Previous Thread
Next Thread
Print Thread
Rate Thread
Hop To
#80745 19/08/12 04:10 AM
Joined: Sep 2005
Posts: 111
Aan het inrijden
***
OP Offline
Aan het inrijden
***
Joined: Sep 2005
Posts: 111
Goeiedag,

Ik heb uit frankrijk een solex bleu 3800 meegenomen. Ziet er nog heel mooi uit voor zijn leeftijd. Maar nu heb ik 1 probleem nadat die compleet nagekeken werd omdat die niet mooi liep. kwam ik erachter dat de keering ook niet helemaal goed zat. Ik zag dat de rand waar de keering inzit (nieuwe type keerring) beschadigd was op 1 plek, hier zit als het ware een deuk in. als je het carter tegen het licht houd met de keerring erin (lager eruit) zie je het licht bij die deuk erdoor komen. Heeft dit eventueel invloed dat hier mengsmering langs gaat komen. en hoe zou ik dit het beste opkunnen lossen. De deuk bijvoorbeeld vol laten lassen door een specialist en weer op de juiste maat af laten draaien. Of een oude type keering erin zetten die dicht weer op een andere manier af toch? Zeer vriendelijk dank alvast voor reacties.

Groet Rogier Stallinga.

Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Als er licht tussen keerring en carter doorschijnt dan is er geen afdichting meer oftewel het carter is lek.
Hierdoor loopt de motor niet lekker.
Lassen aan een Zamak carter is niet mogelijk.
Een oud type keerring erin werkt ook niet , daar is mogelijk geen ruimte voor , het lagerkomt dan verder het carter in.
Misschien is een 2 componenten "kneedbaar metaal" te gebruiken om het lek te dichten.


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
FFAnders #80773 19/08/12 08:19 AM
Joined: Sep 2005
Posts: 111
Aan het inrijden
***
OP Offline
Aan het inrijden
***
Joined: Sep 2005
Posts: 111
Oke dus dan zal ik die rand moeten opvullen met kneedbaar metaal. Dit weer op de juiste maat afdraaien. Maar zal dit ook houden met elke keer temperatuur verschil en de druk die erop staat.

Vriendelijke groet Rogier.

Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Solex meester monteur
****
Offline
Solex meester monteur
****
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Kan je een duidelijke foto maken, ben wel benieuwd wat er aan de hand is.


Vriendelijke groeten

Roelof
Roelof #80842 20/08/12 08:45 AM
Joined: Sep 2005
Posts: 111
Aan het inrijden
***
OP Offline
Aan het inrijden
***
Joined: Sep 2005
Posts: 111
Eeej roelof ik zal morgen een foto maken. Moet nog even uitzoeken hoe het werkt. Maar dat moet wel lukken.

Joined: Sep 2005
Posts: 111
Aan het inrijden
***
OP Offline
Aan het inrijden
***
Joined: Sep 2005
Posts: 111
Hierbij de foto's. de deukjes zijn hierin goed zichtbaar. Op foto 1 Links onderin. En op foto 2 is er als het ware bovenop gefotografeert.

Vriendelijke Groet Rogier

Attached Images
foto1.jpg (138.13 KB, 307 downloads)
foto1
foto2.jpg (161 KB, 260 downloads)
foto2
Last edited by RogierSolexMen; 21/08/12 04:56 AM.
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Solex meester monteur
****
Offline
Solex meester monteur
****
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Origineel bericht van: RogierSolexMen
Hierbij de foto's. de deukjes zijn hierin goed zichtbaar. Op foto 1 Links onderin. En op foto 2 is er als het ware bovenop gefotografeert.

Vriendelijke Groet Rogier


Zo te zien niks aan de hand die paar deukjes hebben geen invloed, als het goed is moet er een grote kering in met de dunne stalen rand, die zit opgesloten tussen lager en carter, wat nog niet zo eenvoudig is om er weer een nieuw lager goed vast in te krijgen.


Vriendelijke groeten

Roelof
Roelof #80884 21/08/12 05:19 AM
Joined: Sep 2005
Posts: 111
Aan het inrijden
***
OP Offline
Aan het inrijden
***
Joined: Sep 2005
Posts: 111
Zeer vriendelijk dank voor de reactie. Oke dus ik kan alles gewoon weer monteren. Hier zit zoon kreering in die je via de krukas kant ook kan monteren maar ik zou dus eventueel ook het andere type erin kunnen zetten. Wat bedoeld u met het lager weer moeilijk vast krijgen. En als ik deze keering erin heb zitten zonder lager en krukas kan je wel via die deukjes licht er doorheen zien. Maar als ik hem monteer zou die dus vanzelf zichzelf erin vast klemmen en het carter weer afsluiten?

Vriendelijke groet Rogier

Last edited by RogierSolexMen; 21/08/12 05:23 AM.
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Solex meester monteur
****
Offline
Solex meester monteur
****
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Als er een kleine kering in hoort moet de rand in het carter 4mm zijn, meet dat eens op?

Last edited by Roelof; 21/08/12 05:32 AM.

Vriendelijke groeten

Roelof
Roelof #80888 21/08/12 05:40 AM
Joined: Sep 2005
Posts: 111
Aan het inrijden
***
OP Offline
Aan het inrijden
***
Joined: Sep 2005
Posts: 111
Ik heb het even opgemeten en deze is inderdaad 4 mm.

Vriendelijke groet Rogier

Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Solex meester monteur
****
Offline
Solex meester monteur
****
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Dan heb ik me vergist en moet de kleine kering er in en idd die zal lekken, wat ik doe is het carter uitdraaien zodat er een grote kering in kan.

Ja kan proberen met het te rep. met aluminium epoxy maar ben bang dat het niet houd.


Vriendelijke groeten

Roelof
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Je kan de deukjes ook opvullen met vloeibare pakking .
Ik heb een soort die dik vloeibaar is , kan je met een kwarstje aanbrengen ,goed laten drogen, klaar.

Zo te zien is de keerring er ooit eens met en schroevendraaier uitgepeuterd.
Ik gebruik een speciaal haakje , dan kan je hem er vanaf de rolkant (met gemonteerde krukas) eruit trekken.
De enige schade die je dan toe kan brengen is aan de keerring maar die moest er toch al uit om vervangen te worden.


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
FFAnders #80891 21/08/12 06:05 AM
Joined: Sep 2005
Posts: 111
Aan het inrijden
***
OP Offline
Aan het inrijden
***
Joined: Sep 2005
Posts: 111
Heel erg bedankt voor de reacties. als ik hem afdraai hoe groot moet de maat dan zijn weet u dit toevallig. En wat bedoelde je eerder met moeilijk het lager erin vast krijgen dat die er los in gaat zitten en dus speling krijgt. Hoe kan ik dit dan het beste verhelpen, Ik had ook een stuk gelezen ergens over met een oud voelermaatje eromheen maken. ik zal morgen eerst even met vloeibare pakking proberen dit te repareren. En welke vloeibare pakking bedoelt u dan kan ik deze gaan zoeken.

Vriendelijke groet Rogier

Last edited by RogierSolexMen; 21/08/12 06:09 AM.
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Ik zal morgen kijken naar het merk .

Probeer eens bij een garagebedrijf , je hebt maar één druppel nodig en niet een hele pot .


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
FFAnders #80907 21/08/12 07:51 PM
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Dit spul :



Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy

Moderated by  Joan, John Meisters 

Link Copied to Clipboard
Solex liefhebbers
Solexservice
Solex onderdelen Nederland
Solextochten Roermond
Who's Online Now
0 members (), 18 guests, and 0 robots.
Key: Admin, Global Mod, Mod
April
M T W T F S S
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30
Powered by UBB.threads™ PHP Forum Software 7.7.5
(Release build 20201027)
Responsive Width:

PHP: 5.6.40 Page Time: 0.038s Queries: 46 (0.013s) Memory: 1.0579 MB (Peak: 1.2825 MB) Data Comp: Zlib Server Time: 2024-04-24 09:47:27 UTC
Valid HTML 5 and Valid CSS