Solex forum
Posted By: Joan chineesch ding - 08/05/17 10:01 PM
vandaag weer eens aan een chineesch gewerkt. kennis had hem met veel tijd en moeite echt heel netjes gemaakt enik intussen het blok gangbaar gemaakt.

kon toch meteen aan de bak om iets aan het frame te veranderen, zit een aanslag op het balhoofd gelast om te voor komen dat het stuur "dubbel" slaat.

op zijn Chineesch dus net te hoog aan het frame gelast ( waarom zou je willen weten waarom iete er aan zit en hoe het moet werken) dus de "aanslag" is precies wat het is een "aanslag" op de lak van het afdekplaatje hij krast er net overheen.
van een RVS pijpje inwendig 9 mm ( dat geeft op zijn plat net de afmeting van het stuk ijzer aan het balhoofd) dus een spalkje gemaakt, door 1 kant plat te knijpen en met een stuk profielstaal in het model te drukken van de 'aanslag" , er over heen getikt en met een parker geborgd, hij slaat nu netjes tegen het ronde stuk van het RVS.

en O ja, als ik dan toch bezig was of ik het licht ook kon doen ( Oeps die draadjes, zie een voorbeeld)

Attached picture balhoofd 1.jpg
Attached picture balhoofd 2.jpg
Attached picture balhoofd 3.jpg
Attached picture draadjes.jpg
Posted By: FFAnders Re: chineesch ding - 09/05/17 08:24 PM
Enig nadeel is dat de aanslag van Pannekoekenstaal (Bamiblik ??) is gemaakt en mee gaat buigen als de voorvork er tegenaan komt.
Posted By: Alfons_Amuse Re: chineesch ding - 09/05/17 10:13 PM
Origineel bericht van: FFAnders
Enig nadeel is dat de aanslag van Pannekoekenstaal (Bamiblik ??) is gemaakt en mee gaat buigen als de voorvork er tegenaan komt.


Op zich goed bedacht, maarja werkt net niet.
Posted By: Joan Re: chineesch ding - 10/05/17 07:40 AM
nog een probleem: het licht wilde maar niet branden, uiteindelijk bleek het soldeer van het middenpuntje van de koplamp de boosdoener. Deze had een nogal dikke , na schrapen bleek groenachtige, laag met niet geleidende soldeer oxide gevormd te hebben, raar spul dat soldeer zag er eerst "gewoon" grijsachtig uit zoals alle ander soldeer op leeftijd
Posted By: Joan Re: chineesch ding - 22/05/17 09:27 PM
nu weer geklooi met een andere "chinees ding" een zijdeksel.
iemand die een motorblok had gerepareerd bleek nog problemen te hebben, dus heb ik aangeboden dat na te zien.
was van een 3800 het lager dat vervangen was weer losgelopen, daardoor de rolunit meegenomen en in het carter gedrukt en daarmee de keerring stukgesneden.

Alles overgedaan, zo ver zo goed, echter omdat veel originele solex carterdeksels dol zijn,gescheurd of anderzijds slecht zie je veel chineesche deksel tevoorschijn komen. het advies voor zijdeksel was goed opgevolgd eerst losjes monteren dan cylinder erop, uitlijnen en dan carterbouten aandraaien.

Nou in deze gevallen KANSLOOS, hij blijft op zijn bouten hangen, je drukt dan bij uitlijnen deze bouten scheef en bij aandraaien ruk je dan je carterdraad dol omdat de bouten er scheef in gaan.

Ik heb dus eerst het carterdeel uitgelijnd, blijkt er maar 1 bout goed te passen, zie de foto's.
daarna heb ik de boutgaten uitgelijnd door het carter "zwevend" aan de cylinder te hangen. met boortje in de gleuf ( steeds dezelfde maat, daar heb ik er zat van)pasvlak netjes parallel: blijkt dat de chinezen er 1,5 mm teveel afgehaald hebben ( beide boortjes 1,5mm) dat word dus een vulplaat maken

Attached picture zijdeksel uitgelijnd 1.jpg
Attached picture zijdeksel uitgelijnd 2.jpg
Attached picture zijdeksel uitgelijnd 3.jpg
Attached picture zijdeksel uitgelijnd op boutgaten.jpg
Attached picture zijdeksel uitgelijnd op boutgaten 2.jpg
Posted By: Alfons_Amuse Re: chineesch ding - 22/05/17 09:45 PM
Zo. Die Chinezen houden je wel goed bij de les Joan. Toch link. Want een onervaren sleutelgat monteert het en draait de moeten gewoon aan. Dan gaat er van alles fout he. Blijven melden want een gewaarschuwd mens telt voor 2.
Posted By: John Meisters Re: chineesch ding - 22/05/17 11:42 PM
Ik heb het ook al meegemaakt, maar deze is wel extreem.
Ik kon het nog in orde krijgen door de gaten groter op te boren, zo kon ik genoeg schuiven om het pasvlak te krijgen.
Posted By: solexnl Re: chineesch ding - 23/05/17 10:01 AM
Ik vind het zo jammer, dit. Ik bedoel maak het óf goed na óf begin er niet aan. Hier heeft niemand wat aan...

Posted By: John Meisters Re: chineesch ding - 23/05/17 12:47 PM
Ik weet niet van welke leverancier dit dekseltje komt, maar een ingangscontrole is toch ook noodzakelijk.

Overal worden fouten gemaakt, maar de huidige systemen zijn zodanig dat het niet, of zeeeer zelden, bij de eindklant terecht kan komen.

Van Ad krijg ik als verhuurder wel eens onderdelen om te testen. Eerder komt het niet in de webshop. Dat geeft zekerheid over de kwaliteit wink
Posted By: zeezout Re: chineesch ding - 23/05/17 06:19 PM
Goed dat Ad jou als proefkonijn gebruikt! Geeft inderdaad enige zekerheid.
Maar wat die Chinezen betreft:
Dat ze schaamteloos alles kopiëren is bekend. Misschien vragen we daar zelf ook wel een beetje om want de prijzen zijn meestal absurd laag. "Hoe kunnen ze het voor die prijs maken?" Bovendien is het meestal de enige plek waar je oude onderdelen nog kunt laten (na)maken.
Maar zorg dan als Westerse opdrachtgever ook voor een goede kwaliteitscontrole. Maak het onderdeel daarvoor gerust 50% duurder. Blijft het nog goedkoop. Zonder controle krijg je bami kwaliteit. En bami is flexibel hè. Zie je aan deze carterdeksels. Ze kunnen het echt wel, kijk bijv maar eens naar de IPhone (ook made in China) maar je moet er wel met een waakhond bovenop zitten anders krijg je bagger.
Posted By: Joan Re: chineesch ding - 23/05/17 09:36 PM
ik heb ervoor gekozen om een vulplaat te maken van 1,5 mm dik in de vorm van een 1/2e pakking. ik had toevallig nog een plaat goud liggen van die dikte waar ik geen emplooi voor had

Attached picture vulplaat.jpg
Posted By: Joan Re: chineesch ding - 24/05/17 05:31 PM
Origineel bericht van: John Meisters
Ik heb het ook al meegemaakt, maar deze is wel extreem.
Ik kon het nog in orde krijgen door de gaten groter op te boren, zo kon ik genoeg schuiven om het pasvlak te krijgen.


ik heb het ook wel eens overwogen, moest toen ook de rand aan de bovenkant iets weghalen want bleef hij daar weer op steken.
groot nadeel is dat de onderkant mee omhoog komt, dat was hier al gebeurd en dan loopt het bigend lokaal ( de nu hoogste plaats) tegen het carter aan

Attached picture aanloopspoor onderop.jpg
Posted By: Rene59 Re: chineesch ding - 05/06/17 06:53 PM
Het carterdeksel is gekocht bij solexmarkt van deze solex en gaat ook over de Solex 3800 nummer drie van mij.
Deze deksels komen uit volgens mij uit China.
Daar kan deze zaak ook niets aan doen.
Als het binnenkomt ziet er goed uit op het eerste gezicht.
Maar als je gaat passen ga je de mist in.
Ben nu met een ander carter en een tweedehads deksel en past gewoon goed meteen. Dus al goed voor deze solex met vulplaat.
Gewoon een andere motor erop orgineel.

Groeten,

René Wiersma
Posted By: FFAnders Re: chineesch ding - 05/06/17 10:24 PM
Nu maken ze in China ook motortjes waar de carterdeksels wel op passen.
Ze lijken verdacht veel op de motoren die wij gebruiken maar er is hier en daar wat aan de maat veranderd.

Het is altijd verstandig en leuk om zo nu en dan eens naar een beurs te gaan en wat gebruikte onderdelen te kopen, altijd makkelijk om wat reserve te hebben.

Onderstaand is ter illustratie en ook een illusie dat iets goeds-voor-weinig hebt,

https://runwell-motor.en.alibaba.com/product/725313174-0/solex_48cc_engine_kit.html
Posted By: Rene59 Re: chineesch ding - 06/06/17 02:09 PM
Beste FFAnders,

Delink bij alibaba werkt goed als je dat ziet dan klopt die motor niet. Kijk maar bij de tank daar zit een tankdop op die niet past en rommel in de tank veroorzaakt. Heb zelf een tijd terug een Black & Roll 4800 gereden maar die metalen tank ging er bij mij meteen vanaf voor een kustof exemplaar. Geen rommel meer van die tankdop in het brandstofsysteem. Er zit ook een vreemde koppeling in de motor die in niets lijkt van het origineel.

Groeten,

René Wiersma
Posted By: Pierre Re: chineesch ding - 06/06/17 02:39 PM
ik heb ook zo een motortje van een b&r waar het carter van stuk was met een electronise onsteking en die onsteking heb ik wel terug gebruik in een 3800 en die paste en werkt tot heden nog altijd heel goed
gr pierre
Posted By: Joan Re: chineesch ding - 07/06/17 08:26 AM
Origineel bericht van: Pierre
ik heb ook zo een motortje van een b&r waar het carter van stuk was met een electronise onsteking en die onsteking heb ik wel terug gebruik in een 3800 en die paste en werkt tot heden nog altijd heel goed
gr pierre

Ik heb een kennis met zo een ontsteking en het lijkt net of er een begrenzer in zit, begint te ploffen bij een bepaald toerental en dat ligt niet aan iets van de rest want met een OTO ontsteking is het over ( maar te duur om daar op te laten zitten )
Posted By: Pierre Re: chineesch ding - 07/06/17 08:39 PM
Origineel bericht van: Joan
Origineel bericht van: Pierre
ik heb ook zo een motortje van een b&r waar het carter van stuk was met een electronise onsteking en die onsteking heb ik wel terug gebruik in een 3800 en die paste en werkt tot heden nog altijd heel goed
gr pierre

Ik heb een kennis met zo een ontsteking en het lijkt net of er een begrenzer in zit, begint te ploffen bij een bepaald toerental en dat ligt niet aan iets van de rest want met een OTO ontsteking is het over ( maar te duur om daar op te laten zitten )


dat probleem heb ik dus niet joan bij mij blijft die goed lopen
gr pierre
Posted By: Joan Re: chineesch ding - 10/07/17 08:31 AM
Origineel bericht van: Joan
vandaag weer eens aan een chineesch gewerkt. kennis had hem met veel tijd en moeite echt heel netjes gemaakt enik intussen het blok gangbaar gemaakt.

kon toch meteen aan de bak om iets aan het frame te veranderen, zit een aanslag op het balhoofd gelast om te voor komen dat het stuur "dubbel" slaat.

op zijn Chineesch dus net te hoog aan het frame gelast ( waarom zou je willen weten waarom iete er aan zit en hoe het moet werken) dus de "aanslag" is precies wat het is een "aanslag" op de lak van het afdekplaatje hij krast er net overheen.
van een RVS pijpje inwendig 9 mm ( dat geeft op zijn plat net de afmeting van het stuk ijzer aan het balhoofd) dus een spalkje gemaakt, door 1 kant plat te knijpen en met een stuk profielstaal in het model te drukken van de 'aanslag" , er over heen getikt en met een parker geborgd, hij slaat nu netjes tegen het ronde stuk van het RVS.

en O ja, als ik dan toch bezig was of ik het licht ook kon doen ( Oeps die draadjes, zie een voorbeeld)


het volgende chineesche ding om technisch af te bouwen, deze is kennelijk gemaakt om alleen linksaf te gaan . de aanslag op het frame een beetje scheef gelast

Attached picture Hongdu  midden.jpg
Attached picture Hongdu linksaf.jpg
Attached picture Hongdu rechtsaf.jpg
Posted By: Joan Re: chineesch ding - 14/07/17 01:39 PM
achterwiel had ook wat aandacht nodig, lagers uitgelopen.
nieuwe SKF's erin, tussenbus opgemeten is ca 62,2 mm maar de afstand in de naafhuls is 63,8, je drukt dan bij aandraaien as de lagers in elkaar.
vulring gemaakt die zichzelf netjes in de naafhuls centreert met een klein borstje voor de lager binnenring.
alles warm gemonteerd ( aan de bramen kon je zien dat china de lagers er zo in geperst had dus ook heel veel bramen weg moeten werken)
Loopt nu als een zonnetje.

Attached picture tussenbus.jpg
Attached picture tussenbus vulring.jpg
Posted By: solexnl Re: chineesch ding - 14/07/17 02:03 PM
Wanneer je de mogelijkheid en kunde niet hebt waarover jij wél beschikt, dan is er geen beginnen aan, die Chinese rotzooi. Ik bedoel (bijna) ieder ander had dat achterwiel er zo weer ingezet en zich afgevraagd waarom het niet fijn past.

Ik heb het me al vaker afgevraagd, waarom wordt iets nagemaakt terwijl het het nét niet is ?
Verloren moeite van materiaal, moeite en vervoer volgens mij.

Han
Posted By: John Meisters Re: chineesch ding - 14/07/17 03:07 PM
Van die achterwielen zijn ook meerdere versies.
Zo heb ik voor de 24 uurs een set gekocht bij Joop Duits in Otterloo: goede kwaliteit velgen, spaken èn naaf.

Een achterwiel dat sprekend lijkt is de helft lichter, lopen de lagers uit en remt voor geen meter...
Posted By: Joan Re: chineesch ding - 25/07/17 08:03 AM
Origineel bericht van: John Meisters
Van die achterwielen zijn ook meerdere versies.
Zo heb ik voor de 24 uurs een set gekocht bij Joop Duits in Otterloo: goede kwaliteit velgen, spaken èn naaf.

Een achterwiel dat sprekend lijkt is de helft lichter, lopen de lagers uit en remt voor geen meter...


Nou ik heb nu een versie in mijn handen gedrukt gekregen van een team dat hem als voorwiel in de 24 uurs wil gaan gebruiken, zat nogal scheef in de voorvork of ik dat ook nog kon richten.

Liep wat moeilijk dat wiel, bleek het een wiel te zijn zonder vaste lagers waar ik laats zo over reclameerde dus met cups en cones. Hadden ze 1 cone afgeslepen om hem tussen de vork te krijgen EN geen contra moer dus de cone had de kogels lekker in de cups gedrukt. nou heb ik nog ergens een bakje met conen dus een heel lage cone gepakt en op de as gezet, nou niet goed te krijgen. Dus alles maar uit elkaar.
Kom je in plaats van echte "cups" ( google translate "kopjes") een soort van omgeduwde ringen tegen ( ik stel voor om deze dan maar "saucers" te noemen ( google translate "schoteltjes") met een buiten diameter van iets minder dan 30 mm, blijken de gaten in de naaf ongeveer uitgegraven te zijn door een mol zo ruw in het aluminium, maat iets van 30+ mm. uit mijn bakje met echte cups een pargehaald die 30 mm waren nou die vielen er zo in, de volgende maat was 32mm die maar afgedraaid, blijkt het ene gat een cup van 30,1 mm nodig te hebben en het ander gat een cup van 30,2 mm ben je een dag verder en heb je eigenlijk nog niks, geef mij dan maar zo een wiel met vaste lagers dat is sneller gereviseerd ( andere lagers a 5 euro het stuk en een iets langere binnenbus)

je kan aan de cups ( eigenlijk schoteltjes dus) zien dat deze in het huis hebben gedraaid en niet de kogels in de cups

Attached picture cups 1.jpg
Attached picture cups 2.jpg
Attached picture cups 3.jpg
Posted By: hanswelp Re: chineesch ding - 25/07/17 08:22 AM
Joan goed idee vaste lagers maar nu mijn probleem hoe krijg ik de kapotte cup eruit met dat mini Solex wiel, waar ik jou gevraagd heb over de banden maat,met alles geprobeerd ik ga denken over een dreumel of weet jij wat beters gr Hans Welp
Posted By: Joan Re: chineesch ding - 25/07/17 05:59 PM
ik had vandaag nog een kennis met hetzelfde euvel bij een honda camino wiel, flink heet gemaakt tot je de spaken hoorde "pingen" ( ze komen dan van spanning af omdat de trommel uitzet) je hebt dan een onder 45 graden verzette oude schroevendraaier nodig om vanaf de andere kant tegen de (zijkant van de ) resten van de cup te tikken.

dremelen kan,ook heb je wel een hele serie slijptonnetjes ( of tegenwoordig van die handige diamantsteeltjes) nodig en recht tegenover elkaar een gleufje slijpen dan komt de spanning snelle los, evenzo goed goed warm maken voor montage nieuwe
Posted By: Joan Re: chineesch ding - 31/07/17 06:51 PM
Origineel bericht van: John Meisters
Van die achterwielen zijn ook meerdere versies.
Zo heb ik voor de 24 uurs een set gekocht bij Joop Duits in Otterloo: goede kwaliteit velgen, spaken èn naaf.

Een achterwiel dat sprekend lijkt is de helft lichter, lopen de lagers uit en remt voor geen meter...


toch evengoed ook die maar goed nakijken dan, ik heb nu een solex, dacht daar het motortje op te kunnen zetten.
pak hem van zijn standaard: en ja hoor "klonk" "klonk"
dan ga je voelen waar dat vandaan komt, nou geen lagerspeling, geen spaken los maar er moet tocht iets zijn, blijkt het hele achterwiel voor het gevoel een CM naar links en naar rechts te bewegen, hele zooi losgehaald en ja hoor, stevig vast in het frame omdat de wielmoeren goed vast te draaien waren tegen de contra moeren op de as, deze echtere juist NIET aangedraaid om te camoufleren dat de binnen bus veel, maar dan ook veel te kort was tussen de (vaste) lagers, de naaf kon dus schuiven tussen de contramoeren.

toch weer 3 uur verder voordat alles uit elkaar, schoon, materiaal zoeken, binnenbus draaien ( per naaf verschillend !!) , in elkaar zetten Rem justeren

Attached picture achterwiel lager en bus.jpg
Attached picture achterwiel zonder lager  met bus.jpg
Attached picture achterwiel as.jpg
© Solex Forum