Previous Thread
Next Thread
Print Thread
Rate Thread
Hop To
#81365 03/09/12 05:51 AM
Joined: Sep 2005
Posts: 211
Kuul Offline OP
Aan het inrijden
**
OP Offline
Aan het inrijden
**
Joined: Sep 2005
Posts: 211
Helaas is mijn 3800 flink vastgelopen. Een van de borgveertje die de pistonpen op zijn plaats houdt is losgekomen uit de zuiger en heeft mijn hele cilinder verwoest. Dit is vervelend maar nog steeds geen ramp. Ik had nog een reserve cilinder en zuiger liggen en er op gemonteerd. De solex loopt weer als nooit tevoren. Maar je raadt het waarschijnlijk al, de afdichting tussen carter en rol is nu gaan lekken er komt allemaal zwarte smurrie uit. Het lijkt mij niet erg verstandig om hiermee door te blijven rijden dus heb ik besloten het zelf maar op te lossen. Dit zal voor mij de eerste keer zijn dat ik de solex zo rigoreus uit elkaar ga halen. Ik moet nog een rolunit trekker gaan halen en nog evt. wat andere dingen. Mijn vraag nu is: zijn er nog handige tips / dingen waar ik aan moet denken / zeker niet moet vergeten en dergelijke . Alle hulp is welkom.

Attached Images
01092012331.jpg (187.94 KB, 812 downloads)
01092012332.jpg (183.05 KB, 1003 downloads)
01092012334.jpg (177.51 KB, 480 downloads)

Mvg,

Luuk
Joined: Feb 2006
Posts: 2,506
25000km gereden
***
Offline
25000km gereden
***
Joined: Feb 2006
Posts: 2,506
bij het uit elkaar halen van het blokje een paar fotootjes nemen voor de zekerheid zo weet je persies hoe terug te monteren en geen brutte kracht gebruiken maar met zachtheid en veel liefde behandellen en je zult zien dat het je lukt
groetjes pierre

Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
En met een beetje geluk , wat ook welkom is in jou geval , heb je een keerring die vanaf de rolkant te vervangen is.
Dan hoef je niet alles (krukas+lager) eruit te halen.


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Sep 2005
Posts: 211
Kuul Offline OP
Aan het inrijden
**
OP Offline
Aan het inrijden
**
Joined: Sep 2005
Posts: 211
Dat hoop ik maar ten zeerste, Ronald. Als het een en ander binnen is dan zal ik er zo vlug mogelijk een begin aan maken. Verdere berichtgeving volgt. Nog berdankt voor de reactie(s).


Mvg,

Luuk
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Kuul, naatuurlijk kun je ook de uitleg lezen van Joan.
Dat zul je wel weten he.
Hier alsnog de link.
Heel veel tips.

http://forum.solex.nl/ubbthreads.php/topics/15825/Sleutelen_3800#Post15825


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Sep 2005
Posts: 211
Kuul Offline OP
Aan het inrijden
**
OP Offline
Aan het inrijden
**
Joined: Sep 2005
Posts: 211
Alle informatie is welkom Alfons. Hier was ik naar op zoek want ik hem hem eens gelezen. Geweldig en bedank, man.


Mvg,

Luuk
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
en bij de uitleg hoort dat piston pen borg veertjes door mij altijd met de opening recht naar boven OF recht naar beneden worden gemonteerd, dit om "dichtveren" door de massa traagheid van het materiaal tegen te gaan ( race ervaring)
altijd testen of ze na montage nog voldoende op spanning staan door ze met een pennetje 1 keer in de rondte te draaien, dit moet zeer moeilijk gaan

Bij verkeerde montage met een tang knijp je ze namelijk dicht en hebben ze geen spaniing meer die veertjes, ik "lepel"ze er het liefste in met iets van een spanningschroevedraaier ook kort ik de pootjes in om te voorkomen dat ze naar buiten gaan steken, doorslijten door de pen of bijdragen aan de "dode" massa van het veertje


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
#81453 06/09/12 03:13 AM
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Joan en Ghost jullie hebben natuurlijk allebei gelijk. Hoe dan ook het veertje is eruit gesprongen.
Misschien bij montage net te dicht geknepen en de massatraagheid kan dan net het veertje dat kleine beetje hebben ingedrukt en daardoor eruit gesprongen.

Mijn versie is: het veertje was iid tever dichtgekepen en lag wat los. Door het rammelen is hij naar binnen gekepen en eruit gesprongen.

Misschien heb ik ook wel gelijk. laugh

Ik hoop de Kuul het blokje weer goed krijgt.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
#81466 06/09/12 01:27 PM
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Origineel bericht van: ghostrider
Het naar boven of naar onder monteren van de opening geloof ik bij een Solex niet zo in. Die massatraagheidskrachten zijn bij een Solex zo gering dat dat geen ene moer uit maakt.


Klopt voor de solex, maar het is in mijn ogen beter er een gewoonte van te maken om het altijd "goed" te doen dan alleen maar in de omstandigheden waar het echt nodig is , dus routine matig plaats ik ze zoals beschreven met de argumentatie erbij.
belangrijker is altijd ervoor te zorgen dat de spanning voldoende is.


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
#81484 07/09/12 12:43 AM
Joined: Sep 2005
Posts: 211
Kuul Offline OP
Aan het inrijden
**
OP Offline
Aan het inrijden
**
Joined: Sep 2005
Posts: 211
Dan zal ik ze wel te hard hebben dichtgeknepen, maar hoe je het ook wend of keert. Het is altijd weer een (nieuwe) ervaring die je weer rijker wordt. Met andere woorden je leert er ook weer van. En zoals belooft het verdere verloop:
Vliegwiel en spoelenpaat er af. Daarna nog een uurtje of anderhalf mijn beste poelietrekker vermaakt zodat de klauwen achter het lager pasten. Toen kwam de koppelingsmoer; die zat muur en muur vast. En precies zoals Joan al beschreef kwam deze na een uiterste krachtinspanning mijnerzijds met een doffe knal los. Tien minuutjes later had ik ook de rol en de oliekeerring er uit.
Van de keerring heb ik een foto gemaakt maar er is alleen niet goed te zien dat de olie/benzine ervan af drijven. Nu nog even een nachtje slapen en dan komen ook mijn keerringen binnen en kan ik de Solex weer in elkaar zetten, en hopeleijk zonder lekken. En natuurlijk volgt er nog een berichtje.
Tot ziens tot RUR

Attached Images
060920123400.jpg (176.09 KB, 754 downloads)

Mvg,

Luuk
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Ik neem aan da je de boel meteen lekker schoon hebt gemaakt. Belangrijk voor de koeling.
Kijk goed hoever de keering er nu inzit. Monteer e nieuwe ook precies zo diep, of er moet een rand zitten waar tegen de keering aankomt maar dat weet ik niet.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Jun 2009
Posts: 1,161
J
10000km gereden
****
Offline
10000km gereden
****
J
Joined: Jun 2009
Posts: 1,161
Je bent fout begonnen en haal je heel wat elende op dehals als je de zaak wil repareren.
Er had namelijk eerst het gedeelte van onze aardbol wat er is blijven hangen ,had weg genomen moeten worden.
Nu zit je met het probleem hoe houdt ik de aardkorst weg van het lager.
De bevestiging van het lager is zo gemaakt dat het nooit niet er uit hoeft gehaalt zal worden,Dus doe dat dus ook niet .
Probeer het vuil zo goed mogenlijk weg te halen waar het niet mag zitten.
De oliekeerring moet met de spiraalveer naar buiten gemonteerd worden.
Daar heb je een gereedschap voor nodig (speciaal gereedschap ).
Dat kan je maken van een stukje buis wat pas gemaakt is zodanig dat het in de keerring past en om de kunststof lip past,
Doe nu een beetje vet aan de pasrand en druk de ring in het carter totdat deze er ver genoeg in is gegaan.
Eventueel met een bout en een paar sluitringen er in trekken van af de andere kant ( let er op dat de ring er goed recht in gaat)
Rek de nieuwe ring een beetje op (met een stukje staaf ) om de ring wat soepel te maken om er voor te zorgen dat de bronze bus van de rol er goed in gaat (wat glijmiddel gebruiken voor het soepel inschuiven van de bus in de dichtring ),zodat deze weer niet meteen weer kapot is.
Maak het lager eerst goed schoon en ook de omgeving hiervan om dat zand wel een goed schuurmiddel is maar geen goede smering voor een kogellager.

Joined: Sep 2005
Posts: 211
Kuul Offline OP
Aan het inrijden
**
OP Offline
Aan het inrijden
**
Joined: Sep 2005
Posts: 211
Eigenlijk had ik de foto pas moeten maken nadat ik hem had schoongemaakt. Als de nieuwe keerringen binnen zijn haal ik de oude eruit en zet de nieuwe erin. De keerring zit er tot aan de rand in, helemaal dus.


Mvg,

Luuk
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Origineel bericht van: Kuul
Eigenlijk had ik de foto pas moeten maken nadat ik hem had schoongemaakt. Als de nieuwe keerringen binnen zijn haal ik de oude eruit en zet de nieuwe erin. De keerring zit er tot aan de rand in, helemaal dus.


Nee goed dat je het zo gedaan hebt kun je zien hoeveel extra moeite het kost om het achteraf schoon te maken, volgens de foto ligt er al wat zand binnen het bereik van de keerring, dat druk je bij schoonmaken meestal lekker voor je uit het lager in
"terug lepelen" is moeilijk

Jan Vennix heeft gelijk met het laten glijden van de bronzen bus in de keerring, feitelijk zit voor montage gemak de keerring verkeerd om, bij duwen duw je hem nu dicht in plaats van open zoals het geval zou zijn als hij andersom zat.
ik schuin de bronzen bus iets af en zet hem in het siliconen vet voordat ik de rol ( met glijlagers) monteer.


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Sep 2005
Posts: 211
Kuul Offline OP
Aan het inrijden
**
OP Offline
Aan het inrijden
**
Joined: Sep 2005
Posts: 211
Nou de keerring moet ik er nog uithalen maar als er toch wat zand aan het lager zou zitten is het dan geen optie om het even schoon te blazen met de compressor? Of zie ik een logische verklaring om dat niet te doen over het hoofd? Want voor alle tips en waarschuwingen ben ik nog steeds zeer dankbaar. En met een beetje mazzel liggen morgenvroeg mijn keerringen al in brievenbus. Ik hou jullie op de hoogte.
En nu ga ik aan het bier het is tenslotte weekend.


Mvg,

Luuk
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Gewoon schoon werken Kuul, komt wel goed. Misschien kun je beter met WD40 een korreltje weg spoelen als dat nodig is. Zomaar een ideetje. Met de compressor blaas je het denk ik naar binnen toe. Ik zou het niet doen.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Sep 2005
Posts: 211
Kuul Offline OP
Aan het inrijden
**
OP Offline
Aan het inrijden
**
Joined: Sep 2005
Posts: 211
Het heeft weer wat dagenb gekost voordat ik weer kon reageren. Ik heb nu een probleem waar ik al een heleboel tijd aan gespendeerd heb en waarvan de oplossing voor mij nog een raadsel blijft. En volgens mij zit het probleem bij de koppeling. De motor start prima loopt ook prima totdat je de rem inknijpt en stil wilt staan. Op dat moment slaat de motor af. De koppeling loopt niet vrij. Heb de koppeling gemonteerd met de merktekens naar voren. De koppelingsveren functioneren ook nog goed. Het enige wat ik extra heb gedaan is met een Tork papier de binnenkant van de koppelingstrommel schoongeveegd. Heeft iemand een idee wat dit zou kunnen veroorzaken? Want ik weet het niet meer.


Mvg,

Luuk
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Hoi Kuul, heb je bij het terug monteren van de koppeling de schoentjes weer precies zo terug gezet als toen ze eruit kwamen. Ik neem even aan dat de schoenen los liggen. Misschien blijft daardoor dan de schoentjes plakken oid. De schoentjes slijten een beetje schuuin af, zodoende.


Last edited by Alfons_Amuse; 14/09/12 12:58 AM.

Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
Als je de schoentjes verkeerd zet dan gaat het zaakje juist slippen.
Dit voorval gebeurt mij wel vaker als ik alles goed heb schoongemaakt.
Gewoon gaan rijden, komt wel goed wink


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Wat zou dan de oorzaak zijn?
Ik hoop voor Kuul dat het goed komt.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Origineel bericht van: Alfons_Amuse
Wat zou dan de oorzaak zijn?
Ik hoop voor Kuul dat het goed komt.

Komt altijd goed .
Ik heb het kort geleden ook ondervonden na een revisie .
Alles lekker schoon en de koppelingtrommel nog eens extra ontvet,ook de schoentjes.
De schoentjes zijn exakt op de trommel ingesleten en hebben hierdoor volledige grip .
Ik heb een klein beetje van de schoentjes weggeschuurd (minimaal) zodat niet de volle 100% aanligt en je hierdoor iets meer slip hebt.
Het slijt vanzelf weer zodat het aanlegvlak weer groter wordt.
FF gek , je zou zelfs een klein drupje naaimachine olie (dunne olie)in de trommel kunnen laten vallen.
Dan heb je ook meer slip en de olie verdampt na verloop van tijd door de warmte.


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Sep 2005
Posts: 211
Kuul Offline OP
Aan het inrijden
**
OP Offline
Aan het inrijden
**
Joined: Sep 2005
Posts: 211
Nou Ronald dat met die olie heb ik dus ook al gedaan het schijnt een beetje te helpen. Maar ik heb ook een opvulring minder gebruikt omdat de koppeling tegen de achterkant van de spoelenplaat liep. Wat mij trouwens ook al opviel, Alfons is dat de schoentjes vast in de koppeling zaten. Het scheelde dus maar een halve mm. Wat ik ook zeker even ga proberen is wat van de schoentjes afschuren. Bedankt voor de hulp allemaal.


Mvg,

Luuk
Joined: Sep 2005
Posts: 211
Kuul Offline OP
Aan het inrijden
**
OP Offline
Aan het inrijden
**
Joined: Sep 2005
Posts: 211
Je zou bijna vergeten wat het originele onderwerp was; de keerring. Nou, die lekt dus niet meer ik heb al een aantal km gereden want ja je wilt het toch weten. Tenminste 1 positief puntje.


Mvg,

Luuk
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
Die opvulring is nodig, je knelt het zaakje nu waarschijnlijk af.
Er is nog iets anders aan de hand. Normaal moet alles vrijlopen... frown


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
inderdaad die vulring hoogt het lager net iets op ( de binnenring)zodat de vlakke kant van het koppelingsbinnenste vrij loopt van de buitenring van het lager en het materiaal waarin het lager geperst is ( de rolunit)

Mogelijk dat ooit bij een eerdere montage door onzorgvuldig sleutelen ( schroevedraaier ertussen om hem eruit te wippen) de armpjes van het koppelingsmechanisme wat naar boven gebogen zijn en daarmee je spoelenplaat achterkant raken, gebeurd wel meer, alle onderdelen dienen netjes uitgelijnd te zijn zodat de koppeling delen niet "dikker" zijn dan de inbouwruimte


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Sep 2005
Posts: 211
Kuul Offline OP
Aan het inrijden
**
OP Offline
Aan het inrijden
**
Joined: Sep 2005
Posts: 211
Dus even voor de dudelijkheid; allebei de vulringen moeten achter de koppeling liggen?


Mvg,

Luuk
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Solex meester monteur
****
Offline
Solex meester monteur
****
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Ging het niet over een 3800? dan is een oto vulring niet van toepassing.
Als de koppeling trommel aanloopt zit waarschijnlijk het krukas lager niet vergenoeg in het carter of de krukas is niet vergenoeg in het lager geperst.


Vriendelijke groeten

Roelof
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Origineel bericht van: Kuul
Dus even voor de dudelijkheid; allebei de vulringen moeten achter de koppeling liggen?

als het een 3800 is moet je testen of de rolunit met zijn glijlagers niet door de eerste moer strak tegen het carter word aangeduwd dan loopt de boel daar al vast, de rol moet tussen lager aan carterkant en de moer een paar tiende milimeter op de as heen en weer kunnen, ook na aandraaien van moer 2.

Dus aanvankelijk kan het best zijn dat moer 1 nog los zit, door moer twee strak tegen de koppeling te draaien komt moer 1 vanzelf vast, een veel gemaakte fout, moeren zijn er niet per definitie om alles wat eronder zit maar stevig aan te draaien hier is het de bedoeling iets op afstand te houden en uitsluitend de koppeling klem te hebben tussen beiden.


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Tja als er iets aanloopt kun je dat toch altijd wel zien.
Effe heel goed kijken Kuul.


Last edited by Alfons_Amuse; 15/09/12 12:34 AM.

Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Sep 2005
Posts: 211
Kuul Offline OP
Aan het inrijden
**
OP Offline
Aan het inrijden
**
Joined: Sep 2005
Posts: 211
Het is een 3800 Joan, en de rolunit heb ik met de desbetreffende moer muurvast tegen het carter aangedraaid. Dan zit daar de fout. Voor de moer van de koppeling en voor de rolunit heb ik een Gedore pijpsleutel maat 22 (en ja maat 22) gekocht en daar kun je het zaakje heel erg goed mee vastdraaien en dat is dus ook gebeurd. Ik zal die eerste moer een beetje losser draaien en het zaakje weer monteren. Het resultaat hiervan laat ik nog weten. Tot dan.


Mvg,

Luuk
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
22?
Ik gebruik ringsleutel 21.

Een pijpsleutel is zeskantig. 22 heeft speling maar je zal hem niet eroverheen trekken denk ik.
Voor mij voelt dat toch niet lekker al kan het wel.


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Solex meester monteur
****
Offline
Solex meester monteur
****
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
De B&R heeft 22mm als het een latere 3800 hongaarse is ook.


Vriendelijke groeten

Roelof
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Vandaag ook een vervelend dingetje ondervonden.
Afgelopen tijd heb in een reservemotor gereviseerd.
Vandaag de motor afgebouwd op de werkbank , tank ,spruitstuk en carburateur met decompressie onderdelen eraan gemonteerd.
De motor even op de werkbank laten draaien , alles in orde ,goed starten en goed op het gas reageren , mooi.
Vanmiddag de motor op een frame gezet en weer gestart.
Op een gegeven moment springt ,door de trillingen op de luchtfilterbeugel , het decompressie (borg)veertje eraf.
Dat gebeurt wel vaker en als ik hem niet direkt op de grond zie liggen dan pak ik even een andere ,die op de grond kom ik wel weer tegen met opruimen.
Dus de motor ,met een nieuw veertje maar weer gestart om te kijken of alles goed werkt om een proefritje te gaan maken.
In ene keer slaat de motor vast confused ??
Was da ?? vreemd !!
Kop , cilinder en carterdeksel eraf gehaald en jawel hoor , daar is het veertje ,in drie stukken gehakt.
Drie gebroken zuigerveren en een (gelukkig) ondiep groefje in de cilinderwand , lekker hoor.
Het was een nieuwe 40mm zuiger in een nieuw geboorde cilinder .
Uiteidelijk de schade nog enigzins kunnen herstellen , cilinderwand weer glad gekregen ,op het dunne ,ondiepe groefje na dan en ook de zuiger was nog te redden.
Nieuwe veren erop en na goed schoonmaken alles weer in elkaar gezet.
De compressie valt niet tegen, zo met de hand gevoeld.
Hierna toch maar weer gestart,spannend.

De volgende keer ga ik toch maar eerst het veertje opzoeken voordat ik een motor start whistle.


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
#82043 19/09/12 06:19 AM
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Ja , hoe is het mogelijk .
Het springt van de kop ,in de carburateur (6,5mm) ,door de bocht van het spruitstuk, het carter in ,daar wordt er een ander soort veertje van gemaakt en vervolgens door een spoelpoort naar boven geslingerd .
Dat geloof toch bijna niemand ,ik wel !!



Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
#82049 19/09/12 12:47 PM
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Lijkt wel een miele, onovertroffen zuigkracht


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Nou , inderdaad , ik heb er nog een (Miele) van meer dan 40 jaar oud en hij blijft het doen whistle .


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Tjonge tjonge FF, jij krijgt ook alles voor mekaar he. Je lijkt wel Hans Kazan.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: May 2008
Posts: 878
F
5000km gereden
**
Offline
5000km gereden
**
F
Joined: May 2008
Posts: 878
Origineel bericht van: FFAnders
Ja , hoe is het mogelijk .
Het springt van de kop ,in de carburateur (6,5mm) ,door de bocht van het spruitstuk, het carter in ,daar wordt er een ander soort veertje van gemaakt en vervolgens door een spoelpoort naar boven geslingerd .
Dat geloof toch bijna niemand ,ik wel !!



This man have magic fingers en heel veel pech crazy


Recht is iets kroms wat verbogen is

1x Oto'1963 en 1966 ,koffertje'61
Joined: Apr 2007
Posts: 2,044
Likes: 3
20000km gereden
**
Offline
20000km gereden
**
Joined: Apr 2007
Posts: 2,044
Likes: 3
Origineel bericht van: FFAnders
Ja , hoe is het mogelijk .
Het springt van de kop ,in de carburateur (6,5mm) ,door de bocht van het spruitstuk, het carter in ,daar wordt er een ander soort veertje van gemaakt en vervolgens door een spoelpoort naar boven geslingerd .
Dat geloof toch bijna niemand ,ik wel !!



Ja,als je " gas andersom " had gehad was dit niet gebeurd wink


Vriendelijke groeten, Ad
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Das waar Ad en als het luchtfilter erop zat was het ook niet gebeurd.
Maar goed ,het blokje werkt weer , vandaag een testritje gemaakt en dat viel niet tegen gezien de omstandigheden (2 i.p.v 3 zuigerveren ,meer had ik er niet , en een ondiep groefje in de cilinder ) whistle .


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Apr 2007
Posts: 2,044
Likes: 3
20000km gereden
**
Offline
20000km gereden
**
Joined: Apr 2007
Posts: 2,044
Likes: 3
Ja wat jij zei , dat gelooft niemand. Mooi verhaal op feestjes. Dat vergeet je nooit meer. haha. Affijn hij loopt gelukkig weer.


Vriendelijke groeten, Ad
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Origineel bericht van: FFAnders
Das waar Ad en als het luchtfilter erop zat was het ook niet gebeurd.
Maar goed ,het blokje werkt weer , vandaag een testritje gemaakt en dat viel niet tegen gezien de omstandigheden (2 i.p.v 3 zuigerveren ,meer had ik er niet , en een ondiep groefje in de cilinder ) whistle .

2 zuigerveren in plaats van 3, dat vind het motortje niet leuk, een lege zuigerveergroef is een kortsluiting van je spoelpoorten naar je uitlaatpoort, daar raak je cartergas door kwijt


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Solex meester monteur
****
Offline
Solex meester monteur
****
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Origineel bericht van: Joan
Origineel bericht van: FFAnders
Das waar Ad en als het luchtfilter erop zat was het ook niet gebeurd.
Maar goed ,het blokje werkt weer , vandaag een testritje gemaakt en dat viel niet tegen gezien de omstandigheden (2 i.p.v 3 zuigerveren ,meer had ik er niet , en een ondiep groefje in de cilinder ) whistle .

2 zuigerveren in plaats van 3, dat vind het motortje niet leuk, een lege zuigerveergroef is een kortsluiting van je spoelpoorten naar je uitlaatpoort, daar raak je cartergas door kwijt


Nou je het zegt...idd.
Nou heb je een rondspoeler maar dan op de verkeerde manier.


Vriendelijke groeten

Roelof
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Origineel bericht van: Joan

2 zuigerveren in plaats van 3, dat vind het motortje niet leuk, een lege zuigerveergroef is een kortsluiting van je spoelpoorten naar je uitlaatpoort, daar raak je cartergas door kwijt

Goeiemorgen , daar heb ik ook niet bij stilgestaan crazy .
Daar komt zo spoedig mogelijk een veer bij.


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Origineel bericht van: Roelof
[]

Nou je het zegt...idd.
Nou heb je een rondspoeler maar dan op de verkeerde manier.


een reden om bij racers te proberen de zuigerspeling ten opzichte van de cylinder tot nul terug te brengen, de spoelverlizen langsheen de zuigerspeling van poorten naar uitlaat.
Jan de Vries liep vroeger met een ketel heet water om zijn blok voor te warmen zodat niet eerst zijn zuiger heet werd en dan pas zijn cylinder ( opwarmen door hem te laten lopen) dat scheelde ook weer in zuigerspeling.
We hebben ooit pitskaarten gehad voor Assen via de wereldomroep en toen kon je dat mooi fotograferen.


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Gisteren (zaterdag)de nieuwe zuigerveren binnengekregen (Via de SuperSnelle SolexService) dus ik kan van de week veer nummer 3 weer aanbrengen.
Overigens prima veren , ze liggen mooi aan in de cilinder .


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Sep 2005
Posts: 211
Kuul Offline OP
Aan het inrijden
**
OP Offline
Aan het inrijden
**
Joined: Sep 2005
Posts: 211
Zolang het Solexje loopt is alles prima maar als er dan iets kapot gaat kan dat een hoop ellende opleveren. Maar zoals in mijn geval heb ik toch maar weer een aantal dingen geleerd. Mijn Solex rijdt eindelijk weer zoals het hoort; bij stilstand blijft het motertje lekker doordraaien ipv af te slaan. Heeft effe geduurd maar eindelijk is het dan toch gelukt. Zoals het gezegde luidt:'De aanhouder wint'. Het was een kwestie van de koppeling te laten slippen. Ik had er al enkele malen(lees 12 keer) steeds meer kruipolie aangedaan maar niets werkte. Was er helemaal klaar mee, het kwam me de neus uit totdat mijn oog ineens op een bus lagervet viel. De hele koppelingstrommel ingevet (op de achterkant na dan) voor de zoveelste keer weer in elkaar gezet. Daarna een testritje van een kilometertje of 5 gemaakt. Nu loopt hij weer als vanouds. Er moest gewoon een flinke hoeveelheid vet aan. Mijn weekend kan in ieder geval niet meer stuk.


Mvg,

Luuk
Joined: Feb 2006
Posts: 2,506
25000km gereden
***
Offline
25000km gereden
***
Joined: Feb 2006
Posts: 2,506
dan ga je zeker ook mee morgen naar roermond de solex tourit van john meisters altijd gezellig en een zeer mooie rit
groetjes pierre


Moderated by  Joan, John Meisters 

Link Copied to Clipboard
Solex liefhebbers
Solexservice
Solex onderdelen Nederland
Solextochten Roermond
Who's Online Now
0 members (), 23 guests, and 3 robots.
Key: Admin, Global Mod, Mod
March
M T W T F S S
1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
Powered by UBB.threads™ PHP Forum Software 7.7.5
(Release build 20201027)
Responsive Width:

PHP: 5.6.40 Page Time: 0.066s Queries: 114 (0.025s) Memory: 1.3950 MB (Peak: 1.9173 MB) Data Comp: Zlib Server Time: 2024-03-29 13:12:29 UTC
Valid HTML 5 and Valid CSS