Solexforum logo
Previous Thread
Next Thread
Print Thread
Rating: 5
Hop To
Page 25 of 54 1 2 23 24 25 26 27 53 54
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Solex meester monteur
****
Offline
Solex meester monteur
****
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
cry cry


Vriendelijke groeten

Roelof
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Origineel bericht van: john meisters
Origineel bericht van: Roelof
Origineel bericht van: john meisters
Bedankt Roelof, deze heb ik nog nooit gehad.
Dan zet ik de originele ring weer erin.


Vergelijk dit carter maar eens met een ander van een paar jaar jonger dan zie je de verschillen wel.

Bij monteren van de rolunit de geharde afstandbus die in de rolunit zit flink in de olie zetten


Hier liggen ze naast elkaar, de rechtse is van the_Fonz.
De linkse is ouder. 492xxx en de rechtse 684xxx
je ziet al dat de gieting iets anders is ( het gaatje naar de pomp toe )


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
Mijn broer belde me gisteravond huilend op, het rolletje van zijn OTO heeft het begeven, hij was ten einde raad.

Gelukkig heb ik nog wat op de plank liggen, dus straks is dat vlot gefixt.

Ghost maar lief aankijken of hij nog wat rolletjes wil maken, er liggen weer wat slachtoffers in de kast cry


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Solex meester monteur
****
Offline
Solex meester monteur
****
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Origineel bericht van: Roelof
2 Solex keuring klaar gemaakt, morgen naar de RDW.


Het is weer gelukt, ze konden de €317,40 goed gebruiken, deze keer wilden ze de tankinhoud ook op papier hebben. confused of de Solex 1 of 2 persoons is.....ik heb er als kind vaak achterop gezeten dus zal wel 2 persoons zijn dan.
En op de rollenbank haalde hij 23km/h


Vriendelijke groeten

Roelof
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Origineel bericht van: Roelof
Origineel bericht van: Roelof
2 Solex keuring klaar gemaakt, morgen naar de RDW.


deze keer wilden ze de tankinhoud ook op papier hebben.

Ik heb een andere ford transit, die rijd nu ook 1000 km op 1 tank brandstof en die vorige maar 750 km, misschien is de tankinhoud tegenwoordig een norm voor het CO2 verbruik ?


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Feb 2006
Posts: 2,507
25000km gereden
***
Offline
25000km gereden
***
Joined: Feb 2006
Posts: 2,507
ik heb vandaag het fraem opgehaald van mario (the fons) van het poederlakken zo kan die ook weer beginnen met het monteren
gr pierre

Joined: May 2012
Posts: 196
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
Joined: May 2012
Posts: 196
Origineel bericht van: Roelof
Het is weer gelukt, ze konden de €317,40 goed gebruiken...


Waar ben je geweest?


Groeten,
Jeroen!
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Solex meester monteur
****
Offline
Solex meester monteur
****
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Origineel bericht van: B___MAN
Origineel bericht van: Roelof
Het is weer gelukt, ze konden de €317,40 goed gebruiken...


Waar ben je geweest?

Groningen.


Vriendelijke groeten

Roelof
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Solex meester monteur
****
Offline
Solex meester monteur
****
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Origineel bericht van: Joan
Origineel bericht van: Roelof
Origineel bericht van: Roelof
2 Solex keuring klaar gemaakt, morgen naar de RDW.


deze keer wilden ze de tankinhoud ook op papier hebben.

Ik heb een andere ford transit, die rijd nu ook 1000 km op 1 tank brandstof en die vorige maar 750 km, misschien is de tankinhoud tegenwoordig een norm voor het CO2 verbruik ?


De keurmeester had een sheet met afbeelding van een auto, daar moet massa ledig gewicht plus de vloeistoffen ingevuld worden, bij de balie werden die papieren gelijk in de prullenbak gegooid...haha


Vriendelijke groeten

Roelof
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
30000km gereden
***
Offline
30000km gereden
***
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
crazy

Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Origineel bericht van: Roelof
Origineel bericht van: Roelof
2 Solex keuring klaar gemaakt, morgen naar de RDW.


Het is weer gelukt, ze konden de €317,40 goed gebruiken, deze keer wilden ze de tankinhoud ook op papier hebben. confused of de Solex 1 of 2 persoons is.....ik heb er als kind vaak achterop gezeten dus zal wel 2 persoons zijn dan.
En op de rollenbank haalde hij 23km/h


Die rare Groningers. moeten er dan geen voetsteuntjes op voor die 2 de persoon. Waarom de tankinhoud?


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Ik denk, laat ik er eens een valbeugel opzetten, dat smoelt beter crazy .
Pech, morgen weer een dag, het is vandaag te mooi weer om het hele spul te slopen
en andersom , op de goede manier dus, in elkaar te zetten.



Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: May 2012
Posts: 196
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
Joined: May 2012
Posts: 196
Origineel bericht van: FFAnders
Pech, morgen weer een dag, het is vandaag te mooi weer om het hele spul te slopen en andersom , op de goede manier dus, in elkaar te zetten.


Foutje bedankt?! wink


Groeten,
Jeroen!
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
En zo kom je ook nog wel eens andere creatieve grappen tegen.
Bij deze werkte de koppeling niet, hij liep absoluut niet vrij.
Achter de spoelenpaat kom je dit tegen.
Een dikke sluitring en wat "laswerk"..............

Inmiddels is alles weer hersteld met een goed werkende koppeling .



Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
Breek me de bek niet open Ron sick

Nederland is best een creatief volkje, ook al vaak ondervonden

laugh laugh laugh laugh


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
30000km gereden
***
Offline
30000km gereden
***
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
Vandaag aanhanger opgemeten.
Ik wil er een uitneembaar frame inmaken van u-profielen waar ik 2 Solexen op kan zetten.

Wanneer het klaar is komer er wel foto's

Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Dat had je niet verwacht he. Ja zo kom je alles tegen.
Als je goed kan vijlen, hahhaaaaa.
Succes met sleutelen.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
We zijn een klein toertje gaan maken.
Mirjam voor de eerste keer op de Solex en dat ging prima.


http://www.youtube.com/watch?v=7NJZPiNuMfU&feature=youtu.be


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Origineel bericht van: solexnl
Vandaag aanhanger opgemeten.
Ik wil er een uitneembaar frame inmaken van u-profielen waar ik 2 Solexen op kan zetten.

Wanneer het klaar is komer er wel foto's




Ik heb het zo gedaan Solexnl.
Je tilt het er zo uit. Balkjes van 40x40 mm.
Succes met knutselen.

http://www.youtube.com/watch?v=Vb9nIfg1iwo&feature=youtu.be


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Waarom was er aan gelast, ik begrijp het niet. Wat wilde ze?


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
30000km gereden
***
Offline
30000km gereden
***
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
Origineel bericht van: Alfons_Amuse
Origineel bericht van: solexnl
Vandaag aanhanger opgemeten.
Ik wil er een uitneembaar frame inmaken van u-profielen waar ik 2 Solexen op kan zetten.

Wanneer het klaar is komer er wel foto's




Ik heb het zo gedaan Solexnl.
Je tilt het er zo uit. Balkjes van 40x40 mm.
Succes met knutselen.

http://www.youtube.com/watch?v=Vb9nIfg1iwo&feature=youtu.be


Het frame bij mij wordt van ijzer, die hoef je ook niet te beitsen wink

Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Origineel bericht van: solexnl
Origineel bericht van: Alfons_Amuse
Origineel bericht van: solexnl
Vandaag aanhanger opgemeten.
Ik wil er een uitneembaar frame inmaken van u-profielen waar ik 2 Solexen op kan zetten.

Wanneer het klaar is komer er wel foto's




Ik heb het zo gedaan Solexnl.
Je tilt het er zo uit. Balkjes van 40x40 mm.
Succes met knutselen.

http://www.youtube.com/watch?v=Vb9nIfg1iwo&feature=youtu.be


Het frame bij mij wordt van ijzer, die hoef je ook niet te beitsen wink


Hoe je van roest dan? wink


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Origineel bericht van: Alfons_Amuse
Waarom was er aan gelast, ik begrijp het niet. Wat wilde ze?

Nóóit meer een slippende koppeling.
Door er een ring op te lassen en deze met een moer aan te draaien op de krukas is de rol en as gekoppeld.


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Ohja, nu zie ik het ook. Wat een stelletje mafkezen zeg. Hebben ze een koppeling gaan ze hem overbruggen. DINGDONG. crazy


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Jan Offline
55000km gereden
****
Offline
55000km gereden
****
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Misschien hebben ze dat blokje wel eens gebruikt bij de 24 uurs race. Koppelingen gaan daar vaak stuk, en je hebt hem daar niet nodig.


[Linked Image from jandelaat.nl]
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Dacht ik ook aan Jan.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Origineel bericht van: Alfons_Amuse
We zijn een klein toertje gaan maken.
Mirjam voor de eerste keer op de Solex en dat ging prima.


http://www.youtube.com/watch?v=7NJZPiNuMfU&feature=youtu.be



Jongens, Mirjam is een beetje verdrietig want ze heeft geen reactie gekregen van jullie over haar mooie Solex. Foei.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Solex meester monteur
****
Offline
Solex meester monteur
****
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Origineel bericht van: Alfons_Amuse
Origineel bericht van: Alfons_Amuse
We zijn een klein toertje gaan maken.
Mirjam voor de eerste keer op de Solex en dat ging prima.


http://www.youtube.com/watch?v=7NJZPiNuMfU&feature=youtu.be



Jongens, Mirjam is een beetje verdrietig want ze heeft geen reactie gekregen van jullie over haar mooie Solex. Foei.


Sorry ik moet het even op me in laten werken...ze kwam zo statig en trots als een pauw aan rijden ik was er van onder de indruk. grin prachtige Solex hoor, nog een keer een paar andere bandjes!! wink


Vriendelijke groeten

Roelof
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
Het berichtje was mij niet opgevallen, ik zie het nu pas.
Mooi stel!

Solexen laugh laugh laugh


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Ze is alweer een beetje blijer. laugh


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Feb 2006
Posts: 2,507
25000km gereden
***
Offline
25000km gereden
***
Joined: Feb 2006
Posts: 2,507
ja en ik had het ook nog niet gezien omdat ik moest open doen op de kermis maar toch wel een mooie solex en zeker als mirjan er op zit wand ze straalt als een zonnetje gewoon prachtig om te zien
groetjes pierre en krista

Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Origineel bericht van: Alfons_Amuse
Origineel bericht van: Alfons_Amuse
We zijn een klein toertje gaan maken.
Mirjam voor de eerste keer op de Solex en dat ging prima.


http://www.youtube.com/watch?v=7NJZPiNuMfU&feature=youtu.be



Jongens, Mirjam is een beetje verdrietig want ze heeft geen reactie gekregen van jullie over haar mooie Solex. Foei.


Ik hoorde duidelijk "nou dat was het" , denk ik dat behoeft geen kommentaar.
Maar als je graag Kommentaar wil, bij deze.
Mirjam neit luisteren naar die vent "nou dat was het", zo te zien begint het nu pas. Als jij nu afspreekt dat hij als genoegdoening de tank vol houdt kan jij hem mooi legen
Nog wel FF oefenen op het uit zetten anders heb je binnen de kortste keren andere bandjes nodig en misschien krijg je dan wel die met de witte zijkanten die een ander zo graag gemonteerd ziet.
TIP. gashendel niet loslaten als je stilstaat maar aangetrokken houden, zelfs al waait het haar voor je ogen, laat die lok maar even zitten.


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Mirjam doet jullie allemaal de groeten en is weer blij. laugh

P>S. Witte bandjes, hahahaaaa


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
Vandaag een Solex gehad die met warme motor alleen op de choke redelijk vooruit wou.

Thuis gekomen bougie eruit gedraaid: er kwam maar een heel klein vonkje. nieuwe bougie: hetzelfde. Testbougie (met afgebroken electrode) vonkte wel maar eveneens een klein vonkje.

Ander vliegwiel: geen verbetering. andere spoel . . .
ideaal moment om die spoel te testen met vervroeging laugh
(deze Solex heeft ook electronische ontsteking).

ook deze gaf maar een kleine vonk. gestart en controle met stroboscoop: HIJ VERVROEGT NOG STEEDS crazy crazy

Die spoel heeft dus echt een rare afwijking.
Ik bewaar hem zolang in mijn rariteitenkabinet laugh

Morgen vervang ik het deel waar de bougiekabel aan zit (hoe heet dat ding eigenlijk bij electronische ontsteking?) Hopelijk is het dan over wink


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Ik dacht dat ze dat ding CDI noemen.

John meet eens de weerstand van de spoel ik denk toch dat hij inwendig kopersluiting heeft. Ben benieuwd naar de waarde.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
ja ik denk ook dat die naar de vaantjes is. Ik ga de weerstand meten en vergelijken met een goede . . . frown


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
Ik heb het opgemeten: de spoel van een electronische ontsteking heeft oneindige weerstand (meter blijft op 1 staan). Zowel op de rode en zwarte, als de rode en massa, alsook de zwarte en massa.

De cdi geeft wel weerstand aan, zie de foto's.
ook zie je dat bij één cdi aan de bovenkant het "deksel" vervormd is / warm geweest is??? er zit nogal verschil in de cdi's, mogelijk is er dus een kapot?

Ik heb snel een traditionele ontsteking in elkaar gedraaid, en de Solex loopt weer als vanouds laugh

Je kunt me een hoop wijsmaken wat de electronische ontsteking betreft, ik heb echt geen idee hoe het werkt. Normaal weinig problemen mee, maar deze .... sick

Attached Images
cdi klein.JPG (42.31 KB, 201 downloads)
cdi 7,5 klein.JPG (46.94 KB, 261 downloads)
cdi 14,9 klein.JPG (47.36 KB, 307 downloads)

Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Ik weet wel hoe het werkt John en jij denk ik ook wel maar heb er zelf nog niet aan gemeten dus zou ik het ook niet weten welke waarden erbij horen.
Zou iemand vanons hier wat kunnen laten zien.
Zelf heb ik niet zo'n electronische.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Ik heb ook geen elektronische ontsteking op de Solex maar wel op andere "voertuigen" .
Een CDI kan je wel aan meten maar je weet niet waar je aan meet omdat er diverse elektronische componenten (dioden, diac, thyristor, condensatoren ect.) inzitten en iedere fabrikant heeft zijn eigen systeem.
Dus wat meet je ??
Een CDI moet je zien als een elektronische kontaktpunt die aangestuurd wordt door een klein pulsje
en dit versterkt een bobine stuurt al dan niet met een vervroeging.
Omdat er bij de solex ook een bougiekabel aanzit , zit er in dat ronde kastje een bobine.


De spoel is nu op oneindig gemeten .
Dit kan betekenen dat de wikkeling onderbroken is
of
er zit een CDI systeem bij de spoel ingebouwd en kan je deze niet op deze manier doormeten.

Op de afbeelding een voorbeeld van een simpele CDI .

Het enige waar je weerstand op kan meten is op VR1
dit is een spanningsafhankelijke weerstand (Varistor).

Attached Images
CDI.gif (10.13 KB, 394 downloads)

Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Mooie uitleg FF.
Ben het schema aan het lezen en probeer het te begrijpen.
Is de uitgang stroom groot genoeg om een primaire spoel aan te sturen? Is dit niet het pichup element?

Nee, meten kunnen we er niet aan.

Maar we kunnen toch meten aan de bougiekabel en massa om de weerstand te meten. Heeft hier toch niet mee te maken of begrijp ik het niet goed.


Last edited by Alfons_Amuse; 30/04/13 06:30 AM.

Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
FF, zit er op jou Spartamet ook een CDI op. Op het Spartamet form kom ik het tegen zodoende.
Als dat zo is kun je lekker meten eraan blijkt op de site.

Last edited by Alfons_Amuse; 30/04/13 06:37 AM.

Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Deze CDI stuurt een primaire spoel aan.
Het gaat te ver om de komplete werking uit te leggen maar het komt erop neer dat de condensator (C1) opgeladen wordt en op een gegeven moment aan massa gelegd wordt door de Thyristor wat weer een puls geeft op "Out".

Als het ronde kastje de Bobine is dan kan je hier een Spoelweerstand aan meten van de Secundaire spoel.
Maar dan weet je nog niets , tenzij je 2 exakt dezelfde hebt van de zelfde fabrikant en dan nog uit de zelfde serie.

In een andere Serie is misschien een iets dikkere of dunnere draad gebruikt wat bij
b.v. 10.000 wikkelingen een lagere of hogere weerstand geeft.
Zolang de spoel in de behuizing past en de wikkelverhouding klopt dan is de bobine in orde voor de fabrikant en doet hij het.


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Origineel bericht van: Alfons_Amuse
FF, zit er op jou Spartamet ook een CDI op. Op het Spartamet form kom ik het tegen zodoende.
Als dat zo is kun je lekker meten eraan blijkt op de site.

Je kan meten wat je wilt maar met een weerstandmeting op een CDI kom je er niet.
Meet op school maar eens een Diac met een multimeter (op weerstandsmeting, gaat niet).


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
He FF, ik typte net om te zeggen hoe het werkt met die C1, dat hij met 400 v wordt opgeladen en dan ontladen over de primaire wikkeling, maar ik zie mijn berichtje niet. Gek he.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Net effe gegoogled en gelezen hoe het zo'n beetje allemaal werkt. Er staat veel beschreven. Er is wat variatie maar het komt allemaal op hetzelfde neer. Het wordt interrssant met tuning. Voor ons sigenlijk niet van toepassing op de Solex.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Gaat bij mij ook wel eens fout, zitten zoooooooooooveeeell knopjes op het toetsenbord cry crazy


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
HAHHAaa klopt wel wat je zegt, maar ik heb het nog niet gehad hier op het form. Er moet altijd een eerste keer zijn he.
Enfin we weten weer iets meer over CDI.

Ik krijg een idee om er iets mee te doen op school.
Later meer.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
Ik kan dat electronische spul ook niet testen met mijn testkast

frown

Tenminste, ik weet niet hoe, en heb al een en ander geprobeerd, maar nada frown

Ik heb zelf ook het idee dat er iets aan kapot is, want zo'n klein vonkje ben ik niet gewend. Normaal vonken deze ontstekingen perfect.


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Origineel bericht van: Alfons_Amuse


Dat is een ander Forum alfons...............


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
HAhAa ja ik weet het, ik blijf maar hier. laugh

Ja John, het gaat niet lukken met die mooie testkast die je hebt. Is natuurlijk voor puntdingetjes laugh
Ja zwakke vonk. Weg met dat ding.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
Origineel bericht van: FFAnders
Origineel bericht van: Alfons_Amuse


Dat is een ander Forum alfons...............


En erg overdreven wat erover geschreven wordt. Ik heb zo'n ding destijds gekocht, en zo'n geweldige ervaring was het niet echt wink


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Origineel bericht van: john meisters
Ik kan dat electronische spul ook niet testen met mijn testkast

frown

Tenminste, ik weet niet hoe, en heb al een en ander geprobeerd, maar nada frown

Ik heb zelf ook het idee dat er iets aan kapot is, want zo'n klein vonkje ben ik niet gewend. Normaal vonken deze ontstekingen perfect.


Bij Ad kost de elektronische ontsteking €40,- en de conventionele ,ouderwetse spoel €30,- .

Als de 2 identieke ontstekingen hebt kun je b.v. de spoel uitwisselen.
De "Defecte" spoel op de goed werkende grondplaat en de Goede op de andere grondplaat.
Als de Goede spoel niet goed werkt ligt het aan de bobine , loopt de motor wel goed dan ligt het aan de spoel.


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
Ik heb er momenteel 2 die identiek en niet goed zijn. wat ik ook uitwissel, ik hou een zwakke vonk. één spoel vervroegt daarbij ook nog eens.

Ik zou dus eerst weer een goede spoel (electronisch) moeten hebben.

Maar ik heb me deze winter kunnen amuseren met mijn testkastje, en heb toch wel weer wat goede spoeltjes erbij, dus geen noodzaak nieuwe spullen te kopen momenteel laugh


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Origineel bericht van: john meisters
Origineel bericht van: FFAnders
Origineel bericht van: Alfons_Amuse


Dat is een ander Forum alfons...............


En erg overdreven wat erover geschreven wordt. Ik heb zo'n ding destijds gekocht, en zo'n geweldige ervaring was het niet echt wink


Gisteren nog met zo'n ding aan het "Ijsberen" geweest en met een beetje meetrappen,
wat met dat koude weer wel wenselijk was,
kwamen we toch op een mooie Solexsnelheid van rond de 30km per uur .
Maar het is niet de solexervaring.

De stank is wel hetzelfde als je er achter rijdt crazy


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Origineel bericht van: john meisters
Ik heb er momenteel 2 die identiek en niet goed zijn. wat ik ook uitwissel, ik hou een zwakke vonk. één spoel vervroegt daarbij ook nog eens.

Ik zou dus eerst weer een goede spoel (electronisch) moeten hebben.

Maar ik heb me deze winter kunnen amuseren met mijn testkastje, en heb toch wel weer wat goede spoeltjes erbij, dus geen noodzaak nieuwe spullen te kopen momenteel laugh


Is de kabel uitwisselbaar ??(ben bang van niet).
Koolstof of koperkabel ??


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Jul 2005
Posts: 1,017
10000km gereden
***
Offline
10000km gereden
***
Joined: Jul 2005
Posts: 1,017
Zondag met ons clubje wezen rijden. Het grootste gedeelte met de rit van de bromvliegers. Laatste deel op eigen houtje richting huis. Komen we in de staart van de boerenoptocht in Gemert. Tijdje achter de laatste wagen aangereden. Veel mensen die nog stonden te kijken, dachten dat we erbij hoorde. Tot we de stoet uitgingen een zijstraat in. De verbaasde reacties toen waren helemaal leuk.

Door deze rit, weer iemand besmet en die heeft vandaag meteen een Oto gekocht die net 2 uur op MP stond.

Het is een Solex Oto Goudbies uit begin 1965.
Dus deze vandaag nog ff gedemonteerd, zodat hij in een eend pastte.


Groeten Dolf

In bezit van een: Citroen 2CV6 '87, Solex 3800S, Rapido Confort, Solex Oto '63, Citroen Ami8 Break '72 en Solex 3800 '67 Custom.
Joined: Oct 2012
Posts: 48
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
Joined: Oct 2012
Posts: 48
Ben al een week aan het sukkelen met mijn blokje waar John de krukaslager heeft van vervangen.

Als alles gemonteerd is, draait mijn vliegwiel heel stroef. Ik krijg deze wel rondgedraaid, maar kost toch enige moeite. Een vliegwiel moet je bijna met 1 vinger kunnen draaien. Daar alles stroef draait, krijg ik mijn motortje niet aan de gang.

Alles is op de correcte manier gemonteerd dus hier ligt het niet aan.
John en ik hebben al samen dit bekeken maar komen niet echt verder. Als we alleen de rol met koppeling monteren draait het nog soepel, zodra we spoelenplaat monteren moet je moeite doen.
John had de gedachte dat de rondel waarmee je spoelenplaat vastdraait eigenlijk te dik was. een dunnere zou meer speling geven en dan zou het soepeler draaien. Kan zijn, maar alles is origineel. Zit er op met een reden volgens mij.

Wie o wie heeft nog zoiets meegemaakt en kan mij (en John) raad geven?


Mario

Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Solex meester monteur
****
Offline
Solex meester monteur
****
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Origineel bericht van: The_Fonz
Ben al een week aan het sukkelen met mijn blokje waar John de krukaslager heeft van vervangen.

Als alles gemonteerd is, draait mijn vliegwiel heel stroef. Ik krijg deze wel rondgedraaid, maar kost toch enige moeite. Een vliegwiel moet je bijna met 1 vinger kunnen draaien. Daar alles stroef draait, krijg ik mijn motortje niet aan de gang.

Alles is op de correcte manier gemonteerd dus hier ligt het niet aan.
John en ik hebben al samen dit bekeken maar komen niet echt verder. Als we alleen de rol met koppeling monteren draait het nog soepel, zodra we spoelenplaat monteren moet je moeite doen.
John had de gedachte dat de rondel waarmee je spoelenplaat vastdraait eigenlijk te dik was. een dunnere zou meer speling geven en dan zou het soepeler draaien. Kan zijn, maar alles is origineel. Zit er op met een reden volgens mij.

Wie o wie heeft nog zoiets meegemaakt en kan mij (en John) raad geven?


Mario


Het was volgens mij een blokje van '66 met opgeschroefde rol.

Zit de hardstalen bus in de rolunit niet verkeerd om, er zit een randje gedraaid aan één kant en die moet aan de kant van het lager komen in de rolunit, heb je deze bus verkeerd om dan draai je dit lager vast.
Zit het krukaslager er wel vergenoeg ingeperst?
Vulring tussen rolunit en koppeling?.
Loopt het vliegwiel misschien vast op de spoelkernen?


Vriendelijke groeten

Roelof
Joined: Oct 2012
Posts: 48
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
Joined: Oct 2012
Posts: 48
Was inderdaad het blokje met opgeschroefde rol. De gedraaide kant zit in de richting van de koppeling. Je laat me twijfelen maar volgens mij was het ook zo gemonteerd.

Krukaslager zou John kunnen antwoorden, daar heb ik geen verstand van.
Vulring tussen rolunit en koppeling is aanwezig. John dacht ook om deze 1/10 dunner te nemen (ook in verband met speling)
Had ook al gedacht dat het vliegwiel zou kunnen vastdraaien en op spoelen. Maar was het niet. Voor de zekerheid, ga ik toch maar eens de spoelen demonteren en zo proberen te laten draaien. Mocht die nu wel vrij lopen dan weten we wat het was.

Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Kijk eens op de achterkant van de spoelenplaat of de trommel daar niet tegen aan drukt zo ja valt de rolunit niet genoeg over de krukas.
Hoever steekt het busje dat bij het krukaslager over de kruktap heen valt en dient voor oa de afdichting uit het carter ?


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
Origineel bericht van: Joan
Kijk eens op de achterkant van de spoelenplaat of de trommel daar niet tegen aan drukt zo ja valt de rolunit niet genoeg over de krukas.
Hoever steekt het busje dat bij het krukaslager over de kruktap heen valt en dient voor oa de afdichting uit het carter ?


Dat kunnen we zeker eens bekijken.
Wat mij opviel was dat de ring achter de koppeling nogal dik was. Neem je die iets dunner, dan creëer je meer plaats voor je spoelenplaat / vliegwiel. Wel in de gaten houden dat de rol nog vrij loopt.

Aanlopen van spoelen voelt en hoort zich anders aan, maar proberen kan geen kwaad natuurlijk.

Het lager is volledig op zijn plaats gezet in elk geval.


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Solex meester monteur
****
Offline
Solex meester monteur
****
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Al maak je de ring achter de koppeling 5mm dik dat maakt niet uit komt alleen de koppeling verder naar vooren en daar is wel ruimte voor, de ring moet 1mm zijn zodat de koppeling niet vast loopt op het lager in de rolunit.


Vriendelijke groeten

Roelof
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Origineel bericht van: Roelof
Al maak je de ring achter de koppeling 5mm dik dat maakt niet uit komt alleen de koppeling verder naar vooren en daar is wel ruimte voor, de ring moet 1mm zijn zodat de koppeling niet vast loopt op het lager in de rolunit.

precies de rede waarom ik vroeg of er soms aanloopsporen zijn van de trommel, zolang de koppelings constructie maar binnen de trommel blijft is er niets aan de hand ( kun je wel te kort aan draad hebben om de moer te plaatsen )
overigens dient de ring die je achter de koppeling plaatst wel zo klein in diameter te zijn dat hij alleen kan afsteunen op de binnenring van het lager, anders ga je daar ook weer de fout in


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Oct 2012
Posts: 48
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
Joined: Oct 2012
Posts: 48
't is een origineel blokje die voor de eerste keer is opengemaakt door mij. Alle ringen e.d. zijn origineel.
Vandaag toch maar terug eventjes de trekker van John geleend zodat ik deze avond de spoelenplaat kan afhalen.
Omdat Joan over de trommel sprak is er bij mij een lichtje gaan branden. (dergelijke lichtjes moet je niet onderschatten grin)

Het valt me te binnen dat de trommel precies verder uit het huis zat van de rolunit dan ervoor. Hoeveel zou deze uit het huis mogen komen?
Kan bedrog zijn, maar toch maar weer eens alles checken. We zullen er wel uitkomen.

Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
Origineel bericht van: FFAnders
Origineel bericht van: john meisters
Ik heb er momenteel 2 die identiek en niet goed zijn. wat ik ook uitwissel, ik hou een zwakke vonk. één spoel vervroegt daarbij ook nog eens.

Ik zou dus eerst weer een goede spoel (electronisch) moeten hebben.

Maar ik heb me deze winter kunnen amuseren met mijn testkastje, en heb toch wel weer wat goede spoeltjes erbij, dus geen noodzaak nieuwe spullen te kopen momenteel laugh


Is de kabel uitwisselbaar ??(ben bang van niet).
Koolstof of koperkabel ??


In de cdi zit de kabel vast, dus niet bedoeld om uitwisselbaar te zijn.
Volgens mij waren het vroeger wel koperen kernen (moet ik nazien) maar de laatste die ik gekregen heb zijn koolstof kabels sick


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Iedere vernieuwing hoeft nog geen verbetering te zijn , helaas.


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Solex meester monteur
****
Offline
Solex meester monteur
****
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Vroeger hadden alle solexen koolstofkern bougie kabels, ivm storinggevoeligheid zijn ze overgestapt op koperkern....we gaan weer terug in de tijd met de B&R


Vriendelijke groeten

Roelof
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
Vandaag weer een pruttelaar op de bank . . .
contactpunten vonkten harder dan de bougie volgens mij laugh

Er zat een nieuwe, zelfgemaakte condensator in, die zijn bij mij nog nooit kapotgegaan, aan de testkast gehangen, test = ok.

Alle aansluitingen nagekeken en schoongemaakt, contactpuntjes idem, bougiekabel vernieuwd, nog steeds vonken de contactpuntjes frown

Toch maar eens een andere condensator geprobeerd, en jawel: weg vonken bij de puntjes en weer lopen als de brandweer whistle

Ik heb met de testkast het idee dat als deze defect aangeeft, hij zeker defect is. Maar als de testkast ok zegt, kan er toch iets aan de hand zijn, zo blijkt nu maar weer.

Maar weer nieuwe bestellen bij Conrad want ik ben door de voorraad heen frown


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Ooit in een Grijs verleden een meetkastje voor kleine Condensatoren gemaakt die de werkelijke waarde aangeeft.
Enig nadeel : je meet met 9Volt en je weet niet wat de condensator op b.v. 300 Volt doet dus het blijft altijd spannend.


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Feb 2006
Posts: 2,507
25000km gereden
***
Offline
25000km gereden
***
Joined: Feb 2006
Posts: 2,507
vandaag de oto verder af gewerkt voorzien van nieuwe binnen en buiten banden en uitlaat uitgekuist de man van wie hij is was tevreden
gr pierre

Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
20000km gereden
**
Offline
20000km gereden
**
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
De spaken en velgen in de WD40 gezet.
Had ik dit ook maar voor de winter gedaan, want het opgedroogde januarislijk liet hardnekkige zwarte oxidatievlekken na op het voorwiel.


"La légende de la bicyclette qui roule toute seule" wink


Groeten, Ali
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Solex meester monteur
****
Offline
Solex meester monteur
****
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Mijn toersolex eens even goed nagekeken voor het nieuwe seizoen, nieuw vrijlooplager en hardstalen bus in de rolunit gezet, resultaat heel veel toeren maar kom niet van de plek.....heb ik het toch voorelkaar gekregen om het vrijlooplager er verkeer om in te zetten. blush


Vriendelijke groeten

Roelof
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
FF niet opletten en je hebt 50% kans dat het lager Goed zit.


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Jan Offline
55000km gereden
****
Offline
55000km gereden
****
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Origineel bericht van: Roelof
Mijn toersolex eens even goed nagekeken voor het nieuwe seizoen, nieuw vrijlooplager en hardstalen bus in de rolunit gezet, resultaat heel veel toeren maar kom niet van de plek.....heb ik het toch voorelkaar gekregen om het vrijlooplager er verkeer om in te zetten. blush



laugh laugh Dat komt me bekend voor smile
Was het nodig dit te vervangen??


[Linked Image from jandelaat.nl]
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Solex meester monteur
****
Offline
Solex meester monteur
****
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Origineel bericht van: Jan
Origineel bericht van: Roelof
Mijn toersolex eens even goed nagekeken voor het nieuwe seizoen, nieuw vrijlooplager en hardstalen bus in de rolunit gezet, resultaat heel veel toeren maar kom niet van de plek.....heb ik het toch voorelkaar gekregen om het vrijlooplager er verkeer om in te zetten. blush



laugh laugh Dat komt me bekend voor smile
Was het nodig dit te vervangen??



De oude hardchromen bus heeft waarschijnlijk iets slingering gehad en was ingesleten, heb een nieuwe gedraaid, eerst helemaal uitgeklokt en toen de binnendiameter op maat gedraaid.

Attached Images
IMG_7867 (Small).JPG (79.15 KB, 115 downloads)

Vriendelijke groeten

Roelof
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Jan Offline
55000km gereden
****
Offline
55000km gereden
****
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
In het begin duwde ik er ook alleen een boor door van 17 mm,
maar dat is niet goed, beter uitklokken en uitdraaien inderdaad.


[Linked Image from jandelaat.nl]
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Solex meester monteur
****
Offline
Solex meester monteur
****
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
In één keer 17 boren word het gat ook te ruim, ik boor hem 16mm en draai hem dan op maat, moet alleen nog een betere bijtel zien te vinden.


Vriendelijke groeten

Roelof
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Ik weet dat er verschillend mogelijkheden/manieren zijn om een vrijlooplager te plaatsen.
Bij mij zit Bus tussen de binnenringen van de rollagers geklemd.
In dat geval moet er juist meer ruimte zijn tussen as en binnenbus om wringen te voorkomen.


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Solex meester monteur
****
Offline
Solex meester monteur
****
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Origineel bericht van: FFAnders
Ik weet dat er verschillend mogelijkheden/manieren zijn om een vrijlooplager te plaatsen.
Bij mij zit Bus tussen de binnenringen van de rollagers geklemd.
In dat geval moet er juist meer ruimte zijn tussen as en binnenbus om wringen te voorkomen.

Die snap ik niet, de bus draaid toch altijd de zelfde snelheid als de krukas?


Vriendelijke groeten

Roelof
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
De buitenring van het vrijlooplager zit vast(geperst) in de rol.
De binnenring van het vrijlooplager, en dat is dus de bus, zit klem tussen de binnenringen van de rollagers.
In principe hoeft deze bus de as helemaal niet te raken.
In geval zoals Jan het ooit gedaan heeft en het gat niet in de hartlijn van de bus zit, gaat de boel wringen en dat zie je ook terug aan de slijtage op jou bus.


Origineel bericht van: Roelof
Die snap ik niet, de bus draaid toch altijd de zelfde snelheid als de krukas?


Dat wel maar met een ietwat slingerende bus gaat de bus of het lager (of beide) stuk.



Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
30000km gereden
***
Offline
30000km gereden
***
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
Deze foto gevonden : smile


Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Origineel bericht van: Roelof
Mijn toersolex eens even goed nagekeken voor het nieuwe seizoen, nieuw vrijlooplager en hardstalen bus in de rolunit gezet, resultaat heel veel toeren maar kom niet van de plek.....heb ik het toch voorelkaar gekregen om het vrijlooplager er verkeer om in te zetten. blush

snap het probleem niet, ik gebruik het vrijlooplager alleen als startlager, zou ik alleen deze monteren dan zou ik wel starten, maar net zo als jij toeren maken als een gek maar niet van zijn plek af willen komen, om van zijn plek te komen gebruik ik oa dat JLO (Sachs) setje dat in de originele trommel valt , zit dat eenweg lager verkeerd om start hij simpelweg niet dus ook geen toeren.
overigens heb ik een setje gekocht dat een bus heeft die standaard al over de krukas valt, moet wel een nieuwe bus draaien waar het lager huls in valt en coaten voor het rolgrit

Last edited by Joan; 07/05/13 01:51 PM.

Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
vandaag een aluminium pompje besteld. Ik zal mijn ervaring hiermee straks op het forum delen wink


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Dat wordt steeds een langere zoektocht denk ik zo Willem. Succes met zoeken.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
sick

Dat het langzaam schaars wordt weten we allemaal, maar dit zijn geen leuke prijzen meer mad


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Ja Willem en John, niet gewoon meer. Heb ook door dat er heel wat mensen zijn die oude Solexen op kopen en dan geheel uit elkaar de losse onderdelen verkopen en flink wat winst maken. Die hebben dan ook niet de liefde voor de Solex he. Jammer maar zo gaat dat.
mad


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Solex meester monteur
****
Offline
Solex meester monteur
****
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
De Solex van een vriend had een te strak en dan weer een te slap balhoofd, bovenste lagerschaal losser draaien en de moer weer vast draaien maar vervolgens zat het balhoofd weer te strak, oorzaak de draad was versleten, toch weer de hele dag mee bezig geweest om de voorvork te slopen versleten draad op te lassen met hard soldeer en weer nieuwe draad op snijden, zit weer perfect in elkaar en loopt soepeltjes.


Vriendelijke groeten

Roelof
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
20000km gereden
**
Offline
20000km gereden
**
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
Origineel bericht van: Willem61
[quote=Alfons_Amuse]...

En zo gebeurd het ook Alfons, maar hoe komen ze aan die 40 cent ???

De inkoopprijs?


"La légende de la bicyclette qui roule toute seule" wink


Groeten, Ali
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Vandaag 8 Solexen een kleine beurt gegeven en bij alle de luchtfilters vervangen door Twin Air filters.
Morgenochtend nog 3 nalopen en dan karren maar , hopelijk is het dan wat beter weer dan vandaag.


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
Vandaag het nieuwe pompje gemonteerd.

Verschil met de oude: bij montage komt een O-ringetje tussen carter en pompje, dit dient als afdichting.

Om dit goed te monteren heb ik toch maar even de tank losgehaald, normaal laat ik alles zitten, maar ik wilde nu toch wel voldoende vrijheid hebben om zeker te zijn dat het ringetje goed op zijn plaats zit.

Reden waarom ik het pompje heb vernieuwd: startproblemen, slaat aan - slaat weer af. weinig terugloop door de retour, droge bougie... als Lexje eenmaal liep dan hield echter niemand hem meer bij laugh
De normale pompjes zijn bij Ad momenteel niet leverbaar, en ik was toch al nieuwsgierig hoe ze zouden werken.

Nu met het nieuwe pompje meteen starten en gaan met de banaan.
Met koude motor echter hier weer hetzelfde probleem.
Alle verdere zaken zijn al nagekeken frown
Ach ja, soms moet je zoekplaatjes hebben wink

Ik haal de leiding naar de carburateur eens los (filter in carburateur is al vernieuwd). Daar kan hooguit nog een probleem zitten.

Of ik dit pompje hierop laat zitten.. ik denk het niet. bij andere twijfelgevallen is het altijd fijn om met dit pompje zekerheid te verschaffen.


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Dat wordt weer dan een puzzeltje voor je John. Hoeveel retour heb je nu?


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
vandaag een Rit gemaakt van 50km met daarbij een aantal(geplande) stops.
Het was wel een beetje fris maar dat is niet zo erg.
"Helga" had het nog voorspeld dat het weer later op de dag van het Westen uit zou verbeteren.
Helaas, op het laatste stukje toch nog wat buitjes op onze kop gekregen.
Hopelijk is het Volgend Weekeind beter, als het maar droog is.
Zal toch nog even met "Helga" overleggen, misschien was haar Kristallen Bol wel gevallen en is die een beetje ontregeld wink


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Origineel bericht van: john meisters
Vandaag het nieuwe pompje gemonteerd.

Verschil met de oude: bij montage komt een O-ringetje tussen carter en pompje, dit dient als afdichting.

Om dit goed te monteren heb ik toch maar even de tank losgehaald, normaal laat ik alles zitten, maar ik wilde nu toch wel voldoende vrijheid hebben om zeker te zijn dat het ringetje goed op zijn plaats zit.

Reden waarom ik het pompje heb vernieuwd: startproblemen, slaat aan - slaat weer af. weinig terugloop door de retour, droge bougie... als Lexje eenmaal liep dan hield echter niemand hem meer bij laugh
De normale pompjes zijn bij Ad momenteel niet leverbaar, en ik was toch al nieuwsgierig hoe ze zouden werken.

Nu met het nieuwe pompje meteen starten en gaan met de banaan.
Met koude motor echter hier weer hetzelfde probleem.
Alle verdere zaken zijn al nagekeken frown
Ach ja, soms moet je zoekplaatjes hebben wink

Ik haal de leiding naar de carburateur eens los (filter in carburateur is al vernieuwd). Daar kan hooguit nog een probleem zitten.

Of ik dit pompje hierop laat zitten.. ik denk het niet. bij andere twijfelgevallen is het altijd fijn om met dit pompje zekerheid te verschaffen.


Altijd vervelend dit soort storingen.
Het lijkt erop dat je met een Koude motor wat carter lekkage hebt die er bij een Warme motor niet meer is.


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
Nu je het zegt FF, dat zou kunnen.
Mij viel op dat de motor met de boormachine best goed start, maar meteen afslaat zodra je de motor op de band zet.

Hopelijk een nieuw model keerring, dan is het zo gefixt grin
en anders kan hij tot de laatste schroef uit elkaar... och ja alles went laugh


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
30000km gereden
***
Offline
30000km gereden
***
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
sinds kort staan er foto's op het forum waar je van tevoren kunt zien welke keerring je moet hebben grin

Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
Ja dat weet ik Han, ik ken het ondertussen uit mijn hoofd want ik heb er nogal wat gedaan deze winter wink


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Onderdelen genoteerd die ik moet hebben om weer een reserve blokje te bouwen. Allemaal klein spul. Is een mooi compleet blokje van maken. Heb op de beurs van Bommel een cartertje gekocht. Helemaal goed.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Origineel bericht van: john meisters
Nu je het zegt FF, dat zou kunnen.
Mij viel op dat de motor met de boormachine best goed start, maar meteen afslaat zodra je de motor op de band zet.

Hopelijk een nieuw model keerring, dan is het zo gefixt grin
en anders kan hij tot de laatste schroef uit elkaar... och ja alles went laugh


Onze "Helga" geeft een Herfstig Voorjaar op dus je kan/moet regelmatig binnenblijven frown


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
MMhh een Herfstig voorjaar, waarom zeggen ze niet een Lenterig voorjaar?
laugh


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Page 25 of 54 1 2 23 24 25 26 27 53 54

Moderated by  Joan, John Meisters 

Link Copied to Clipboard
Solex liefhebbers
Solexservice
Solex onderdelen Nederland
Solextochten Roermond
Who's Online Now
0 members (), 81 guests, and 0 robots.
Key: Admin, Global Mod, Mod
April
M T W T F S S
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30
Powered by UBB.threads™ PHP Forum Software 7.7.5
(Release build 20201027)
Responsive Width:

PHP: 5.6.40 Page Time: 0.205s Queries: 220 (0.123s) Memory: 1.9852 MB (Peak: 2.9980 MB) Data Comp: Zlib Server Time: 2024-04-20 11:30:29 UTC
Valid HTML 5 and Valid CSS