Previous Thread
Next Thread
Print Thread
Rate Thread
Hop To
#912 17/02/03 12:25 AM
A
Anonymous
Unregistered
Anonymous
Unregistered
A
Ik heb afgelopen weekend het 3800-carter van mijn special per ongelukt naar de kl#te geholpen en nu ben ik dus op zoek naar een andere.
Maar ik heb ff een vraagje:
Is er verschil in kwaliteit tussen de oude 3800-carters en de nieuwe S3800-carters??? Is er bij de nieuwe misschien een andere aluminiumlegering gebruikt of is het anders gegoten ofzo?

Oftewel wat is beter voor een special: oud of nieuw 3800-carter???

Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Voor zover ik ooit heb kunnen nagaan zijn eigenlijk al deze carters niet zo bar sterk en verdienen ze om verstevigd te worden.
Qua constructie zou ik de voorkeur geven aan het laatste type daar is de beste mogelijkheid om een goede simmerring
voor de krukasafdichting in te monteren.

Zelf gebruik ik nog steeds van der heem OTO carters
deze zijn een stuk zwaarder ( en scheuren ook)
Als ik hem te pakken kan krijgen gebruik ik nog liever een DO carter ( zonder koppeling dus) maar ook deze scheuren.

Ik ben bezig om voor VDH OTO carters aluminium verstevigingsklossen te gieten maar weet nog niet of ik de maatvoering goed krijg.


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
A
Anonymous
Unregistered
Anonymous
Unregistered
A
Bij mij was het carter nog nooit gescheurd. Ik heb er twee seizoenen mee gereden en in die tijd twee vastlopers gekregen, maar ik heb nergens een scheurtje kunnen vinden. Alleen afgelopen weekend met het monteren (iets te hardhandig) van de nieuwe oliekeerring, lager en krukas brak het einde van het lagerhuis eraf.

Het gaat mij eigenlijk alleen om de kwaliteit van de aluminiumlegering die gebruikt is bij de oude en de nieuwe (die in Hongarije worden gemaakt) 3800-carters, want ik verstevig het carter sowieso en die oliekeerring krijg ik er ook wel ingemaakt.

Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Ik ken de nieuwe hongaarse carters niet.

maar ik ben oa metaalkundige en daar leer je dat voor de gebruikte spuitgietmethode een eutectische legering gebruikt
dat betekent dat je een legering ontwerpt die een smeltpunt heeft en geen smelttraject, daarmee bewerkstellig
je dat je de mallen niet teveel hoeft af te koelen en weer op te warmen voor de cyclus van het maken van een gietstuk.
Ik vewacht dan ook dat ze nagenoeg dezelfde "bagger"gebruiken nl een legering met veel zink in het aluminium.
waar ze wel de fout mee in kunnen gaan is als ze onzorgvuldig met hun smelt omgaan, dan kan er veel gas in oplossen en dat komt er als porositeit uit tijdens afkoelen.
ook franse carters en van der heem carters hadden daar wel eens last van. Ik heb kapot gescheurde carters dat lijkt wel schuim, maar daar zie je van buitenaf niets aan.

wegen die carters en neem de zwaarste.
Of je moet de beschikking hebben over sterke röntgen apparatuur dan kun je eventuele porositeit fotograferen.


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
A
Anonymous
Unregistered
Anonymous
Unregistered
A
Dat over het gietproces heb ik ook ooit eens op school gehad, maar ik dacht misschien weet iemand wel wat voor een legering gebruikt is, maar blijkbaar niet dus...jammer

Dat wegen kan ik inderdaad wel eens proberen, hoewel dat ook niet exact is, want die nieuwe Hongaarse carters zien niet helemaal precies hetzelfde, zitten kleine verschillen in.
En trouwens zwaarder betekent ook lang niet altijd sterker!

Ik denk dat ik anders maar gewoon moet gokken...

Last edited by Roel; 19/02/03 04:07 PM.

Moderated by  Joan, John Meisters 

Link Copied to Clipboard
Solex liefhebbers
Solexservice
Solex onderdelen Nederland
Solextochten Roermond
Who's Online Now
0 members (), 31 guests, and 1 robot.
Key: Admin, Global Mod, Mod
March
M T W T F S S
1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
Powered by UBB.threads™ PHP Forum Software 7.7.5
(Release build 20201027)
Responsive Width:

PHP: 5.6.40 Page Time: 0.028s Queries: 24 (0.008s) Memory: 0.9503 MB (Peak: 1.0901 MB) Data Comp: Zlib Server Time: 2024-03-29 12:24:26 UTC
Valid HTML 5 and Valid CSS