Previous Thread
Next Thread
Print Thread
Rate Thread
Hop To
Joined: Dec 2012
Posts: 12
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
Joined: Dec 2012
Posts: 12
confused
Hallo Forum,
Ik heb sinds twee maanden een gereviseerde Solex OTO uit 1964 gekocht.
Heeft een tijdje goed gereden. Niet hard (max 22 km/u) maar zonder haperen. De laatste weken echter gaat het mis.
Ik gebruik hem ook voor woon/werkverkeer. Op de heenweg gaat het goed. Het begint met af en toe een hikje tijdens stationair draaien. (=voorrem ingeknepen, er zit geen handgas op).
Daarna weet ik dat als ik hem uit zet hij niet meer start.
De eerste keer heb ik er een nieuw luchtfilter, benzinefilter en bougie ingezet. Toen deed hij het weer. Echter maar één week. Zelfde scenario. Eerst hikken daarna niet meer te starten.
Inmiddels heb ik het "doe het zelf boek" doorgelezen en het forum bekeken. Ik heb vliegwiel erafgehaald. Spoelen zien er nieuw uit. Ontsteking lijkt op tijd te staan. Bougie vonkt. Benzine stroomt terug uit de overloop. Ik heb de Bougiekabel voor de zekerheid vervangen. Echter, zucht, hij blijft dood. Compressie is goed want ik moet behoorlijk trappen om er doorheen te komen als ik de decompressiehendel los laat.
Heel verhaal, kleine vraag. Wat zie ik over het hoofd?

Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Jan Offline
55000km gereden
****
Offline
55000km gereden
****
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Het lijkt erop dat de spoel geen zin meer heeft als hij warm is.

Je zou met een normale haarfohn de spoel kunnen verwarmen, en met een oude bougie waar je de aardelectrode gewoon weghaald kijken of hij dan nog vonkt.

De afstand die een vonk in openlucht moet kunnen overbruggen moet zeker een milimeter of 4 zijn, met een warme spoel.


[Linked Image from jandelaat.nl]
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Volg de tips van John op om te beginnen. Het begint allemaal met een goede vonk.

Een Oto moet toch gewoon een snelheid van 30 normaal kunnen lopen. Ik vind 22 toch wat aan de magere kant. Verder nakijken is echt nodig.

Zit er in de buurt van jou niet iemand die eens samen met jou de mooie Oto eens bekijkt.

Succes.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
De tips kwamen van Jan maar dat maakt niet uit.

Ik zou wel eerst even de bougie eruit draaien en kijken of deze nat (ontstekingsprobleem) of droog (benzinetoevoerprobleem) is.

Je weet dan in elk geval waar je het moet zoeken. wink


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Dec 2012
Posts: 12
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
Joined: Dec 2012
Posts: 12
Thanx, Ik ga die tips allemaal uitproberen.
Ik ben ook lid geworden van Solexclub "Het Rolletje".
Een van de leden woont bij mij in de buurt. Maar ik wil (eigenwijs crazy )eerst zelf nog wat dingen uitproberen.
Ik heb ook een schema gevonden van een ontstekingstester. Die ga ik ook bouwen. (Leuk klusje)Ik heb ook pompmembraam en pakkingen binnengekregen dus... aan de slag.
In ieder geval Jan, Alfons en John, bedankt voor jullie support. Ik hou jullie op de hoogte van mijn eerste stapjes in de Solexwereld.Als ik er achter ben hoe ik een plaatje toevoeg aan mijn antwoord zal ik het schema toevoegen.

Attached Images
schemaontsteking5.jpg (35.07 KB, 659 downloads)
Joined: Dec 2012
Posts: 12
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
Joined: Dec 2012
Posts: 12
Iki heb de foto's van marktplaats weer gevonden. Die doe ik hierbij. En een foto die ik een paar weken terug bij mij in de schuur genomen heb. Zo ziet hij er nu uit. De tas achterop is een oudje van mijn vader. Nog echt canvas.
Dat rare gele ringetje op de foto was schuimrubber tegen het lekken. Dat heb ik er weer gauw afgehaald toen ik de foto zag. blush. Groetjes Evert.

Attached Images
SoleX F-194-JX.pdf (222.5 KB, 403 downloads)
OTO-Evert.jpg (177.57 KB, 556 downloads)
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Jan Offline
55000km gereden
****
Offline
55000km gereden
****
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Het motto hier is, samen komen we eruit!!!

Het schema als bijlage is heel mooi om je ontsteking op tijd te zetten, maar niet om te testen.
De mooiste manier om een solex ontsteking op tijd te zetten is d.m.v. een stroboscoop lamp.


[Linked Image from jandelaat.nl]
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
Leuke Solex. Welk bouwjaar? Er zit een nieuwer stuur op of een oudere lichtkap.
Ze zijn wel beide origineel, maar deze combi bestaat origineel niet.
Niet van wakker liggen hoor, het rijdt net zo fijn wink

Als het rijdt tenminste frown


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Dec 2012
Posts: 12
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
Joined: Dec 2012
Posts: 12
Er zit inderdaad een hoog stuur op. Had de verkoper al gedaan omdat je dan prettiger zit.
De kap is inderdaad ook niet van een OTO er staat 3300 op??.

Overige gegevens:
E. Nummer: 0384974 Bouwjaar 30-6-1968
cilinderinhoud 49cm3, vermogen 0,44kW
Dit alles staat op het kenteken.
Volgens mij moet er ook nog ergens een motornummer te vinden zijn.
Inmiddels is het "Op tijd zetten"-kastje klaar (zie bijlage)en het werkt.(op de werkbank).
Nu de Solex nog.
Wordt vervolgd.

Attached Images
IMG_0011.JPG (46.19 KB, 464 downloads)
IMG_0012.JPG (46.2 KB, 379 downloads)
Joined: Dec 2012
Posts: 12
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
Joined: Dec 2012
Posts: 12
Vervolg op deze story:
Ik heb de "bougietest" gedaan. Hij was droog.
Dus heb ik de carburateur, de benzinetank en de benzinepomp er af gehaald.
Die ga ik schoonmaken en nakijken.
In het benzinepompje zat een membraampje wat er zeer ribbelig uitziet. Zie foto's. Klopt dat, of zou dat de oorzaak kunnen zijn?
Ook heb ik de "zuig en blaastest"gedaan en ik kan bij beide uitgangen zowel zuigen als blazen. Dat is volgens mij ook niet goed. Dan zitten de kogeltjes vast, klopt die conclusie?
Volgens mij heb ik ergens op dit forum zoiets gelezen.
Kortom, ik ga hem na het schoonmaken en eventueel vervangen van het membraam weer in elkaar zetten en testen.
Het motortje is inderdaad een 3800. Dat staat op het motorblok.

Attached Images
membraam1.JPG (50.52 KB, 730 downloads)
membraam2.JPG (36.87 KB, 539 downloads)
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
Voor die paar euro gewoon een nieuw membraan erin zetten.
Pompje: inderdaad, waarschijnlijk kogeltjes vast. Nachtje in wasbenzine kan helpen.


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Feb 2006
Posts: 2,507
25000km gereden
***
Offline
25000km gereden
***
Joined: Feb 2006
Posts: 2,507
gelijk nieuw pompje en membraam erop zetten dan ben je daar al zeker van
gr pierre

Joined: Oct 2012
Posts: 48
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
Joined: Oct 2012
Posts: 48
Of gewoon nog eventjes wachten tot het nieuw pompje er is waar je geen membraam meer nodig hebt. Maar als je de kriebels hebt, wil je verder kunnen werken zonder nog enkele maanden te wachten op het nieuw pompje.

Joined: Nov 2006
Posts: 951
Likes: 1
5000km gereden
***
Offline
5000km gereden
***
Joined: Nov 2006
Posts: 951
Likes: 1
Dat rare gele ringetje is waarschijnlijk schuimrubber of plastic als het regent wordt dat nat en omdat er benzine uit de tank gaat moet er lucht bij zuigt dus via dat rare ringetje ook water mee wat niet in de motor hoort roest als gevolg het is nu weg maar inderdaad kunnen de kogeltjes in de pomp beschadigt zijn en niet goed meer werken vr gr Hans Welp


gr Hans Welp
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Jan Offline
55000km gereden
****
Offline
55000km gereden
****
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
De firma Mino is met de productie begonnen van de nieuwe pompjes.

Hopelijk heeft Ad ze bij op de beurs in Rosmalen half januari


[Linked Image from jandelaat.nl]
Joined: Dec 2012
Posts: 12
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
Joined: Dec 2012
Posts: 12
Ik heb inmiddels het pompje in wasbenzine weer gangbaar gekregen (zuig/blaastest werkt weer) en nieuw membraampje erin gezet.
Alles weer gemonteerd en nu zie ik weer benzine terugvloeien naar de tank en is de bougie nat. Ik heb denk ik ook een probleem met de ontsteking.
Die staat wel op tijd maar er komt alleen een vonkje als ik de bougie elektroden heel dicht bij elkaar zet. Hoe dichter bij elkaar hoe vaker hij vonkt.
Als ik het vliegwiel met de hand ronddraai komt er maar af en toe een vonkje.
Zou dat gewoon niet iedere keer bij het sluiten van het contact moeten vonken?.
Motor wil ook wel een beetje lopen maar heel onregelmatig.
Bougie en kabel zijn goed. Condensator ook.Dus blijft de ontstekingsspoel over denk ik.
Heb inmiddels een nieuwe besteld. dus wordt vervolgd.

Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Solex meester monteur
****
Offline
Solex meester monteur
****
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Origineel bericht van: Evert_OTO
Ik heb inmiddels het pompje in wasbenzine weer gangbaar gekregen (zuig/blaastest werkt weer) en nieuw membraampje erin gezet.
Alles weer gemonteerd en nu zie ik weer benzine terugvloeien naar de tank en is de bougie nat. Ik heb denk ik ook een probleem met de ontsteking.
Die staat wel op tijd maar er komt alleen een vonkje als ik de bougie elektroden heel dicht bij elkaar zet. Hoe dichter bij elkaar hoe vaker hij vonkt.
Als ik het vliegwiel met de hand ronddraai komt er maar af en toe een vonkje.
Zou dat gewoon niet iedere keer bij het sluiten van het contact moeten vonken?.
Motor wil ook wel een beetje lopen maar heel onregelmatig.
Bougie en kabel zijn goed. Condensator ook.Dus blijft de ontstekingsspoel over denk ik.
Heb inmiddels een nieuwe besteld. dus wordt vervolgd.


Goed bezig, nooit klakkeloos een nieuw pompje monteren...de originele zijn altijd beter en je krijgt ze vaak wel weer werkend.

Oto spoel niet weg doen maar laten testen, die gaan ook bijna niet stuk.

Last edited by Roelof; 29/12/12 10:31 PM.

Vriendelijke groeten

Roelof
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Origineel bericht van: Evert_OTO
Ik heb inmiddels het pompje in wasbenzine weer gangbaar gekregen (zuig/blaastest werkt weer) en nieuw membraampje erin gezet.
Alles weer gemonteerd en nu zie ik weer benzine terugvloeien naar de tank en is de bougie nat. Ik heb denk ik ook een probleem met de ontsteking.
Die staat wel op tijd maar er komt alleen een vonkje als ik de bougie elektroden heel dicht bij elkaar zet. Hoe dichter bij elkaar hoe vaker hij vonkt.
Als ik het vliegwiel met de hand ronddraai komt er maar af en toe een vonkje.
Zou dat gewoon niet iedere keer bij het sluiten van het contact moeten vonken?.
Motor wil ook wel een beetje lopen maar heel onregelmatig.
Bougie en kabel zijn goed. Condensator ook.Dus blijft de ontstekingsspoel over denk ik.
Heb inmiddels een nieuwe besteld. dus wordt vervolgd.


Hoe weet je dat zo zeker?


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Dec 2012
Posts: 12
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
Joined: Dec 2012
Posts: 12
Ik heb de condensator losgehaald en doorgemeten. Hij maakt geen sluiting. Als de streepjes tegenover elkaar staan moet het contact dan net open zijn of net nog niet?
Is er een manier om de ontstekingsspoel te testen? confused
Ik heb op het forum gelezen dat de vonk makkelijk 3 tot 4 mm moet kunnen overbruggen. Dus zou de bougie met een elektrode afstand van 0.5 mm toch iedere keer een vonk moeten geven als ik het vliegwiel met de hand ronddraai en de bougie met het huis tegen massa houdt.
Klopt dat. Nu doet hij dat nl lang niet altijd. frown
Ik ben in ieder geval erg blij met het support wat ik krijg van de forumleden. Ik leer steeds weer iets bij.
Er zat vanmiddag al iets van leven in, al is het "snorrende geluid" nog ver weg denk ik. cry

Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Zoals Ghostrider hiervoor al omschreef : de punten moeten openen als de merktekens tegenover elkaar staan .


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Dec 2012
Posts: 12
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
Joined: Dec 2012
Posts: 12
Ik heb na wat rondneuzen op dit forum ook iets gevonden over zelf een nieuwe (betere) condensator maken.

Samengevat in bijgaand PDFje. Zou dat ook bijdragen aan de oplossing om mijn Solex weer aan de praat te krijgen?

Heeft er iemand een oude defecte condensator voor me die ik kan ombouwen?

Attached Images
Nieuwe condensator Solex.pdf (161.01 KB, 283 downloads)
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
Dat kan ook zonder condensator. Zal morgen een fotootje plaatsen.


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Mmmhhh, nu ben ik benieuwd.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Origineel bericht van: Evert_OTO
Ik heb na wat rondneuzen op dit forum ook iets gevonden over zelf een nieuwe (betere) condensator maken.

Samengevat in bijgaand PDFje. Zou dat ook bijdragen aan de oplossing om mijn Solex weer aan de praat te krijgen?

Heeft er iemand een oude defecte condensator voor me die ik kan ombouwen?

Je kan de nieuwe condensator, zonder de oude behuizing, tussen massa en de contaktpunt aansluiten .
Al is het maar om te testen of het aan de condensator ligt.
Ik heb ooit = lang geleden, een condensatortester (17 letters) gemaakt om bestaande condensatoren op capaciteit te testen.
Alleen de isolatie werd/wordt niet getest, das een nadeel.


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
Zie de foto's, zo kan het ook.
In de oude condensator ziet er uiteraard origineler uit, maar dit functioneert net zo goed, tenminste ik heb er zo al 3 rijden wink

Overigens komt dit idee niet van mij maar van een goede kennis die wel eens motortjes voor mij reviseert.

Attached Images
IMG_6896.JPG (44.35 KB, 386 downloads)
IMG_6895.JPG (35.83 KB, 372 downloads)
IMG_6894.JPG (38.5 KB, 419 downloads)
IMG_6893.JPG (42.21 KB, 328 downloads)

Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
30000km gereden
***
Offline
30000km gereden
***
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
En waar te bestellen ?

Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Gekker nog John, ik denk dat het beter is vanwege de warmte afgifte.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Je weet met een scoopbeeld van de onsteking kun je de isolatie of slechte massa herkennen.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Origineel bericht van: solexnl
En waar te bestellen ?


Probeer het eens bij:
A.W. Wechstapel
Gaardenstraat 51 7451CV, Holten.
Tel. 0548 362970
Een reparatiebedrijf , lees ik .


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
Origineel bericht van: ghostrider
Dan moet het geheel toch nog goed vastgezet worden i.v.m. het eventueel lostrillen cq afbreken van de draaodjes door trillingen van de motor.


Het oogje zonder kabel is de bevestiging. Het lijkt mij stevig genoeg maar heel lang zitten ze er nog niet op. Dus nog even geduld tot de lente er is .... Ikkannietwachten wink


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Jan Offline
55000km gereden
****
Offline
55000km gereden
****
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
In het huisje lijkt me toch het beste, lekker stevig!!!
origineel zit het ook zo.
Maar als je het niet probeerd weet je het ook niet.

Inmiddels zijn er al veel van deze condensators zo gemaakt, kei fijn. Maar ik had er een van een meekijkend forum lid toegestuurd gekregen, welke defect was gegaan.
Het blijkt dat we toch moeten opletten met wat voor vloeimiddel we gaan solderen, en of welk materiaal we gebruiken om in te gieten.
Gebruik alleen tin met vloeimiddel (harskern) en geen S-39 of zoiets, dat vreet zich gewoon door alles heen, ook na het ingieten. Ook zijn er die siliconenkit gebruiken, lijkt me ook niet helemaal zuurvrij. Hou dat een beetje in de gaten.

Die 2 componenten lijm van bizon, of van de hema lijkt goed te gaan, wij rijden er hier al vele jaren mee.

Succes!!! smile


[Linked Image from jandelaat.nl]
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Ja daar ben ik met je eens. Ik zou een metalen band gebruiken om te ondersteunen. Zelf zou ik het niet in het huisje inbouwen vanwege de warmte.
Zo heeft iedereen zijn idee he. Wel vind ik in het huisje een zeer mooie oplossing. Dat wel.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Als een condensator goed gebruikt wordt zal deze niet merkbaar warm worden.


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Jan Offline
55000km gereden
****
Offline
55000km gereden
****
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Origineel bericht van: FFAnders
Als een condensator goed gebruikt wordt zal deze niet merkbaar warm worden.


Klopt Ronald, in de 2 blokjes bij de 24 uurs solex race zaten ook deze condensators.
Netjes in het huisje afgegoten. smile


[Linked Image from jandelaat.nl]
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
Het voordeel is vooral: snel in elkaar gebraden.
laugh laugh

Ik zal ind de zomer nog eens verslag doen of het zich goed houdt.
Ik heb er wel vertrouwen in hoor, komt goed wink


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Origineel bericht van: Jan
. Ook zijn er die siliconenkit gebruiken, lijkt me ook niet helemaal zuurvrij. Hou dat een beetje in de gaten.

Die 2 componenten lijm van bizon, of van de hema lijkt goed te gaan, wij rijden er hier al vele jaren mee.

Succes!!! smile

siliconenkit zit iets van citroenzuur in zodat het aan de luchtvochtigheid uithard, is leuk voor sanitaire doeleinden verder niet. .
voor oa het maken van mallen kun je 2Komponenten siliconen krijgen dat heeft dit nadeel niet.


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Solex meester monteur
****
Offline
Solex meester monteur
****
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
2k epoxy van de hema scheelt bijna de helft in prijs met bizon


Vriendelijke groeten

Roelof
Joined: Apr 2007
Posts: 2,044
Likes: 3
20000km gereden
**
Offline
20000km gereden
**
Joined: Apr 2007
Posts: 2,044
Likes: 3
Origineel bericht van: Roelof
2k epoxy van de hema scheeld bijna de helft in prijs met bizon

Ja,is perfect spul smile


Vriendelijke groeten, Ad
Joined: Dec 2012
Posts: 12
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
Joined: Dec 2012
Posts: 12
In de eerste plaats wens ik alle forumleden een bijzonder goed en SoleX nieuw jaar!
Verder heb ik goed nieuws!
Ik heb de ontstekingsspoel vervangen, de contactpunten schoongemaakt en ze zo afgesteld dat ze open gaan precies op het moment dat de streepjes tegenover elkaar staan.
En..... Hij startte. In het begin reed hij nog wat aarzelend, maar daarna liep hij weer als vanouds.
Maar dat betekent ook dat hij nog niet veel harder gaat dan ongeveer 18-20 km/u.
Kan ik daar nog iets aan doen? bv door de ontsteking anders af te stellen, later onderbreken of juist eerder?
In ieder geval ben ik jullie allemaal zeer erkentelijk voor de geboden hulp. En vooral J.O.A.N. voor zijn zeer duidelijke werkplaats handboek "Sleutelen 3800".
Hartelijke groet,

Evert.

Attached Images
mijn solex 4-1-13.jpg (110.24 KB, 613 downloads)
motor 3800.jpg (78.24 KB, 503 downloads)
Joined: Nov 2008
Posts: 1,772
15000km gereden
***
Offline
15000km gereden
***
Joined: Nov 2008
Posts: 1,772
Kijk eens of je geen lekkage bij de rol ziet, als dat zo is dan heb je niet voldoende carterdruk en dan loopt het motortje ook voor geen meter.
Kijk even in jou buurt of er iemand een stroboscoop heeft dan kan je precies zien of de ontsteking goed staat.
Kijk nogmaals of alleboutjes vast staat ook bij het carterdeksel ( let wel vast is vast hé, geen kracht uitoefenen )

Groetjes Carl

Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Er is toch iets aan de hand, want je moet toch zeker 30 km kunnen halen met een 3800. Is je cilinder al eraf geweest?

Last edited by Alfons_Amuse; 04/01/13 11:47 PM.

Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Nov 2008
Posts: 1,772
15000km gereden
***
Offline
15000km gereden
***
Joined: Nov 2008
Posts: 1,772
Uitlaatpoort geheel dicht / uitlaat dicht / bijna tot geen compressie / decompressieklep fouttief afgesteld, ik noem maar even snel iets op hoor / wel weet ik ook dat het soms veel problemen kan geven voordat de solex weer optimaal draaid !!

Groetjes Carl

Joined: Jun 2009
Posts: 1,161
J
10000km gereden
****
Offline
10000km gereden
****
J
Joined: Jun 2009
Posts: 1,161
Een goede condensater wordt nooit warm ,want er gaat geen vermogen in de condensater verloren.
Tenzij de condensater een weerstandslek heeft of bij een elco de spanning te hoog wordt en bijna de zenerspanning zal berijken en er een stroom gaat lopen.
Meer weten ,meer vragen

Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
Origineel bericht van: john meisters
Het voordeel is vooral: snel in elkaar gebraden.
laugh laugh

Ik zal ind de zomer nog eens verslag doen of het zich goed houdt.
Ik heb er wel vertrouwen in hoor, komt goed wink


Ik ben toevallig wat rond aan het snuffelen en kom dit topic tegen.
Inmiddels is de zomer bijna om dus tijd voor een vervolg.

De condensators doen het nog prima, er zijn heel wat kilometertjes mee gereden.
Ondertussen zijn er een paar Lexjes bij die ook een "open" condensator hebben gekregen. Niet alleen bij mij, ook bij andere rijders in de omgeving.

Voor het uitzien is een huisje mooier maar deze constructie doet het ook nog steeds goed wink


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Sep 2013
Posts: 13
D
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
D
Joined: Sep 2013
Posts: 13
Ja dan is de zuig en blaagtest inderdaad niet gehaald. Maar ik weet niet of dan de kogeltjes vast zitten.


Moderated by  Joan, John Meisters 

Link Copied to Clipboard
Solex liefhebbers
Solexservice
Solex onderdelen Nederland
Solextochten Roermond
Who's Online Now
0 members (), 117 guests, and 1 robot.
Key: Admin, Global Mod, Mod
April
M T W T F S S
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30
Powered by UBB.threads™ PHP Forum Software 7.7.5
(Release build 20201027)
Responsive Width:

PHP: 5.6.40 Page Time: 0.087s Queries: 113 (0.029s) Memory: 1.3697 MB (Peak: 1.8612 MB) Data Comp: Zlib Server Time: 2024-04-19 23:45:44 UTC
Valid HTML 5 and Valid CSS