Solexforum logo
Thread Like Summary
Antoine
Total Likes: 4
Original Post (Thread Starter)
#122446 08/06/2016 10:16 AM
by Antoine
Antoine
Ik ben nu sinds een week of 3 eigenaar van een Solex S3800 (wat is het verschil tussen een 3800 en een S3800?).
Tijdens de testrit merkte ik speling in diverse delen, je kon eigenlijk niet zonder handen rijden.
Het eerste wat ik heg gedaan is het demonteren van de wielen en de as te monteren zonder de speling die er inzat. De borgmoer kon ik met mijn vingers verdraaien..
Verder werkte de remmen niet naar behoren. Remblokken voor waren niet goed gemonteerd en helemaal verkeerd afgesleten. De trommelrem zat vast en was geen beweging in te krijgen. Na een tijdje bewegen kwam er weer beweging in. Meteen de remkabel beter afgesteld, nu kan ik ook weer remmen.
Ik heb direct nieuwe remdelen gekocht en deze ga ik in de winter monteren. Dus remblokken, remvoering, kabels ed.
Ik ben voor mezelf een soort dagboek aan het bijhouden wat ik allemaal heb gedaan aan de Solex. Gelukkig heb ik er niet al te veel voor betaald (incl kenteken), iemand die de Solex gekocht had om er meteen mee te rijden zal niet echt blij zijn geweest.
Liked Replies
#140458 May 28th a 05:17 PM
by FFAnders
FFAnders
Die kunststof plaat heeft ook een warmte -isolerende functie, dit om de warmteoverdracht van een heet carter naar de pomp te verminderen.(vapour lock)
DE Peperbus had zo een metalen tussen plaat en daar zat/zit ruimte aan de achterkant voor wat ventilatie om de warmte bij de pomp weg te houden.
In deze plaat zitten ook 4 gaten, 2 stuks met M4x 0,75 en 2 stuks groter dan 4mm en hierbij zitten 2 korte schroeven die de pomp aan de plaat vastzetten en 2 lange schroeven die door de pomp en door de plaat het carter in gaan.
Constructief gezien is een kunststof tussen plaat veel goedkoper en de pomp zit met 4 schroeven aan het carter.
1 member likes this
#140491 May 31st a 07:39 PM
by John Meisters
John Meisters
Originally Posted by Antoine
Haha, dat van de bagagedrager klopt. De rest komt ook nog, maar moeder de vrouw is al op de hoogte. Zelfs een standaard voor een kennis gevonden die al een tijdje aan het zoeken was en niets kon vinden.

En dan heb ik nog niet gesproken over de verzameling haarbeschermenzaagselbinnenhouddeksels.

Haha, Antoine de Marktplaatsman die alles vinden kan laugh
1 member likes this
#140494 Jun 1st a 07:23 AM
by Joan
Joan
mocht je nog een frans frame willen er staat er eentje bij het museum als buis met achterkant, echt frans want de wit/rode/blauwe biezen zitten er nog op. ze zijn wel anders dan de nederlandse want er hoort een trapstel in met een as met vaste lagerschalen, je schroeft de lagerschalen van het frame er achteraf in zoals bij de meeste oude nederlandse fietsen ook het geval was. de nederlandse zwanenhalsen hebben ingeperste stalen lagerbussen en een trapas waarop je de conen moet schroeven, dergelijke trapassen in goede conditie zijn slecht te vinden dus het restaureren van een franse trapas is beter te doen want die lijken meer op wat voor fietsen heel lang gangbaar was
1 member likes this
#140933 Aug 12th a 04:20 PM
by Joan
Joan
vaak als ze "niets te doen" hebben ( brug af/wind mee) gaan ze viertakten omdat de druk in de cilinder ( tegendruk door te moeten werken) wegvalt, kun je OF de compressie opvoeren OF de luchtregel hevel tijdelijk even iets naar rechts drukken
1 member likes this
Solex liefhebbers
Solexservice
Solex onderdelen Nederland
Solextochten Roermond
Who's Online Now
0 members (), 132 guests, and 1 robot.
Key: Admin, Global Mod, Mod
April
M T W T F S S
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30
Powered by UBB.threads™ PHP Forum Software 7.7.5
(Release build 20201027)
Responsive Width:

PHP: 5.6.40 Page Time: 0.149s Queries: 9 (0.122s) Memory: 0.8729 MB (Peak: 0.9104 MB) Data Comp: Zlib Server Time: 2024-04-19 14:19:02 UTC
Valid HTML 5 and Valid CSS