Solex forum
Posted By: RedFox "Schoorsteentje" van carburateur verwisselen? - 06/01/15 05:58 AM
Ik heb een aantal OTO carburateurs hier en wil van een van deze het langere bronskleurige "schoorsteentje" vervangen door een korte versie.
Dit is gewenst omdat anders de luchtfilterbehuizing niet op zijn plaats valt in de eindaanslag en een beetje kiert.
Voordat ik wat mechanisch beschadig even daarom de vraag hier wat de meest effectieve weg is om deze "schoorsteentjes" te verwisselen.
Of kan de lange nog wat dieper in de carburateur gedrukt worden?
In beide gevallen neem ik aan dat verwarmen de juiste weg is?

Klopt, de meeste klem, knel of pers passingen met verschillende materialen krijgen meer "ruimte" met verwarmen.

Stel dat de carburateur van Messing was en het busje van Aluminium dan moet je alles sterk afkoelen om het busje los te krijgen.
IK zet ze in een boorkop om ze te kunnen grijpen en trek dan aan de boorkop om ze te verwijderen, al iets draaiend
Prima idee die boorkop (wel ff 'n doekje erom tegen het beschadigen), en dan uiteraard nog wel verwarmen om "ruimte" te creëren, gaan we zo eens uitproberen!
Origineel bericht van: RedFox
Prima idee die boorkop (wel ff 'n doekje erom tegen het beschadigen), en dan uiteraard nog wel verwarmen om "ruimte" te creëren, gaan we zo eens uitproberen!


Geen doekje maar schilderstape gebruiken.
Origineel bericht van: Alfons_Amuse
Origineel bericht van: RedFox
Prima idee die boorkop (wel ff 'n doekje erom tegen het beschadigen), en dan uiteraard nog wel verwarmen om "ruimte" te creëren, gaan we zo eens uitproberen!


Geen doekje maar schilderstape gebruiken.

Misschien best in de laagste stand, ik weet ook niet of de draairichting ertoe doet.
Origineel bericht van: Alfons_Amuse
Origineel bericht van: RedFox
Prima idee die boorkop (wel ff 'n doekje erom tegen het beschadigen), en dan uiteraard nog wel verwarmen om "ruimte" te creëren, gaan we zo eens uitproberen!


Geen doekje maar schilderstape gebruiken.

helemaal niets gebruiken ertussen dan slipt hij eruit

en over links en of rechts draaien: heb ik ooit gezegd dat er een boormachine aan die kop moet zitten, zo ja dan is dat wel sneller van de werkbank te pakken maar zelf gebruik ik een oude zelfspannende van een Philips boormachine die los is van deze machine ( met de hand draaien -en trekken- dus)
Origineel bericht van: RedFox
Ik heb een aantal OTO carburateurs hier en wil van een van deze het langere bronskleurige "schoorsteentje" vervangen door een korte versie.
Dit is gewenst omdat anders de luchtfilterbehuizing niet op zijn plaats valt in de eindaanslag en een beetje kiert.
Voordat ik wat mechanisch beschadig even daarom de vraag hier wat de meest effectieve weg is om deze "schoorsteentjes" te verwisselen.
Of kan de lange nog wat dieper in de carburateur gedrukt worden?
In beide gevallen neem ik aan dat verwarmen de juiste weg is?



Waarom dat busje verwisselen ??
Je kunt ook de complete Carburateur wisselen , dan hoef je alleen de remluchthendel over te zetten en dat is zo gedaan.
Origineel bericht van: FFAnders
Origineel bericht van: RedFox
Ik heb een aantal OTO carburateurs hier en wil van een van deze het langere bronskleurige "schoorsteentje" vervangen door een korte versie.
Dit is gewenst omdat anders de luchtfilterbehuizing niet op zijn plaats valt in de eindaanslag en een beetje kiert.
Voordat ik wat mechanisch beschadig even daarom de vraag hier wat de meest effectieve weg is om deze "schoorsteentjes" te verwisselen.
Of kan de lange nog wat dieper in de carburateur gedrukt worden?
In beide gevallen neem ik aan dat verwarmen de juiste weg is?



Waarom dat busje verwisselen ??
Je kunt ook de complete Carburateur wisselen , dan hoef je alleen de remluchthendel over te zetten en dat is zo gedaan.


Het zal wel een speciale carb zijn Geert kennende , en als je de carb. omwisseld heb je alsnog een carb. die niet goed passend is , toch ?
Ik dacht dat het probleem in de lengte van het messing pijpje zat en dat hierdoor het luchtfilter niet goed aansluit op de carb.
Bij het korte pijpje hoort een ander/lager luchtfilter.
Dus het klopt wel dat daar verschil inzit gezien de lengte van het schoorsteentje ?
Maar de lange uitvoering past niet bij Geert dus dat is dan wel weer raar.
Dan zou er een luchtfilter moeten zijn dat nog hoger is dan die van hem confused
Origineel bericht van: FFAnders
Ik dacht dat het probleem in de lengte van het messing pijpje zat en dat hierdoor het luchtfilter niet goed aansluit op de carb.
Bij het korte pijpje hoort een ander/lager luchtfilter.

Ronald en Kees, jullie hebben beide gelijk.
Het probleem is (inmiddels:was) dat onder mijn bestaande luchtfilter alleen een korter messing pijpje past.
Ik heb inderdaad zoals Frank al suggereert een carburateur die extern hetzelfde is, maar intern wat gemodificeerd, echter nog wel voorzien was van het langere messing pijpje.
Het hoogte verschil is ca. 2,4 mm en dat is net teveel en daardoor "kierde" de aansluiting van luchtfilter op carburateur.
Gisteren heb ik na verwarmen het langere messing pijpje verwijderd en deze vervangen door een kortere versie en dat ging prima.
De laatste tijd had ik een kleine "verzamelwoede" van OTO carburateurs, dus ik had keuze uit 6 stuks om het pijpje te wisselen. smile
Overigens is het langere pijpje toch weer te gebruiken nadat ik die een paar mm heb ingekort.
Tussen de carburateur en het filter hoort nou eenmaal een rubber afdichtring te liggen van ongeveer 2 tot 3 m.m. hoog en dan moet alles kloppen.
Of de bovenzijde van het filter is te ver ingedrukt en ook het filterdeksel door de bevestig bout.
Want dan kan de bevestigings bout alleen nog maar de onderligende bevestigings beugel vasttrekken tegen elkaar en zo kom je ruimte te kort .
En zal het filter niet goed vast zitten
Deze pijpjes hoeven nooit korter te worden gemaakt (soms zit er wel verschil in maar dan zijn deze er te ver in geslagen door iemand anders )
© Solex Forum