ik heb net een WOB verzoek ingediend:

Ik heb met aandacht informatie tot mij genomen met betrekking tot de invoering van de helmplicht voor snorfietsen.
Er zijn veel argumenten aangedragen om het NIET te doen oa door FEHAC en instanties die met name de belangen van historische voertuigen behartigen.
Alle argumenten zijn in mijn optiek van tafel geveegd door de stelling dat de invoering veel doden en zwaar gewonden gaat schelen.
Uiteraard ben ik niet tegen het voorkomen van doden en gewonden. Helaas is niet onderbouwd dat daarom de gehele categorie aangepakt dient te worden , een categorie die juist in het leven is geroepen, met alle eisen van dien aan het voertuig om juist GEEN helm te hoeven dragen ( ontwerp “Westerterp”oa).
De categorie is “gekaapt” door scooter achtige voertuigen, die niet speciaal voor de nederlandse markt zijn ontworpen , maar met wat technische foefjes binnen deze categorie zijn beland.

Het verzoek: ik mis inzicht in de ongevallen statistieken. En wens bij deze dit inzicht te verkrijgen.
Dus over de jaren heen aantal doden, gewonden, type voertuig waarmee gereden werd ( dus niet volstaan met “snorfiets” maar merk en type) , sexe en leeftijd van het slachtoffer . of het ongeluk toe te wijden is aan het slachtoffer of aan een derde . meervoudig of eenzijdig ongeval. Of het slachtoffer berijder, bijrijder of mogelijk ontstaan is door een aanrijding door de snorfiets ( heeft helmplicht sowieso geen zin want dergelijke slachtoffers weten van te voren niet of zij door een snorfiets aangereden zullen worden) .

Waarom oa vragen naar sexe en leeftijd ? Dit argument is namelijk vroeger gebruikt om een ander rijbewijs voor motoren ( 25KW) in te voeren om daar niet de hele categorie motor rijders slachtoffer te laten zijn van een maatregel om doden en gewonden te voorkomen. Een rechtsongelijk ontstaat, doordat nu iedereen over 1 kam wordt geschoren en feitelijk de gehele categorie “snorfiets” door de voorgestelde maatregel uit de verkeerswet word gesneden omdat het enige bestaansrecht van dit vervoermiddel, namelijk het “helmloos” rondrijden word gesaneerd.


Groet Joan Majoor ( solex en oldtimer specialist)