Solexforum logo
Previous Thread
Next Thread
Print Thread
Rate Thread
Hop To
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Joan Offline OP
Solex meester monteur
***
OP Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
1 van de discussies op de beurs in het autotron: de uitlaat voor de 24 uurs race.
volgens zeggen is er een uitlaat gekocht als voorbeeld waar een 24 uurs uitlaat aan moet voldoen.
Dat is best een raar gegeven, want welke uitlaat koop je ?
twee jaar terug heb ik voor een team 2 solexen klaar gemaakt en daar schijnt ook iet aan de hand geweest te zijn. oa tankophanging ( is daar een regel voor dan ??) en de lengte was iets van een 1/2 cm tekort, maar ja dat was 2 jaar geleden, verder niets meer van gehoord.

Maar ja het schijnt weer terug te komen.
wat is wijsheid bij Solex, daar wisten ze zelf ook niet wat ze deden, ik aan het eind van mijn dag dus terug naar Ad van Heerbeek maar die had geen snelle uitlaten meer, waren in bestelling ( Ad stond voor mij vooraan in de route, Marcel van de Ven heeft ze nog wel dus daar snel twee gekocht voor onderzoek ( komt toch wel weer van pas)
zit bij deze al aardig wat verschil in. blijkt dat solex zelf standaard nog kortere heeft.
Kijk naar de fotos, wat is wijsheid.
Om te meten heb ik de ducktape methode toegepast, uitlaten schoon zodat de ducktape plakt en blijft plakken, buitenom geplakt zonder vouwen en dan via de diveres uitlaten en hoekjes uitknippen tot te kortste gekomen, en of dat echt de kortste is ?? als je wat fabrikage tolerantie neemt kan het nog wel kortere en verder weet ik niet of ik alle typen uitlaten op voorraad heb/had ( wel veel, niet alles) en dan nog meet je tot aan de plek van de kogel of ook het losse s ( loze) stk daarboven ? de snelle uitlaten hebben een heel stuk over dat er bij mij sowieso afgaat .

Attached Images
uitlaten-voorraad.jpg (100.94 KB, 110 downloads)
uitlaat-1-en-2-a.jpg (53.05 KB, 100 downloads)
ducktape-uitlaat-1a.jpg (40.59 KB, 108 downloads)
ducktape-uitlaat-2a.jpg (34.66 KB, 97 downloads)
kortste-uitlaat.jpg (54.32 KB, 103 downloads)

Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Joan Offline OP
Solex meester monteur
***
OP Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
en dan weet je nu nog niet hoe lang ?
passen maar 5 fotos per keer bij een antwoord.
Hangt oa af van de fabricage tolerantie en dat vind je weer terug in hoe goed de puntlasser het punttje puntlast want ik heb al heel wat van die eindjes om zeep geholpen en allemaal waren ze anders. de maat : ca 44 cm

Attached Images
fabicage-tolerantie-a.jpg (173.19 KB, 94 downloads)
uitlaat-lengtes.jpg (175.16 KB, 95 downloads)

Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Pijplengte zal best wel van invloed zijn maar ik lees (nog) niets over
de binnendiameter en de afmetingen van het tailpijpje en dat heeft
nog een grotere invloed op de weerstand die de uitlaatgassen ondervinden.


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Joan Offline OP
Solex meester monteur
***
OP Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
je kunt het nalezen op:

reglement solex race 2014

uittreksel:
De uitlaat heeft een diameter van maximaal 18 mm en moet een bocht van 90 graden bevatten ( had " een binnen bocht van maximaal 90" moeten staan want een echte heeft een veel scherpere bocht dat word dus uitbuigen en dan kun je ook nog kiezen welke kant je de bocht meet). Bevestigingspunten van de uitlaad ( uitlaat) en demper moeten op de originele plaats zitten ( daar heb je ook heel veel soorten in zie foto van mijn race uitlaat die OOK aan de eisen voldeet voor de WK race). De lengte van de uitlaat moet ook aan de originele maat voldoen ( daar ben ik dus mee gestart). Na de demper is de uitlaat vrij van keuring ( dat pijpje is dus vrij, maar goed ook want door inwendig een lange gleuf in de pijp te maken in de lengte richting en hem dan trompet vormig open te vouwen heb je een betere uitlaat, gevolg veel meer herrie en dan heb je een extra demper nodig). Imitatie uitlaat word ook toegestaan minst ( mits) deze aan de originele maten voldoen.

tussen haakjes mijn kommentaar op het geschreven woord)

Attached Images
race-en-race-a.jpg (93.58 KB, 87 downloads)

Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Er staan inderdaad wat druk of zetfouten in het regelement crazy .
Ik geloof niet dat ik ooit een uitlaat (origineel) heb gezien met een bocht van 90 graden.
Er wordt geschreven over : de uitlaat............imitatie word ook toegestaan ,
mits deze aan de originele maten voldoen ??
Welke maten zijn dat dan ??
Je hebt al een mooie foto geplaatst met de diverse uitvoeringen in de loop der jaren
(demper boven zit er niet bij ?? is ook origineel en zonder 90 graden bocht) .


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Aug 2013
Posts: 182
W
Aan het inrijden
*
Offline
Aan het inrijden
*
W
Joined: Aug 2013
Posts: 182
Er staat nog een fout in over de zuigerdiameter, dit moet 39,5/40 mm zijn en geen 49,5/40 mm. We hebben hierover contact gehad met de raceleiding.

Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Jan Offline
55000km gereden
****
Offline
55000km gereden
****
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Origineel bericht van: WilfredVW
Er staat nog een fout in over de zuigerdiameter, dit moet 39,5/40 mm zijn en geen 49,5/40 mm. We hebben hierover contact gehad met de raceleiding.


Wij dachten ook al.... laugh
Maar er staat wel "origineel" voor, en dat is 49,5 niet.


[Linked Image from jandelaat.nl]
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Wat zou er gebeuren als je met een Peperbus bij de keuring komt ??


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Joan Offline OP
Solex meester monteur
***
OP Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Origineel bericht van: FFAnders
Wat zou er gebeuren als je met een Peperbus bij de keuring komt ??


heb ik ook aan gedacht en ben al met een blokje bezig, zie mijn aankoop op de beurs van heerhugowaard
wat dan lastig is, is om de steeksleutel 10 om het spruitstuk te krijgen want veel peperbussen hebben daar een aluminium blok met een pijpje met schroefdraad.
verleden jaar reed er wel iemand rond op een zwanenhalsframe, heb alleen niet op het blok gelet

Last edited by Joan; 14/01/14 01:38 PM.

Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Aug 2013
Posts: 182
W
Aan het inrijden
*
Offline
Aan het inrijden
*
W
Joined: Aug 2013
Posts: 182
Ik meld het maar voordat er iemand bij de keuring komt met een zuigerdiameter van 42 mm bijvoorbeeld.

Joined: Aug 2013
Posts: 182
W
Aan het inrijden
*
Offline
Aan het inrijden
*
W
Joined: Aug 2013
Posts: 182
Maar terug naar de uitlaten, na de demper is ie vrij van keuring. Betekent dit dat het gat voor de eindpijp uitgeboord mag worden of zien ze dit nog als de demper???????

Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Joan Offline OP
Solex meester monteur
***
OP Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
vroeger wel.
zel fs de demper kan je over discussieren, er zijn er standaard met en zonder druipgaatje en heel veel hebben een gat in de achterwand om te kunnen ontkolen, dat was bij de oudere dempers standaard ( schoenpoets blik deksel methode) en later dichtgelast exemplaren en dan heb kje ook nog met een M6 boutje door en door, dus wat kan.mag je wel met de demper.
er dient in ieder geval ergens zo een koekblik achtig ding te zitten ( terecht de opmerking over de "boven"uitlaten voor de peperbus en kamzuiger motoren to ca 1956/57


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Jan Offline
55000km gereden
****
Offline
55000km gereden
****
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Origineel bericht van: WilfredVW
Ik meld het maar voordat er iemand bij de keuring komt met een zuigerdiameter van 42 mm bijvoorbeeld.


Heb je ook goed gedaan smile


[Linked Image from jandelaat.nl]
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Joan Offline OP
Solex meester monteur
***
OP Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Origineel bericht van: Jan
Origineel bericht van: WilfredVW
Ik meld het maar voordat er iemand bij de keuring komt met een zuigerdiameter van 42 mm bijvoorbeeld.


Heb je ook goed gedaan smile

moet je eens proberen een zuiger van 42 in een cylinder te boren, denk dan wel dat de voet bij aandraaien naast de cylinder komt te staan.
grootste originele overmaat voor gietijzer die ik ooit te pakken heb gekregen is inderdaad 40 dus die maat is zo gek nog niet.

heb wel ooit iets grotere garelli zuigers weten te monteren en later is daar FS1 voor in de plaats gekomen die gaan wel groter

Last edited by Joan; 14/01/14 06:33 PM.

Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Jan Offline
55000km gereden
****
Offline
55000km gereden
****
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Geen probleem smile Pedro heeft een nieuw meetsysteem en kan nu heel gemakkelijk een cilinder inmeten, en maken laugh
Hoe groot wil je hem hebben whistle


[Linked Image from jandelaat.nl]
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Joan Offline OP
Solex meester monteur
***
OP Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
met 6 poorten en je weet waaromheen hij moet vallen dat word dan de inwendige diameter.


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Joan Offline OP
Solex meester monteur
***
OP Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Origineel bericht van: FFAnders
Pijplengte zal best wel van invloed zijn maar ik lees (nog) niets over
de binnendiameter en de afmetingen van het tailpijpje en dat heeft
nog een grotere invloed op de weerstand die de uitlaatgassen ondervinden.

wat betreft de tailpipe, daar heb ik ook over nagedacht, net van de week bij Leertouwer in soest twee mooie eind dempers van een scooter gehaald, daar zit zo een mooi bochtje aan het eind, gisteren de dempers 9 centimer ingekort en voor zien van een 22 mm (uitwendig)haaks lasbochtje aan de ingang ( de uitgang heeft al een ca 100 graden bocht)
dat las ik mooi aan de onderkant van d het potje zodat de demper naar voren steekt naar de wielas, kan ik hem daar mooi met een plaat onder vastklammen en wijst het pijpje net iets naar achteren naar de grond ( vanwege die ca 100 graden bocht. heb ik toch mooi een stukje tailpipe lengte en hopelijk een stille solex, nog wel even afbouwen.

Last edited by Joan; 06/02/14 02:12 PM.

Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Jan Offline
55000km gereden
****
Offline
55000km gereden
****
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5


[Linked Image from jandelaat.nl]
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Ik heb het even doorgekeken maar zie daar geen veranderingen met het vorig geplaatste reglement.


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Joan Offline OP
Solex meester monteur
***
OP Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Origineel bericht van: FFAnders
Ik heb het even doorgekeken maar zie daar geen veranderingen met het vorig geplaatste reglement.

Wat bedoel je met het vorige geplaatste reglement ?
Inderdaad was het nieuwe reglement al een tijdje beschikbaar, het wijkt wel heel erg af van het 2013 reglement.
Heel specifiek gaat er nu op gelet worden hoe de solex zijn "voer" krijgt om de PK's te genereren.
6,5 mm en dat is het , geen 8 of 9, geen gaten in de cylinder, de zgn "turbo boost" gaten , geen holle kruktappen met roterende inlaat ( VAP principe) geen roterende inlaat ( Oa vespa principe) geen membramen op het carter, waar dan ook, niet de pomp vervangen door een "walbro" carburateur. Niet de carburateur van een Flash of een 6000 (8) geen andere slimme constructies, nee een 6.5 carburateur die ook 6.5 dient te zijn, en dan uiteraard nog de diverse types peprbus carburateur want je mag geen oudjes discrimineren toch ?

Verder geen volle krukas, dat levert dan geen extra carterdruk op die je weer kan vertalen naar wat grotere poorten die dan weer wat snelheid creeeren.
Het reglement houd geen rekening met peprbus krukassen, denk dat ze die constructie even zijn vergeten.


zie dan toch maar eens de 50 te halen, de meesten zullen op ca 35 blijven hangen.

Ik verwacht dat je met een 1956 DO voorzien van een peperbus krukas, uitlaat met potje boven en een 3800 carburateur het verst komt binnen dit reglement.
Overigens zijn er nog geen CNC carters voor DO blokken, maar met een verloop plaat voor carter naar spoelenplaat kom je wel een heel eind


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Origineel bericht van: Joan
Origineel bericht van: FFAnders
Ik heb het even doorgekeken maar zie daar geen veranderingen met het vorig geplaatste reglement.

Wat bedoel je met het vorige geplaatste reglement ?
...................


IK bedoelde deze vorige :

Origineel bericht van: Jan
Het nieuwe reglement staat online, de max van 40 is eruit.

Nu is de vraag hoeveel teams de 40 nog gaan halen.


Reglement


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Joan Offline OP
Solex meester monteur
***
OP Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Origineel bericht van: FFAnders
Origineel bericht van: Joan
Origineel bericht van: FFAnders
Ik heb het even doorgekeken maar zie daar geen veranderingen met het vorig geplaatste reglement.

Wat bedoel je met het vorige geplaatste reglement ?
...................


IK bedoelde deze vorige :

Origineel bericht van: Jan
Het nieuwe reglement staat online, de max van 40 is eruit.

Nu is de vraag hoeveel teams de 40 nog gaan halen.


Reglement

Ja dat is ook het 2014 reglement en 40 halen, dat lukt me wel, ik ben de 60 al gepasseerd, maar 40 Km/Hr ja wie zal het zeggen, ik doe mijn best , met veel compressie , hoge toeren, dus vaak een verbranding denk ik wel dat het lukt, een Derbi brommer haalt ook met een 14 mm carburateur en maar 4 versnellingen de 90 Km/Hr
Toerental zal nu het credo zijn


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)

Moderated by  Joan, John Meisters 

Link Copied to Clipboard
Solex liefhebbers
Solexservice
Solex onderdelen Nederland
Solextochten Roermond
Who's Online Now
0 members (), 22 guests, and 1 robot.
Key: Admin, Global Mod, Mod
March
M T W T F S S
1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
Powered by UBB.threads™ PHP Forum Software 7.7.5
(Release build 20201027)
Responsive Width:

PHP: 5.6.40 Page Time: 0.041s Queries: 63 (0.015s) Memory: 1.1372 MB (Peak: 1.4203 MB) Data Comp: Zlib Server Time: 2024-03-28 22:32:38 UTC
Valid HTML 5 and Valid CSS