Solex forum
Posted By: Johnnie Kopervet, hoe en wat? - 11/07/13 03:41 AM
Bij ons op het werk zijn mensen die monteren alles met kopervet. Daar hebben we soms discusies over, inderdaad, hoe of wat. Hier op het forum zitten toch verschillende mensen die verschillende technische functies hebben. Mij hebben ze geleerd dat je bij montage altijd iets moet gebruiken om vastzetten door roest of corrosie te voorkomen. En als je met hoge temperaturen zit gebruik je kopervet. BV uitlaten en aandrijflijnen. Kopervet zou een montage-pasta zijn dat loslopen doet voorkomen.
Heren, graag uw mening.
Posted By: Alfons_Amuse Re: Kopervet, hoe en wat? - 11/07/13 03:46 AM
Dit wordt weer een mooie topic met veel reacties.
Op zich niets mis mee met kopervet. Maar ik weet ook te vertellen dat het soms ook goed fout kan gaan. Er zijn auto merken waarbij de bougie absoluut niet met dit vet gemonteerd mag worden. Gaat vast zitten. ook de wielbouten mag je niet zomaar met dit vet aanzetten. Soms wel, Soms niet. Zal veel van eigen ervaring afhangen.
Posted By: Johnnie Re: Kopervet, hoe en wat? - 11/07/13 03:51 AM
Inderdaad, de Ford Pinto blok, altijd bougies met kopervet.
Remblokken altijd met kopervet. Maar wat is de reactie met koperver en aluminium?
Posted By: Joan Re: Kopervet, hoe en wat? - 11/07/13 11:40 AM
Origineel bericht van: Johnnie
Inderdaad, de Ford Pinto blok, altijd bougies met kopervet.
Remblokken altijd met kopervet. Maar wat is de reactie met koperver en aluminium?

je kunt beter vragen wat is de reactie van ijzer ( bougielichaam) met aluminium ( cylinderkop) nou dat reageert perfect er zijn dus omstandigheden dat de bougie vastgroeit in de kop, hadden ze vroeger met gietijzeren koppen geen last van, een "copa-slip" kan deze reactie voorkomen.
bij remmen smeert het niet maar dient achter de schijremblokken als antivibratie middel, daar zitten nu vaak dunne rubberen/plastic schijfjes voor op de achterkant van de remblokken dus daar hoeft het niet.
copa slip vind je ok wel terug op de remhevels bij trommelremmen die zijn nogal gevoelig voor fretting ( passingroest)
Posted By: John Meisters Re: Kopervet, hoe en wat? - 11/07/13 01:01 PM
Ik heb altijd kopervet gebruikt en gebruik het nu nog regelmatig.
Inderdaad bij remmen, piepten vaak ondanks de anti-piep plaatjes. Plaatjes weggooien (zijn vaak al gedeeltelijk weggeroest) en kopervet op de remblokken (achterkant hè, let op laugh )

Ook wielmoeren/bouten kregen een lik, die kunnen ook smerig vast gaan zitten.
Idem met uitlaatklemmen en flensbouten/moeren: als je dezelfde auto na een jaar weer op de brug had, dan ging alles makkelijk los.

Bougies:wij gaven ze altijd wat kopervet. Nooit problemen mee gehad. Mogelijk zijn er tegenwoordig types waar het niet meer mag, maar om welke reden?
Posted By: Jan Vennix Re: Kopervet, hoe en wat? - 11/07/13 03:48 PM
Dat er geen vet meer aan de bougies mag is niet moeilijk te begrijpen.
Een bougie moet met een bepaalde koppel worden vastgezet deze koppel veroorzaakt een trekkracht op het dunne gedeelte waar de binnenisolater wordt vast geklemt .
Deze kracht mag een bepaalde trek niet te boven gaan of er gebeurd iets met de belasting op de isolater.
Stel dat het smeermiddel bij het vastdraaien in staat is de wrijving met de helft zou kunnen verminderen op de schroefdraad,dan zal de bougie met een kracht van 100 procent worden overbelast net op het meest zwakke punt en zal er schade ontstaan aan de bougie.
De gevaarlijkste fout is het versplinteren van de isolater waarvan de stukjes nog erger zijn dan stukjes aardkorst die dan in een mooi afgesloten ruimte hun werk kunnen gaan doen.
En meestal is dat werk niet het beste wat een bougie zou moeten doen.
Meer weten nog veel meer vragen.
Dus als je een smeer middel gebruikt gaat alles veel soepeler.
Hou daar dus dan rekening mee.
Posted By: Joan Re: Kopervet, hoe en wat? - 11/07/13 04:19 PM
Jan heeft gelijk, maar te laag aandraaien geeft weer een te lage warmteoverdracht ( copa slip kan dit verbeteren doordat het de speling die altijd in draad zit opvult), daarom wordt veelal gesteld door fabrikanten dat het beter is om met een vast aantal ( gedeelte van) omwentelingen te werken

NGK bijvoorbeeld:
Tighten the spark plug finger tight until the gasket reaches the cylinder head, then tighten about 1/2-2/3 turn more with a spark plug wrench.
(Taper seat: About 1/16 turn more).
let daarbij op dat er verschil is tussen het herplaatsen van een gebruikte bougie ( minder slag) dan een nieuwe waar de pakking ring zich nog moet zetten.

te vast is "krak" en dan krijg je meestal niet zoals Jan beschrijft het gruis in de motor maar heb je een lekke bougie en mogelijk vonk doorslag na enige tijd vanwege vervuiling van de scheur in de keramische isolatie
Posted By: Jan Vennix Re: Kopervet, hoe en wat? - 11/07/13 04:50 PM
Dat klopt wel van de aandraai hoek.
Maar je maakt toch een grote vergissing want deze hoekverdraaieng mag maar een keer gebeuren bij een bougie die nog niet gemomteerd is geweest.
Dat komt omdat de aantrekkoppel- draaihoek zo is vastgesteld doordat deze goed is wanneer deze ring zover is samengeperst zodat dan de goede vastheid is verzekerd.
Dus dat mag nooooooooit meer de tweede keer.
Dus niet meer zo doen.
Dan nog iets over het niet goed vast draaien.
Stel de explosiedruk is 30 to40 bar ( dus op de bougie is dat tot wel 80 k.g. mag de bougie niet kunnen bewegen en moet daarom goed vast zitten.) en ook nog bij krimpen en uitzetten moet de elasticitijd overbrucht worden. de warmte overdracht speelt ook een rol ,als is die al lang door de voorige punten gewaarborgd.
Vanwege het grote contact vlak en de kleine opwarmvlak en ook nog een slechte warmte geleider (porcelein )
Posted By: Joan Re: Kopervet, hoe en wat? - 11/07/13 05:35 PM
Origineel bericht van: Jan Vennix
Dat klopt wel van de aandraai hoek.
Maar je maakt toch een grote vergissing want deze hoekverdraaieng mag maar een keer gebeuren bij een bougie die nog niet gemomteerd is geweest.
Dat komt omdat de aantrekkoppel- draaihoek zo is vastgesteld doordat deze goed is wanneer deze ring zover is samengeperst zodat dan de goede vastheid is verzekerd.
Dus dat mag nooooooooit meer de tweede keer.
Dus niet meer zo doen.
dat zei ik: let daarbij op dat er verschil is tussen het herplaatsen van een gebruikte bougie ( minder slag) dan een nieuwe waar de pakking ring zich nog moet zetten.

Dan nog iets over het niet goed vast draaien.
Stel de explosiedruk is 30 to40 bar ( dus op de bougie is dat tot wel 80 k.g. mag de bougie niet kunnen bewegen en moet daarom goed vast zitten.) en ook nog bij krimpen en uitzetten moet de elasticitijd overbrucht worden. de warmte overdracht speelt ook een rol ,als is die al lang door de voorige punten gewaarborgd.
Vanwege het grote contact vlak en de kleine opwarmvlak en ook nog een slechte warmte geleider (porcelein )


en nog even wat leuke plaatjes:
NGK nadere toelichting
Posted By: Johnnie Re: Kopervet, hoe en wat? - 11/07/13 05:49 PM
Maar dan nog één vraag: heeft kopervet een borgende werking?
Posted By: Joan Re: Kopervet, hoe en wat? - 11/07/13 06:14 PM
Origineel bericht van: Johnnie
Maar dan nog één vraag: heeft kopervet een borgende werking?

nee, waarom zou je dat willen ? dan dien je loctite achtige producten te gebruiken

kopervet is misschien wel de verkeerde naam, copaslip is beter bekend, soortgelijk "never-seize" ( nooit vastlopen/zitten)
product info


en sorry voor Jan Vennix, als ik de produktinfo van Kroon olie lees product info kroon olie

zie ik dat het op bentoniet basis is, bentoniet is een klei en dat zijn weer die aard deeltjes waar Jan wat mee heeft.
Posted By: FFAnders Re: Kopervet, hoe en wat? - 11/07/13 11:27 PM
Handvast is bij mij hand-vast , zonder gereedschap.
Lijkt mij dat die bougie dan nog niet vast genoeg zit , FF de Bougiesleutel erbij.
Volgens de tabellen moet hij aangedraaid worden op ongeveer 9 N/M en dat is meer dan handvast.
Posted By: John Meisters Re: Kopervet, hoe en wat? - 11/07/13 11:54 PM
9 N / M is zeker niet handvast, maar als je nagaat dat de kopbouten op 11,7 vastgezet worden, en dat is maar M 6, dan begrijp je dat de bougie echt niet knalhard aangedraaid moet worden.
Posted By: John Meisters Re: Kopervet, hoe en wat? - 12/07/13 12:57 AM
Ik heb de bekende T-bougiesleutel (met "knie- oftewel elleboogstuk") half doorgeslepen om 2 redenen:

1) zo past ie in de OTO buis.
2) te hard aandraaien is zo al een stuk moeilijker (kort moment).

Posted By: Jan Vennix Re: Kopervet, hoe en wat? - 12/07/13 01:02 AM
Van kopervet wordt verwacht dat het niet zal vastroesten en dus weer makkelijk te demonteren is en beter is vast te draaien doordat er minder wrijving is en de draad niet zo gouw zal vast vreten.
Het koper gehalte zorgt voor een grenssmering bij de lage snelheid van vastdraaien bij schroeven.
Het koper vet heeft geen betere borging tot gevolg.

door de kleinere wrijving zou de verbinding wel eens wat vaster kunnen zitten.
Meer weten ,niet te veel vragen,maar wel genoeg.
Posted By: Johnnie Re: Kopervet, hoe en wat? - 12/07/13 01:39 AM
Collega beweerd dat kopervet borgt! Kopervet alleen bij temperatuur-gevoeligen zaken.
Shimano heeft het altijd over montagepasta, bv voor een trapas.
Mijn mening: trapas monteren met een Loctide en stevig aandraaien, dan zal deze nooit loslopen,
Posted By: Jan Vennix Re: Kopervet, hoe en wat? - 12/07/13 01:43 AM
Als van fabriekswege geen plakmiddel is gebruikt of aangeraden dan moet bij een goede montage dat ook niet nodig zijn.
Maar wij weten het altijd beter, dus flink smeren met die hap.
Posted By: John Meisters Re: Kopervet, hoe en wat? - 12/07/13 05:16 AM
Kopervet borgt niet maar plakt wel wink
Soms kun je daar gebruik van maken bij het monteren van samengestelde delen waar je drie handen nodig hebt.
Posted By: Joan Re: Kopervet, hoe en wat? - 12/07/13 11:49 AM
Origineel bericht van: Johnnie
Collega beweerd dat kopervet borgt! Kopervet alleen bij temperatuur-gevoeligen zaken.
Shimano heeft het altijd over montagepasta, bv voor een trapas.
Mijn mening: trapas monteren met een Loctide en stevig aandraaien, dan zal deze nooit loslopen,


Ik heb ook van die collega's ,gewoon L.t.n L.ll.n, zij hebben vaak een handige buurman die mogelijk weer de buurman is van de kennis van de buurman van Jan Vennix of van mij,
je schijnt binnen 5 personen de hele wereld te kennen
Posted By: Johnnie Re: Kopervet, hoe en wat? - 13/07/13 02:30 AM
Oké, ik zit dan in de fietsen-branche, je wilt niet weten hoeveel trapassen er loslopen. Deze zitten dan met een pasta gemonteerd en met een "ziekenhuis" handje aangedraaid.
Een hoop ergenis bij de klanten!! Maar je kan niet elke fiets afbreken omdat een of andere knuppel aan de lopende band de trapas niet aanspant. Maar ja, een fiets van heden ten dagen is net een Tupperware party.
Posted By: John Meisters Re: Kopervet, hoe en wat? - 13/07/13 04:09 AM
Origineel bericht van: Willem61
Wij gebruiken deze, hier zitten geen metaal deeltjes in dus net iets beter dan koper vet/pasta of hoe je het noemen wilt.

http://www.kenteurope.com/uk/shop/viewfamily.php?viewfamily=4844%A7ionid=228&type=Auto


Dit is Boron Nitride, bij ons in de aluminiumindustrie zeer veel gebruikt.
Hoe warmer aluminium wordt, hoe meer het gaat "plakken". Dat werkt je proces in een aantal gevallen tegen. Of het beter is dan kopervet ligt eraan waar je het toe wilt passen.
Posted By: John Meisters Re: Kopervet, hoe en wat? - 13/07/13 04:11 AM
Origineel bericht van: Johnnie
Oké, ik zit dan in de fietsen-branche, je wilt niet weten hoeveel trapassen er loslopen. Deze zitten dan met een pasta gemonteerd en met een "ziekenhuis" handje aangedraaid.
Een hoop ergenis bij de klanten!! Maar je kan niet elke fiets afbreken omdat een of andere knuppel aan de lopende band de trapas niet aanspant. Maar ja, een fiets van heden ten dagen is net een Tupperware party.


Heb ik ook al meegemaakt bij een moderne fiets, jij opperde al om daar loctite aan te doen en vastzetten, lijkt mij ook de enige oplossing bij deze flutconstructie.
Posted By: Joan Re: Kopervet, hoe en wat? - 17/07/13 06:58 PM
Origineel bericht van: Willem61
Wij gebruiken deze, hier zitten geen metaal deeltjes in dus net iets beter dan koper vet/pasta of hoe je het noemen wilt.

http://www.kenteurope.com/uk/shop/viewfamily.php?viewfamily=4844%A7ionid=228&type=Auto

heb bij de originele posting de URL even aktief gemaakt, en NEE geen metaaldeeltjes, maar JA tch wel deeltjes en aangezien het een nitride van een metaal is kennelijk nog al hard ook, werkt waarschijnlijk meer als een kogelllager dan als een sleetje ( koper en molybdeen dislphide plaatjes)tussen de draad pasvlakken
© Solex Forum