Solex forum
Posted By: Koosolex Bandenmaat vraagje - 05/11/19 08:23 AM
Op mijn Solex koffertje zitten banden met de maat 1 3/4 X 19. Is dit wielmaat 19" of een wielmaat 23"?
Posted By: Joan Re: Bandenmaat vraagje - 05/11/19 04:31 PM
Originally Posted by Koosolex
Op mijn Solex koffertje zitten banden met de maat 1 3/4 X 19. Is dit wielmaat 19" of een wielmaat 23"?
dat is hetzelfde. Bandenmaten is al veelvuldig uitgelegd, maar we blijven dat graag herhalen. Je kunt ook de zoekmachine gebruiken. In principe is de "19" de wielmaat, leg je daar een band "2" ( hoogtemaat) omheen dan krijg je dus 19+2 ( aan de ene kant )+2 ( aan de overkant) = 23 als bandenmaat om onderscheid te maken tussen de enen norm en de andere norm staat bij de ene er een kruisje tussen de maten en bij de andere een liggend streepje Mijn Alzheimer treed in en weet effe niet meer welke wat
Posted By: Koosolex Re: Bandenmaat vraagje - 05/11/19 05:24 PM
Dank voor je uitleg. Als je het weet is het simpel en ook logisch.

Ik raakte in de war omdat in de documentatie staat dat een koffertje 23" is en ik 19" op de band zag staan.

Weer wat geleerd....
Posted By: John Meisters Re: Bandenmaat vraagje - 06/11/19 08:44 AM
Banden standaardisatie is enorm divers. Maten lijken op elkaar maar zijn het dan vaak (net) niet frown

ETRTO is de meest betrouwbare standaard maar ja, veel oldtimers hebben andere aanduidingen.
Posted By: Joan Re: Bandenmaat vraagje - 06/11/19 07:22 PM
voorbeeldenfietbanden conversie
© Solex Forum