Gisteren wilde ik voor de eerste keer in mijn leven eens proberen om een ontsteking af te stellen. Dan merk je meteen dat je weer wat gereedschap mist. De Solex starten, op de standaard zetten en dan controleren met een stroboscoop is niet wat je wil.
Vroeger was er iemand die de starthulpjes te koop op marktplaats aanbood , uit het Harde?? Helaas niet meer te vinden.

Tijdens het controleren vond ik de merktekens veel springen en stonden niet stil op 1 plek. Ik dacht al.... zal de condensator zijn of 1 van de 2 moertjes van de condensator/ontsteekspoel zitten los.

S avonds even overlegd met John. Hij gaf ook aan dat de lager van de ontsteekplaat ook los kon zitten, dus 3 opties.

Ik had mijn vliegwiel gisteren al verwijderd dus vanmiddag had ik zo gezien dat de 2 moertjes nog goed vast zaten.
Oke.. dan kan de condensator nog kapot zijn, maar helaas niets om te testen.
Dan maar de 3 boutjes verwijderen, klusje van niets.
Twee handen om de ontsteekplaat en ik kon het zo naar me toe trekken. Mijn conclusie was snel genomen.. John had gelijk en de lager zat los.

Lang verhaal kort samen gevat.. springen de merktekens tijdens het controleren, dan kan je de moertjes, condensator en lager van de ontsteekplaat gaan controleren.