Solex forum
Posted By: erikh Zit er op een peperbus een membraamplaat? - 16/04/14 07:02 PM
Hallo ik heb een solex peperbus maar hij loopt heel slecht en na een tijdje rijden stopt hij er mee,nu zie ik ook geen benzine in de retoerleiding terug lopen.Nu heb ik de benzine pomp eruitgehaald en alles schoongemaakt,maar mijn vraag is of er geen wit membraamplaatje tussen membraam en behuizing moet zitten? er zit nu alleen een rood membraam in
Posted By: Joan Re: Zit er op een peperbus een membraamplaat? - 16/04/14 07:16 PM
Hangt van de peperbus af, de meeste hebben een losse zinken achterkant die met de pomp mee gebout moet worden op het carter ( soms met twee soms met 3 bouten mee) die fungeert als holle achterplaat, samen over de bougie kabel heen .
Rode membramen zijn vaak niet de beste.
Heb je alle 2 de kogeltjes nog wel ?
Pompzeefjes ook goed schoongemaakt?
Tussen die zinken achterplaat en het carter zit een messing buisje met een fiber pakkingkje.
Controleer ook of de benzineleidinkjes open zijn en natuurlijk het tankfiltertje.
Met nieuwe benzine en half of volsynthetische mengolie wil er nog wel eens wat oud vuil loskomen die de boel verstopt.
Posted By: erikh Re: Zit er op een peperbus een membraamplaat? - 16/04/14 11:17 PM
Oke bedankt voor de snelle reactie !! zal morgen eens verder kijken!!! ,dan zal er inderdaad geen membraamplaat op gezeten hebben. Gewoon zo een zwarte membraam bestellen via internet?
Posted By: erikh Re: Zit er op een peperbus een membraamplaat? - 16/04/14 11:18 PM
pompzeefje goed schoongemaakt ja,zat veel troep tussen dat wel zal morgen nog eens open maken of het weer vies is,
Als je het retourslangetje bij de carburateur losneemt en er op blaast dan moet er benzine uit de overloop komen.
Is dat niet het geval dan zit er wat verstopt.(leiding/filter/pomp)
Posted By: erikh Re: Zit er op een peperbus een membraamplaat? - 24/04/14 02:52 PM
Hallo Joan waar moeten die kogeltjes zitten? aan de achterkant van pompje zie ik 1 kogeltje zie foto . heb trouwens nieuwe zwarte membraam geplaatst,motor loopt wel maar heel slecht en er zitten allemaal luchtbellen in retourslang dus heb toch blokje uitelkaargehaald en ga alle pakkingen vervangen(zit nu vloeibare pakkingen tussen)

Attached picture pompje.jpg
Posted By: Joan Re: Zit er op een peperbus een membraamplaat? - 24/04/14 04:13 PM
Origineel bericht van: erikh
Hallo Joan waar moeten die kogeltjes zitten? aan de achterkant van pompje zie ik 1 kogeltje zie foto . heb trouwens nieuwe zwarte membraam geplaatst,motor loopt wel maar heel slecht en er zitten allemaal luchtbellen in retourslang dus heb toch blokje uitelkaargehaald en ga alle pakkingen vervangen(zit nu vloeibare pakkingen tussen)

ja, dat is het onderste kogeltje, boven op het messing buisje dat je ziet ( onder de bout) moet er ook nog 1 liggen.
die bout is heel belangrijk, mag niet te lang zijn anders belemmert hij dat kogeltje en blind ook de zijuitgang af
aan de foto te zien zit er "zomaarwat" in een doodzonde voor de constructie, dit zie je vaak gebeuren zeker als er te vaak te vast is gedraaid en de bovenste 5 gangen uit het pomphuis weg zijn. er hoort een zacht gegloeide koperen ring onder ( na elk gebruik weer gloeien)
Posted By: erikh Re: Zit er op een peperbus een membraamplaat? - 24/04/14 08:30 PM
Zoals je ziet joan zit er onder die schroef alleen dat messing buisje,moet daar boven op ook zo een kogeltje liggen? dus tussen bovenkant buisje en onderkant schroef?

Attached picture pompje2.jpg
Attached picture pompje3.jpg
Er zijn in het verleden verschillende pompjes gebruikt.
Bij jou pompje zie je het kogeltje door het middengat.
Zo'n pompje heb ik ook maar dan zit er nog een messing plaatje in het
gat geklemd, iets boven het kogeltje, zodat het kogeltje er niet uit kan vallen
maar dan zit het messing buisje wat hoger en is vanuit deze positie niet zichtbaar.

Vanaf de bovenkant zie ik geen buisje maar wel een plaatje wat ook bedoeld is
om het kogeltje op zijn plaats, in het pompje dus,te houden.

Deze pomp is een keer fout gemonteerd geweest omdat iemand niet weet hoe deze pomp werkt.
Ik zal even proberen uit ter leggen hoe het een en ander ( moet ) zitten.
Eerst zit er een kanaal in het pompje met onderin een klein gaatje ( ongeveer 1,5 m.m. ).
Hierop komt een stalen kogel van 2 of 2,5 m.m.
Voor het bogen van deze kogel is er een plaatje in het gat van 5 m.m. geperst ,deze houd het kogeltje op zijn plaats en kan daardoor ongeveer 1 m.m. op en neer bewegen.
Dus naar beneden om het inlaat af te sluiten en met het ingeperste plaatje wordt het kogeltje belet om verder naar boven te gaan.
Nu is er van boven uit een messing propje ingeperst met ook een kanaal van ongeveer 1,5 m.m.
OP de tekening is te zien dat dat messing propje te ver is ingeperst (zit namelijk op het plaatje messing en is dus vermoedelijk te veel afgesloten ).
Dat propje weer terug halen is niet makkelijk maar is weer op te lossen door er een klein gaatje van 1tot 1,5 m.m. in het zichtbare messing pijpje te boren in het midden van de lengte die je kan zien van dat busje zodat er weer brandstof naar boven kan gaan door het net geboorde gaatje.
Doet de pomp het nu weer goed dan heb je geluk gehad.
Maar meestal zal de pomp nog niet goed werken omdat met het ingeperste plaatje wat de tweede kogel op zijn plaats moet houden te ver is ingedrukt met een te lange bout van boven (zelfs zoveel te lang dat met het plaatje via de onderliggende kogel gewoon te ver naar beneden gedrukt is )zodat de kogel niet meer kan bewegen en de pomp er mee zal ophouden.
Als dus na het boren van het gaatje de pomp niet werkt dan moet het plaatje wat van boven uit zichtbaar is er uit gehaald worden of althans ongeveer 1m.m. omhoog gehaald worden om de kogel weer ruimte te geven om zijn werk te doen (daar heb ik gereedschap voor want dat komt heel dikwijls voor ,want een schroef is een schroef nietwaar )
Kom je er niet uit dan laat het maar weten.
meer weten ik kan u hier mee helpen.
Origineel bericht van: Jan Vennix
...........................
OP de tekening is te zien dat dat messing propje te ver is ingeperst (zit namelijk op het plaatje messing en is dus vermoedelijk te veel afgesloten )....................


Dat plaatje is er niet, had ik op de foto ingetekend, het hoort er wel te zitten.
Posted By: Joan Re: Zit er op een peperbus een membraamplaat? - 25/04/14 11:53 AM
In geval van twijfel of als je het letterlijk niet zit zitten de zuig en blaasproef doen. met de losse pomp dien je aan de inlaat te kunnen blazen en zuigen moet niet lukken ( lucht erdoor dus) en aan de uitlaatkant moet je kunnen zuigen, maar daar moet blazen weer niet kunnen lukken.
als alle vier de mogelijkheden het geval zijn is de pomp goed
Posted By: erikh Re: Zit er op een peperbus een membraamplaat? - 25/04/14 02:37 PM
vreemd dat dat messingplaatje heel vast zit en via de bovenkant het schroefdraad ook niet beschadigd is,dus ze hebben dat niet via de bovenkant erin kunnen stoppen??,en als ik de blaas,zuig proef doe dan is dat ook goed!,als ik pakkingen binnen heb en alles weer teruggeplaatst heb,kijk ik wel verder,ga er toch dan maar in eerste instantie vanuit dat het een ander pompje is en dat ik ergens valse lucht heb,en anders laat ik het wel weten Jan. Trouwens nog een klein vraagje mischien iemand die dat weet,hoort er op de gasschuif geen rubberen afdichtingsringen in die 2 gleuven?(zie foto)
alvast bedankt!

Attached picture gasschuif.jpg
Nee, geen ringen daarop, het zijn een soort vuilvangers.
Het stof wat naar binnen gezogen wordt komt in de groef (slim bedacht).
Heeft met snelheid van de lucht te maken, ingewikkeld verhaal, dit principe wordt ook toegepast bij filter/waterafscheiders bij luchtcompressoren en ook bij Dyson stofzuigers.
Posted By: erikh Re: Zit er op een peperbus een membraamplaat? - 25/04/14 08:23 PM
oke bedankt !!!!!
Posted By: erikh Re: Zit er op een peperbus een membraamplaat? - 02/05/14 12:06 AM
na nieuwe pakkingen en nieuw membraam loopt peperbus weer,heb alleen toch besloten om blokje te gaan reviseren,dit omdat hij slecht loopt. onderwerp is gesloten
Posted By: erikh Re: Zit er op een peperbus een membraamplaat? - 02/05/14 04:45 PM
Zal af en toe wat dingen er op zetten of wat vragen,want reviseren is een groot woord,wil eerst het probleem zeg maar opzoeken waarom die zo slecht loopt(vals lucht,carburateur?)en dan als hij goed loopt het blok helemaal goed reviseren.
Het is moeilijk om op afstand te beoordelen of de motor goed of slecht loopt.
De constructiesnelheid was destijds 18km/uur.
© Solex Forum