|
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
30000km gereden
|
OP
30000km gereden
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251 |
Ik heb een maandje geleden een '57 koffertje voor een kennis weer aan het lopen gemaakt. Nu is de Solex echter weer bij mij in de schuur terug omdat hij het opnieuw niet doet, ik kom er even niet meer uit.
Er zit nieuw op :
Brandstofpomp, membraamrubber en membraamplastic, een zo goed als nieuw tankje (oude zat vol roest), tankontluchting werkt.
Verder heb ik de uitlaatpoort, uitlaatspruitstuk en de uitlaat zelf schoongemaakt. Leidingen, carburateur en carter zijn gereinigd en zijn overal nieuwe pakkingen tussengegaan.
Nu start de Solex wel, blijft lopen maar wanneer hij warm is start hij niet meer of alleen met de choke bijna helemaal naar links en dan golft het toerental op en neer. Door het retourslangetje komt dan of geen benzine retour of met veel schuim. Zou hij ergens valse lucht trekken ? Maar waarom dan niet bij koude motor ??
Iemand tips ??
Han
|
|
|
|
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085 Likes: 8
90000km gereden
|
90000km gereden
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085 Likes: 8 |
Het lijkt erop dat de aansluiting van de tank op de pomp niet goed dicht is , bij warmte zet alles uit, het zamak carter meer dan het koperen leidinkje. Beschadigd tonnetje of leidinkje te ver in de pomp waardoor tonnetje niet goed aankomt of iets dergelijks. Staat er spanning op het tankleidinkje ?? , onderste tankbevestiging even eruit draaien en kijken of tanksteun en draadgat in lijn zitten
Groet , Ronald & Conny Altijd normaal is ook niet normaal
|
|
|
|
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
30000km gereden
|
OP
30000km gereden
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251 |
Het lijkt erop dat de aansluiting van de tank op de pomp niet goed dicht is , bij warmte zet alles uit, het zamak carter meer dan het koperen leidinkje. Beschadigd tonnetje of leidinkje te ver in de pomp waardoor tonnetje niet goed aankomt of iets dergelijks. Staat er spanning op het tankleidinkje ?? , onderste tankbevestiging even eruit draaien en kijken of tanksteun en draadgat in lijn zitten Leiding staat mooi in lijn, ik weet niet of hij te lang is, ik kan hem makkelijk inelkaar schroeven. Zou het een optie zijn om folie om het schroefdraad te wikkelen (zoals bij een waterleiding) ?
|
|
|
|
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085 Likes: 8
90000km gereden
|
90000km gereden
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085 Likes: 8 |
Leiding staat mooi in lijn, ik weet niet of hij te lang is, ik kan hem makkelijk inelkaar schroeven.
Zou het een optie zijn om folie om het schroefdraad te wikkelen (zoals bij een waterleiding) ?
Dat heeft geen zin ,de afdichting is op het tonnetje en niet op de schroefdraad. (net als bij alle waterslangen op beluchterkranen) Als er nog een oud model pompje opzit met het deksel en filter voorop , dan kan je ,als je deze eraf haalt , zien of de leiding niet te lang is .
Groet , Ronald & Conny Altijd normaal is ook niet normaal
|
|
|
|
Joined: Jul 2005
Posts: 1,017
10000km gereden
|
10000km gereden
Joined: Jul 2005
Posts: 1,017 |
Mijn ervaring met de nieuwe pompjes is, dat ze niet vlak zijn. Even vlakken op een spiegel met waterproof schuurpapier doet wonderen.
Groeten Dolf
In bezit van een: Citroen 2CV6 '87, Solex 3800S, Rapido Confort, Solex Oto '63, Citroen Ami8 Break '72 en Solex 3800 '67 Custom.
|
|
|
|
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873 Likes: 12
85000km gereden
|
85000km gereden
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873 Likes: 12 |
het komt ook wel eens voor dat het leidinkje te ver door het tonnetje steekt. helpt ook niet echt om goed af te dichten.
Hou het simpel Groeten, John.
|
|
|
|
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
30000km gereden
|
OP
30000km gereden
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251 |
De leiding dan net achter het tonnetje afzagen ?
|
|
|
|
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
30000km gereden
|
OP
30000km gereden
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251 |
Mijn ervaring met de nieuwe pompjes is, dat ze niet vlak zijn. Even vlakken op een spiegel met waterproof schuurpapier doet wonderen. Vorige week is er nog een spiegel gesneuveld, die komt dan misschien nog van pas (van wat er nog van over is...)
|
|
|
|
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
30000km gereden
|
OP
30000km gereden
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251 |
Leiding staat mooi in lijn, ik weet niet of hij te lang is, ik kan hem makkelijk inelkaar schroeven.
Zou het een optie zijn om folie om het schroefdraad te wikkelen (zoals bij een waterleiding) ?
Dat heeft geen zin ,de afdichting is op het tonnetje en niet op de schroefdraad. (net als bij alle waterslangen op beluchterkranen) Als er nog een oud model pompje opzit met het deksel en filter voorop , dan kan je ,als je deze eraf haalt , zien of de leiding niet te lang is . Dat zal helaas niet gaan, er zit een nieuw pompje die ik van Jouke heb op
|
|
|
|
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873 Likes: 12
85000km gereden
|
85000km gereden
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873 Likes: 12 |
De leiding dan net achter het tonnetje afzagen ?
Je hebt een nieuw pompje, die zijn volgens mij niet zo diep als de originele, als ik het mij goed herinner. Afzagen of met de dremel, dat gaat beter. Wel even loshalen allemaal, benzine en vonken zijn erg goede vrienden
Hou het simpel Groeten, John.
|
|
|
|
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
30000km gereden
|
OP
30000km gereden
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251 |
Anders hebben we vuurwerk voordat het oud en nieuw is !
|
|
|
|
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085 Likes: 8
90000km gereden
|
90000km gereden
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085 Likes: 8 |
Koperen leidinkjes vonken niet zo snel.
Groet , Ronald & Conny Altijd normaal is ook niet normaal
|
|
|
|
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873 Likes: 12
85000km gereden
|
85000km gereden
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873 Likes: 12 |
koffertje, zou origineel inderdaad koper moeten zijn. toch een tip voor de meelezers die we misschien op ondoordachte ideeën zouden brengen
Hou het simpel Groeten, John.
|
|
|
|
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
30000km gereden
|
OP
30000km gereden
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251 |
anders ben je spekKOPER
|
|
|
|
Joined: Feb 2010
Posts: 35
Aan het inrijden
|
Aan het inrijden
Joined: Feb 2010
Posts: 35 |
ik zit te denken aan je membraamplaat heb je deze op de juiste manier gemonteerd? holle en bole kant? zodat je membraam heen en weer kan bewegen
|
|
|
|
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
30000km gereden
|
OP
30000km gereden
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251 |
Membraam bleef vanmorgen wel samen met plastic plaatje aan de pomp hangen bij demontage, kan dit kwaad dan ?
Ik had de pomp al "opgevoerd" door er met de dremel 3 sleufjes in te frezen. Heb nu het pompje gevlakt, de aan- en de afvoerleiding ingekort, vanmiddag maar eens kijken of hij weer wil starten wanneer hij warm is.
|
|
|
|
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Solex meester monteur
|
Solex meester monteur
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035 |
Probleem met deze m8 pompjes is dat ze eigenlijk alleen geschikt zijn voor een leiding met flens zoals de 3800 brandstofleiding, krijg je met een kneltonnetje bijna niet dicht, ik zou er een originele pomp op zetten.
Vriendelijke groeten
Roelof
|
|
|
|
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
30000km gereden
|
OP
30000km gereden
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251 |
Rondom het pompje was het wat nat, nu na de hermontage is alles (tot nu toe) droog, misschien heb ik mazzel.
|
|
|
|
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
30000km gereden
|
OP
30000km gereden
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251 |
Heb vanmiddag een paar keer de Solex proberen te starten en het lijkt goed te gaan, morgen nog een paar keer testen en dan kan de Solex weer naar de eigenaar.
|
|
|
|
Joined: Feb 2010
Posts: 35
Aan het inrijden
|
Aan het inrijden
Joined: Feb 2010
Posts: 35 |
hoi solexnl
ik dacht dat het probleem membraamplaat was, wat is waarschijnlijk het probleem geweest?
vr gr hendrik
|
|
|
|
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
30000km gereden
|
OP
30000km gereden
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251 |
Waarschijnlijk valse lucht aanzuiging dus.
|
|
|
0 members (),
104
guests, and
1
robot. |
Key:
Admin,
Global Mod,
Mod
|
|
M |
T |
W |
T |
F |
S |
S |
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
6
|
7
|
8
|
9
|
10
|
11
|
12
|
13
|
14
|
15
|
16
|
17
|
18
|
19
|
20
|
21
|
22
|
23
|
24
|
25
|
26
|
27
|
28
|
29
|
30
|
|
|
|
|
|
|
|
|