Previous Thread
Next Thread
Print Thread
Rate Thread
Hop To
#85132 18/12/12 09:46 PM
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
solexnl Offline OP
30000km gereden
***
OP Offline
30000km gereden
***
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
Ik heb een maandje geleden een '57 koffertje voor een kennis weer aan het lopen gemaakt.
Nu is de Solex echter weer bij mij in de schuur terug omdat hij het opnieuw niet doet, ik kom er even niet meer uit.

Er zit nieuw op :

Brandstofpomp, membraamrubber en membraamplastic, een zo goed als nieuw tankje (oude zat vol roest), tankontluchting werkt.

Verder heb ik de uitlaatpoort, uitlaatspruitstuk en de uitlaat zelf schoongemaakt.
Leidingen, carburateur en carter zijn gereinigd en zijn overal nieuwe pakkingen tussengegaan.

Nu start de Solex wel, blijft lopen maar wanneer hij warm is start hij niet meer of alleen met de choke bijna helemaal naar links en dan golft het toerental op en neer.
Door het retourslangetje komt dan of geen benzine retour of met veel schuim.
Zou hij ergens valse lucht trekken ? Maar waarom dan niet bij koude motor ??

Iemand tips ??

Han

solexnl #85133 18/12/12 10:19 PM
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Het lijkt erop dat de aansluiting van de tank op de pomp niet goed dicht is , bij warmte zet alles uit, het zamak carter meer dan het koperen leidinkje.
Beschadigd tonnetje of leidinkje te ver in de pomp waardoor tonnetje niet goed aankomt of iets dergelijks.
Staat er spanning op het tankleidinkje ?? , onderste tankbevestiging even eruit draaien en kijken of tanksteun en draadgat in lijn zitten


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
solexnl Offline OP
30000km gereden
***
OP Offline
30000km gereden
***
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
Origineel bericht van: FFAnders
Het lijkt erop dat de aansluiting van de tank op de pomp niet goed dicht is , bij warmte zet alles uit, het zamak carter meer dan het koperen leidinkje.
Beschadigd tonnetje of leidinkje te ver in de pomp waardoor tonnetje niet goed aankomt of iets dergelijks.
Staat er spanning op het tankleidinkje ?? , onderste tankbevestiging even eruit draaien en kijken of tanksteun en draadgat in lijn zitten


Leiding staat mooi in lijn, ik weet niet of hij te lang is, ik kan hem makkelijk inelkaar schroeven.

Zou het een optie zijn om folie om het schroefdraad te wikkelen (zoals bij een waterleiding) ?

solexnl #85135 18/12/12 11:19 PM
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Origineel bericht van: solexnl

Leiding staat mooi in lijn, ik weet niet of hij te lang is, ik kan hem makkelijk inelkaar schroeven.

Zou het een optie zijn om folie om het schroefdraad te wikkelen (zoals bij een waterleiding) ?

Dat heeft geen zin ,de afdichting is op het tonnetje en niet op de schroefdraad. (net als bij alle waterslangen op beluchterkranen)
Als er nog een oud model pompje opzit met het deksel en filter voorop , dan kan je ,als je deze eraf haalt , zien of de leiding niet te lang is .


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Jul 2005
Posts: 1,017
10000km gereden
***
Offline
10000km gereden
***
Joined: Jul 2005
Posts: 1,017
Mijn ervaring met de nieuwe pompjes is, dat ze niet vlak zijn. Even vlakken op een spiegel met waterproof schuurpapier doet wonderen.


Groeten Dolf

In bezit van een: Citroen 2CV6 '87, Solex 3800S, Rapido Confort, Solex Oto '63, Citroen Ami8 Break '72 en Solex 3800 '67 Custom.
Punky #85137 18/12/12 11:28 PM
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
het komt ook wel eens voor dat het leidinkje te ver door het tonnetje steekt. helpt ook niet echt om goed af te dichten.


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
solexnl Offline OP
30000km gereden
***
OP Offline
30000km gereden
***
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
De leiding dan net achter het tonnetje afzagen ?

Punky #85140 19/12/12 12:11 AM
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
solexnl Offline OP
30000km gereden
***
OP Offline
30000km gereden
***
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
Origineel bericht van: Punky
Mijn ervaring met de nieuwe pompjes is, dat ze niet vlak zijn. Even vlakken op een spiegel met waterproof schuurpapier doet wonderen.


Vorige week is er nog een spiegel gesneuveld, die komt dan misschien nog van pas (van wat er nog van over is...)

Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
solexnl Offline OP
30000km gereden
***
OP Offline
30000km gereden
***
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
Origineel bericht van: FFAnders
Origineel bericht van: solexnl

Leiding staat mooi in lijn, ik weet niet of hij te lang is, ik kan hem makkelijk inelkaar schroeven.

Zou het een optie zijn om folie om het schroefdraad te wikkelen (zoals bij een waterleiding) ?

Dat heeft geen zin ,de afdichting is op het tonnetje en niet op de schroefdraad. (net als bij alle waterslangen op beluchterkranen)
Als er nog een oud model pompje opzit met het deksel en filter voorop , dan kan je ,als je deze eraf haalt , zien of de leiding niet te lang is .


Dat zal helaas niet gaan, er zit een nieuw pompje die ik van Jouke heb op

solexnl #85142 19/12/12 12:29 AM
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
Origineel bericht van: solexnl
De leiding dan net achter het tonnetje afzagen ?




Je hebt een nieuw pompje, die zijn volgens mij niet zo diep als de originele, als ik het mij goed herinner.

Afzagen of met de dremel, dat gaat beter. Wel even loshalen allemaal, benzine en vonken zijn erg goede vrienden wink


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
solexnl Offline OP
30000km gereden
***
OP Offline
30000km gereden
***
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
Anders hebben we vuurwerk voordat het oud en nieuw is !

solexnl #85145 19/12/12 02:42 AM
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Koperen leidinkjes vonken niet zo snel.


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
koffertje, zou origineel inderdaad koper moeten zijn.
toch een tip voor de meelezers die we misschien op ondoordachte ideeën zouden brengen laugh


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
solexnl Offline OP
30000km gereden
***
OP Offline
30000km gereden
***
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
anders ben je spekKOPER grin

solexnl #85153 19/12/12 04:06 AM
Joined: Feb 2010
Posts: 35
O
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
O
Joined: Feb 2010
Posts: 35
ik zit te denken aan je membraamplaat
heb je deze op de juiste manier gemonteerd?
holle en bole kant?
zodat je membraam heen en weer kan bewegen

#85166 19/12/12 08:04 PM
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
solexnl Offline OP
30000km gereden
***
OP Offline
30000km gereden
***
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
Membraam bleef vanmorgen wel samen met plastic plaatje aan de pomp hangen bij demontage, kan dit kwaad dan ?

Ik had de pomp al "opgevoerd" door er met de dremel 3 sleufjes in te frezen.
Heb nu het pompje gevlakt, de aan- en de afvoerleiding ingekort, vanmiddag maar eens kijken of hij weer wil starten wanneer hij warm is.

solexnl #85167 19/12/12 08:22 PM
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Solex meester monteur
****
Offline
Solex meester monteur
****
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Probleem met deze m8 pompjes is dat ze eigenlijk alleen geschikt zijn voor een leiding met flens zoals de 3800 brandstofleiding, krijg je met een kneltonnetje bijna niet dicht, ik zou er een originele pomp op zetten.


Vriendelijke groeten

Roelof
Roelof #85168 19/12/12 09:29 PM
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
solexnl Offline OP
30000km gereden
***
OP Offline
30000km gereden
***
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
Rondom het pompje was het wat nat, nu na de hermontage is alles (tot nu toe) droog, misschien heb ik mazzel.

solexnl #85178 20/12/12 03:03 AM
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
solexnl Offline OP
30000km gereden
***
OP Offline
30000km gereden
***
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
Heb vanmiddag een paar keer de Solex proberen te starten en het lijkt goed te gaan, morgen nog een paar keer testen en dan kan de Solex weer naar de eigenaar.

solexnl #85232 21/12/12 02:16 AM
Joined: Feb 2010
Posts: 35
O
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
O
Joined: Feb 2010
Posts: 35
hoi solexnl

ik dacht dat het probleem membraamplaat was,
wat is waarschijnlijk het probleem geweest?

vr gr hendrik

Ollie #85255 21/12/12 04:48 PM
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
solexnl Offline OP
30000km gereden
***
OP Offline
30000km gereden
***
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
Waarschijnlijk valse lucht aanzuiging dus.


Moderated by  Joan, John Meisters 

Link Copied to Clipboard
Solex liefhebbers
Solexservice
Solex onderdelen Nederland
Solextochten Roermond
Who's Online Now
0 members (), 104 guests, and 1 robot.
Key: Admin, Global Mod, Mod
April
M T W T F S S
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30
Powered by UBB.threads™ PHP Forum Software 7.7.5
(Release build 20201027)
Responsive Width:

PHP: 5.6.40 Page Time: 0.045s Queries: 58 (0.014s) Memory: 1.1171 MB (Peak: 1.3771 MB) Data Comp: Zlib Server Time: 2024-04-18 05:05:07 UTC
Valid HTML 5 and Valid CSS