Solex forum
Posted By: Solex_maik Geluid oto 1967 - 13/06/19 07:20 PM
Heren,

Ik heb een probleempje met mijn overgangsmodel uit 1967.
Ik heb deze helemaal gereviseerd, zowel frame als motor.
Motor is voorzien van cnc carter, vrijloop koppeling, 7,5mm carburateur, “race” cilinder kop, kortom er zijn een aantal dingen aan gedaan om ‘m wat harder te laten lopen.
Hij loopt op zich heel aardig alleen wanneer ik boven de +- 40 kom begint de motor ernstig te knorren (pingelen). Zet ik vervolgens de menghendel naar links, is het weg. Ik heb alle maten sproeiers al geprobeerd maar blijf het probleem houden.
Heeft iemand anders nog een idee wat ik kan doen?
Posted By: FFAnders Re: Geluid oto 1967 - 13/06/19 07:42 PM
Al andere brandstof geprobeerd ?
Wat gebruik je nu ?
Posted By: Solex_maik Re: Geluid oto 1967 - 13/06/19 08:22 PM
Ik gebruik altijd competition 102, dat zou eigenlijk pingelen moeten voorkomen.
Posted By: FFAnders Re: Geluid oto 1967 - 13/06/19 08:26 PM
Heb ik ook ooit eens geprobeerd maar de resultaten waren voor mij niet overtuigend genoeg
Probeer eens Aspen 2T of Motomix, geeft ook een schonere verbranding.
Posted By: peter57 Re: Geluid oto 1967 - 13/06/19 08:30 PM
Squisband naar 0.7 mm brengen.
Squisband van de racekop klopt van geen kanten.

Peter
Posted By: Alfons_Amuse Re: Geluid oto 1967 - 13/06/19 08:46 PM
Das erg klein.
Kun je het verklaren dat hierdoor dat knorren dan verdwijnt.
Ik zie het niet zo.
Posted By: FFAnders Re: Geluid oto 1967 - 13/06/19 08:49 PM
Originally Posted by peter57
Squisband naar 0.7 mm brengen.
Squisband van de racekop klopt van geen kanten.

Peter

Dat is ook een mogelijkheid maar het is ook afhankelijk van de bolling van de zuiger.
0,7 is goed als de vorm ook goed is .
Posted By: Joan Re: Geluid oto 1967 - 14/06/19 07:18 AM
Originally Posted by Solex_maik
Heren,

Ik heb een probleempje met mijn overgangsmodel uit 1967.
Ik heb deze helemaal gereviseerd, zowel frame als motor.
Motor is voorzien van cnc carter, vrijloop koppeling, 7,5mm carburateur, “race” cilinder kop, kortom er zijn een aantal dingen aan gedaan om ‘m wat harder te laten lopen.
Hij loopt op zich heel aardig alleen wanneer ik boven de +- 40 kom begint de motor ernstig te knorren (pingelen). Zet ik vervolgens de menghendel naar links, is het weg. Ik heb alle maten sproeiers al geprobeerd maar blijf het probleem houden.
Heeft iemand anders nog een idee wat ik kan doen?
10% diesel toevoegen ( wel rekening houden dat hier ook mengolie bij moet )
Posted By: marijn. Re: Geluid oto 1967 - 14/06/19 08:22 AM
ja dit verhaal komt mij heel bekent voor
ik heb er ook last van gehad (heel vervelend geluid)
heb je een aluminium cilinder er op?
die cilinders zijn gewoon meestal niet echt fris is mijn ervaring
loopt in het begin goed maar zo gauw ze warm worden begint de elende
tikken knarren en slecht optrekken

ik heb toen de originele cilinder laten honen
en dat loopt gewoon goed
Posted By: Solex_maik Re: Geluid oto 1967 - 14/06/19 10:45 AM
Hier zit een gietijzeren op met een GOL zuiger. Maar inderdaad als ie warm is begint het.
Hoe kan ik de squishband op meten?

Grt
Maik
Posted By: Antoine Re: Geluid oto 1967 - 14/06/19 11:17 AM
Heb je nog een originele cilinderkop, als je deze monteerd loopt de.motor dan beter?
Posted By: dreke2 Re: Geluid oto 1967 - 14/06/19 04:59 PM
Originally Posted by Solex_maik
Heren,

Ik heb een probleempje met mijn overgangsmodel uit 1967.
Ik heb deze helemaal gereviseerd, zowel frame als motor.
Motor is voorzien van cnc carter, vrijloop koppeling, 7,5mm carburateur, �race� cilinder kop, kortom er zijn een aantal dingen aan gedaan om �m wat harder te laten lopen.
Hij loopt op zich heel aardig alleen wanneer ik boven de +- 40 kom begint de motor ernstig te knorren (pingelen). Zet ik vervolgens de menghendel naar links, is het weg. Ik heb alle maten sproeiers al geprobeerd maar blijf het probleem houden.
Heeft iemand anders nog een idee wat ik kan doen?


Een OTO van 1967 heeft geen cnc carter, vrijloopkoppeling, 7,5 mm carb, race cilinderkop dus terugbrengen in originele staat, is het geluid waarschijnlijk ook weg.
Groetjes ANdre
Posted By: zeezout Re: Geluid oto 1967 - 14/06/19 06:12 PM
Originally Posted by dreke2
Originally Posted by Solex_maik
Heren,

Ik heb een probleempje met mijn overgangsmodel uit 1967.
Ik heb deze helemaal gereviseerd, zowel frame als motor.
Motor is voorzien van cnc carter, vrijloop koppeling, 7,5mm carburateur, �race� cilinder kop, kortom er zijn een aantal dingen aan gedaan om �m wat harder te laten lopen.
Hij loopt op zich heel aardig alleen wanneer ik boven de +- 40 kom begint de motor ernstig te knorren (pingelen). Zet ik vervolgens de menghendel naar links, is het weg. Ik heb alle maten sproeiers al geprobeerd maar blijf het probleem houden.
Heeft iemand anders nog een idee wat ik kan doen?


Een OTO van 1967 heeft geen cnc carter, vrijloopkoppeling, 7,5 mm carb, race cilinderkop dus terugbrengen in originele staat, is het geluid waarschijnlijk ook weg.
Groetjes ANdre

Nee, natuurlijk heeft een OTO van 67 dat soort dingen allemaal niet. Maar er is helemaal niks mis mee om hem met hoogwaardige onderdelen aan te passen zoals nu gebeurd is. Integendeel. Goed bezig! Dat pingelen is vast wel te verhelpen met adviezen van hier. En terugbrengen naar originele staat?? Is volgens mij een totaal onnodige ingreep voor iets wat waarschijnlijk eenvoudig op te lossen is. Misschien teveel compressie? Dubbele koppakking proberen. En in ieder geval kijken of de ontsteking op tijd staat.
Posted By: Solex_maik Re: Geluid oto 1967 - 14/06/19 07:32 PM
Ik ga het zeker niet ombouwen naar origineel. Rijdt zo veel fijner nu. Hij loopt echt als een trein maar het is gewoon vervelend als ie op een gegeven moment begint te knorren.
Ik ga er binnenkort eens mee experimenteren. Zit nu enkel nog een o-ring gemonteerd op het kopje dacht ik, dus die zal ik eerst eens vervangen voor een normale pakking.
Ontsteking zal ik ook nog even nakijken, moet haast wel goed zijn maar je weet het nooit he.
Posted By: Jan Re: Geluid oto 1967 - 14/06/19 07:54 PM
Die cilinderkopjes zijn gemaakt voor vrij platte zuigers, zeg maar de yamaha FS1, omdat daar in de race tijd veel gebruik van werd gemaakt.
De gol zuigers zijn boller, waardoor je squishrand niet klopt. Met een stukje tin kan je dat makkelijk controleren, en je petje aanpassen.
Posted By: Joan Re: Geluid oto 1967 - 14/06/19 08:10 PM
stukje soldeertin nemen dat dikker is dan de squish band, dat metaal is zeer zacht draadje tegen cilinderwand aanhouden en pletten door zuiger omhoog te doen , je kunt ook plastic "kinderklei" gebruiken maar dat is bij weg nemen niet zo vormvast dan dien je een laagje op je kop te doen, kop monteren zuiger omhoog en weer terug, kop demonteren de laag te laten zitten ( na pletten) stukje wegsnijden en dan de laagdikte meten
Posted By: John Meisters Re: Geluid oto 1967 - 14/06/19 10:15 PM
Originally Posted by Solex_maik
Ik ga het zeker niet ombouwen naar origineel. Rijdt zo veel fijner nu. Hij loopt echt als een trein maar het is gewoon vervelend als ie op een gegeven moment begint te knorren.
Ik ga er binnenkort eens mee experimenteren. Zit nu enkel nog een o-ring gemonteerd op het kopje dacht ik, dus die zal ik eerst eens vervangen voor een normale pakking. best kans dat het dan al weg is.
Ontsteking zal ik ook nog even nakijken, moet haast wel goed zijn maar je weet het nooit he.
Posted By: Jan Re: Geluid oto 1967 - 14/06/19 11:04 PM
Originally Posted by John Meisters
Originally Posted by Solex_maik
Ik ga het zeker niet ombouwen naar origineel. Rijdt zo veel fijner nu. Hij loopt echt als een trein maar het is gewoon vervelend als ie op een gegeven moment begint te knorren.
Ik ga er binnenkort eens mee experimenteren. Zit nu enkel nog een o-ring gemonteerd op het kopje dacht ik, dus die zal ik eerst eens vervangen voor een normale pakking. best kans dat het dan al weg is.
Ontsteking zal ik ook nog even nakijken, moet haast wel goed zijn maar je weet het nooit he.


Dan is het effect van het cnc kopje wel weg. cry
Posted By: stoolex Re: Geluid oto 1967 - 15/06/19 05:17 AM
[b][/b]
Originally Posted by Jan
Originally Posted by John Meisters
Originally Posted by Solex_maik
Ik ga het zeker niet ombouwen naar origineel. Rijdt zo veel fijner nu. Hij loopt echt als een trein maar het is gewoon vervelend als ie op een gegeven moment begint te knorren.
Ik ga er binnenkort eens mee experimenteren. Zit nu enkel nog een o-ring gemonteerd op het kopje dacht ik, dus die zal ik eerst eens vervangen voor een normale pakking. best kans dat het dan al weg is.
Ontsteking zal ik ook nog even nakijken, moet haast wel goed zijn maar je weet het nooit he.


Dan is het effect van het cnc kopje wel weg. cry



Ze doen zomaar iets tegen woordig jan !
Posted By: Antoine Re: Geluid oto 1967 - 15/06/19 06:45 AM
Wat is dan de beste optie? Want met alleen meten lost het probleem zich ook niet op.

Het is de combinatie die niet goed samen werkt? Kopje met Gol zuiger?
Posted By: John Meisters Re: Geluid oto 1967 - 15/06/19 07:03 AM
Het is niet de goede oplossing maar ALS het dan weg is weet je heel zeker wat de oorzaak is wink
Daarna kijken wat je verder kunt.

Het effect van het kopje is sowieso niet 100% weg, maar je zit niet op je max en je kunt met dit weer onbzorgder toeren. Weer sleutelen als het regent.
Posted By: Joan Re: Geluid oto 1967 - 15/06/19 07:46 AM
Originally Posted by Ant_one
Wat is dan de beste optie? Want met alleen meten lost het probleem zich ook niet op.

Het is de combinatie die niet goed samen werkt? Kopje met Gol zuiger?
één van de redenen waarom ik de toevoeging van diesel suggereerde, daarmee test je OF het aan "pingelen" van de brandstof kan liggen..
je kunt ook testen met voetpakkingen dan komt je cilinder omhoog en gaat de compressie ook naar beneden maar dat heb ik express NIET gesuggereerd want als je een standaard voetpakking monteert heb je er een TE dikke zachte laag onder liggen en heb je kans dat de cilinderflens afbreekt. Ik heb voor dergelijke '"compressie" testen metalen opvulplaten voor onder de voet in allerlei dikten en om dat af te dichten gebruik ik twee papieren pakkingen onder en boven de vulplaat. de meeste tweetakten hebben overigens papieren voetpakkingen, nooit gesnapt waarom solex daar van die dikke muk als voetpakking gebruikt anders dan dat ze nogal grove machinale onvlakheid weg moeten moffelen . wat cnc kopjes betreft, ik vind de squish band nogal breed, met een handfrees wil ik daar nog wel eens wat "wegdremelen"' in de rondte
Posted By: Alfons_Amuse Re: Geluid oto 1967 - 15/06/19 03:13 PM
Is het niet een idee, met een standaard kopje eens te rijden, en dan te kijken of hij nog steeds knort.
© Solex Forum