Solex forum
Posted By: Ludos Electronische onsteking - 09/02/18 08:38 PM
Hallo allemaal
Laatst bezig geweest met m'n chinese S met electronische ontsteking
Die starte binnen de meter maar was niet vooruit te branden , viel bijna stil aan viaduct en kwam niet op toeren
op vlakke weg
Bij nazicht een heel sterke vonk , maar veel te vroeg nl. 2,6mm BTDC>> 27° BTDC
Iemand enig idee hoe ik dat kan verbeteren , misschien best conventionele ontsteking + bijhorend vliegwiel monteren ?
Alvast bedankt
Gegroet Ludo
Posted By: John Meisters Re: Electronische onsteking - 10/02/18 12:46 AM
Hoe heb je het tijdstip gecontroleerd? De merktekens zijn niet altijd correct. Best met schuifmaat / dieptemeter bepalen waar 1,8 vbdp exact is, en daar een nieuw merkteken maken.

Een chinese electronische ontsteking is niet af te stellen. Het enige wat je kunt doen is een vliegwiel zonder spie nemen en die op de juiste positie plaatsen, maar normaal is dat niet nodig.

Soms is de spie versleten en kun je het vliegwiel een beetje bewegen. Monteer het zodanig dat je tijdstip goed staat.
Posted By: Ludos Re: Electronische onsteking - 10/02/18 11:39 AM
Dag John
Heb de ontsteking gecontroleerd met stroboscoop , motor laten draaien , lamp erop en merktekens kwamen mooi overeen
maar bij nazicht van de merktekens bleken die op 2.6 mm BTDC = 27° BTDC te staan
verder zie ik er niets te regelen aan of ik moet miss. spie verwijderen en vliegwiel in andere positie plaatsen ?

al bedankt voor moeite
Ludo
Posted By: Ludos Re: Electronische onsteking - 10/02/18 11:40 AM
..... Spie en vliegwiel zijn in goede staat
Posted By: Ludos Re: Electronische onsteking - 10/02/18 11:48 AM
Ontsteking gecontrolleerd met meetklok en gradenschijf
zuiger bovenaan = o
teruggedraaid tot merktekens overeen kwamen zie stroboscooplamp
=2.6mm kwam overeen met 27° volgens graden schijf

sorry voor de verschillende berichten m
, ben nog niet goed thuis in het computeren
grts Ludo
Posted By: Joan Re: Electronische onsteking - 10/02/18 10:05 PM
Originally Posted by Ludos
Ontsteking gecontrolleerd met meetklok en gradenschijf
zuiger bovenaan = o
teruggedraaid tot merktekens overeen kwamen zie stroboscooplamp
=2.6mm kwam overeen met 27° volgens graden schijf

sorry voor de verschillende berichten m
, ben nog niet goed thuis in het computeren
grts Ludo
ik wil nog eens met die ontstekingen gaan experimenteren: extra electrolitische condensator aanleggen tussen de draad van de spoel naar het CDI blokje en de massa om zo de capaciteit van het CDI blokje aan te tasten . nog wel meten of dit draadje een plus of een min voedt dus misschien moet er ook nog een diode en een weerstand bij om het voedingsdraadje definiet positief of negatief ( afhankelijk stand diode) te maken
Posted By: Ludos Re: Electronische onsteking - 11/02/18 12:04 PM
Ben (nog) ? niet zo goed thuis in de electronica maar wens je succes ,
en laat maar horen .
Denk conventionele ontsteking te plaatsen , spijtig had best wel een stevige vonk
met bougie op 0.7>0.8 mm

grts Ludo
Posted By: Ludos Re: Electronische onsteking - 07/03/18 08:03 AM
Hallo ,
Conventionele ( contactpunten) onsteking gemonteerd en proper afgesteld
nu vlotte start , iets krachtiger en beter snelheid , zo'n 25 a 26 volgens snelheidspaal langs weg , gisteren een 10 tal km gereden
Mag nog iets krachtiger, de weg is hier niet erg vlak in de buurt en ik ben geen pluimgewicht
iemand nog tips , laat maar horen
Kan wel even duren voor reactie want ben paar dagen in buitenland

Tot 1 dezer
Ludo
Posted By: Alfons_Amuse Re: Electronische onsteking - 07/03/18 08:21 AM
Je bougie staat nu toch wel op 0,4 mm he?
Wat heb je verder al gecontroleerd om hem goed te laten lopen?
Posted By: Ludos Re: Electronische onsteking - 07/03/18 11:20 AM
Ja Alfons , Bougie is in orde

Hier volgt wat meer info :
carter is chinees , geen lek aan rol te zien
cilinder TUM 80 A , komt van accident solex van mij , paar 100km geleden
even met hoonstenen ingeweest
bijhoorende zuiger 39,40 , nieuw = 39, 43 ?? + nieuwe segmenten
drijfstang nieuw lager

Bougie B6Hs , kleur = donkergrijs beetje bruin
benzine 1/40
carburateur = chinees 6.5 en klep gaat volledig open
gaten in luchtfilter vergroot naar 8mm , was ong 5
uitlaatbuis buiten 19mm en niet verstopt
compr. ooit eens gemeten en was ong 5.5 à 5.8
(vise platines) ontsteking mooi op 1.8 gezet
grts Ludo
Posted By: solexnl Re: Electronische onsteking - 07/03/18 11:41 AM
Ook een hapje onder uit de zuiger gehaald of zit er een zuiger in met een kort hemd?

Han
Posted By: Ludos Re: Electronische onsteking - 07/03/18 01:13 PM
De combinatie cilinder en zuiger was voor m'n accident goed voor 29 à 31km/h max gemeten langs weg met snelheiscontrole paal
met wel meer trekktacht bij het oprijden van viaduct

grtn , Ludo
Posted By: Alfons_Amuse Re: Electronische onsteking - 07/03/18 05:43 PM
Ga eens goed na of je decompressieklep goed afsluit. Kan maar op 1 manier. Kop eraf klepje eruit en goed inschuren. Bij het minste geringste lekkage ervan verlies je echt vermogen.
Een standaard Solex moet toch 32 halen. 25 is echt te weinig.
Posted By: Pierre Re: Electronische onsteking - 08/03/18 08:18 PM
ik heb dit ook voorgehad en bij mij zat er een scheurtje in het karter was moeilijk te zien alleen bij het monteren gezien ik heb er dan maar gelijk een motertje van een 3800 opgezet en geen problemen meer
gr pierre
Posted By: Ludos Re: Electronische onsteking - 08/03/18 11:27 PM
Hallo allemaal
Ja kop kan ik nog wel eens Checken , meestal controleer ik de dichtheid van een klep met mazout of benzine
maar weet niet meer of de kop chinees is of standaard want originele was wel gechect
bij het draaien aan vliegwiel was wel een stevige weerstand voelbaar ( normaal hé)
zelfs de kop opnieuw moeten afvlakken want pakking was doorgeblazen
En ge kunt de solex bijna niet starten zonder gebruik te maken van de décompresseur
dank aan allen voor het meedenken
weet niet wanneer ik terug on line kan zijn want heb niet overal internet en tijd
tot 1 dezer
groeten , Ludo
© Solex Forum