Solex forum
Posted By: Andreprins Motor veren - 24/01/18 08:54 PM
Ik heb een sleutelgatblok met veren die in de haaks omgezette hoekjes aan de achterkant van het spatbordje haken.
Nu lijkt het me dat deze veren er niet op horen(zie foto), het blokje is nu bijna niet los te tillen van het wiel.
Zijn deze veren nog ergens te vinden, of is er een ander alternatief kwa veren.

Attached picture IMG_20180122_192220~2-600x1067.jpg
Posted By: Pierre Re: Motor veren - 24/01/18 09:10 PM
volgens mij zijn deze zelfs nog nieuw te verkrijgen bij marcel van de ven
gr pierre
Posted By: Joan Re: Motor veren - 25/01/18 08:22 AM
qua vorm zijn het wel de goede, met extreem lange rechte stukjes om vrij te lopen van de band, huidig verkrijgbare veren zijn niet meer zo lang .
qua draad dikte lijken het wel oversize veren ( foto's volgen )
Posted By: Andreprins Re: Motor veren - 26/01/18 06:58 PM
Originally Posted by Joan
qua vorm zijn het wel de goede, met extreem lange rechte stukjes om vrij te lopen van de band, huidig verkrijgbare veren zijn niet meer zo lang .
qua draad dikte lijken het wel oversize veren ( foto's volgen )


Zijn er maten bekent van de orginele veren.
Dan kan ik opzoek gaan naar een soort veer wat er op lijkt.
Een foto van een orginele foto zal ook wel fijn zijn.
Posted By: John Meisters Re: Motor veren - 27/01/18 12:06 PM
Op de foto zie ik links 2 veren naast elkaar...? Of is je schetsplaat zo blinkend dat dit spiegelt?
Snap dit eigenlijk niet helemaal of ehh helemaal niet ... confused
Posted By: Joan Re: Motor veren - 28/01/18 09:24 AM
Originally Posted by Andreprins
Ik heb een sleutelgatblok met veren die in de haaks omgezette hoekjes aan de achterkant van het spatbordje haken.
Nu lijkt het me dat deze veren er niet op horen(zie foto), het blokje is nu bijna niet los te tillen van het wiel.
Zijn deze veren nog ergens te vinden, of is er een ander alternatief kwa veren.


ik had nog een verenoverzicht toegezegd, bij deze.
In de formule voor veren sterkte zit oa de draad diameter ( hoe dunner hoe zwakker) en de wikkeldiameter ( hoe kleiner hoe sterker) uiteraard een staalsterkte. wat echter met deze geblokte trekveren mogelijk is, is dat ze op voorspanning gewikkeld kunnen worden, twee ogenschijnlijk identieke veren hebben dan wel een zelfde veer constante ( uitrek per opgelegde kracht) maar toch een andere werking, want een veer met voorspanning ( ) moet je eerst de openingskracht aanleggen voordat hij iets gaat doen, een veer zonder voorspanning begint gelijk te rekken .

de nu nieuw aangeboden veren maak ik recht door bij de bocht ( zie foto pijl) de veer met een puntvlammetje heet te maken en recht te buigen, past meteen veel beter , mocht hij alsnog niet sterk genoeg zijn knip ik het overgebleven bochtje weg en krul daar een nieuw bochtje ( wijzend in dezelfde richting, naar buiten van de veer dus )

Attached picture veren.jpg
Posted By: Andreprins Re: Motor veren - 28/01/18 11:23 AM
Originally Posted by John Meisters
Op de foto zie ik links 2 veren naast elkaar...? Of is je schetsplaat zo blinkend dat dit spiegelt?
Snap dit eigenlijk niet helemaal of ehh helemaal niet ... confused


Dat is inderdaad de weerspiegeling in de schetsplaat.
Had met een lamp wat extra bijgelicht, misschien dat dat daardoor wat versterkt is.
Posted By: Andreprins Re: Motor veren - 28/01/18 11:29 AM
Originally Posted by Joan
Originally Posted by Andreprins
Ik heb een sleutelgatblok met veren die in de haaks omgezette hoekjes aan de achterkant van het spatbordje haken.
Nu lijkt het me dat deze veren er niet op horen(zie foto), het blokje is nu bijna niet los te tillen van het wiel.
Zijn deze veren nog ergens te vinden, of is er een ander alternatief kwa veren.


ik had nog een verenoverzicht toegezegd, bij deze.
In de formule voor veren sterkte zit oa de draad diameter ( hoe dunner hoe zwakker) en de wikkeldiameter ( hoe kleiner hoe sterker) uiteraard een staalsterkte. wat echter met deze geblokte trekveren mogelijk is, is dat ze op voorspanning gewikkeld kunnen worden, twee ogenschijnlijk identieke veren hebben dan wel een zelfde veer constante ( uitrek per opgelegde kracht) maar toch een andere werking, want een veer met voorspanning ( ) moet je eerst de openingskracht aanleggen voordat hij iets gaat doen, een veer zonder voorspanning begint gelijk te rekken .

de nu nieuw aangeboden veren maak ik recht door bij de bocht ( zie foto pijl) de veer met een puntvlammetje heet te maken en recht te buigen, past meteen veel beter , mocht hij alsnog niet sterk genoeg zijn knip ik het overgebleven bochtje weg en krul daar een nieuw bochtje ( wijzend in dezelfde richting, naar buiten van de veer dus )


Kijk daar kan ik wat mee.
Begrijp dat de meest linkse veren voor mij van toepassing zouden zijn.
Als je alleen de bocht van de pijl terug buigt, heb je dan al genoeg vrije lengte.
Of is het mogelijk en nodig om nog een winding recht te buigen.
De veren die ik nu heb zoals mijn vorige foto hebben een draaddikte van 2mm en een winding van+/-10mm
Posted By: Joan Re: Motor veren - 28/01/18 05:54 PM
Originally Posted by Andreprins
[]

Kijk daar kan ik wat mee.
Begrijp dat de meest linkse veren voor mij van toepassing zouden zijn.
Als je alleen de bocht van de pijl terug buigt, heb je dan al genoeg vrije lengte.
Of is het mogelijk en nodig om nog een winding recht te buigen.
De veren die ik nu heb zoals mijn vorige foto hebben een draaddikte van 2mm en een winding van+/-10mm


ha met dat draad en die wikkel diameter dat lijkt op zadelveren en die zijn erg straf ( moet ook makkelijk 80 kilo en meer kunnen dragen)
inderdaad de meest linkse veren, met een moderne veer recht te buigen haal de dat niet maar ik zou met de vlam wegblijven bij de windingen, "recht" maken dan is het niet erg dat de spanning van het materiaal af gaat.

je kunt aan de rand van de schetsplaat wat extra gaatjes boren zodat je meerdere inhaakplekken hebt ( gebruik ik o.a. voor motorblokken die gebruikt worden bij de 24 uurs race)
Posted By: Andreprins Re: Motor veren - 28/03/18 06:45 PM
Originally Posted by Joan
Originally Posted by Andreprins
[]

Kijk daar kan ik wat mee.
Begrijp dat de meest linkse veren voor mij van toepassing zouden zijn.
Als je alleen de bocht van de pijl terug buigt, heb je dan al genoeg vrije lengte.
Of is het mogelijk en nodig om nog een winding recht te buigen.
De veren die ik nu heb zoals mijn vorige foto hebben een draaddikte van 2mm en een winding van+/-10mm


ha met dat draad en die wikkel diameter dat lijkt op zadelveren en die zijn erg straf ( moet ook makkelijk 80 kilo en meer kunnen dragen)
inderdaad de meest linkse veren, met een moderne veer recht te buigen haal de dat niet maar ik zou met de vlam wegblijven bij de windingen, "recht" maken dan is het niet erg dat de spanning van het materiaal af gaat.

je kunt aan de rand van de schetsplaat wat extra gaatjes boren zodat je meerdere inhaakplekken hebt ( gebruik ik o.a. voor motorblokken die gebruikt worden bij de 24 uurs race)


Ik ga inderdaad een extra gaatje boren in de schetsplaten, bij een goed opgepompte band is de weerstand nog heel hoog.
Recht buigen was gelukt maar er was bij 1 veer een winding minder over.
Dit kwam door de poging de winding ook recht te buigen, dat is dus moeilijk te doen
Posted By: John Meisters Re: Motor veren - 28/03/18 09:25 PM
De nieuwe veren rek ik uit zodat ze minder strak zijn.
uiteinde in de bankschroef (lengte windingen ca 40 mm.) dan uitrekken tot ca. 150 mm. De lengte van de windingen is dan ca. 50 mm. en dat scheelt een paar km/u wink
© Solex Forum