Solex forum
Posted By: Joan krukas lagers - 11/02/19 09:20 PM
Aangezien ik even met krukassen aan het experimenteren ben heb ik de aanwezige krukassen nog eens goed aangekeken.
Er zit in de verzameling een 3800 krukas, daar zit het lager al jaren op. Bij demontage uit het carter wilde deze niet van de krukas af. Nou heeft hij toch moeten wijken.
De zelf gemaakte trekker een paar keer moeten restaureren want deze gaf het steeds op. Uiteindelijk kwam het lager toch met een knal los.

Resultaat: mijn advies is om gezien de erg strakke passing van de krukas in het lager voor een 3800 uitsluitend 6203 lager te nemen in de uitvoering C3 of C4 deze hebben extra speling op de loopbanen ( voor hoge toeren) maar bij oprekken van de binnenring door het persen van de krukas loopt in ieder geval je lager niet vast.

Voor de OTO daarentegen ( en de anderen met afdichting van de vlakke plaat tegen de zijkanten van het lager: juist geen C3 maar eentje met standaard speling, met een te grote speling blijven de binnen en buiten ring niet netjes op 1 plat vlak liggen, de afdichtring gaat dan mogelijk lekken ( een ervaring die ik had met mijn oude racers daar gebruikte ik wel C3 en een stalen ring afdichting, altijd iets lekken )
Posted By: John Meisters Re: krukas lagers - 11/02/19 09:36 PM
Originally Posted by Joan
mijn advies is om gezien de erg strakke passing van de krukas in het lager voor een 3800 uitsluitend 6203 lager te nemen in de uitvoering C3 of C4 deze hebben extra speling op de loopbanen ( voor hoge toeren) maar bij oprekken van de binnenring door het persen van de krukas loopt in ieder geval je lager niet vast.


Helemaal mee eens.
Verder wil ik hier ook nog eens benadrukken dat het spoelenplaat-lager bij een 3800 vaak los in zijn huisje zit. Hierdoor heeft de krukas aan de vliegwielzijde enige bewegingsvrijheid, en deze zal het lager aan krukaszijde helpen loswrikken. Loctite helpt niet, en ook het borgen op de manier van Jan Vennix is niet bestand tegen deze enorme krachten. Ik heb er al een paar gehad die toch loskwamen.

Het enige dat helpt is je spoelenplaat-lager kei- en keivast zo diep mogelijk in zijn huisje zetten (Loctite), met behulp van de spoelenplaat-trekker de krukas goed over de spoelenplaat trekken, en de 3 boutjes goed aandraaien zodat de krukas zo weinig mogelijk kan bewegen. Dan heeft je blokje goede kans om nog een tijdje door te gaan wink
Posted By: Joan Re: krukas lagers - 12/02/19 08:35 AM
nog even plaatjes van de trekker:

Attached picture krukas 3800.jpg
Attached picture trekker.jpg
Posted By: Antoine Re: krukas lagers - 12/02/19 12:24 PM
Dit heb ik straks ook nodig, mijn lager is niet los te krijgen zonder "geweld" te gebruiken.
Posted By: Joan Re: krukas lagers - 12/02/19 02:14 PM
Originally Posted by Ant_one
Dit heb ik straks ook nodig, mijn lager is niet los te krijgen zonder "geweld" te gebruiken.
Er zijn er die het helemaal niet lukt, temeer daar ze geen goede trekker hebben. De haakse slijper word dan ingezet. Als je het heel goed doet gaat het, dan knapt de binnenring open door de spanning, net voor je er doorheen gaat . Ik heb ze gezien dan eindigen ze met een platte kant op de kruktap passing of de boel blauw van de hitte
Posted By: peter57 Re: krukas lagers - 12/02/19 04:48 PM
Gewoon de haakse slijper pakken.
Bij versnellingsbakken zitten de lagers ook vaak huisvast.
Netjes inslijpen en het laatste stukje met een beitel.
Heb er al vele gedaan.
Niks moeilijke trekkers.

Peter
Posted By: John Meisters Re: krukas lagers - 13/02/19 12:18 AM
Ik heb een lagertrekker als deze (foto ff geleend)
Werkt perfekt!
[Linked Image]
Posted By: Joan Re: krukas lagers - 13/02/19 08:37 AM
Originally Posted by John Meisters
Ik heb een lagertrekker als deze (foto ff geleend)
Werkt perfekt!
[Linked Image]
Zelfs zo eentje gaf het bij mij op, de V platen vouwden naar elkaar toe ondanks de dikke bouten die erdoor gaan. om dat te voorkomen ze in de bankschroef gezet maar dat kon maar aan 1 kant. Werkt voor de meeste 3800's Overigens lukt het dan niet als een OTO lager heel vast zit want daar zit dan die borgplaat nog, voor zo een probleem heb ik dan ooit ook die andere trekker gemaakt, kijk nog maar eens dan zie je 3 uithappen, dat is om plaats te maken voor de oren aan de borgring
© Solex Forum