krukas lagers - 11/02/19 09:20 PM
Aangezien ik even met krukassen aan het experimenteren ben heb ik de aanwezige krukassen nog eens goed aangekeken.
Er zit in de verzameling een 3800 krukas, daar zit het lager al jaren op. Bij demontage uit het carter wilde deze niet van de krukas af. Nou heeft hij toch moeten wijken.
De zelf gemaakte trekker een paar keer moeten restaureren want deze gaf het steeds op. Uiteindelijk kwam het lager toch met een knal los.
Resultaat: mijn advies is om gezien de erg strakke passing van de krukas in het lager voor een 3800 uitsluitend 6203 lager te nemen in de uitvoering C3 of C4 deze hebben extra speling op de loopbanen ( voor hoge toeren) maar bij oprekken van de binnenring door het persen van de krukas loopt in ieder geval je lager niet vast.
Voor de OTO daarentegen ( en de anderen met afdichting van de vlakke plaat tegen de zijkanten van het lager: juist geen C3 maar eentje met standaard speling, met een te grote speling blijven de binnen en buiten ring niet netjes op 1 plat vlak liggen, de afdichtring gaat dan mogelijk lekken ( een ervaring die ik had met mijn oude racers daar gebruikte ik wel C3 en een stalen ring afdichting, altijd iets lekken )
Er zit in de verzameling een 3800 krukas, daar zit het lager al jaren op. Bij demontage uit het carter wilde deze niet van de krukas af. Nou heeft hij toch moeten wijken.
De zelf gemaakte trekker een paar keer moeten restaureren want deze gaf het steeds op. Uiteindelijk kwam het lager toch met een knal los.
Resultaat: mijn advies is om gezien de erg strakke passing van de krukas in het lager voor een 3800 uitsluitend 6203 lager te nemen in de uitvoering C3 of C4 deze hebben extra speling op de loopbanen ( voor hoge toeren) maar bij oprekken van de binnenring door het persen van de krukas loopt in ieder geval je lager niet vast.
Voor de OTO daarentegen ( en de anderen met afdichting van de vlakke plaat tegen de zijkanten van het lager: juist geen C3 maar eentje met standaard speling, met een te grote speling blijven de binnen en buiten ring niet netjes op 1 plat vlak liggen, de afdichtring gaat dan mogelijk lekken ( een ervaring die ik had met mijn oude racers daar gebruikte ik wel C3 en een stalen ring afdichting, altijd iets lekken )