Solex forum
Posted By: StefanGroenestein Drijfstang lagers vervangen - 08/03/21 09:43 PM
Hallo allemaal. Ik heb hier nog een drijfstang liggen uit een oud blokje waarvan het small end lager niet helemaal 100% meer is. Nu wil ik deze graag netjes maken en beide lagers vervangen. Nu vroeg ik me alleen af: hoe doe ik dat nou? Heeft iemand hier toevallig een voorbeeld van? Misschien toch maar eens investeren in een pers? Zo ja, welke is het meer geschikt voor solex gebruik? Zal er dan een van HBM worden denk ik ivm de kosten.
Posted By: Joan Re: Drijfstang lagers vervangen - 09/03/21 08:59 AM
ik heb daar bronzen bussen voor en dat gaat gewoon in de bankschroef. erin is makkelijker even warm maken dan ploffen de lagers er zo in nog geen 5 minuten werk als de boel los op de bank ligt
Posted By: Sambaman Re: Drijfstang lagers vervangen - 09/03/21 10:26 AM
Ik zou toch oh zo graag eens komen kijken met mijn ogen
Posted By: Antoine Re: Drijfstang lagers vervangen - 09/03/21 10:33 AM
Verwijderen.. bankschroef en 2 dopsleutels?
Posted By: Joan Re: Drijfstang lagers vervangen - 09/03/21 06:00 PM
Originally Posted by Antoine
Verwijderen.. bankschroef en 2 dopsleutels?
nee op de draaibank speciaal messing busjes gemaakt met een opstaande rand en een paspen zodat alles precies centrisch gaat EN je alleen drukt op de buitenkant van het lagerhuis want als je de binnenring aandrukt lopen de rollen ( of de kooi) vast en twee busjes per lager want onder en boven zijn anders twee busjes per lager eentje om te drukken en eentje om te vangen
Posted By: Joan Re: Drijfstang lagers vervangen - 10/03/21 10:54 AM
Originally Posted by Sambaman
Ik zou toch oh zo graag eens komen kijken met mijn ogen
ik heb ogen "op afstand" dat heet camera en foto ( hier ging het plaatsen van een foto nog net wel goed)

Attached picture uitdrukkers.jpg
© Solex Forum