Solex forum
Posted By: Orange Spoelenplaat zit vast - 25/02/17 07:22 PM
Hai luitjes!

Na een lange tijd niet met de solex te hebben gesleuteld was het weer eens tijd om 1 van de drie op te knappen. Ik heb vrijwel alles vervangen en vervest met nieuwe onderdeeltje en hij werkt maar helaas totaal geen trekkracht. Ik wilde nu even bij de koppeling kijken maar krijg de spoelenplaat en niet van af. Ik heb alle ( denk ik) schroeven schroeven losgemaakt maar alsnog blijft de plaat zitten. Het deel achter de spoelenplaat draait wel naar links en rechts. Dat deel en de spoelenplaat Bewegen slechts heel gering van elkaar. Ik heb helaas geen 3 klauw trekker. Iemand tips? Bij voorbaat dank.
Posted By: Johnnie Re: Spoelenplaat zit vast - 25/02/17 07:53 PM
Als je doorgaat met het sleutelen aan solexen dan is het verstandig om te investeren in een solex gereedschaps-set.
Posted By: Joan Re: Spoelenplaat zit vast - 25/02/17 10:41 PM
conrad heeft 3 klauws vor weinug
Posted By: hanswelp Re: Spoelenplaat zit vast - 26/02/17 06:22 PM
Bij Ad heb je ook een fijne trekker ook te gebruiken bij een Solex zonder auto koppeling grijpt aan achter de spoelen ook te gebruiken voor montage met druk bus (kun je de hamer in de la laten) vr gr Hans Welp PS nog belangrijker de draad op de krukas blijft heel
Posted By: FFAnders Re: Spoelenplaat zit vast - 26/02/17 06:28 PM
Ja en nóg belangrijker, het krukaslager wordt niet zijdelings belast en blijft hierdoor op z'n plaats.
Posted By: Joan Re: Spoelenplaat zit vast - 26/02/17 08:54 PM
voor terugdrukken gebruik ik een draadeind M8 met aan het eind een koppelmoer met aan een kant nog zijn eigen binnendraad M8 en de andere kant uitgeboord tot 8.5 mm en daar nieuw M10x1,25 ( krukasdraad) getapt samen met een zadelpen ( buis) van een fiets die afsteund op het centrum van de spoelenplaat een prima druksysteem, ook niet ten koste van het hoofd krukas lager
Posted By: hanswelp Re: Spoelenplaat zit vast - 28/02/17 12:09 PM
Joan ben jij het met mij eens dat de door mij gebruikte trekker, waar dus op de spindel draad zit, die op de krukas gedraaid wordt en wat ik vaak ben tegen gekomen het wat ik noem tulpje op de krukas voorkomt vr gr Hans Welp
Posted By: John Meisters Re: Spoelenplaat zit vast - 28/02/17 07:57 PM
Ik wel Hans, ik gebruik deze trekker ook altijd.
Posted By: Joan Re: Spoelenplaat zit vast - 28/02/17 10:45 PM
Origineel bericht van: hanswelp
Joan ben jij het met mij eens dat de door mij gebruikte trekker, waar dus op de spindel draad zit, die op de krukas gedraaid wordt en wat ik vaak ben tegen gekomen het wat ik noem tulpje op de krukas voorkomt vr gr Hans Welp


klopt, die boterzachte krukassen kunnen wel wat steun gebruiken. niet voor niets dat ik vaak mijn doorgebroken snijplaat M10 bij 1,25 moet gebruiken ( vanaf de achterkant te monteren) om dat "tulpje" weer recht te snijden
Posted By: HAGRO Re: Spoelenplaat zit vast - 01/03/17 01:52 AM
Heb ook de trekkers van Conrad! Gaat perfect met de grote 3-klauw!
Als drukbus gebruik ik een PVC pijpje,die ik over de krukastap schuif en bijvul met stalen .ringen. En dan met de vliegwielmoer aandraaien! Moet dan wel de blokkeerbout gebruiken,doch hier komt dan weinig kracht op!
Posted By: Wimson Re: Spoelenplaat zit vast - 03/03/17 08:44 PM
Gebruik altijd de grote drieklauw, prima!!!
Posted By: Pierre Re: Spoelenplaat zit vast - 03/03/17 08:53 PM
Origineel bericht van: Wimson
Gebruik altijd de grote drieklauw, prima!!!

ik gebruik nooit een drie klauw altijd een spoelentrekker
gr pierre
Posted By: Wimson Re: Spoelenplaat zit vast - 03/03/17 08:59 PM
Heb ik ook, maar ik vind die beugeltjes lastig
© Solex Forum