Previous Thread
Next Thread
Print Thread
Rate Thread
Hop To
Joined: Jul 2012
Posts: 10
2
2238 Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
2
Joined: Jul 2012
Posts: 10
vandaag een 3800 weer aan de praat gekregen maar nu heb ik een probleem met een 2200. motertje nagekeken en na lang zoeken kwam ik tot de vaststelling dat het luchtfilterhuis vals contact mmaakte op de bougie. kortere bougie ingedraaid en 'weg' was hij.
nu draait hij enkel met de hefboom op de startstand; wanneer ik de hefboom weer naar rechts beweeg minderen de toeren en valt hij stil; ook met warme moter!!
waar zit de fout?
leo

Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Solex meester monteur
****
Offline
Solex meester monteur
****
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
En vooral ergens valse lucht aanzuigen, lekke voetpakking, carterdeksel pakking, carburateur aansluiting op spruitstuk, krukas afdichting dat is bij een 2200 geen kering maar een plastic dopje.


Vriendelijke groeten

Roelof
Joined: Jul 2012
Posts: 10
2
2238 Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
2
Joined: Jul 2012
Posts: 10
dan weet ik weeral wat doen de volgende dagen;
eerst maar eens het benzineverhaal testen;
er loopt nogthans genoeg benzine langs de overloop terug naar de tank!!
bovenop de carburator waar bij de 3800 een lange uitneembare plastiek filter zit is het bij de 2200 een koperen buisje met bovenaan een klein gaatje; ik heb het eraf gekregen en daaronder zit dan een ander soort filtertje dat ik er met een op maat gemaakte schroevendraaier uit kon vijzen. voor de rest lijkt mij alles in orde. bij elke plof komt er een slokje benzine uit de leiding.
leo

Joined: Sep 2010
Posts: 9,030
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,030
Likes: 4
Al dit zo is, dan is het de sproeier of zelfs ook het kanaal van de sproeier uitmonding verstopt. Als laatste iid controle op valse lucht zuigen.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Oct 2000
Posts: 16,221
Likes: 82
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,221
Likes: 82
of de carburateur opgeboord en de venturibuis nu verstopt. ook een haperende ontsteking of doorgeblazen bougie behoort tot de opties, hoe ziet met haperende motor het bougie "profiel" eruit ?


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Jul 2012
Posts: 10
2
2238 Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
2
Joined: Jul 2012
Posts: 10
kan ik een carburator van m'n 3800 (die overigens nu perfect draait) overbouwen om te zien of hij dan wel goed draait???
ik zie tussen beiden eigenlijk fundamenteel geen verschil.
(misschien kijk ik wel niet goed)
leo

Joined: Apr 2007
Posts: 8,952
Likes: 14
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,952
Likes: 14
Ja hoor kun je zo omzetten, maar het kan wel zijn dat de aansluiting vd benzineleiding een andere maat heeft,

Last edited by john meisters; 06/08/12 04:45 PM.

Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Jul 2012
Posts: 10
2
2238 Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
2
Joined: Jul 2012
Posts: 10
ok, bedankt voor de raad;
zal dat vanavond eens proberen alvorens op zoek te gaan naar ergens 'valse lucht' aanzuigen.
ik hou jullie op de hoogte.
leo

Joined: Apr 2007
Posts: 8,952
Likes: 14
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,952
Likes: 14
je kunt "vals lucht" lekken al vaak zien, ze zijn nl. nat.
drijft je inlaatspruitstuk? dan is dat al een indicatie.
lekkages bij je pompje geven trouwens hetzelfde effect, nl alleen rijden op stand start.

als je snel om je blokje heen zoekt en iets vindt, dan is het vaak sneller verholpen dan wisselen van je carburateur.
Dus mijn advies: zoek eerst de valse lucht lekken, anders helpt een andere carburateur niks. wink


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Oct 2000
Posts: 16,221
Likes: 82
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,221
Likes: 82
een 2200 heeft een carburateur als het goed is met een pijp die "erin" moet en een 3800 een pijp die ertegen aan komt. weet FF niet uit mijn hoofd of de 2200 een 8 mm draad wartel heeft tegen de 3800 een 9 mm draadwartel dan gaat het ook niet passen


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Solex meester monteur
****
Offline
Solex meester monteur
****
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Origineel bericht van: Joan
een 2200 heeft een carburateur als het goed is met een pijp die "erin" moet en een 3800 een pijp die ertegen aan komt. weet FF niet uit mijn hoofd of de 2200 een 8 mm draad wartel heeft tegen de 3800 een 9 mm draadwartel dan gaat het ook niet passen


Klopt het is een mix van een oto en 3800 carb.


Vriendelijke groeten

Roelof
Joined: Jul 2012
Posts: 10
2
2238 Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
2
Joined: Jul 2012
Posts: 10
ik heb toch maar voor de optie 'carburateur' gekozen;
ondertussen loopt het motertje goed; (heb er net 10 km mee gereden) het is mooi droog rondom, ook bij de in-uitlaatcollector.
is het normaal dat een 2200 minder snel en minder krachtig is dan een 3800? heb de indruk dat hij maar net de 25 km haalt en bergop moet ik wel wat helpen met de benen.
het nummer van de 2200 is 3650397, dan heb ik nog een goed draaiende 3800 met nr 4834349, een 3800 in restauratie met nr 4728585 en nog eentje voor wisselstukken met een vastgeroest pistonnetje en misschien nog wel meer, nr is 4880764
iedereen bedankt voor de tips
vriendelijke groeten
leo

Joined: Jul 2012
Posts: 10
2
2238 Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
2
Joined: Jul 2012
Posts: 10
ok, ik begrijp het want wanneer ik het cylindertje van de 3800 demonteerde stonden de kruislings op en neergaande sporen van het slijpen er nog duidelijk zichtbaar in. volgens mij heeft het rijtuigje zeer weinig km gelopen. dus dan neem ik wel genoegen met een ouderere solex die duidelijk ook meer geleden heeft. mag van mij best enkele km trager zijn.
kan het zijn dat de 2200 ivm het moternummer eigenlijk een 3300 is.
heb op een franse site naar de moternummers gezocht waar ze per jaar vermelden welke nummers er geproduceerd zijn.
weeral bedankt
leo

Joined: Oct 2000
Posts: 16,221
Likes: 82
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,221
Likes: 82
ja, je dient de laatste 3 cijfers van je nummer weg te laten, wat je dan over houdt moet dan binnen de categorie vallen die in de lijst staat, aangezien je nummer dan hoger is dan de 3300 zit je in deze categorie


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)

Moderated by  Joan, John Meisters 

Link Copied to Clipboard
Solex liefhebbers
Solex onderdelen Nederland
Solextochten Roermond
Who's Online Now
0 members (), 37 guests, and 3 robots.
Key: Admin, Global Mod, Mod
June
M T W T F S S
1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30
Powered by UBB.threads™ PHP Forum Software 7.7.5
(Release build 20201027)
Responsive Width:

PHP: 5.6.40 Page Time: 0.030s Queries: 43 (0.011s) Memory: 1.0442 MB (Peak: 1.2535 MB) Data Comp: Zlib Server Time: 2025-06-25 05:27:58 UTC
Valid HTML 5 and Valid CSS