Solexforum logo
Previous Thread
Next Thread
Print Thread
Rate Thread
Hop To
#87788 18/02/13 09:15 AM
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
20000km gereden
**
OP Offline
20000km gereden
**
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
Ik heb vermoedelijk ergens een slecht contact, want bij het vertrekken brandde mijn koplamp niet, pas na een honderd meter deed hij het dan plots weer, en na een kilometer of drie-vier gaf hij er totaal de brui aan. Gelukkig heb ik voor een situatie als deze een extra fietslicht voorhanden, één dat op batterijen werkt. Om te beginnen zou ik even de toestand rond en bij de lamp zelf willen checken. Het zou ook best wel eens kunnen dat het slechte contact bij de schakelaar is te vinden. Deze heeft nooit gewerkt en bijgevolg kon ik alleen maar met het licht aan rondtuffen, en al sinds enige tijd mist mijn Solex ook dit draaiknopje. Nou ja, "who cares" dacht ik, aan een ding dat niet werkt heb je ook niets, het licht brandt, tot voor kort dan toch. Ik heb wel een nieuwe shakelaar met veertje klaarliggen, maar omdat ik een hele poos met het achterremprobleem heb gestruggeld, was het lichtschakelaartje geen prioriteit. Alles op zijn tijd dus.
En dan nu de vraag: kan iemand zeggen hoe je het kapje eraf haalt?


"La légende de la bicyclette qui roule toute seule" wink


Groeten, Ali
Joined: Feb 2006
Posts: 2,507
25000km gereden
***
Offline
25000km gereden
***
Joined: Feb 2006
Posts: 2,507
Origineel bericht van: AlienSolexfiend
Ik heb vermoedelijk ergens een slecht contact, want bij het vertrekken brandde mijn koplamp niet, pas na een honderd meter deed hij het dan plots weer, en na een kilometer of drie-vier gaf hij er totaal de brui aan. Gelukkig heb ik voor een situatie als deze een extra fietslicht voorhanden, één dat op batterijen werkt. Om te beginnen zou ik even de toestand rond en bij de lamp zelf willen checken. Het zou ook best wel eens kunnen dat het slechte contact bij de schakelaar is te vinden. Deze heeft nooit gewerkt en bijgevolg kon ik alleen maar met het licht aan rondtuffen, en al sinds enige tijd mist mijn Solex ook dit draaiknopje. Nou ja, "who cares" dacht ik, aan een ding dat niet werkt heb je ook niets, het licht brandt, tot voor kort dan toch. Ik heb wel een nieuwe shakelaar met veertje klaarliggen, maar omdat ik een hele poos met het achterremprobleem heb gestruggeld, was het lichtschakelaartje geen prioriteit. Alles op zijn tijd dus.
En dan nu de vraag: kan iemand zeggen hoe je het kapje eraf haalt?


gewoon het onstekings kapje eraf halen en dan kont het lichtkapje er zo vanaf het zit namelijk vast tussen het onstekings kapje en de bezinnen tankje
groetjes pierre

Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
En bij de Oto ook nog 1 moertje aan de bovenkant eraf.
Let op bij terug monteren dit moetje niet te vast, anders als je later het weer losdraait en het tapeind van de benzinepomp komt meet heb je kans dat hij het later niet meer doet.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
20000km gereden
**
OP Offline
20000km gereden
**
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
Bedankt Pierre! Nu weet ik tenminste al hoe eraan te beginnen, het is iets eenvoudig, maar je moet het wel weten. Ik maak het resultaat nog bekend, waarschijnlijk lukt het me wel. Hopelijk wordt het spoedig aangenamer weer om te stoepsleutelen, er wachten me nog meer klusjes. smile

En Alfons, een goede tip voor de gelukkige (en misschien toekomstige) bezitters van een Oto.

O ja, ik vergat erbij te vermelden dat het om mijn S4800 gaat, dat is dan duidelijker voor wie wat wil opzoeken.
En ik neem aan dat het voor de S3800 net het zelfde is.

Last edited by AlienSolexfiend; 19/02/13 03:02 AM. Reason: type S4800

"La légende de la bicyclette qui roule toute seule" wink


Groeten, Ali
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Origineel bericht van: AlienSolexfiend
Ik heb vermoedelijk ergens een slecht contact, want bij het vertrekken brandde mijn koplamp niet, pas na een honderd meter deed hij het dan plots weer, en na een kilometer of drie-vier gaf hij er totaal de brui aan. Gelukkig heb ik voor een situatie als deze een extra fietslicht voorhanden, één dat op batterijen werkt. Om te beginnen zou ik even de toestand rond en bij de lamp zelf willen checken. Het zou ook best wel eens kunnen dat het slechte contact bij de schakelaar is te vinden. Deze heeft nooit gewerkt en bijgevolg kon ik alleen maar met het licht aan rondtuffen, en al sinds enige tijd mist mijn Solex ook dit draaiknopje. Nou ja, "who cares" dacht ik, aan een ding dat niet werkt heb je ook niets, het licht brandt, tot voor kort dan toch. Ik heb wel een nieuwe shakelaar met veertje klaarliggen, maar omdat ik een hele poos met het achterremprobleem heb gestruggeld, was het lichtschakelaartje geen prioriteit. Alles op zijn tijd dus.
En dan nu de vraag: kan iemand zeggen hoe je het kapje eraf haalt?

Soms gaat ook gewoon de lamp stuk crazy


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
20000km gereden
**
OP Offline
20000km gereden
**
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
Origineel bericht van: FFAnders
[...]
Soms gaat ook gewoon de lamp stuk crazy

In dat geval kan het haast niet anders door een kortsluiting zijn veroorzaakt. Ik hoop van niet want dan zou het wel eens lastiger kunnen worden om dit te achterhalen. Ik ben ook nieuwschierig welke lamp ik vooraan zal aantreffen, want het achterlicht heeft bij mijn weten nooit gebrand.


"La légende de la bicyclette qui roule toute seule" wink


Groeten, Ali
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Zoveel electro zit er niet op een Solex.
Als je aan de gaan gaat, controleer alles op goede verbindingen en goede contacten. Als b.v. het achterlicht een slecht contact heeft gaat de voorlamp stuk enz.....
dus...


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Bij de B&R zit voorin een dikke 15 Watt gloeilamp die brand niet zomaar door als het achterlichtlampje het begeeft.
Soms trillen ze stuk (gloeidraad) en soms zijn ze aan het eind van hun leventje.


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Daar heb je absoluut gelijk in FF.

He, je bent weer de ouwe geworden. laugh


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
20000km gereden
**
OP Offline
20000km gereden
**
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
Origineel bericht van: Alfons_Amuse
Zoveel electro zit er niet op een Solex.
Als je aan de gaan gaat, controleer alles op goede verbindingen en goede contacten. Als b.v. het achterlicht een slecht contact heeft gaat de voorlamp stuk enz.....
dus...

Daar begint het al mee, al zolang ik deze Solex heb heeft het achterlicht nooit gewerkt, dus ik vermoed een straffe koplamp aan te zullen treffen. Als ik de koplamp vervang, heb ik dan de keuze: ofwel een sterke lamp vooraan en geen achterlicht; ofwel beide lampen plaatsen, maar dan met evenredige spanning.
Ik geef toe nooit de moeite te hebben gedaan om te achterhalen of het achterlampje niet gewoon stuk is. crazy
Ik geloof dat het remlicht een apart circuit heeft. Dit heeft ook nooit gewerkt, en mijn huidige handhendel (3800) voor de achterrem is van zulk systeem niet voorzien.

Last edited by AlienSolexfiend; 19/02/13 06:13 AM.

"La légende de la bicyclette qui roule toute seule" wink


Groeten, Ali
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Nou Alien, gewoon alles controleren en in orde maken. Zo moeilijk is dat niet.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
20000km gereden
**
OP Offline
20000km gereden
**
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
Origineel bericht van: FFAnders
Bij de B&R zit voorin een dikke 15 Watt gloeilamp die brand niet zomaar door als het achterlichtlampje het begeeft.
Soms trillen ze stuk (gloeidraad) en soms zijn ze aan het eind van hun leventje.

Dus maakt het niets uit?
Da's handig om te weten.
Dan moet je in principe uitkijken, als de voorlamp het (dan toch) begeeft dan volgt het achterlampje?

Last edited by AlienSolexfiend; 19/02/13 06:28 AM.

"La légende de la bicyclette qui roule toute seule" wink


Groeten, Ali
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
20000km gereden
**
OP Offline
20000km gereden
**
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
Origineel bericht van: Alfons_Amuse
Nou Alien, gewoon alles controleren en in orde maken. Zo moeilijk is dat niet.

Er wordt aan gewerkt Alfons! wink
En nog eens bedankt voor de tips en raad iedereen. smile


"La légende de la bicyclette qui roule toute seule" wink


Groeten, Ali
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
20000km gereden
**
OP Offline
20000km gereden
**
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
Het is er nog steeds niet van gekomen de verlichting te herstellen. De koplamp brandt al een tijdje niet meer, niets ongewoon zou je denken. Het achterlicht heeft nooit gewerkt en begon vanavond plots te schijnen. crazy confused laugh

Ik zou het onstekings kapje willen losmaken om het voorlicht na te kijken, kom ik tot de conclusie:
waar is "het onstekings kapje"?


"La légende de la bicyclette qui roule toute seule" wink


Groeten, Ali
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
Ik heb het echt niet gehad Alien. laugh

Geintje natuurlijk.
Bedoel je de vliegwielkap of de lichtkap?
Of het dekseltje dat het vliegwiel afsluit?


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
20000km gereden
**
OP Offline
20000km gereden
**
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
Ik probeer uit te zoeken hoe ik bij het lampje kom. Blijkt dat ik het toch niet helemaal begrepen heb.

Moet eerst de vliegwielkap eraf, en gaat dit zonder de motorbeugel eraf te halen? Het lijkt erop dat ik het ding er tussen moet wringen.


"La légende de la bicyclette qui roule toute seule" wink


Groeten, Ali
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
De koplamp kun je er zo uithalen.
Bovenkant een beetje naar onder drukken en dan uit het huis trekken.


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
20000km gereden
**
OP Offline
20000km gereden
**
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
Bedankt John, de lens heb ik er al uit gekregen, ze hangt nog vast aan het binnenwerk met de bedrading.
Hoe verwijder ik de lens van het binnenwerk?
Er is geen beweging in te krijgen.


"La légende de la bicyclette qui roule toute seule" wink


Groeten, Ali
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Moet de lens eraf dan ??
Je kan toch de lampfitting uit de reflektor halen ??


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
20000km gereden
**
OP Offline
20000km gereden
**
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
Langs de achterkant?
Ik zag dat het koperen contact opzij kan.
Moet ik gewoon aan de fitting van het lampje trekken?
Ook dit bleek nogal vast te zitten. Ik durfde niet te hard trekken. Ik haal mijn Solex hiervoor volgende keer uit het krappe hok, een beetje onhandig in het donker met de zaklamp in mijn mond. smirk


"La légende de la bicyclette qui roule toute seule" wink


Groeten, Ali
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
De reflector gewoon laten zitten Alien, enkel het lampje eruit halen. De "fitting" zit gewoon strak in het lampgat en kun je zo eruit trekken of wippen wink


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
20000km gereden
**
OP Offline
20000km gereden
**
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
Oke, thanks again John, ik probeer het later opnieuw. wink


"La légende de la bicyclette qui roule toute seule" wink


Groeten, Ali
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
En als het solexlicht Gefixt is misschien een lampje in "Het krappe Hok" maken ??


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
20000km gereden
**
OP Offline
20000km gereden
**
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
Origineel bericht van: FFAnders
En als het solexlicht Gefixt is misschien een lampje in "Het krappe Hok" maken ??

Maar het blijft een krap hok, ben al tevreden dat hij relatief droog staat.


"La légende de la bicyclette qui roule toute seule" wink


Groeten, Ali
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Origineel bericht van: AlienSolexfiend
Langs de achterkant?
een beetje onhandig in het donker met de zaklamp in mijn mond. smirk

plak je toch die zaklamp met ducktape aan je stuur !


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
20000km gereden
**
OP Offline
20000km gereden
**
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
Origineel bericht van: Joan

plak je toch die zaklamp met ducktape aan je stuur !

Goeie tip Joan, maar daar hing de kleine al mee vast. grin

Ik heb lampjes gekocht van 12v 10W, 15W vond ik nergens. frown
Ook heb ik me laten verleiden een voorhoofdlamp te kopen, het was aan halve prijs. smile



Attached Images
12v 10W_20% - kopie.jpg (95.66 KB, 28 downloads)
voorhoofdlamp_20% - kopie.jpg (114.84 KB, 27 downloads)
Last edited by AlienSolexfiend; 17/05/13 04:04 AM. Reason: Bestanden opnieuw uploaden.

"La légende de la bicyclette qui roule toute seule" wink


Groeten, Ali
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Alien, ik krijg de bijlage niet geopend, de "Kleine" wel grin


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
20000km gereden
**
OP Offline
20000km gereden
**
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
Vorige keer lukte het me ook niet om geuploade bestanden te openen. Wat zou er mis zijn?





Dan maar zo! wink


"La légende de la bicyclette qui roule toute seule" wink


Groeten, Ali
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Mooi Hoofdlampje, heb je er 2 ??
Een vaar voren en een naar achteren schijnend en dan de achterste even rood kleuren met b.v. een Edding-stift.

Volgens mij moet je deze lamp hebben.


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
20000km gereden
**
OP Offline
20000km gereden
**
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
Het zou een goede noodoplossing zijn moesten we niet die helm hoeven te dragen hier in België. Overgens zou op de Solex een fietshelm ook moeten volstaan vind ik. Het enige voordeel dat ik kan bedenken is dat je geen last van verkleumde oren hebt in de winter.

Dan toch 6v, ik moet dus redeneren 6+6=12?


"La légende de la bicyclette qui roule toute seule" wink


Groeten, Ali
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Klopt en 3x3=9 wink


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
20000km gereden
**
OP Offline
20000km gereden
**
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
Nu ben ik echt benieuwd welk lampje ik zal aantreffen op mijn blackenroll.
12V zou dus goed moeten zijn als ik alleen vooraan licht heb, zo heb ik er altijd mee gereden. Nu het licht vooraan niet schijnt, doet plots het achterlicht het weer.

Last edited by AlienSolexfiend; 18/05/13 02:24 AM.

"La légende de la bicyclette qui roule toute seule" wink


Groeten, Ali
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
20000km gereden
**
OP Offline
20000km gereden
**
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
De lampjes die ik had gekocht zijn inderdaad niet geschikt, door de bolletjes onderaan de fitting passen ze net niet in de socket.
Wel heb ik kunnen achterhalen waarom de koplamp niet meer werkte. Het lampje was waarschijnlijk door de trilling naar voor geschoven, waardoor het geen contact meer had.
Ik trof een nogal vrij groot lampje aan, onder de loupe onderzocht, er was nergens af te leiden welk vermogen en spanning de lamp heeft. Ik vermoed 12v want toen de koplamp terug goed aangesloten was, brandde het achterlicht nauwelijks waarneembaar zwak. Overigens was het een gewriemel om het lampje dieper in de socket te krijgen omdat van één schroefje de kop naar de gallemiezen was gedraaid. En ik kon dus niet anders dan het er door te wriemelen.



Op de socket staat vermeld: 6v 15W
Origineel bericht van: FFAnders
... Volgens mij moet je deze lamp hebben.

Bedankt voor de tip Ronald, ik ga de lampjes proberen te bestellen.


"La légende de la bicyclette qui roule toute seule" wink


Groeten, Ali
Joined: Jun 2009
Posts: 1,161
J
10000km gereden
****
Offline
10000km gereden
****
J
Joined: Jun 2009
Posts: 1,161
Deze ontstekingsspoel is er een van 18 watt en heeft voor een lamp van 15 watt 6 volt en achter een van 3 watt 6 volt.
Let goed op als even een van de twee lampen om welke oorzaak dan ook even niet samen aangaan dan gaat eerst het achterlichtje branden en even daarna ook het voorlampje branden ,met als resultaat dat je dan niets meer ziet in het donker.
meer weten ,meer vragen.

Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
20000km gereden
**
OP Offline
20000km gereden
**
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
Samen 18W 6v geeft dan een weerstand van 3A.
Hoe zit het dan met de hoorn en het stoplichtlampje?

Zou de S4800 met diodes werken, want het gekke is dat het achterlicht fel scheen en niet doorbrandde toen de koplamp geen contact had?

Vandaag heb ik de koplampjes 15W 6v gekocht, pas dan had ik het door dat het ronde socketje samen bij de lamp hoorde. Hiermee was het meteen duidelijk waarom de Philips lampjes met bajonetfitting er niet op paste. crazy Dus naar alle waarschijnlijkheid is het laswerk rond de fitting van mijn koplampje losgekomen (zie foto bij eerder bericht), en zou het dan toch 15W 6v zijn zoals aangegeven op het socketje.
Het eerst volgende dat ik doe is controleren wat de waarden van het achterlicht zijn. Hoewel ik eerder denk dat het probleem met het achterlicht het gevolg van een slechte massa zou kunnen zijn.

Tip: volgens de verkoper van de motorzaak, waar ik de lampjes kocht, zouden ze ook voor de Wallroo gebruikt worden.


"La légende de la bicyclette qui roule toute seule" wink


Groeten, Ali
Joined: Jun 2009
Posts: 1,161
J
10000km gereden
****
Offline
10000km gereden
****
J
Joined: Jun 2009
Posts: 1,161
Achter hoort bij een 18 watt spoel een lampje van 6 volt 3 watt
Maar als een van de lampjes even niet mee doet dan geeft dat altijd een overbelasting van het andere lampje.
Dat komt doordat een lichtspoel van de solex geen vaste spanning heeft maar met een mindere belasting stijgt de spanning boven het toelaatbare van de lamp.
Dus zorg voor goede kontacten.
meer ,weten ,meer vragen.

Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
20000km gereden
**
OP Offline
20000km gereden
**
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
Dus als je clacsoneert of het stoplicht doet branden dan heb je een lagere spanning en stroom naar het voor en achterlicht, dat lijkt me logisch. Ook wat je vertelt Jan, heel logisch.
Maar hoe verklaar ik dan dat mijn achterlicht niet wou doorbranden toen de koplamp geen contact had, dan moet er tussen mijn achterlicht toch een diode zitten?
Misschien wordt het duidelijk als ik heb nagegaan welk lampje erin zit. Het probleem is dat het nu te zwak brandt met het voorlicht aan.


"La légende de la bicyclette qui roule toute seule" wink


Groeten, Ali
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
20000km gereden
**
OP Offline
20000km gereden
**
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
Achteraan trof ik een Philips bajonetlampje van 12v 15W aan. laugh
Hiermee is het misterie dan uiteindelijk achterhaald waarom het niet doorbrandde, en heel zwak scheen wanneer de koplamp aangesloten was.
Ik denk dat de vorige eigenaar ervoor wilde zorgen dat teminste één licht het altijd deed. Kan natuurlijk ook dat hij geen ander lampje voor handen had, en het dan maar zo gelaten heeft.

Last edited by AlienSolexfiend; 25/05/13 06:11 AM.

"La légende de la bicyclette qui roule toute seule" wink


Groeten, Ali
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
20000km gereden
**
OP Offline
20000km gereden
**
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
Vooraan plaatste ik een nieuwe lamp van 6v 15W, en die schijnt veel feller. Bij het oude lampje was het glas los gekomen van de fitting. Het gekke is dat het achterlicht 12v 15W nu ook feller schijnt samen met het voorlicht.
In mijn handleiding geven ze 12v 4W aan voor het achterlicht en 12v 10W voor het remlampje.


"La légende de la bicyclette qui roule toute seule" wink


Groeten, Ali
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Dan zou ik zeggen, plaats deze aanbevolen lampen dan. Als het dan niet goed is, kun je verder onderzoeken. Altijd van de basis uitgaan. Modificeren nadien.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
20000km gereden
**
OP Offline
20000km gereden
**
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
Maar nu heb ik (eindelijk) wel licht voor en achteraan. Ik zou kunnen uitzoeken of het stoplicht werkt, dat zou dan enkel op de achterrem moeten werken want mijn 3800 gashendel is van geen aansluiting op het lichtcircuit voorzien. Ik ervaarde dat beide lampen van 15W (zowel 6v als 12v) het uithouden als er maar één van schijnt. Of het zou zo moeten zijn dat de vorige eigenaar van mijn Solex een 12v lampje in een 6v socketje heeft gestoken, het socketje zat nl. ook los op de lampfitting. Wat zou de minimum vereiste weerstand zijn per lamp?


"La légende de la bicyclette qui roule toute seule" wink


Groeten, Ali
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Daar heb ik geen verstand van zo'n remhandel met schakelaar.
Eerst alles in orde maken he. Geen losse verbindingen, goede massa's, goede fittingen enz....
Het is allemaal te bepalen hoor die weerstand van zo'n lampje, maar hier is het elektrisch niet van belang. Het moet gewoon allemaal goed werken, en dat begint met een goed uitgangspunt. Dus in orde maKEN.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
20000km gereden
**
OP Offline
20000km gereden
**
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
Maar natuurlijk is het toch van belang? Ofwel brandt het lampje heel even, ofwel wat langer.
Ik probeer uit te zoeken hoeveel ampère minstens nodig is om één lampje te laten branden (liefts heel lang grin)in het circuit.
Ik begrijp dat een lamp van 15W, 12v dan 1.25A heeft en dat een lamp met hetzelfde vermogen, maar dan met 6v het dubbele aan amperage heeft dan die van 12v. Volgens mijn berekening daalt de impedantie 4 maal.

Last edited by AlienSolexfiend; 11/07/13 04:14 AM.

"La légende de la bicyclette qui roule toute seule" wink


Groeten, Ali
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Ik kan me vergissen, maar je hebt toch al je eigen antwoord gegeven. Wat is nou precies je vraag.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
20000km gereden
**
OP Offline
20000km gereden
**
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
Ja, eigenlijk heb ik zelf al een half antwoord op de (onduidelijke) vraag gegeven.
In mijn geval is het dus bewezen dat het achterlicht lampje (12v) het volhoudt met een weerstand van 1.25A als het alleen brandt, het schijnt dan wel heel fel met zijn 15 Watt. Iets minder fel, maar toch meer dan voldoende schijnt het als ook de koplamp contact heeft. Om het remlicht (12v 10W) te kunnen onderscheiden zal een achterlicht lampje van 12v 4W wellicht eerder geschikt zijn. Omdat bij mij het remlicht niet werkt, kan ik ook niet nagaan of de andere lampen al dan niet zwakker zullen schijnen wanneer de stoplamp brandt. Eigenlijk ben ik al blij dat voor en achterlicht eindelijk werken. Als ik het stoplicht kan laten functioneren met enkel de achterrem zou dat ook leuk zijn, toch eerder bijkomstig. Een achterlicht lampje van 12v 4W zal ongetwijfeld doorbranden bij een contact stoornis in de koplamp. 6v 4W heeft al iets meer weerstand maar nog steeds onvoldoende om gewaarborgd te blijven schijnen bij een storing. Vandaar zo een beetje mijn vraag over de weerstand.

Update:
Ik berekende dat een lamp, als ze bestaat met bajonetfitting, van 6v 7.5W aan een weerstand komt van 1.25A. De impedantie is de helft lager. Zou dit een oplossing bieden?

Last edited by AlienSolexfiend; 11/07/13 09:44 AM. Reason: Update

"La légende de la bicyclette qui roule toute seule" wink


Groeten, Ali
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
Origineel bericht van: AlienSolexfiend

Update:
Ik berekende dat een lamp, als ze bestaat met bajonetfitting, van 6v 7.5W aan een weerstand komt van 1.25A. De impedantie is de helft lager. Zou dit een oplossing bieden?


Weerstand wordt uitgedrukt in Ohm. Amperage is stroomsterkte, die is in dit geval inderdaad 1,25 A.


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Jun 2009
Posts: 1,161
J
10000km gereden
****
Offline
10000km gereden
****
J
Joined: Jun 2009
Posts: 1,161
OP een lichtspoel van een bromfiets moter is het niet goed mogenlijk een licht installatie te maken met een aan verandering van de belasting van meer of andere lampen.
Het vermogen wat een lichtspoel af zal geven ( bij een gegeven toerental ) verandert veel met de belasting.
Stel je hebt een spoel van een solex outo met waar vroger voor een lamp van 7,5 watt en achter een lamp van 6 watt zat ( vroeger) dan zal deze spoel na zoveel jaren en regelmatig het vliegwiel gedemonteerd niet verder meer komen totaal niet hoger dan 6 v 6 watt en 6 v 6 watt.
Gaat bij het rijden een van de twee lampen niet gloeien dan zal meteen de andere wel gaan branden (zij het van zeer korte duur).
Wil je dat voorkomen dan moet je de bijde lampen appart van stroom voorzien.
Dus zet in de draad naar het voorlicht een diode en ook een bij het achterlicht een diode ( maar dan in tegen faze ).
Nu gaat de positieve stroom door het voorlampje en de negatieve door het achterlampje.
Dus nu de halve tijd 6 volt 12 watt door de voorlamp.
Dus nu de halve tijd 6 volt 12 watt door de achterlamp.
De lampen merken er helemaal niets van of ze de halve tijd 12 watt krijgen of de hele tijd 6 watt.
Denk maar eens als je aan het eten bent de hele tijd een halve boterham of de halve tijd een hele boterham.
Als je energie systeem goed is zal je daar niets van merken.

Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
20000km gereden
**
OP Offline
20000km gereden
**
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
Origineel bericht van: john meisters
[ ]
Weerstand wordt uitgedrukt in Ohm. Amperage is stroomsterkte, die is in dit geval inderdaad 1,25 A.

Bedankt voor de rechtzetting John. wink

Inderdaad R (de weerstand) wordt bepaald door: 1 volt / 1 ampère = 1 Ohm

Spreekt men dan van impedantie i.p.v. weerstand als er stroom geleverd wordt, in dit geval door de spoel?

Last edited by AlienSolexfiend; 13/07/13 04:49 AM.

"La légende de la bicyclette qui roule toute seule" wink


Groeten, Ali
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
20000km gereden
**
OP Offline
20000km gereden
**
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
Bedankt Jan. smile
Origineel bericht van: Jan Vennix
OP een lichtspoel van een bromfiets moter is het niet goed mogenlijk een licht installatie te maken met een aan verandering van de belasting van meer of andere lampen.
Het vermogen wat een lichtspoel af zal geven ( bij een gegeven toerental ) verandert veel met de belasting.

Ja, nu dat mijn motor terug goed presteert merk ik op dat het voorlicht 6v 15W minder fel schijnt. confused

Origineel bericht van: Jan Vennix
Stel je hebt een spoel van een solex outo met waar vroger voor een lamp van 7,5 watt en achter een lamp van 6 watt zat ( vroeger) dan zal deze spoel na zoveel jaren en regelmatig het vliegwiel gedemonteerd niet verder meer komen totaal niet hoger dan 6 v 6 watt en 6 v 6 watt.

Verliest de spoel dan magnetisch aan kracht?


"La légende de la bicyclette qui roule toute seule" wink


Groeten, Ali
Joined: Jun 2009
Posts: 1,161
J
10000km gereden
****
Offline
10000km gereden
****
J
Joined: Jun 2009
Posts: 1,161
De spoel niet
maar de magneten kunnen er niet goed tegen dat hun magneetveld wordt onderbroken door alleen maar lucht.
En vooral als dat wat lang duurt ,bij demontage en vooral bij een sloper in zijn schrootbak ( jaren en jaren in weer en wind )
Als je een vliegwiel moet bewaren of lange tijd los moet leg er dan altijd een spoelenstel in of twee losse spoelen die je niet gebruikt om het magneet veld te sluiten

Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
20000km gereden
**
OP Offline
20000km gereden
**
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
Daar had ik ook al aan gedacht. Het enige dat is veranderd is een nieuwe lichtschakelaar met veertje, de vorige was verdwenen, en het plakband dat over de contactaansluitingen zat is verwijderd. Ik kan me moeilijk voorstellen dat hierdoor verlies zit op de kabels.

De nieuwe lichtschakelaar doet het trouwens niet, het licht blijft gewoon branden. Toen de oude er nog op stond was het licht ook niet uit te krijgen. Gelukkig brandt het en is het niet andersom. smile

Nee over het magnetische veld maak ik me geen zorgen. Ik verwonder me alleen maar omdat men eerder zou stellen dat het potentiële vermogen van de spoel groter is, nu dat het motortje weer in volle glorie draait. Maar zoals je zegt, misschien is er zonder erg in te hebben wat veranderd tijdens het werken aan de verlichting.


"La légende de la bicyclette qui roule toute seule" wink


Groeten, Ali
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
20000km gereden
**
OP Offline
20000km gereden
**
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
Al een paar dagen probeer ik uit te zoeken hoe het komt dat mijn koplamp steeds uitgaat. Als ik tegen het lensje duwde dan brandde het weer even, soms lange tijd, soms heel even.
Het metalen contact zit tegen het lampje.

Vandaag heb ik het kapje eraf genomen, bleek het veertje van de schakelaar los te hangen. Nou heeft de schakelaar eigenlijk nooit gewerkt en bleef het licht altijd aan.
Ook nadat ik veertje terug vast zette maakte het geen verschil uit hoe ik de schakelaar draaide. Wel dacht ik de contactstoring te hebben verholpen. Het licht bleef branden, ook als ik tegen het lensje duwde, het ging niet uit.
Toen het voorlicht uiteindelijk toch weer uitviel, heb ik het kapje er terug afgenomen. Alle kabels zaten nog aangesloten, alleen kreeg ik het licht nu niet meer aan.

Mijn eerste gedacht: maakt geen massa? (achterlicht brandt wel)

Waar wordt de massa op aangesloten bij een S4800 (3800)?

Last edited by AlienSolexfiend; 02/09/13 08:06 AM.

"La légende de la bicyclette qui roule toute seule" wink


Groeten, Ali
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
20000km gereden
**
OP Offline
20000km gereden
**
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
Ik heb al kunnen achterhalen wat eraan scheelt.
De achterkant van de lamp was helemaal ingedeukt. Het is waarschijnlijk heel traag begonnen, want toen ik het gisteren nakeek was er nog niets van te merken.

Zoals Joan het al beschreef in artikel 15 van "Sleutelen 3800", heeft door onomzichtige handeling de messing aarde plaat op de pomp het lampje vernield.

Ik heb het intussen al vervangen, en het brandt weer als voorheen. smile


"La légende de la bicyclette qui roule toute seule" wink


Groeten, Ali
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
20000km gereden
**
OP Offline
20000km gereden
**
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
Bleek het toch maar een oplossing van tijdelijke aard te zijn, na een tijdje kreeg ik weer contactstoring in de koplamp.
Al de hele week zit ik onder het kapje te kijken wat nou toch het probleem is.
Vandaag heb ik terwijl de motor draaide de lens eruit genomen. Wanneer de kabels strak aangetrokken werden, bleef de lamp schijnen. Ik heb de drie kabels dan met plakband aan elkaar gebonden, en dat heeft de hele rit gewerkt. Toen ik deze zomer met Pierre aan mijn blackenroll zat te sleutelen, vroegen we ons af waarom die kabels aaneen geplakt zaten. Nou, ik denk het nu te weten. Ik blijf het wel eigenaardig vinden.

Op de koop toe ben ik er op één of andere wijze in geslaagd om de lichtschakelaar te laten werken. laugh


"La légende de la bicyclette qui roule toute seule" wink


Groeten, Ali
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
20000km gereden
**
OP Offline
20000km gereden
**
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
Bedankt Eversman voor de overzichtelijke uitleg. smile
Voorlopig werkt het dus weer, en ik denk eraan het voorlopig dan maar zo te houden. grin

Het derde kabeltje [dat ik met de (-) en (+) met kleefband heb samen gebonden] is de “ground”.
Ik denk er nu wat meer van te begrijpen: mijn voorganger heeft het kabeltje op de strip onderaan het deksel niet verbonden met het achterlicht. De reden die ik hiervoor kan bedenken is dat hij problemen met de lichtschakelaar wilde ontzien. Hoe hij het precies bedacht heeft om dit te omzeilen houdt me nu vooral bezig. Ik zag namelijk ook nog bekabeling die op het blok (onder het kapje aan de kant van het vliegwiel) zat aangesloten. [= ook dus (-) stroom.??]


"La légende de la bicyclette qui roule toute seule" wink


Groeten, Ali
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Kan het zijn dat Eversman het over een OTO/3800 heeft en Alien het over een 4800/B&R heeft ??
Als dat zo is dan hebben jullie het over verschillende manieren van bedrading.
B&R is anders , heeft een gekombineerde licht/remlichtspoel, remlichtschakelaars en dus ook anderebedrading, anders dan bij OTO/3800


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
20000km gereden
**
OP Offline
20000km gereden
**
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
Met hoe de bekabeling nu is geconfigureerd werkt het stoplicht niet. Het is zelfs zo dat het achterlicht dan nauwelijks merkbaar iets minder fel brandt.
Ook het toetertje is niet correct aangesloten en werkt dus niet.

Hier nog wat foto’s van onder de kap:


Foto boven: blauw is aangesloten op de ground plaat van de pomp, rood is elders op het blok aangesloten (zie ook vierde foto).
Het kabeltje aan de strip (rood klipje) is niet aangesloten.









Ronald wat bedoel je met gecombineerde licht/remlichtspoel, zijn het dan aparte spoelen?


"La légende de la bicyclette qui roule toute seule" wink


Groeten, Ali
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Is er geen schema van? Praat makkelijker.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Misschien maak je even een schematje. Kan de vragen steller misschien iets mee. Het is niet moeilijk maar als je weinig ervaring heb, is dit al best lastig.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Origineel bericht van: eversman
Als Alain 250km wil rijden maak ik het wel ff voor hem, maar das natuurlijk een ander verhaal. Ik zal m'n best doen en het lijkt redelijk te werken nu, dus komt vast goed zo.


Okidokie. laugh


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
20000km gereden
**
OP Offline
20000km gereden
**
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
Bij de eerst volgende storing probeer ik het verder uit te puzzelen. laugh

Ik had de schakelaar wel in werking gebracht. Ik vraag me alleen af hoe lang nog, want na een vijf keer aan het knopje te draaien blijft het licht niet meer uit.

Het kabeltje aan de (schakelaar) strip (zie foto), wat komt daar dan aan? confused

Wat zijn de rode en blauwe kabel (foto onder), en aan wat zitten ze?




Last edited by AlienSolexfiend; 10/09/13 04:58 AM.

"La légende de la bicyclette qui roule toute seule" wink


Groeten, Ali
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Het valt niet mee om van deze foto's uit te puzzelen hoe het ooit aangesloten was.
Ik heb zelf ook B&R maar de vorige eigenaar heeft bijna alle bedrading eraf geknipt.
het enige wat er nog is , is een gedeelte wat op het achterlicht is aangesloten.

In dit geval is Blauw inderdaad Massa
Rood, achterlicht en
Geel remlicht

Een kennis van mij heeft nog een origineel bedrade B&R en als ik in de gelegenheid ben zal ik een bedradingschema maken.

De schema's van de 4600 zijn anders, ook de draad-kleur kodering is anders dus daar heb je niets aan.


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
en anders gewoon weer zelf gaan denken, waar komt het vandaan, waar moet het heen en heb ik wel een gesloten kring want SPANNING kan ergens op staan maar daar heb je pas wat aan als het kan STROOMen en voor STROOM heb je een gesloten kring nodig dus dan dienen alle delen hand in hand met elkaar te staan en dat doe je met draad, het kanaal waar de stroom doorheen moet, kun je uit zuinigheidsoverwegingen aannemen dat je het frame ook als draad mag gebruiken, nou dat is dan een zwarte draad maar soms weet je niet zeker of de onderdelen zo goed aan elkaar zitten dat ze electrisch kontakt maken ( zeker bij poedercoat frames niet het geval). blijven denken, na-apen kan altijd nog.


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
20000km gereden
**
OP Offline
20000km gereden
**
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
Ja, dat is ook het leuke eraan.

Ik heb nu al ontdekt als de kabels achter de koplamp strak getrokken zijn, dan blijft de lamp schijnen. Blijft de vraag: "waarom"?

Ook mijn vorige vragen houden me nog bezig:
Quote:
Het kabeltje aan de (schakelaar) strip (zie foto vorige post), wat komt daar dan aan? Ik dacht eerst dat hiermee het achterlicht normaal gezien met verbonden wordt, ik blijf denken.

Wat zijn de rode en blauwe kabel (foto onder), en aan wat zitten ze?
Het is niet heel duidelijk op de foto, ik zou nog eens onder het deksel moeten kijken, maar ik denk dat het een overbrugging is om de massa te laten geleiden.



Last edited by AlienSolexfiend; 10/09/13 02:30 PM.

"La légende de la bicyclette qui roule toute seule" wink


Groeten, Ali
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
20000km gereden
**
OP Offline
20000km gereden
**
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
Bedankt Ronald, daar heb ik al wat aan.


"La légende de la bicyclette qui roule toute seule" wink


Groeten, Ali
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
20000km gereden
**
OP Offline
20000km gereden
**
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
Bedankt voor de hulp Eversman! wink

Van zodra het deksel eraf gaat probeer ik doelgerichte en betere foto's te maken.

Volgens mij is de massa op het pompplaatje aangesloten, want waarvoor zou dat draadje anders dienen.

Alleen de achterrem is op het stoplicht aangesloten. De kabel van de voorem hangt er nog aan maar is niet aangesloten, kan ook niet want er is geen aansluiting op de huidige gashendel.


"La légende de la bicyclette qui roule toute seule" wink


Groeten, Ali
Joined: Sep 2013
Posts: 13
D
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
D
Joined: Sep 2013
Posts: 13
Wat een kennis. Als ik dit lees weet ik dat ik nog veel moet leren!

Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Nog even alles op een rijtje :

Rood : zit aan de "koperen" strip en is voor het achterlicht,

Blauw : massa, gaat bij de koplamp met een kabelschoentje over
naar zwart die kontakt maakt met de lampvoet,

Geel en zwart : die op de motor aangesloten zijn voeding voor remlicht en clakson.

Vanaf de koperen strip gaat ook een zwarte draad naar de lamp,
met groen isolatiehulsje







Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
20000km gereden
**
OP Offline
20000km gereden
**
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
Heel overzichtelijk!
Bedankt Ronald
Het draadje aan de schakelaarstrip moet dus naar de koplamp.
De vorige eigenaar van mijn S4800 heeft dat omzeild, waarschijnlijk om de levensduur van de lampen te verzekeren bij contactstoringen.

Nadat ik de laatste keer de contactstoornis van de koplamp had verholpen, is het blijven werken tot nu. En het gekke is dat vanaf toen de motor telkens uitviel als ik stil stond. Een verband zie ik niet meteen. Een tarting van het lot? smirk


"La légende de la bicyclette qui roule toute seule" wink


Groeten, Ali
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Dat verband zie ik ook niet.
Ik hoop dat je er uit komt met behulp van de foto's.


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
20000km gereden
**
OP Offline
20000km gereden
**
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
Ja, de foto's spreken voor zich, nogmaals bedankt voor de moeite en om dit zo duidelijk op het forum te zetten.

Quote:
Het rode draadje aan de schakelaarstrip moet dus naar de koplamp.

Ik had FF te vlug een conclusie getrokken, moet dan toch naar het achterlicht.
Dat is bij mij dus niet aangesloten, het remlicht (geel) werkt bij mij als achterlicht. grin

Last edited by AlienSolexfiend; 08/10/13 03:21 AM.

"La légende de la bicyclette qui roule toute seule" wink


Groeten, Ali
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
20000km gereden
**
OP Offline
20000km gereden
**
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
Origineel bericht van: FFAnders
Mooi Hoofdlampje, heb je er 2 ??
Een vaar voren en een naar achteren schijnend en dan de achterste even rood kleuren met b.v. een Edding-stift.

Volgens mij moet je deze lamp hebben.

Het praktische aan mijn hoofdlampje is dat er ook een rood knipperlicht in zit. Keuze tussen 3 leds, 7 leds of 2 rode knipperleds. Al veel plezier aan dit lampje beleefd. Het is 90° zwenkbaar, handig als je licht van bovenaf nodig hebt tijdens het sleutelen.
Vanwege de helmplicht kan je het ook om je hals hangen, al kan dit nadelig uitpakken als je ten val zou komen tijdens het rijden.


"La légende de la bicyclette qui roule toute seule" wink


Groeten, Ali

Moderated by  Joan, John Meisters 

Link Copied to Clipboard
Solex liefhebbers
Solexservice
Solex onderdelen Nederland
Solextochten Roermond
Who's Online Now
0 members (), 88 guests, and 3 robots.
Key: Admin, Global Mod, Mod
April
M T W T F S S
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30
Powered by UBB.threads™ PHP Forum Software 7.7.5
(Release build 20201027)
Responsive Width:

PHP: 5.6.40 Page Time: 0.116s Queries: 161 (0.036s) Memory: 1.6475 MB (Peak: 2.4012 MB) Data Comp: Zlib Server Time: 2024-04-25 17:29:40 UTC
Valid HTML 5 and Valid CSS