Solex forum
Posted By: ovee Zout op de weg - 19/02/21 03:30 PM
Komend weekend wordt het zonnig lenteweer. Dus gaat het kriebelen en wil ik graag een rondje toeren op de solex. Maar een week geleden was het nog dik winter en is er vele kilo's zout gestrooid. Dat zout is funest voor de solex. Alleen vraag ik mij af hoe het zit op een droge weg. De wegen zijn allemaal kurkdroog, en zou het dan wel verantwoord zijn om een stukje te gaan rijden? Of kan ik beter toch nog maar een paar weken wachten?
Posted By: Wim Re: Zout op de weg - 19/02/21 03:54 PM
Door de regen spoelt het zout weg.

Zal wel een paar weken duren voor alles weg is.
Posted By: ovee Re: Zout op de weg - 19/02/21 04:25 PM
Originally Posted by Wim
Door de regen spoelt het zout weg.

Zal wel een paar weken duren voor alles weg is.


Ja dat weet ik dat de regen het zout wegspoeld. Mijn vraag is of op de droge weg het zout ook op de solex gaat zitten. Op een natte weg spet het water met zout tegen je solex en gaat in de motor zitten. Hoe zit dat als je op een kurkdroge weg rijdt?
Posted By: Roelof Re: Zout op de weg - 19/02/21 05:06 PM
Droog is net zo erg als natte pekel, dat stuift ook overal tussen vooral bij de rol.
Posted By: ovee Re: Zout op de weg - 19/02/21 05:26 PM
Originally Posted by Roelof
Droog is net zo erg als natte pekel, dat stuift ook overal tussen vooral bij de rol.


Oke Roelof, dan moet ik het kriebelende gevoel nog maar een paar weken onderdrukken, en de solex nog lekker warm op stal te laten staan
Posted By: Roelof Re: Zout op de weg - 19/02/21 05:57 PM
Zou zonde zijn van die mooie lexjes toch.
Posted By: ovee Re: Zout op de weg - 19/02/21 07:18 PM
Originally Posted by Roelof
Zou zonde zijn van die mooie lexjes toch.


Zeker weten, Roelof
Posted By: luukvr Re: Zout op de weg - 22/02/21 08:35 AM
Ik rijd het hele jaar door met m'n 4800 en ik vind het meevallen hoor met roest en oxidatie. Rijd zelfs in de Sneeuw en alles maar spoel m wel na elke rit met zout even af met de tuinslang. Maargoed een 4800 is ook niet zo erg als die wegroest.
Posted By: luukvr Re: Zout op de weg - 22/02/21 08:37 AM
Vorige week zat het blokje zelfs vastgevroren. Moest m even losrukken aan het vliegwiel en toen 1 metertje en prut prut prutel prutel en karren maar!
Posted By: ovee Re: Zout op de weg - 22/02/21 08:50 PM
Originally Posted by luukvr
Ik rijd het hele jaar door met m'n 4800 en ik vind het meevallen hoor met roest en oxidatie. Rijd zelfs in de Sneeuw en alles maar spoel m wel na elke rit met zout even af met de tuinslang. Maargoed een 4800 is ook niet zo erg als die wegroest.

Ja, je 4800 is misschien niet erg, maar mijn mooie Oto's en mijn koffertjes waag ik er niet aan. Eerst het zout maar van de weg. Kan de hele zomer nog wel lekker toeren.
© Solex Forum