Solex forum
Posted By: HAGRO Uitlaatgasproblemen - 19/03/15 05:36 PM
Beste Solexvrienden!
Ik heb wat probleempjes met de uitlaat.Het uitlaatpijpje onderaan het potje blaast de uitlaatgassen tegen de binnenkant van het spatbord. Dit wordt zo vet,dat er na een rit vieze zwarte druppels vanaf lekken op de tegels. Tevens wervelt tijdens het rijden het voorwiel de uitlaatgassen in het rond en rij ik dus met mijn onderlichaam in de gassen,waardoor mijn broek na een rit behoorlijk stinkt!
Weet iemand hier een oplossing voor? Een bochtje maken is geen oplossing,want het pijpje zit slechts 1 cm van het spatbord verwijderd!
Zou het kunnen ,dat ik te vet smeer (momenteel 1:35)
Posted By: FFAnders Re: Uitlaatgasproblemen - 19/03/15 06:14 PM
Aspen
Posted By: Jan Vennix Re: Uitlaatgasproblemen - 19/03/15 06:18 PM
Gewoon een stukje siliconenslang er aan steken dat deden wij vroeger ook .
In oude koffie apparaten haal je zo een slang uit ( behoeft niet een oud apparaat te zijn )
Posted By: HAGRO Re: Uitlaatgasproblemen - 20/03/15 12:47 AM
Ja, Jan,Ik heb een paar meter van die slang,maar de afstand tussen spatbord en pijpje is te kort,zodanig dat het slangetje dan geknikt zit.
Een mogelijkheid is om het spatbord een stukje af te zagen,zodat het slangetje aan de binnenkant van de spatlap loopt. Kan ook een gat in het spatbord maken en het slangetje tussen spatbord en spatlap laten lopen. Moet ik nog even over denken! In ieder geval bedankt voor de tip!

groeten,
Hans
Posted By: FFAnders Re: Uitlaatgasproblemen - 20/03/15 01:00 AM
Het lijkt me dat je het probleem met zo'n slangetje een paar centimeter verplaatst,
Tenzij je er een lange slang aanmaakt die ergens voorbij het achterspatbord steekt.
De ene oliesoort walmt wat meet dan de ander soort.
Dat stank en rookprobleem heeft John Meisters opgelost.
Posted By: zeezout Re: Uitlaatgasproblemen - 20/03/15 02:12 AM
Het is ook een kwestie van smaak.
Als ik nog niet zo lang geleden met de Solex naar mijn werk was gereden en ik stond daarna in de lift, dan was er vaak een collega die zei "Je bent met de Solex, ik ruik het. Lekker hoor".
Was wel een liefhebber van Solexen natuurlijk.

Maar wat Ronald al zei: Aspen!
Posted By: John Meisters Re: Uitlaatgasproblemen - 20/03/15 02:36 AM
Het eerste wat Mieke zei toen ik uit de garage kwam vandaag: "Heb je aan die nieuwe Solex gewerkt?" Inderdaad, en daar zat nog gewone benzine in. "Bah wat een lucht, net als vroeger".

Daarom Aspen.
Hopelijk vriest het vannacht niet onder het afdak cry
Posted By: FFAnders Re: Uitlaatgasproblemen - 20/03/15 02:40 AM
Een extra deken of je eigen dekbedje, en oorwarmers natuurlijk whistle
Posted By: Alfons_Amuse Re: Uitlaatgasproblemen - 20/03/15 03:32 AM
Ik heb het zo opgelost.
Pijpje afgestopt en een nieuw pijpje omlaag gericht.

Attached picture DSC01326.jpg
Posted By: Jan Re: Uitlaatgasproblemen - 20/03/15 03:34 AM
Origineel bericht van: Alfons_Amuse
Ik heb het zo opgelost.
Pijpje afgestopt en een nieuw pijpje omlaag gericht.



Jammer van die bandjes laugh
Posted By: FFAnders Re: Uitlaatgasproblemen - 20/03/15 04:41 AM
Origineel bericht van: Jan
Origineel bericht van: Alfons_Amuse
Ik heb het zo opgelost.
Pijpje afgestopt en een nieuw pijpje omlaag gericht.



Jammer van die bandjes laugh


Dat(die bandjes) heeft ook een reden : als ze wit waren worden ze zwart, en das nie mooi.



daarom heb ik een auto die zilvergrijs is ; valt het niet zo op als hij wat vuil is wink

Die zijn er ook , zilvergrijze solexen, die zijn zeldzaam.
Posted By: Alfons_Amuse Re: Uitlaatgasproblemen - 20/03/15 04:45 AM
Jan, FF. cool
Posted By: Jan Re: Uitlaatgasproblemen - 20/03/15 05:13 AM
Heeft Alfons mooi opgelost, zo ben je de meeste rommel kwijt.

Die spatlappen die je voor je solex kan kopen zijn geen spatlappen, maar fladderlappen, op snelheid staan ze als een vlag strak naar achteren met het gevolg dat je....
Een stukje zwarte transportband, met canvas verstevigt kan uitkomst bieden.
Posted By: Alfons_Amuse Re: Uitlaatgasproblemen - 20/03/15 06:07 AM
Het pijpje ga ik nog 5cm langer maken en dan is mijn fladderlap helemaal schoon. Nu is alleen nog het hoekje van de flapper wat vies. laugh
Posted By: Joan Re: Uitlaatgasproblemen - 20/03/15 12:55 PM
de originel solex pijpjes zijn van zachte buis. door er een pen in te steken kum je hem makkelijk alle kanten opbuigen, is er te weing ruimte in het spatbord, pijpje gewoon iets weg krullen.
Posted By: HAGRO Re: Uitlaatgasproblemen - 20/03/15 11:33 PM
Heb e.e.a. opgelost door gat in spatbord te boren en het slangetje hier doorheen te voeren,zodat het slangetje tussen de spatlap en het spatbord loopt. (zie foto's voor en na!)

Attached picture Solex oto 1967.JPG
Attached picture uitlaatslang.JPG
Posted By: Alfons_Amuse Re: Uitlaatgasproblemen - 21/03/15 01:23 AM
Kreatief op gelost.

Let even op als het slangetje warm wordt dat hij misschien makkelijk dubbel vouwt en dan hen je natuurlijk geen afvoer meer.
Posted By: Alfons_Amuse Re: Uitlaatgasproblemen - 21/03/15 01:25 AM
Origineel bericht van: Joan
de originel solex pijpjes zijn van zachte buis. door er een pen in te steken kum je hem makkelijk alle kanten opbuigen, is er te weing ruimte in het spatbord, pijpje gewoon iets weg krullen.


Dat was me toen niet gelukt Joan. Wilde dat ook doen maar het is maar een kort stukje en echt niet zo dun.
Dus maar een pijpje van 10 genomen met binnen 8 en dan tig lassen. Pijpje steekt er 4 cm in.
Posted By: HAGRO Re: Uitlaatgasproblemen - 21/03/15 07:11 AM
Is al uitgetest, Alfons. het is een siliconenslang en deze veranderd niet door verhoging van temperatuur!
groeten,
Hans
Posted By: Alfons_Amuse Re: Uitlaatgasproblemen - 21/03/15 02:50 PM
O.K.
Posted By: Roelof Re: Uitlaatgasproblemen - 22/03/15 04:17 PM
Ik zie eerlijk gezegd niets verkeerd aan die uitlaat en de uitmonding van het tailpijpje, mooi uitmondend in het spatbord en heb je niet direct dat gesmeerd op je schoen, denk eerder dat de solex slechte verbranding heeft, en 1:35 is als de solex is ingelopen erg vet, 1:40 is voldoende.
Posted By: HAGRO Re: Uitlaatgasproblemen - 22/03/15 05:49 PM
Volgens mij is de verbranding prima. De Solex loop als een zonnetje. Topsnelheid van 38 km/hr.
Waarschijnlijk komt het van korte ritjes(even een boodschapje doen).Er komt ook niet veel uit,maar het hoopt zich op aan het spatbord.Hier komen dan enkele druppels vanaf. Met het slangetje een aantal testritten gemaakt. Er drupt nu niets meer op de tegels. Als de tank leeg is ga ik eens 1:40 proberen.Mijn grootste probleem was echter dat je recht in de uitlaatgassen reed,die door werveling van het wiel vanaf de onderkant van het spatbord bovenuit het voorspatbordje er uit kwamen.
Bedankt voor je reactie!
groeten,Hans
© Solex Forum