Solex forum
Posted By: Koos Zwanenhals. - 21/01/19 06:52 PM
Goeden avond Solexsisten,
Laat ik mij even voorstellen mijn naam is Koos en ik woon in Hensbroek. Al weer wat jaren gepensioneerd en dus tijd over om iets leuks te doen. Na de restauratie van een tweetal Oldtimers Morrissen 8, 1934 en 1936 nu iets voor in de schuur lekker dicht bij de koffie. Ben sinds18 januari in het bezit van een solex zwanenhals. Nieuwsgierig als ik ben heb ik geprobeerd het motor nummer te ontdekken en daardoor aan de hand van de lijsten het jaartal kunnen bepalen. Nu is het zo dat mijn motortje nr B 9033 heeft en juist dat nummer kom ik nergens tegen. Ook een frame nr. is op deze (NOG) niet te ontdekken. Inmiddels ligt die op de werkbank in delen en is met de restauratie een begin gemaakt. Waarschijnlijk ga ik nog gebruik maken van jullie kennis want die is erg groot heb ik gezien groet ik jullie en hoop een antwoord te krijgen. Koos.
Posted By: Joan Re: Zwanenhals. - 21/01/19 08:03 PM
B9033 is een keurnummer voor de technische uitvoering zoals door het RDW bepaald, deze zijn meegegoten in het blok samen met de andere lettertjes zoals merk en type en patent nummers en patentjaartal ( niet het bouwjaar dus) later is er een streep door dit nummer meegegoten. het is dus geen motorblok UNIEK nummer, dat dient ingeslagen te zijn op een langwerpig plat vlak dat net even boven het carter uitsteekt ( maakt plaatsen van het inslagnummer makkelijk) veel van deze blokken vallen in de serie 44x.xxx motornummers ( maximaal 6 cijfers dus) en vallen in de categorie OTO ( er is dan ook een koppeling aanwezig zij het verstopt achter de ontsteking) begin jaren 60

een dergelijk motorblok zou niet op een zwanenhals moeten zitten. zwanenhalzen hebben door de bank genomen een nummer ingeslagen op een van de vorken van de "V" die van de gebogen buis ( zwanenhals) naar het trapstel lopen om aldaar met twee bouten aan het onderframe vastgemaakt te zijn
Posted By: Koos Re: Zwanenhals. - 21/01/19 08:34 PM
Dank je wel voor deze informatie, het motortje is nog niet uit elkaar dus weet ook niet of er een koppeling in zit maar gezien het formaat motortje twijfel ik daar aan. Verder ga ik zoeken naar de frame nrs. Kan ik eventueel een motor nummer zelf inslaan??
Posted By: Joan Re: Zwanenhals. - 22/01/19 09:23 AM
nooit zelf nummers inslaan , aan de bevoegde instanties overlaten in sporadische gevallen kan het als er sprake is van 1 op 1 vervanging en 100% zeker dat datgene dat vervangen word uit de roulatie is genomen anders word er een nieuw nog niet bestaand nummer uitgegeven. Heb het zelf een keer meegemaakt dat iemand ergens een bakfiets zelf van een nummer had voorzien. Ik had hetzelfde nummer al op een bakfiets staan EN deze was geregistreerd , krijg je netjes van de RDW een brief dat het nr aangeboden werd ter keuring en dat diegene terug gestuurd was.
© Solex Forum