Solex forum
Posted By: Emillio Koppelings moer tussen maat? - 03/04/16 10:34 PM
Beste solexers,

Ik ben benieuwd hoe ik mijn koppelings-moer aan moet draaien op mijn 3800. Sleutel 36 voor balhoofd past net niet en ik heb geen 37, is dit soms weer een tussen maat? En dit moet zeker een pijpsleutel zijn ivm de ruimte. Het is trouwens z'n 8 kants moer.

mvg Emile
Posted By: Huub Re: Koppelings moer tussen maat? - 03/04/16 11:08 PM
De koppelings moer is geen 6 kant moer maar een 8 kant dus je sleutel past nooit hier voor is een speciale sleutel nodig verkrijgbaar bij van Heerenbeek of je maakt er zelf een
Posted By: FFAnders Re: Koppelings moer tussen maat? - 03/04/16 11:21 PM
Je kunt de moer met b.v. een waterpomptang vasthouden en met de hand de rol erop vastdraaien(Bij gedemonteerde rolunit).
Geen tang op de rol zelf zetten want daar kan hij niet tegen.
Door de draairichting van de trommel kan de moer wel vaster gaan zitten, niet losser.
Posted By: Joan Re: Koppelings moer tussen maat? - 04/04/16 05:36 AM
Origineel bericht van: Emillio
Beste solexers,

Ik ben benieuwd hoe ik mijn koppelings-moer aan moet draaien op mijn 3800. Sleutel 36 voor balhoofd past net niet en ik heb geen 37, is dit soms weer een tussen maat? En dit moet zeker een pijpsleutel zijn ivm de ruimte. Het is trouwens z'n 8 kants moer.

mvg Emile

hoe is hij los gekomen dan ?
Posted By: Emillio Re: Koppelings moer tussen maat? - 05/04/16 08:56 AM
Mijn opa en ik hebben beide een solex, en hij is z'n rolunit aan het vervangen, hij deze moer wel losgekregen bij de garage met niet passend gereedschap, maar om de moer dus weer goed vast te draaien hebben we geen gereedschap voor.

@Huub, zelf maken, wat voor gereedschap heb je hiervoor gebruikt? een balhoofd sleutel en die een stukje uit gevijld?

@FFAnders Bedankt ik ga dit zeker als eerste proberen

@Joan, Ze hebben de moer volgens mij gewoon los getikt met een schroeven draaier en een hamer.
Posted By: Roelof Re: Koppelings moer tussen maat? - 05/04/16 09:14 AM
Gewoon bestellen heb je later ook weer gemak van.

[img]http://www.solexservice.com/nl/diversen/9845-sleutel-moer-rolunit-3800[/img]
Posted By: Huub Re: Koppelings moer tussen maat? - 06/04/16 01:46 AM
Ik heb geen sleutel gemaakt maar een nieuwe moer gewoon 6 kant en sleutel 36
Posted By: Rene59 Re: Koppelings moer tussen maat? - 08/04/16 08:23 PM
De moer gewoon verhitten en de juiste sleutel is deze gewoon los te tikken.


Groeten,

René
© Solex Forum