Solexforum logo
Thread Like Summary
Antoine, John Meisters
Total Likes: 2
Original Post (Thread Starter)
#138535 11/24/2020 4:24 PM
by Joan
Joan
Daar ben ik weer met mijn jaarlijkse waarschuwing: het is weer tijd om niet te rijden dus tijd voor periodiek onderhoud. van andere jaren was steeds het voorstel doe het ene jaar je motorblok en het andere jaar de delen van je frame zoals wielassen, trapas, ketting en bewegende remdelen.
Kreeg er deze week ook weer eentje die heeft EN een slippende koppeling door vet lopen EN een achterwiel dat compleet was vastgelopen. Voral dat laatste heeft me heel veel moeite gekost om weer gangbaar te maken. 1 Cone was niet meer geborgd en naar de kogels toe gelopen. de boel zat zo vast alsof het gelast was . met de conensleutel niet los te draaien ( te slap) met een nieuwe goed kwaliteit steeksleutel 15 niet los te draaien ( de spanen vlogen van de zijkanten van de bek af want je kon de sleutel niet mooi vlak op de platte kanten van de Cone zetten) . aan het wiel draaien als sleutel ging ook niet draaide de as in de bankschroef ( wel tussen alu platen om het draad niet te beschadigen). Uiteindelijk een steeksleutel zodanig bewerkt met een slijpschijf dat hij IN de naaf kon vallen en zo perfect op de platte kanten van de cone aansluit. zo hard moeten duwen op de sleutel dat twee vinger een tijd lang een "dood" gevoel gaven.
Wat een troep in het lager en van 1 cone het loopvlak ca een 1/2 cm weg gesleten/gedrukt. niet meer te redden.
Onderhoud is het behoud van je spullen ( vind maar eens een goede andere cone )
Liked Replies
#140156 Apr 22nd a 07:26 PM
by Peter85
Peter85
In reactie op het bericht van Joan van 18-4 kan ik zeggen dat ‘ie weer prima loopt. Gisteren opgehaald en gelijk nog een ritje meegereden met Joan door de polder. De solex loopt als nooit tevoren, het is gewoon even wennen hoeveel snelheid en trekkracht (voor Solex-begrippen dan) erin zit.
1 member likes this
#140180 Apr 24th a 05:48 PM
by Joan
Joan
Originally Posted by Joan
even terugbladeren naar "deel twee van het drieluik. heb je de boel los ga je richting de rol . Bij een testrit bleek al dat als je stopte en de motor liep nog even er een heel metaal achtig geluid uit kwam . Nadat de ontstekingsgrondplaat verwijderd was kom je aan het carter zien dat er toch al wat kapot gesleuteld was. het koppelingcarter vol met deuken en "moeten" alsof er een bandenlichter tussen gezet was . de trommel rand bleek nogal wat metaal splinters te hebben. Na verwijderen van de koppeling bleek waarom ( en ook waarom er een geluid uit kwam bij stilstand) OF de trommel is ooit gedemonteerd geweest en niet goed terug geplaatst OF de trommel is gaan "zweven" op zijn passing en omhoog gekomen. In ieder geval de brede rand die moet zitten tussen de rand van het lager en de rand van de trommel was er niet de trommel zit dus te hoog en de achterkant van de koppeling loopt dan ook in de achterplaat van de trommel"


Kijk daar nog eens naar de foto's van de rol en koppeling trommel .

Bobby heeft weer flink zijn best gedaan, ik heb de rol en trommel weer als nieuw terug, ook zit de trommel weer op zijn plaats zodat de armpjes van de koppeling niet meer tegen de bodem van de trommel slepen. Nu blok nog wat kuisen voordat de boel weer in elkaar kan
deze solex weer netjes in elkaar gezet. de eigenaar wil dat perfect. Daarom nog een tip voor anderen: maak "mickey mouse'" oren aan de rubber stof flap op het vliegwiel. de gaten zijn te klein waardoor het rubber aan alle kanten bij het moergat en de 3 M6 boutgaten opgedrukt wordt, hij gaat dan open staan. door ruimte te maken OM de moer heen en OM de opstaande randjes op het vliegwiel heen voorkom je dat het rubber opgedrukt wordt en daarmee zwelt. de flap blijft dan mooi aan liggen en er komen ook geen scheuren aan de gat randen. Vandaag test gereden, maar even terug gegaan om mijn GPS KM teller erbij te halen. Met wind mee ook bij deze het gas maar wat dicht gedaan
1 member likes this
Solex liefhebbers
Solexservice
Solex onderdelen Nederland
Solextochten Roermond
Who's Online Now
0 members (), 117 guests, and 1 robot.
Key: Admin, Global Mod, Mod
April
M T W T F S S
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30
Powered by UBB.threads™ PHP Forum Software 7.7.5
(Release build 20201027)
Responsive Width:

PHP: 5.6.40 Page Time: 0.073s Queries: 8 (0.053s) Memory: 0.8701 MB (Peak: 0.9063 MB) Data Comp: Zlib Server Time: 2024-04-19 22:58:21 UTC
Valid HTML 5 and Valid CSS