Solex forum
De goed oplettende kijker kon vandaag een zeer fraai gerestaureerde Solex Oto de Luxe 1963 op Marktplaats zien staan. wink
Deze is voorzien van een zgn. twinair luchtfilter, hetgeen door de verkoper nog even benadrukt werd met een aparte foto daarvan.
Wat is eigenlijk het voordeel van dit filter t.o.v. de "normale" sponsjes?
Het zijn 2 soorten schuim , fijn en fijner en als er filterolie opzit werkt het goed.
Het wordt o.a. ook in de crosswereld gebruikt.
Geert
Volgens mijn een solex van Roelof
Origineel bericht van: aussie
Geert
Volgens mijn een solex van Roelof
Ik zei al: "de goed oplettende kijker" wink
Mooie Oto hoor. Leuk van het gereedschap.
Denk dat iedereen hier wel de voordelen van een nat luchtfiltersysteem kent en er ook mee rijd....toch??
Origineel bericht van: Roelof
Denk dat iedereen hier wel de voordelen van een nat luchtfiltersysteem kent en er ook mee rijd....toch??
Voor mij was het nieuw Roelof!
De meeste Solexen hebben bij mij een Twin Air luchtfilter erop.
Een voordeel hier in het westen is dat we relatief schone wegen hebben en nooit op onverharde , stoffige paden rijden.
De solex(en)en filters blijven lang schoon.
Origineel bericht van: RedFox
Origineel bericht van: Roelof
Denk dat iedereen hier wel de voordelen van een nat luchtfiltersysteem kent en er ook mee rijd....toch??
Voor mij was het nieuw Roelof!


Twin-Air luchtfilters hebben zich sinds jaar en dag bewezen als hoogstaande luchtfilters. Het is dus niet voor niets de meest gekozen filter onder de GP en Amerikaanse cross teams. Geen enkele andere filter won zoveel kampioenschappen als een Twin-Air filter. Door het gebruikt van 2 lagen schuim is de luchtstroom optimaal zonder afbraak te doen aan de bescherming. De buitenste laag dient namelijk als filter voor modder, stof en gruis. De binnenste laag beschermt tegen de kleinste rondwandelende deeltjes. Daarnaast is het grote voordeel van Twin-Air luchtfilters dat de twee lagen zo opgebouwd dat er geen viezigheid kan blijven zitten tussen de twee lagen, wat minder luchtstroom na verloop van tijd kan veroorzaken. Ten slotte worden de filters gelijmd met een speciaal ontwikkelde lijm om falen te voorkomen.

De filters moeten worden ingewassen met speciaal filterolie die er voor zorgt dat de vuil deeltjes worden vast gehouden.

Bron: TwinAir
Zeker perfect, als je maar zorgt dat er een vlamdovertje in zit.
Jan Vennix maakt hele mooie. smile
sponsje van de boni werkt ook, zelfs zonder vlamdover, die vlammen houd ik letterlijk en figuurlijk "onder de pet"
Origineel bericht van: Joan
sponsje van de boni werkt ook, zelfs zonder vlamdover, die vlammen houd ik letterlijk en figuurlijk "onder de pet"


Jij ik wel, maar dat is niet bij elke solex zo. whistle
Een nat Luchtfiltersysteem? ik heb aldoor een natte luchtfilterspons ,en ik probeer erachter te komen waar dit door komt en hoe ik het kan oplossen,maar kan er nergens wat van vinden.,ik heb een 3800
Nat en Nat is twee, twin air is "nat" met een speciale slijmolie dat ongeveer werkt als niet opgedroogde lijm. andere filters die nat zijn zijn dat vaak van mengolie uit de brandstof eenn tweetakt wil vaak een gedeelte van zijn aangezogen lucht terugblazen, de benzine gaat dan mee heen en weer want dat is vergast, maar de mengolie benat alles wat het op zijn weg tegenkomt, daar is het voor aan genomen
Kan dat veel kwaad? Dat die onder de mengolie zit of is dat vrij normaal?
als het echt mengolie is lost dat de "lijm"olie op en kan je vuil alsnog mee naar binnen gezogen worden er blijft altijd wel wat vuil hangen maar ideaal is het niet. er zijn er die gebruiken olie om het filter "nat" te maken maar dat is niet het ontwerp
© Solex Forum