Solex forum
Posted By: peter57 Quizvraag. - 07/03/20 02:39 PM
Gegevens,
Solex OTO 1965 slaat niet aan.

Draai het vliegwiel rechts om,dus de normale draairichting, is er geen vonk aan de bougie.
Draai het vliegwiel links om, dus tegen de normale draairichting in, dan is er een mooie blauwe vonk aan de bougie.

Rara.

Peter
Posted By: Antoine Re: Quizvraag. - 07/03/20 03:51 PM
Ontsteking staat 180 graden gedraaid?
Posted By: John Meisters Re: Quizvraag. - 07/03/20 08:15 PM
Originally Posted by peter57
Gegevens,
Solex OTO 1965 slaat niet aan.

Draai het vliegwiel rechts om,dus de normale draairichting, is er geen vonk aan de bougie.
Draai het vliegwiel links om, dus tegen de normale draairichting in, dan is er een mooie blauwe vonk aan de bougie.

Rara.

Peter


Mogelijk staat je ontsteking veel te vroeg. Dat is voor de Solex een probleem, waarschijnlijk omdat de magneten tov de spoel dan niet goed staan.

Het zou zomaar kunnen dat bij andersom draaien je magneten beter staan tov de spoel
Posted By: peter57 Re: Quizvraag. - 07/03/20 08:35 PM
Solex heeft 4 maanden in een garage gestaan.
Daar voor liep ie als een raket.

Peter
Posted By: Alfons_Amuse Re: Quizvraag. - 08/03/20 08:19 AM
Als de puntjes op tijd open gaan, zou ik de condensator eerst eens vervangen.
Posted By: Joan Re: Quizvraag. - 08/03/20 09:10 AM
of de puntjes eens schuren om een betere stroomdoorlaat te borgen, er vormt zich altijd wat corrosie en dan heb je met héén ( inderdaad andere positie magneet(veld) bij open gaan punten) en terug draaien een verschil in primaire stroom tot je beschikking dat zich uit in minder hoge spanning in je secundaire wikkeling
Posted By: 49cc Re: Quizvraag. - 08/03/20 02:54 PM
Ontsteking staat veel te laat. (ga maar eens meten met stroboscooplamp) In mijn geval kwam dat door een weggesleten onderbrekernok. (en idd ook pas vastgesteld na een lange tijd stilstaan waarvoor ik hiervoor absoluut geen enkele geloofwaardige verklaring kan verzinnen.)
Posted By: John Meisters Re: Quizvraag. - 08/03/20 03:18 PM
Originally Posted by 49cc
Ontsteking staat veel te laat. (ga maar eens meten met stroboscooplamp) In mijn geval kwam dat door een weggesleten onderbrekernok. (en idd ook pas vastgesteld na een lange tijd stilstaan waarvoor ik hiervoor absoluut geen enkele geloofwaardige verklaring kan verzinnen.)


Nou kan een Solex best nog lopen met een veel te late ontsteking, en zolang je hem dagelijks gebruikt start hij best nog. Na enige stilstand wordt het allemaal wat moeilijker (vochtinwerking, verdampte benzine enz).

Te vroege ontsteking gaat maar een beetje. Veel te vroeg dan vonkt hij niet meer. Dat begint als je merkteken op het vliegwiel meer dan ca. 1 cm. links van het vaste merkteken staat. Naar rechts (te laat dus) start het beestje nog bij 2 cm. verschil. Wel belabberd lopen uiteraard
Posted By: peter57 Re: Quizvraag. - 08/03/20 03:56 PM
Met stroboscoop kijken?
Heb geen vonk dus dat gaat niet lukken.

Peter
Posted By: RuT Re: Quizvraag. - 09/03/20 11:50 AM
Wellicht zit er ergens wat ijzervijlsel of vuil tussen, bv tussen de spoelen en het vliegwiel of maakt hij ergens sluiting.

Gr RuT
Posted By: peter57 Re: Quizvraag. - 09/03/20 01:38 PM
Is inmiddels opgelost. whistle

Peter
Posted By: Joan Re: Quizvraag. - 09/03/20 04:45 PM
Originally Posted by peter57
Is inmiddels opgelost. whistle

Peter
aardig om even te vertellen wat de remedie is geweest
Posted By: peter57 Re: Quizvraag. - 09/03/20 05:06 PM
Ontsteking stond veeeeel te laat. Maar dan ook 120 ° graden te laat.
Op tijd gezet en gaan.
Vraag me niet hoe het kan na een paar maanden stilstand.

Groet en bedankt.

Peter
Posted By: ovee Re: Quizvraag. - 09/03/20 06:06 PM
Kan het zijn dat de boutjes waarmee je de contactpuntjes vastzet, niet goed waren aangedraaid? En dat daarom het tijdstip van de ontsteking verschoven is?
Posted By: peter57 Re: Quizvraag. - 09/03/20 07:41 PM
Nee hoor.
Schroefies zaten goed vast.

Peter
Posted By: zeezout Re: Quizvraag. - 10/03/20 05:54 PM
Originally Posted by peter57
Ontsteking stond veeeeel te laat. Maar dan ook 120 ° graden te laat.
Op tijd gezet en gaan.
Vraag me niet hoe het kan na een paar maanden stilstand.

Groet en bedankt.

Peter

Jij weet als geen ander hoe het werkt bij de Solex Peter!
Dus je hebt vast wel een idee!
Posted By: John Meisters Re: Quizvraag. - 10/03/20 08:17 PM
Haha het is toch al opgelost
© Solex Forum