame, wikkelpapier zat er nog omheen bij aankoop. 60 jaar gestald in de vijver
ok, ga er de volgende dagen eens naar kijken. De vorige en eerste eigenaar heeft er nooit papieren van gehad. Heeft altijd in België gereden.
ik heb er een paar daar staat het nummer op de achterste spijl van de "V" maar wel vanaf links zichtbaar
Soms staat er wel wat ingeslagen maar geen nummer
ja maar die foto met "AA" laat de voorste stijl van de V zien, want je ziet duidelijk de steeltjes voor het kettingscherm aan de andere kant zitten dus je laat de linker kant zien en dan is die "AA" stijl de voorste
ondertussen werd alles gezandstraald. Het nummer staat nu duidelijk op het frame, zou volgens lijst van 1955/1956 zijn.
en gisteren een tweede solex aangekocht, waarschijnlijk nog iets ouder. In een mooie staat. Moet nu het framenummer nog eens nakijken.
erg mooi vooral die bloktrappers, zeldzaam , maak nog veel meer detail foto's voordat je aan eventuele restauratie begint ziet er erg origineel uit waarschijnlijk net van na de verplichting om een werkende rem te hebben toen zijn de achterwielen aangepast van enkel velgrem met de toevoeging van een terugtraprem
ja, lijkt mij ook vrij origineel. Enkel de "voet" om hem op te zetten ontbreekt. Ik ga enkel de velgen vernieuwen omdat die fel verroest zijn en de chroom ring rond de voorste lamp. De rest laat ik origineel, enkel opkuisen. Is die gele lijn opzij van de motor origineel? Waarschijnlijk wel? Ik denk dat er geen rem in het achterste wiel zit, enkel die op de velgrand.
volgende week volgen de detailfoto's
ja, lijkt mij ook vrij origineel. Enkel de "voet" om hem op te zetten ontbreekt. Ik ga enkel de velgen vernieuwen omdat die fel verroest zijn en de chroom ring rond de voorste lamp. De rest laat ik origineel, enkel opkuisen. Is die gele lijn opzij van de motor origineel? Waarschijnlijk wel? Ik denk dat er geen rem in het achterste wiel zit, enkel die op de velgrand.
aan de chrome/verroestte "reactiearm" die links bij het achterwiel zit en de chromen klembeugel om de framearm te zien zit er wel degelijk een (terugtrap) rem in het achterwiel, anders heb je geen reactie arm nodig om de remkracht af te leiden naar een vast punt wat mogelijk niet origineel is, is het uitlaatje, dit type hoort er eentje te hebben met een potje boven, zou je ook kunnen zien aan de achterkant van de tank
ok, ik ga morgen extra foto's plaatsen. Bedankt voor de info. Het nummer op de motor bestaat "slechts" uit 5 cijfers. Ik kijk even na in het register ivm bouwjaar.
het lijkt of er een tank van een franse 2200 op zit, die hadden ook zo een ronde doordrukking op de zijkant en witte letters , hoe ziet de soldeerrand eruit tussen achterkant en zijkant ? vlak of met die "vangril" voor de latere plasticen lichtkap
Wanneer je goed inzoomt op foto 005 dan kun je de ril zien zitten. Het afdekplaatje past ook niet helemaal goed.
Afgezien van tank, uitlaat en achterlicht is het een mooie Solex, niet teveel aan doen, nieuwe banden en in de Kroon poetsolie zetten.
Zo heb ik een Peperbus, 330 waar ook her-en-der de lak versleten is en wat roest aan zit.
Je mag gerust zien dat ze ruim 60 jaar oud zijn.
Ga je het overspuiten dan is het mooie oude eraf.
bedankt voor jullie feedback. Ga zeker de uitlaat vervangen. De tank zal waarschijnlijk moeilijk te vinden zijn? Welk achterlicht plaats ik dan? Ik ga enkel nieuwe velgen en banden plaatsen en dan een grote poetsbeurt geven. Wat is in feite de bedoeling van die gele lijn? De metalen bescherming van de ontsteking zit vast gevezen en niet met van die rubbertjes zoals op mijn tweede model solex.
gele lijn; ergens in 56 of zo moesten bromfietsen te herkennen zijn als bromfiets iemand ( ambtenaar waarschijnlijk) bedacht toen dat er op of nabij het voorspatbord een geel vlak moest komen zodat je van verre kon zien of je met een brommer te maken had, nou heeft een solex geen voorspatbord dat groot genoeg is dus maak je links en rechts een geel vlak op iets dat wel voorhanden is, zag je ook bij eitjes. later is het voorspatbordje groter gemaakt oa met die hanekam, zoiets zag je ook bij mobylette EEG daar kwam een hanekam op het spatbord voorlicht
bedankt voor jullie feedback. Ga zeker de uitlaat vervangen. De tank zal waarschijnlijk moeilijk te vinden zijn? Welk achterlicht plaats ik dan? Ik ga enkel nieuwe velgen en banden plaatsen en dan een grote poetsbeurt geven. Wat is in feite de bedoeling van die gele lijn? De metalen bescherming van de ontsteking zit vast gevezen en niet met van die rubbertjes zoals op mijn tweede model solex.
Vliegwieldeksel zit bij dit type idd met een oogje en een schroef bevestigd.
zopas plaatje kunnen ontcijferen dat op voorste spatbord staat : YAN MAIL Gorinchem, met een kroontje in het midden. Weten jullie daar iets meer over?
Ik denk van Mill Gorinchem.
vdHeem Op de SolexVia deze link naar een oud nummer van dit tijdschrift zie je bij Service Stations zijn naam staan.
ik ga het plaatje eens oppoetsen waardoor het duidelijk leesbaar zal worden. Bij vergroten van de foto kan je het al lezen.
ja, zal eerder van mill zijn
ik ga het plaatje eens oppoetsen waardoor het duidelijk leesbaar zal worden. Bij vergroten van de foto kan je het al lezen.
dit soort plaatjes kun je "oplichten " door met een schuin invallend licht te werken krijg je schaduwen van de oneffenheden ( in dit geval de letters) en haal je het contrast omhoog.
Papiertje opleggen en met een potlood over heen gaan, krijg je een mooie afdruk...
uitlaatje gevonden, hopelijk is dit de correcte.
er zijn 2 soorten, voor 26 inch wiel en voor 24 inch wiel, dat zit in de lengte van de eindpijp, voor een 24 inch wiel is dat uitstekend, korter zagen kan altijd, langer is wat lastiger. je dient wel op te passen met je tank, daar zit bij jouw tank ( we hebben aan de foto gezien dat het een te nieuwe tank is) geen uitsparing voor de demper
ok, zal dit bekijken als ik een nieuwe "oude" tank gevonden heb. Bedankt voor de info.
nog even een plaatje dan van zo een tank die ik ter restauratie heb, met een zaklamp schuin aan geschenen om de deuk voor het potje beter uit te lichten
ok, bedankt voor het plaatje. Is dit onderdeel nog te vinden? Of is er ook een "namaak" versie ergens te verkrijgen?
dat zal wel beurzen en marktplaats aflopen worden, namaak is er zat voor de courante modellen, en dat is dit niet
anders een blutske kloppen in de bestaande tank hé
als dit is wat je zoekt stuur me dan een pm
de solex op pagina 1 is momenteel gezandstraald en in basislak gespoten. Gisteren motortje eens nagekeken en wat blijkt, hier is ook een uitsparing voorzien in het tankje voor de uitlaat. Toen ik hem kocht zat er geen uitlaat meer op.
dat is mooi, de reacties over "deuk in tank" zijn pas begonnen toen je fotos liet zien van solex twee waar duidelijk wel een verkeerde tank op zit ( en verkeerde uitlaat)
weet je meteen wat voor uitlaat je gaat zoeken voor solex 1
heb vorige week via tweedehands een uitlaatje gekocht en vorige zaterdag vond ik er nog eentje op de moto retrobeurs te Wieze. Ook nog een metalen bakje gevonden om de sleuteltjes in te leggen van de peperbus, maar spijtig genoeg zonder het dekseltje ... Hopelijk kan ik een dekseltje namaken.