Solex forum
Posted By: Didier_DK 3800 start niet na revisie - 18/05/19 09:10 PM
Na de gehele motor te hebben gereviseerd, start hij niet op. Wanneer ik hem start geeft hij soms eens een plof maar verder ook niets. De bougie geeft haar vonken en de benzine komt in de carburator. De carburator is ultrasoon gereinigd. Wanneer ik na meerdere start pogingen de bougie uitdraai is deze zo goed als droog. Geen benzine in de cilinder dus. Compressie is ok mits ik hem zonder decompressie bijna niet rond krijg.
Hetgeen waar ik nu aan denk is de keerring in het carter. Deze dicht niet af op de krukas maar op de aandrijfrol die over de krukas heen zit. Ik weet niet of het zo hoorde aangezien de motor volledig uit elkaar gehaald was toen ik hem kocht. Weet iemand hier raad te geven?
Posted By: Antoine Re: 3800 start niet na revisie - 19/05/19 07:47 AM
Tip van John:
Quote
Testen of er iets verstopt is retourslang bij carb. loshalen, gat van tank dichthouden en in slang blazen. Komt er benzine door de uitstroom van de carb.? Zo nee, verstopping.
Posted By: Alfons_Amuse Re: 3800 start niet na revisie - 19/05/19 08:24 AM
Is de decompressie klep goed dicht en goed afgesteld.
Ik begrijp niet precies wat je bedoeld met, dicht af tegen de aandrijfrol?
Posted By: Didier_DK Re: 3800 start niet na revisie - 19/05/19 08:31 AM
Er is terugstroom. En het carter is nat. Zonet de ontsteking getest met de flitslamp, deze staat precies over elkaar.
Posted By: Didier_DK Re: 3800 start niet na revisie - 19/05/19 08:36 AM
Originally Posted by Alfons_Amuse
Is de decompressie klep goed dicht en goed afgesteld.
Ik begrijp niet precies wat je bedoeld met, dicht af tegen de aandrijfrol?


Decompressie klep sluit perfect, deze is getest. De aandrijfrol heeft bronzen bussen als lager. 1 zijde schuift in het carter langs de andere zijde komt er een hoedje op.
Posted By: FFAnders Re: 3800 start niet na revisie - 19/05/19 09:45 AM
Originally Posted by Didier_DK
Er is terugstroom. En het carter is nat. Zonet de ontsteking getest met de flitslamp, deze staat precies over elkaar.

Kan jij in het carter kijken ??
Of nat aan de buitenkant. ?
Gooi een vingerhoedje benzine in de carburateur en probeer nog eens te starten.
Is de sproeier open? en nog een : is de keerring vervangen of zit daar nog de oude in.
Als die stuk/beschadigd is heb je ook geen carterdruk.
Ik vergat voorheen wel eens het boutje voorop het carter (voor de blokkeerpen) terug te plaatsen en dan start de motor ook nooit
Posted By: Didier_DK Re: 3800 start niet na revisie - 19/05/19 11:26 AM
Originally Posted by FFAnders
Originally Posted by Didier_DK
Er is terugstroom. En het carter is nat. Zonet de ontsteking getest met de flitslamp, deze staat precies over elkaar.

Kan jij in het carter kijken ??
Of nat aan de buitenkant. ?
Gooi een vingerhoedje benzine in de carburateur en probeer nog eens te starten.
Is de sproeier open? en nog een : is de keerring vervangen of zit daar nog de oude in.
Als die stuk/beschadigd is heb je ook geen carterdruk.
Ik vergat voorheen wel eens het boutje voorop het carter (voor de blokkeerpen) terug te plaatsen en dan start de motor ook nooit

De keerring is vervangen door een nieuwe.
Via het gaatje voor de blokeerpen met camera erin gekeken. Ja het boutje zit er terug in.
Benzine rechtstreeks in carbu gegoten, zelfs rechtstreeks in de cilinder. Geen verbranding. Nu merk ik wel op dat de bougie vonkt maar mijn stroboscoop niet altijd mee flikkert. Zou de ontsteking te zwak zijn?
Posted By: Joan Re: 3800 start niet na revisie - 19/05/19 06:43 PM
lijkt inderdaad op zwakke ontsteking zeker als de bougie tegen de compressie in moet vonken, dan zie je hem niet meer en moet de strobo verraden of de vonk nog aanwezig is , geen vonk=geen magnetisch strooiveld=geen trigger voor de strobo
Posted By: John Meisters Re: 3800 start niet na revisie - 19/05/19 11:35 PM
Originally Posted by Joan
lijkt inderdaad op zwakke ontsteking zeker als de bougie tegen de compressie in moet vonken, dan zie je hem niet meer en moet de strobo verraden of de vonk nog aanwezig is , geen vonk=geen magnetisch strooiveld=geen trigger voor de strobo


Wat bij zwakke ontsteking nog wel eens wil helpen is het verkleinen van de elektroden afstand van de bougie.
Posted By: Didier_DK Re: 3800 start niet na revisie - 21/05/19 05:45 PM
Zonet het spoel van de ontsteking vervangen. Hij sloeg onmiddellijk aan. Bedankt allemaal.
© Solex Forum