Fijne spoelen die VEC, ga ze nu ook in mijn toersolexen gebruiken. Maar dat 2 x vonken vond ik niks, dus 1 magneet om-gemagnetiseerd. 3 x positief 1 x negatief.
Nadeel is dat je licht een beetje knippert. :-). Maar meestal voor het donker thuis. Als ik je daarmee kan helpen, dan graag.
Klinkt heel goed, had het al van Jan gehoord. Jammer dat het geen Plug&play is.
ach twee keer vonken is geen probleem, laten ze al die viertakten ( die brommers dan) ook doen, die hebben een vonk op de compressiestand (die is nodig) EN bij het wisselen van de kleppen. Als er geen druk in de cilinder is krijgt dat lullige vonkje toch niets in de brand en "verzadiging" treedt toch niet op dus er is geen hoog toerental waarbij dat vonkendoosje leeg zou zijn als hij weer moet vonken. Wat "plug en play" betreft, ik wil best eens kijken of ik een juk kan maken dat je hem in een solex vliegwiel kwijt kan . Blijf je met het probleem "solex vliegwiel " zitten. de vraagstellers die mij vragen zoiets te maken als wat ik nu doe willen juist van dat vliegwiel af en nemen dan ook gelijk mee dat ze van die storende punten af zijn . het zal niet zo maar een juk zijn want om de ontsteking op tijd te krijgen zonder het vliegwiel te verplaatsen ( wat bij een omgebouwd bosch vliegwiel wel van toepassing is, je gebruikt daar geen spie) zal de spoel op de perfecte positie geplaatst moeten worden ten opzichte van de magneten en ik verwacht dat dat niet precies de plek is waar de huidige spoel zit
Heel interessant Joan, ik ben zeker geïnteresseerd.
En inderdaad, velen zullen het voor de race willen gebruiken en dan is zo’n Solex vliegwiel best link. Ik heb zelf een Bosch ontsteking op onze racer, een stuk veiliger.
zal er een paar extra bestellen om te experimenteren , die ik nu heb kwamen me aangedragen om het project af te maken. gaat hem even niet worden zie dat ze uitverkocht zijn ( en er hangt een heel best prijskaartje aan )
Dit zijn VEC TV-2E ontstekingen? Als het goed is , is hier al iets over te vinden op het forum. Jan heeft deze jaren geleden al eens getest/gebruikt.
klopt vec tv-2e passend voor bosch/ducati/iskra ( de laatste 2 licentiehouders voor bosch) ducati kom je veel tegen op puch en iskra op Tomos
Klopt Antoine, deze zijn zeker niet slecht. Een van de reden dat ik meerdere blokjes in Heeswijk heb lopen, altijd weer om iets te testen.
Maar nu vink ik ze zo betrouwbaar dat ze in de toursolex gaan.
Altijd fijn wanneer mensen iets bedenken om de Solex beter te maken. Het is niet origineel, maar dat is een nieuwe benzinepomp ook niet. Benzinepomp.. gisteren toevallig een filmpje gezien waarbij de nieuwe tankje worden gereviseerd
gezien de prijs van een VEC bobine heb ik een complete ontsteking( wel met punten maar alles nieuw) inclusief vliegwiel besteld voor hetzelfde geld, zal eens kijken of ik daar ( op ruilbasis van een solex ontstekingscarter) een "'plug en play" aanbod van kan maken
Dat gaat je lukken Joan, hopelijk met weinig aanpassingsuren Odat het nog betaalbaar is voor de meeste mensen.
is het systeem voor een sachs 504/ILO mini/kreidler damesbrommer. Die hadden allemaal dunne krukassen is het vliegwiel beter pas te maken, kan dan hoger blijven, heb je meer plek voor de spoelen want met een puch vliegwiel kom je erg laag op je krukas want je begint al met een (te)groot gat kale prijs voor een setje is 99 euro, komen nog verzendkosten bij en dan moet alles nog pas gemaakt worden, denk dat het aanpassen ca 50 euro gaat kosten
https://www.jmpbonderdelen.nl/ontsteking-met-vliegwiel-sachs-504-ilo-mini-model-bosch.html
Dan zit je op 160 euro voor een plug and play systeem.
Dan ga ik een stapje verder.. als dit werkt dan zal de electrische ontsteking ook passend te maken. Voor 30 euro meer heb je dan een leuk setje mer 1 nadeel. De extra bobine.
ben ik ook mee bezig, een plug en play electronische voor minder, een hoge spanning spoel en dan inderdaad maar met een extra bobine buiten. systeem tomos/morini ZONDER pick-up
https://www.jmpbonderdelen.nl/bobine-cdi-tomos-a35.html moet er wel een vliegwiel zonder spie gemonteerd worden om het vliegwiel zodanig te positioneren dat het tijdstip van vonken overeenkomt met ca 1.8 - 2 mm voor BDP ......OF toch maar weer terug naar de electronische solex ontsteking die al bestaat (oa Ad Heerbeek) en dan daar de bobine alsnog extern momteren
het "plug en play" begint ergens op te lijken. ik heb een vlakke plaat van niet magnetisch metaal gedraaid (rond 110 mm met een gat van 50 mm) daarin exact de gaten van de grondplaat overgenomen en op 5 mm uit de rand gaten 4 mm voor de spoelen. Opgespannen en de magnetisch zolen van de spoelen op de (binnen) diameter van het vliegwiel gedraaid . Het zijn bestaande Bosch spoelen die zitten in een kleiner vliegwiel dus de radius van het metaal is veel kleiner hetgeen niet goed is voor de invoer van het magnetisme van de vliegwiel magneten. voor de ontsteking is er een hoge spanning Bosch spoel ( imitatie) die "praat" met oa TOMOS en/of Morini externe bobines ongeveer systeem Solex electronische ontsteking. deze grondplaat past in willekeurig welke niet afgedraaide solex grondplaat mits de boutgaten voor de spoelen niet verrabbezakt zijn . de bosch spoelen zijn wat kleiner dan solex spoelen dus ondanks dat ze OP de plaat liggen en niet ertussen passen ze ruim in het vliegwiel . er is zelfs een vervroegings karakteristiek, bij langszaam draaien ca 1 cm NA het originele solex merkteken, bij hard draaien ca 1/2 cm VOOR het merkteken. mocht dit teveel blijken te zijn: er is ruimte tussen de boutgaten voor de grondplaat en de boutgaten waar de spoelen op staan om extra gaten voor de grondplaat te boren zodat hij later ( of vroeger) hesteld kan worden. GEEN ovale gaten zoals in bosch grondplaten want dan centreert de plaat zich niet goed genoeg, of er moet iemand alsnog van een dikkere plaat alles wegdraaien en een centreer ril laten staan die in de gleuf van de grondplaat past ( heb ik ooit gedaan voor binnenrotor ontstekingen maar dat kost heel veel materiaal en tijd om te bouwen . Vlakke plaat heb je zo ( als je eenmaal de maatvoering hebt bepaald maar ja dat is de research)
Je bedoelt zo'n plaat die ik heb laten maken Joan? Mijn ontsteking kost net geen 300 euro helemaal compleet. Te duur voor de normale Solex rijder
nee ik bedoel een platte dragerplaat met 8 gaten. kijk nog maar eens goed alles staat op een originele ( in dit geval 3800) grondplaat. kun je zo de oude ontsteking weer terug monteren
uitgaande van een messing plaat van 120x120 met een dikte van 3 mm is dat ca 20 euro, een spoel komt op 30 euro, de externe bobine ca 14 euro en dan nog wat bouten en moertjes maar dat is centenwerk
En O ja voordat je jezelf rijk gaat rekenen er zitten wel wat draaiuren in en research dat ook geld heeft gekost . die constructie die jij had zaten nogal wat tierelantijnen aan voor een lager en wat dies al niet meer zij en de ontsteking was zelf ook nogal prijzig. de bedoeling is ; vliegwiel eraf > alles wat je tegenkomt van de grondplaat af schroeven. Plaat erop met 4 boutjes vliegwiel plaatsen en gaan je zou hem bijna in je rugzak als reserve meenemen tijdens een regenachtige toertocht
Dus zonder enige aanpassingen aan de grondplaat, dus dan is het echt plug and play? Wat voor vliegwiel ga je dan gebruiken, het vliegwiel wat je hier boven hebt vermeld?
nee solex vliegwiel. ik schreef al: vliegwiel eraf alles wat je tegenkomt eraf schroeven, plaat erop en vliegwiel weer terug zetten. dat andere vliegwiel is inmiddels ook aangepast staat mooi hoog op de krukas maar net niet genoeg om tussen de originele solex palen en het vliegwiel nog een grondplaat kwijt te kunnen, hij loopt maar een fractie vrij van de solex palen en moet dan nog aangedraaid worden