Solexforum logo
Thread Like Summary
John Meisters, vanGeGo
Total Likes: 2
Original Post (Thread Starter)
#5587 09/05/2005 10:46 AM
by Roelof
Roelof
De bougie

In het ontstekingsspel speelt de bougie zo'n belangrijke rol dat we ook deze eens uitvoerig gaan bekijken.
In de bijlage zien we een doorsnede van een bougie. Het voornaamste element is de centrale elektrode 2 waaraan de bougiekabel is aangesloten en waardoor de stroomstoot wordt gevoerd, nodig om aan het einde van de centrale elektrode een vonk te doen overspringen naar de zij-of massa-electrode 9 om daarmee het gecomprimeerde gasmengsel boven de zuiger te doen verbranden.
De centrale elektrode van een nikkel-staalalliage wordt door de porseleinen isolator 3 geïsoleerd van de stalen mantel 8. Om een goede gasdichte afsluiting op de cilinderkop te verkrijgen dient de verende stalen pakkingring 6. De afstand tussen de elektroden is erg belangrijk; door het herhaaldelijk trekken van een vonkenbrug van de centrale- naar de massa-elektrode, zullen de elektroden op de duur inbranden. Regelmatige controle op de afstand van 0,4 à 0,5 mm tussen de beide elektroden is dan ook noodzakelijk: Deze afstand kan heel eenvoudig gecorrigeerd worden door het verbuigen van de massa-elektrode naar of van de centrale-elektrode.
De voor de Solex-oto voorgeschreven bougie is (mits in goede conditie!) van een zodanige warmtegraad dat de isolatorneus 7 'schoon' blijft. De kleur is dan licht tot donkerbruin.
In dit verband is het wenselijk de begrippen warme en koude bougie te verduidelijken. Bij een koude bougie is de isolator 3 kort hetgeen een snelle warmteafvoer mogelijk maakt; bij een warme bougie is de isolator langer en het te verwarmen oppervlak dus groter, waardoor deze meer warmte kan opnemen en vasthoudt.
Bepalend voor de snelheid van de warmteafvoer is de afstand tussen de zitting van de binnenpakkingring 5 en de top van de isolatorneus 7.
Voor het rijden van slechts korte afstanden, waarbij de motor nauwelijks goed warm wordt, verdient CHAMPION L 14 een warme bougie (met lange isolator- neus) de voorkeur, terwijl voor lange-afstand rijders CHAMPION L 90 (met kortere isolatomeus) beter zal voldoen.
............................................................
Goede vervangende bougie's zijn NGK B5HS of Champion L86

Liked Replies
#142746 Mar 26th a 02:31 PM
by Gerard_Jan
Gerard_Jan
Afgelopen week een solex 5000 binnen gekregen die heel slecht wilde starten. Ondertussen heeft de eigenaar de spoel, punten en condensator vervangen. dit hielp niet daarna pomp en membraam vervangen. met dit verhaal kwam de solex binnen. eerst even de bougie bekeken. dit was een nieuwe zo te zien. de afstand tussen de electroden was 1,2 mm. deze afgesteld naar 0,4 en starten maar. probleem uit de wereld. Dus onderschat de bougie niet meten en afstellen scheelt een hoop ellende.
1 member likes this
#142753 Apr 11th a 10:12 AM
by John Meisters
John Meisters
Een fijn schuurpapiertje is prima te doen.
Zorg wel dat er geen restjes op de puntjes blijven (compressor-schoonblazen).

De condensator doet niks met de sterkte van je vonk als je test (met de hand ronddraaien). Je vonk moet dan voldoende sterk zijn, zelfs zonder condensator.

Kijk zeker eens naar de aansluiting van de bougie kabel, boven én onder.
1 member likes this
Solex liefhebbers
Solexservice
Solex onderdelen Nederland
Solextochten Roermond
Who's Online Now
0 members (), 117 guests, and 2 robots.
Key: Admin, Global Mod, Mod
April
M T W T F S S
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30
Powered by UBB.threads™ PHP Forum Software 7.7.5
(Release build 20201027)
Responsive Width:

PHP: 5.6.40 Page Time: 0.073s Queries: 9 (0.057s) Memory: 0.8723 MB (Peak: 1.1127 MB) Data Comp: Zlib Server Time: 2024-04-20 05:50:45 UTC
Valid HTML 5 and Valid CSS