Solex forum
Beste solexrijders,
Bij mijn peperbus en koffertje met kamzuiger zit er links van de plaat waar het pompje op geschroefd word een loos gaatje die uit lijkt uit te komen in het Carter...(het zit links van het schroefje wat links boven op de pomp zit)
Waar dient dit voor? Heb het blokje van het koffertje vandaag gestart en nu lijkt daar wat vettigheid uit te komen. Heb net nieuwe lagers in het blokje gezet.
Alvast bedankt voor de info
Mvg Arjen
Pas: uploaden foto moet ik me nog even in verdiepen....
Kijk bij Tips. Daar staat hoe je een foto kan bijvoegen.
Eene oto maakt veel duidelijk.
succes met plaatsen.


Ik hoop dat de foto te zien is...
Als ik op de link klik zie ik het.
Het gaatje wat ik bedoel wordt aangewezen met een saté stokje hahaha
Bedankt voor de hulp smile
Als ik het goed heb is dat een ontluchting voor je carter afdichting. Komt er veel sap uit dan zijn de afdichtplaatjes van je Carter aan de krukaszijde lek.(En ook de rol aan dezelfde zijde)
Bedankt voor je reactie.
Het vreemde is dat hij daarvoor inderdaad lekte bij het rolletje. Dat lijkt nu niet zo.
De lagers zijn nu vervangen waar nu aan 1 kant een rubber in zit dus dan verwacht je niet dat hij daar gaat lekken...
Kan het zijn dat hij nu alleen het vet wat in het lager zit er uit blaast?
Hoe kan ik dit eventueel oplossen?
Mvg Arjen
Dat gaatje is nodig om er voor te zorgen dat het carter daar goed kan doorluchten.
Dat gat komt uit op een ringvormige ruimte in het gedeelte waar de as en het carter zouden moeten afdichten.
En dat zal ook goed gaan zolang het lager niet totaal versleten is en niet te los in het carter zit.
De werking is als volgt.
Bij het lopen van de motor is de gemiddelde druk in het carterveel hoger dan de druk van buiten.
Anders zou het niet mogelijk zijn de motor laten lopen.
Nu de afdichting omdat de gemiddelde druk hoger is zal er een beetje lucht proberen naar dat kanaal te gaan en na een kleine weerstand naar buiten.
Deze lucht is schoon en goed.
Bij de volgende aanzuiging( die niet zo sterk is )zal van deze lucht weer een beetje worden terug gezogen ( let wel deze lucht is nog schoon ).
Onmiddellijk word deze luchthoeveelheid onmiddellijk aangevuld doordat er lucht door het vrij grote gat kan toestromen.
Maar omdat dat maar om een paar kubic m.m.gaat zal er geen zand in de ringvormige ruimte kunnen komen en zal bij de volgende carterdruk het terug gekomen lucht weer naar buiten drukken plus nog een beetje meer .
En zo kan er nooit geen zand in het carter komen omdat er steeds een kleine hoeveelheid lucht naar buiten komt.
Is het lager en wat er bij hoort zover versleten dat het afdicht gat als lager is gaan werken dan werkt het gehele systeem niet meer .
Een lager met een afdichtlip is niet in staat de carter een goede afdichting te geven met dat kleine dunne velletje van het lager en zal na korte tijd dus niet meer werken.

Veel meer weten nog meer vragen.
Beste Jan,
Een duidelijk verhaal denk ik. Maar het lager is net vervangen, hoe komt het dan dat er nu nog vettige substantie uit komt? Is dat het originele vet wat in het lager zat toen ik hem geplaatst heb?
Hoe wordt dit opgelost bij de huidige 3800 motoren want daar kan ik dit niet terug vinden.
Groet Arjen
Hij moet ontluchten en toch is hij lek? Wat moet ik eventueel vervangen?
Gr
Arjen
Dat afdekringetje van het lager is geen afdichtring en zo lek als een mandje.
Heb je wel de 2 afdichtringen geplaatst (in de juiste volgorde) voordat je het lager monteerde? Heb je het juiste lagertype gebruikt (dikke binnenring)?
Zo nee, helaas... Opnieuw beginnen frown
Beste John,
Dit is het lager wat we gebruikt hebben. Zag er ook hetzelfde uit als de oude...


De volgorde van de ringen is: kartelring, platte ring, lager en dan weer een platte ring...
Groet,
Arjen

Volgorde is goed, maar je krijgt mogelijk wel een probleem zo. Je lager laat namelijk geen brandstof door omdat je de afdichting niet verwijderd hebt. (Als je dat wel hebt gedaan is alles goed zo.)
Door de afdichting kunnen de afdichtingsring en de stervormige ring geen smering krijgen. Indien blijkt dat de afdichting van je lager reeds defect is is het geen probleem, maar als de zaak goed blijft afdichten gaat de vlakke ring invreten op het lager. Hoe lang dit goed gaat zou ik niet weten. Wel,is het misschien beter om eerst gewoon Door te rijden. We is de vlakke ringetje al beschadigd. Zolang alles afdicht loopt hij goed.
Als ie begint te zweten bij de rol of door het gaatje is het tijd voor actie.
Rechtse ring is volgens mij teveel.
Of de linkse ring de juiste is betwijfel ik. Hij lijkt mij te dik. Deze moet ook zuiver plat zijn. De vingertjes van de bloemplaat moet deze ring zacht aandrukken.
De linkse ring is behoorlijk dun.
In de rechtse ring zaten ook 3 gestanste inhammen.
De rubber ring hebben we aan de voorkant uit het lager verwijderd. Aan de achterkant hebben we deze laten zitten (op advies...)
Mvg Arjen
Origineel bericht van: Treadstone
De linkse ring is behoorlijk dun.
In de rechtse ring zaten ook 3 gestanste inhammen.
De rubber ring hebben we aan de voorkant uit het lager verwijderd. Aan de achterkant hebben we deze laten zitten (op advies...)
Mvg Arjen

Wat belangrijk is, is dat er in de linker ring, bij het gat geen knikje, hoe klein ook, zit.
Wat ook héél belangrijk is, de buitendiameter van de binnenring (24mm) van het lager,
groot genoeg is en er een goede overlap is met de metalen afdichtring(gatmaat= 21,6mm).

Die kunststof ring in het lager werkt niet, zoals blijkt door de lekkage uit dat cartergaatje en
heeft een binnenringbuitendiameter van krap 22mm (gemeten)
Idd, zoals FF zegt de beide stofkappen verwijderen. Zoals eerder gezegd, zorg dat die dunne ring zuiver plat is. Zonet heb je gelijk lekkage.
De rechtse ring weglaten.
Origineel bericht van: Alfons_Amuse
Idd, zoals FF zegt de beide stofkappen verwijderen. Zoals eerder gezegd, zorg dat die dunne ring zuiver plat is. Zonet heb je gelijk lekkage.
De rechtse ring weglaten.

Even een kleine correctie, die dikke ijzeren ring hoort er wel in bij de modellen vóór OTO waarbij er 2 klemplaatjes de ring en lager "vasthouden" .
Dat hoort bij de constructie van dat type motoren.
Dat is ook bij OTO motoren, daar laat je de plaat ook niet weg.
Kennelijk zijn ze er bij Solex vanuit gegaan dat het lager bij een warm carter wat los kon gaan zitten en dat de buitenring dan mee zou gaan draaien.
Daarom zit er in een origineel lager een groefje in de buitenring geslepen en in de plaat een nokje gedrukt.
Origineel bericht van: FFAnders
Origineel bericht van: Alfons_Amuse
Idd, zoals FF zegt de beide stofkappen verwijderen. Zoals eerder gezegd, zorg dat die dunne ring zuiver plat is. Zonet heb je gelijk lekkage.
De rechtse ring weglaten.

Even een kleine correctie, die dikke ijzeren ring hoort er wel in bij de modellen vóór OTO waarbij er 2 klemplaatjes de ring en lager "vasthouden" .
Dat hoort bij de constructie van dat type motoren.
Dat is ook bij OTO motoren, daar laat je de plaat ook niet weg.
Kennelijk zijn ze er bij Solex vanuit gegaan dat het lager bij een warm carter wat los kon gaan zitten en dat de buitenring dan mee zou gaan draaien.
Daarom zit er in een origineel lager een groefje in de buitenring geslepen en in de plaat een nokje gedrukt.


Oké, dat wist ik niet. Die constructie ken ik niet.
Arjen, goed opletten hè wat FF zegt. Ik wil niet dat het fout gaat.
Sorry voor mijn vergissing.
Alvast allen bedankt voor het reageren.
In het originele lager zit inderdaad een uitsparing maar die zit niet in het nieuwe lager. Wat nu? Dan maar een plat plaatje plaatsen? Of een uitsparing maken in het nieuwe lager?
Ga het blokje toch uit elkaar halen om de rubberen ring die nog in het lager zit te verwijderen.
Ik zal het lager dan nog eens nameten.
Groet
Arjen
Ik zou idd die uitsparing in het lager inslijpen.
Kun je zo doen.
Inderdaad erin slijpen. Die sleuf zit ook in een OTO lager, ze zijn ook mèt sleuf te koop.

Hoe het verder geborgd wordt is mij onbekend, heb er ook nooit foto's van gezien omdat ik deze types niet heb frown
Hier een voorbeeld van een carter (Peperbus) met de plaatjes waar de borgring mee vastgezet wordt.

Attached picture DSC01316..jpg
In de ring zit een uitstulping gestanst en die moet daar dan in vallen.
Als hij weer uit elkaar ligt zal ik daar een duidelijke foto van maken!
Groeten
Arjen
Dit is inderdaad hetzelfde als bij het koffertje.
Ik heb nog een extra blokje liggen voor mijn peperbus en kan wel eens kijken of daar de zelfde ringen in zitten.
Met dit weer kan je beter binnen aan een blokje prutsen dan in de tuin werken hahaha!
Groet Arjen
Net het blokje weer uit elkaar gehaald dus kon ik een foto maken van het lager met inham en de ring die er tegenaan moet...

Nog even voor de duidelijkheid... Als ik hem in elkaar zet dan moet eerst de ring met de lipjes, dan een gladde ring en dan het lager toch?

Groet Arjen
Ik heb van het nieuwe lager de binnenringbuitendiameter opgemeten. Deze is 24 mm. Er zit alleen een randje op wat 22,5 mm is. Het randje is volgens mij bedoeld om het rubber wat er in zat vast te houden. Voor de duidelijkheid een foto bij gevoegd. Dus maar op zoek naar een ander lager denk ik...
Groet Arjen
Origineel bericht van: Treadstone
Net het blokje weer uit elkaar gehaald dus kon ik een foto maken van het lager met inham en de ring die er tegenaan moet...

Nog even voor de duidelijkheid... Als ik hem in elkaar zet dan moet eerst de ring met de lipjes, dan een gladde ring en dan het lager toch?
Klopt en dan met de verende lipjes tegen de vlakke ring.

Groet Arjen
Thanx. Ik heb ook een nieuwe dunne ring besteld en nu nog even op zoek naar een lager met zo een inham.
Groet Arjen
© Solex Forum