Solexforum logo
Thread Like Summary
John Meisters
Total Likes: 2
Original Post (Thread Starter)
#141618 12/13/2021 11:10 AM
by NietComplexSolex
NietComplexSolex
Op facebook heb ik al gepost dat we een testbank gaan bouwen.
Voorwaarde nummer 1 is dat hij op de juiste hoogte is, geen rugpijn, geen kromme nek meer.

De motor moet los van het frame getest kunnen worden. Ook willen we ontsteking, carburateur en andere afstellingen live kunnen doen.
Uitgangspunten:
- Testbank moet het vermogen op de krukas (dus onbelast) kunnen meten. Dit wordt heel lastig maar met de juiste setup wordt de weerstand heel laag gehouden zodat de meting zo zuiver mogelijk is.
- Testbank moet het nuttige vermogen kunnen meten. Er moet dus een systeem op komen dat de natuurlijke rijweerstand nabootst. Wrijving van rol op band, wrijving band op de weg, rijwind etc.
- Testbank moet het toerental meten i.c.m. het vermogen om een koppelkromme te berekenen.
- Testbank moet de snelheid meten i.c.m. het toerental.

Het testbank frame is er al en via een Tacx fietstrainer weerstand kan ik punt 1 simpel mechanisch en betrouwbaar ijken en nabootsen.
Punt 2, 3 en 4 wil ik met een laptop uit een 2e Tacx module halen die vermogen etc kan meten.

Natuurlijk hebben sommigen van jullie als eens een bank gekocht of gemaakt, ik hoor graag tips!
Liked Replies
#141621 Dec 13th a 04:26 PM
by Joan
Joan
toerental is ook simpel te meten, hebben de chineeschen een handige flitser voor, hoef je enkel een streepje ergens neer te zetten en de lamp erop . heb ook zo een ding gekocht ooit eens toen ik met mijn vibratiemeter aan de gang ging...https://geek.wish.com/search/tachom...urce=search&position=8&share=web
1 member likes this
#141650 Dec 20th a 11:37 PM
by NietComplexSolex
NietComplexSolex
Vandaag een stuk verder gekomen.

De laptop herkent de vermogensmodule!
Allemaal software uit het XP tijperk dus drivers was een drama.
Maar op forums toch wat gevonden en het draait stabiel nu.

Daarna een 22mm buis op maat gebogen zodat er ern blokje op kan met uitlaat naar buiten toe.
Ook 3 busjes gedraaid die in die 22mm buis kunnen.
Maten 15mm 16,5mm en 18mm busjes.
Zo kan ik tijdens het afstellen meten welke doorstroom beter werkt.
Ik ga hier nog een schuifje (diafragma) voor maken zodat het live afgesteld kan worden.

Het hele zwikkie is aangesloten En! Het werkt!
Rpm, snelheid en vermogen zijn live te meten en in een grafiek te zien.

Komt nog genoeg werk aan maar het basisidee werkt!
1 member likes this
Solex liefhebbers
Solexservice
Solex onderdelen Nederland
Solextochten Roermond
Who's Online Now
1 members (Gerard_Jan), 39 guests, and 2 robots.
Key: Admin, Global Mod, Mod
April
M T W T F S S
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30
Powered by UBB.threads™ PHP Forum Software 7.7.5
(Release build 20201027)
Responsive Width:

PHP: 5.6.40 Page Time: 0.077s Queries: 9 (0.064s) Memory: 0.8679 MB (Peak: 0.9054 MB) Data Comp: Zlib Server Time: 2024-04-23 09:41:43 UTC
Valid HTML 5 and Valid CSS