Solexforum logo
Previous Thread
Next Thread
Print Thread
Rate Thread
Hop To
Page 1 of 2 1 2
Joined: May 2012
Posts: 196
B___MAN Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
Joined: May 2012
Posts: 196
Vandaag een Solex opgehaald die ik weer redelijk wil opknappen.
Het betreft een "koffertje" en er is nog het nodige sleutelwerk aan nodig.
Het voordeel is dat hij al op kenteken staat en het motortje loopt.
Hij loopt volgens mijn gevoel wel harder dan 25/30 km per uur maar dat moet ik een keer nameten.
Ik ben een aardige leek wat de Solex betreft. Ik heb het Solex "Doe het zelf" boek op de kop kunnen tikken en daar staat natuurlijk al heel veel in.

Natuurlijk het ik een heleboel vragen maar eerst wat foto's.
Ik heb de jasbeschermers, spatlap, kap van het vliegwiel, kap met het (ronde) lampje verwijderd omdat ik bezig ben met het schoonmaken.



1.
Dit is de patiënt. Ik zie op verschillende foto's zowel een geel als een oranje spatbordje. Wat hoort bij dit model? Ik zag al een RAL kleur staan voor het geel.
Is er die ook voor de oranje kleur?



2.
Het koffertje... misschien een vreemde vraag dat "koffertje" moet toch open kunnen? Ik krijg het niet voor elkaar.



3.
Bovenaanzicht. Het hendeltje om de motor te laten zakken is groen. (??)
Helaas zit er een plastic tankje op die volgens mij niet helemaal goed past op het kapje met voorlicht.



4.
Het nummer van het motorblok.
Uit welk jaar komt deze en klopt deze wel met het frame?

Alvast bedankt.
Later meer!


Groeten,
Jeroen!
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
30000km gereden
***
Offline
30000km gereden
***
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
Het koffertje kun je openen door het stevig vast te pakken en naar het voorwiel toe te schuiven en er hoort idd een ijzeren tank op.

Han

Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
20000km gereden
**
Offline
20000km gereden
**
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
Quote:
Quote:
Dit is de patiënt. Ik zie op verschillende foto's zowel een geel als een oranje spatbordje. Wat hoort bij dit model? Ik zag al een RAL kleur staan voor het geel.
Is er die ook voor de oranje kleur?
Quote:
(uit: Het grote Solexboek)

Dit is vastgelegd in een wet uit 1958.
Bromfietsen moeten vanaf dat jaar voorzien zijn van gele strepen op het voorspatbord.
Solex loste dat op door gele strepen te verven tussen de ribbels op de tank en de vliegwielkap.



Je ziet hier ook franse Solexen die deze strepen niet hebben.

Of de strepen na restauratie er weer op komen bepaal je helemaal zelf, het is namelijk niet meer verplicht
_________________________
Hou het simpel
Groeten, John.

Zie topic "Gele streep" wink

Quote:
Het nummer van het motorblok.
Uit welk jaar komt deze en klopt deze wel met het frame?

1962: MOTORNR. 44 64 12 - 49 10 00 / 49 cc OTO FRAMENR; 51 50 96 - 56 45 49
Op het forum vind je deze tabellen.

Veel plezier met je nieuwe aanwinst. wink


Last edited by AlienSolexfiend; 02/06/12 04:01 PM.

"La légende de la bicyclette qui roule toute seule" wink


Groeten, Ali
Joined: Apr 2012
Posts: 204
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
Joined: Apr 2012
Posts: 204
Veel plezier met je aanwinst.


Het is altijd maar even.
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
30000km gereden
***
Offline
30000km gereden
***
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
Als het blok uit 1962 komt dan is dit niet het orginele blok.

De 23" koffertjes zijn even zonder koppeling gemaakt, ik geloof van 1959 tot half 1960 en vervolgens met koppeling van half 1960 tot een gedeelte 1961, daarna werd het de OTO.

(ik kan er een paar maanden naast zitten)

Han

Joined: May 2012
Posts: 196
B___MAN Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
Joined: May 2012
Posts: 196
Bedankt voor de reacties!

Wat de koppeling betreft... Als deze motor een koppeling heeft werkt hij i.i.g niet want ik moet hem van het wiel optillen om te stoppen.


Groeten,
Jeroen!
Joined: Apr 2012
Posts: 204
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
Joined: Apr 2012
Posts: 204
Zo te zien is dit er toch een met koppeling?


Het is altijd maar even.
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
30000km gereden
***
Offline
30000km gereden
***
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
D'r zit een koppeling op maar die hoeft nog niet te werken.....

Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
Leuke Solex hoor, zo'n koffertje. Zat de originele bel er inderdaad op? (hetzelfde logo als je balhoofdsticker).

Dat oranje spatbordneusje . . . is overgeverfd, en nooit in oranje door Solex uitgebracht. Toen de helmplicht werd ingevoerd kwam men even later met wat alternatieve oplossingen voor de bromfietsgebruikers die de dupe waren van de nieuwe wet: heren / dames op leeftijd, die niet op knetterende en opgevoerde nozembrommers reden. De "snorfiets" werd geintroduceerd. Kenmerken:

- max. 20 km/uur, en NIET op te voeren ( laugh laugh laugh de onnozelaars )

- kleine wielen
- oranje plaatje ipv geel, dat bij de brommer verplicht was.

Menig Solex-eigenaar heeft toen een potje oranje verf gekocht en zijn gele plaatje oranje geverfd, met de bedoeling dat hun Solex voor snorfiets doorging. Ik gaf ze destijds al groot gelijk, wie verzint het om op de Solex een helm op te moeten.
Formeel waren ze strafbaar, maar menig agent kneep toen al een oogje dicht wink
Wat jij ermee doet mag je zelf weten. ik heb ze in geel oranje en zwart. Iedere kleur heeft zijn eigen verhaal.

Het motortje komt van een OTO, maar geen zorgen: het zijn dezelfde motortjes, alleen het nummer verraadt zijn herkomst.

Het tankje is van kunststof, maar ook het pompje is nieuw. Hoe is het verloop opgelost van M9 (pomp) naar M8 (carburateur)? slangetje waarschijnlijk.

Al met al een leuk ding. veel plezier met opknappen en rijden. wink


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: May 2012
Posts: 196
B___MAN Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
Joined: May 2012
Posts: 196
Bedankt voor jullie reacties.

Er zit inderdaad een originele bel op.
Ik denk dat ik voor het gele spatbordneusje ga. wink

Ondanks dat de motor loopt zijn er toch een paar "verrassingen".
Ik demonteerde het lucht filter en kwam dit tegen:


1.
Volgens mij mis ik het complete luchtfilter huis incl. luchtfilter?


2.
Het plaatje sluit niet eens goed aan op de inlaat.

In neem aan dat ik deze kan bestellen?

Luchtfilterhuis
Of hoort er nog een beugeltje bij?
Als ik op de tekening kijk van het Solex "doe het zelf" boek zie ik alleen het luchtfilterhuis en niet het plaatje wat ik er nu op heb zitten.
Klopt dat?


3.


4.

Nu zit de spaak van de decompresseur met een kabelbinder(!) vast.
Dit is natuurlijk niet origineel. Heeft er iemand een foto van een correct gemonteerd uitvoering?







Last edited by B___MAN; 03/06/12 12:16 PM.

Groeten,
Jeroen!
Joined: Apr 2012
Posts: 204
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
Joined: Apr 2012
Posts: 204
Zo ziet die bij mij, gewoon erdoor heen.


Uploaded with ImageShack.us


Het is altijd maar even.
Joined: May 2012
Posts: 196
B___MAN Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
Joined: May 2012
Posts: 196
Bedankt voor de foto Kingroy. Ik zal er eens naar kijken.

Origineel bericht van: ghostrider
Luchtfilterhuis die bij de webshops staan zijn anders. Ze zijn groter en hoger, want ze zijn nl. voor een ingebouwde bougie.


Aha, ik zie het nu.
Dat verklaard de hoge bolling in het luchtfilterhuis die ze op de webshops laten zien.
Heeft er iemand een afbeelding van een luchtfilterhuis dat pas op mijn motor, dus met externe bougie?
Wat is dat plaatje wat er nu op zit?



Groeten,
Jeroen!
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
30000km gereden
***
Offline
30000km gereden
***
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
Dat plaatje is de grondplaat van het luchtfilterhuis

Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
30000km gereden
***
Offline
30000km gereden
***
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251

Joined: May 2012
Posts: 196
B___MAN Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
Joined: May 2012
Posts: 196


Ik zag hem ook al! Maar wist niet zeker of het de juiste was.
Ik merk dat ik soms twijfel of het onderdeel de juiste is. wink


Groeten,
Jeroen!
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
Origineel bericht van: B___MAN


Ik zag hem ook al! Maar wist niet zeker of het de juiste was.
Ik merk dat ik soms twijfel of het onderdeel de juiste is. wink


Goed dat je twijfelt, dat voorkomt miskopen.
Dit is echter de juiste.


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: May 2008
Posts: 878
F
5000km gereden
**
Offline
5000km gereden
**
F
Joined: May 2008
Posts: 878
Volgens mij heeft Roelof nog ergens op mijn album.nl foto's staan van zijn solexen waar ook een koffertje bij staat , misschien dat je daar nog originele details vandaan kan halen .



http://www.mijnalbum.nl/Album=P37YJBQO

Last edited by kees33; 03/06/12 02:26 PM.

Recht is iets kroms wat verbogen is

1x Oto'1963 en 1966 ,koffertje'61
Joined: May 2012
Posts: 196
B___MAN Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
Joined: May 2012
Posts: 196
Bedankt voor jullie reacties!
Toch lekker dat zo eens wat dingen kunt vragen aan een kundige achterban.

Ben ik aan het schuren, kom ik dit tegen onder de lak.
Dat vind ik nou mooi. wink cool



Groeten,
Jeroen!
Joined: Jun 2009
Posts: 1,161
J
10000km gereden
****
Offline
10000km gereden
****
J
Joined: Jun 2009
Posts: 1,161
Dat plaatje boven op de cilinder is maar een stukje van het filter ,het filterhuisje hoort hier nog op met het bijbehorende filter element en via een afstands bus wordt hier het lage filterhuis op vastgetrokkenmet een moer.
Ze hebben er een stuk afgehaalt om kennelijk de moter wat vlugger van A naar B te krijgen

Joined: May 2012
Posts: 196
B___MAN Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
Joined: May 2012
Posts: 196
Ik heb nu deze gekocht op marktplaats.
KLIK!

Is dit voldoende om het luchtfilter weer compleet te maken?
Ik heb helaas geen goede afbeeldingen of werktekeningen waar dit op staat beschreven.


Groeten,
Jeroen!
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Origineel bericht van: B___MAN
Ik heb nu deze gekocht op marktplaats.
KLIK!

Is dit voldoende om het luchtfilter weer compleet te maken?
Ik heb helaas geen goede afbeeldingen of werktekeningen waar dit op staat beschreven.


In het filterhuis zit het werkelijke , ronde filter.
Misschien heb je Hier wat aan.


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: May 2012
Posts: 196
B___MAN Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
Joined: May 2012
Posts: 196
Bedankt voor die tekening, dat is een duidelijke!
Langzaam maar zeker komen we verder. smile

Nu stuit ik weer op het volgende...
Als ik naar andere foto's kijk blijkt dat er op mijn vliegwiel het driehoek vormige plaatje ontbreekt.



Natuurlijk moet die er terug op dus ben ik daarvoor rond aan het kijken.
De vorige gebruiker heeft er altijd zo mee gereden maar kan het kwaad?


Groeten,
Jeroen!
Joined: Oct 2007
Posts: 279
Aan het inrijden
**
Offline
Aan het inrijden
**
Joined: Oct 2007
Posts: 279

Gefeliciteerd met je nieuwe aanwinst.
Ziet er niet verkeerd uit.
Als ik je een keer kan helpen of advies kan geven stuur me maar een PM.
Ik woon ook in Roosendaal.


Met vriendelijke groeten,

Kees.
Joined: Oct 2007
Posts: 279
Aan het inrijden
**
Offline
Aan het inrijden
**
Joined: Oct 2007
Posts: 279
Dat plaatje is een vliegwieltrekker
Kan op zich geen kwaad als het niet op zit, maar je hebt het nodig als je het vliegwiel wil verwijderen.


Met vriendelijke groeten,

Kees.
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Origineel bericht van: Kemon
Dat plaatje is een vliegwieltrekker
Kan op zich geen kwaad als het niet op zit, maar je hebt het nodig als je het vliegwiel wil verwijderen.

+ dat er een rubber flap meegeklemd zit die de 3 gaten afdekt tegen evt. binnenkomend vocht als het regent.


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
en als je dan toch goed bezig bent: dat veertje wat aan je decompressie zit, zit volkomen verkeerd, het schroefgleufje van de decompressor klep dient perfect van voren naar achter te lopen en het steeltje van het veertje hier doorheen en niet erlangs, hij komt zo beter in model ( recht over steken) en borgt tevens de klep tegen wegdraaien. Aardige pr....r geweest die vorige eigenaar.


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: May 2008
Posts: 878
F
5000km gereden
**
Offline
5000km gereden
**
F
Joined: May 2008
Posts: 878
Origineel bericht van: Joan
en als je dan toch goed bezig bent: dat veertje wat aan je decompressie zit, zit volkomen verkeerd, het schroefgleufje van de decompressor klep dient perfect van voren naar achter te lopen en het steeltje van het veertje hier doorheen en niet erlangs, hij komt zo beter in model ( recht over steken) en borgt tevens de klep tegen wegdraaien. Aardige pr.....r geweest die vorige eigenaar.


Hoe weet jij dat hij priester is geweest ??? grin


Recht is iets kroms wat verbogen is

1x Oto'1963 en 1966 ,koffertje'61
Joined: Apr 2012
Posts: 204
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
Joined: Apr 2012
Posts: 204
Origineel bericht van: kees33
Origineel bericht van: Joan
en als je dan toch goed bezig bent: dat veertje wat aan je decompressie zit, zit volkomen verkeerd, het schroefgleufje van de decompressor klep dient perfect van voren naar achter te lopen en het steeltje van het veertje hier doorheen en niet erlangs, hij komt zo beter in model ( recht over steken) en borgt tevens de klep tegen wegdraaien. Aardige pr.....r geweest die vorige eigenaar.


Hoe weet jij dat hij priester is geweest ??? grin


Dacht al dat hij PReipoteR was.


Het is altijd maar even.
Joined: May 2012
Posts: 196
B___MAN Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
Joined: May 2012
Posts: 196
Origineel bericht van: Kemon

Gefeliciteerd met je nieuwe aanwinst.
Ziet er niet verkeerd uit.
Als ik je een keer kan helpen of advies kan geven stuur me maar een PM.
Ik woon ook in Roosendaal.


Bedankt!
Helemaal goed, je hoort waarschijnlijk nog van mij! wink

Origineel bericht van: Joan
en als je dan toch goed bezig bent: dat veertje wat aan je decompressie zit, zit volkomen verkeerd, het schroefgleufje van de decompressor klep dient perfect van voren naar achter te lopen en het steeltje van het veertje hier doorheen en niet erlangs, hij komt zo beter in model ( recht over steken) en borgt tevens de klep tegen wegdraaien. Aardige pr....r geweest die vorige eigenaar.


Kijk dat is mooie informatie! Dat ga ik gelijk aanpassen.
Ik heb wel in de gaten dat er eens kritisch naar het motortje gekeken moet worden. Zeker ook omdat de koppeling niet werkt.
Helaas ontbreekt mij (nog) de ervaring/kennis.

Last edited by B___MAN; 05/06/12 11:27 PM.

Groeten,
Jeroen!
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Origineel bericht van: FFAnders
Origineel bericht van: Kemon
Dat plaatje is een vliegwieltrekker
Kan op zich geen kwaad als het niet op zit, maar je hebt het nodig als je het vliegwiel wil verwijderen.

+ dat er een rubber flap meegeklemd zit die de 3 gaten afdekt tegen evt. binnenkomend vocht als het regent.

Laat die rubber flap maar weg, die zwelt in 100 van de 99 gevallen toch onder het plaatje weg omdat er geen goede vulbussen in de boutgaten zitten ( sommige vliegwielen heben opstaande randjes maar daar zijn de gaten in het rubber niet op aangepast, maakt het alleen maar erger.
iemand moet me maar eens uitleggen hoe er vuil in het vliegwiel kan komen als dat rubber er niet zit ( bij draaiende motor dan, je krijgt er nog niet een schroevedraaier in)


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
daar is dat dekseltje dan weer fijn voor.

ik merk toch wel verschil, maar dan als ze een jaartje of twintig hebben staan wegkwijnen.

bij mijn rijdende Solexen zit op allemaal een rubber flap en waar mogelijk een ijzeren afdekkapje. ook voor het vocht, al werkt zo'n rubberen flap zonder dekseltje alleen als placebo wink


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Ik kan me zo voorstellen dat als je door de polder rijdt en het begint te hozen dat er bij de aangezogen lucht ook water naar binnen komt.
Water is zwaarder dan lucht en dus ook trager waardoor hetniet gelijk haaksom naar de schoepen gaat.
Het is mogelijk dat er vocht bij de spoelen terecht komt.
FF simpel : als dat vocht tegen een kromgetrokken draaiend rubber aan komt,wordt het naar buiten geslingerd en kan niet bij de spoelen komen.


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: May 2012
Posts: 196
B___MAN Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
Joined: May 2012
Posts: 196
Ok, vandaag het luchtfilter binnengekregen.

Ik merk wel dat het filter er niet gemakkelijk op past.
Ik moet de carburateur onder een beetje spanning zetten om het luchtfilter erop te laten passen. Het gele pijpje wat boven de carburateur uitsteekt zit een paar mm naast het gat waar het in moet.

En dan komt het... met het luchtfilter erop start de motor niet. ;(
Zodra ik het luchtfilter eraf haal start hij na 2 trappen.

Hier even een foto'tje.


Misschien is het filter zelf verstopt? Kun je deze vervangen? Ik krijg de behuizing niet open.

Last edited by B___MAN; 06/06/12 11:09 PM.

Groeten,
Jeroen!
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Dit model filter kon ik nog niet confused en bij deze is het niet de bedoeling om opengemaakt te worden.
Schoonspuiten met remmenreiniger (Action-€ 1,50/spuitbus).


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Solex meester monteur
****
Offline
Solex meester monteur
****
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Ik heb verschillende filters liggen, jou model kan idd los maar zit behoorlijk vast, er zit een vast filtertje in van het zelfde mat. als bij de oude oto, lijkt wel een soort verbandgaas, laten zitten en goed uitspoelen in ontvetter of iets degelijks, lijkt me uitermate geschikt om eens mooi in te wassen met filterolie.
Een kompleet los filterelement kost......3 gulden 70. (staat er nog op)


Attached Images
IMG_7424 (Small).JPG (141.01 KB, 638 downloads)
IMG_7425 (Small).JPG (118.95 KB, 498 downloads)
Last edited by Roelof; 07/06/12 12:05 AM.

Vriendelijke groeten

Roelof
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Origineel bericht van: Roelof
Ik heb verschillende filters liggen, jou model kan idd los maar zit behoorlijk vast, er zit een vast filtertje in van het zelfde mat. als bij de oude oto, lijkt wel een soort verbandgaas, laten zitten en goed uitspoelen in ontvetter of iets degelijks, lijkt me uitermate geschikt om eens mooi in te wassen met filterolie.
Een kompleet los filterelement kost......3 gulden 70. (staat er nog op)


die ene ligt onderste boven, aardige verzameling en variatie trouwens

Last edited by Joan; 07/06/12 06:46 AM.

Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: May 2012
Posts: 196
B___MAN Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
Joined: May 2012
Posts: 196
Bij mij is het filtermateriaal helemaal donkerbruin.
Op jouw foto is het zelfde filter wit/beige.

Als na het schoonmaken de motor nog niet wil lopen is dat dan een lucht\brandstof verhouding probleem?
(Ik moet hem nog schoonmaken)


Groeten,
Jeroen!
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81

bij te veel vervuiling zuigt het motortje net zoveel als anders alleen de verdeling is dan niet goed, hij zuigt wat hij krijgen kan, is dat niet meer de lucht dan wordt het benzine, van de een ( lucht) minder en van de ander meer ( benzine) dat werkt meteen dubbel op de verkeerde kant op


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Jun 2009
Posts: 1,161
J
10000km gereden
****
Offline
10000km gereden
****
J
Joined: Jun 2009
Posts: 1,161
Dikwijls wordt door het onderplaat van het filter de bout van de de kleplichter ingedrukt als deze door een of andere reden te laag zit op het petje.
En kan dan niet meer starten.

Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Origineel bericht van: Jan Vennix
Dikwijls wordt door het onderplaat van het filter de bout van de de kleplichter ingedrukt als deze door een of andere reden te laag zit op het petje.
En kan dan niet meer starten.


Inderdaad een punt van aandacht. Voor de goede luisteraar moet dat geen probleem zijn die hoort te horen dat de solex decomprimeert als je hem aan duwt/rijdt. misschien een extra ringetje onde de kopbout om ze iets op te hogen ?
Ik meen dat je voor sommige typen luchtfilters kopbouten hebt waar een puntje op zit om het filter hoog te houden, dat soort bouten zit tenminste in mijn verzameling.
Zie je nergens meer.


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: May 2012
Posts: 196
B___MAN Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
Joined: May 2012
Posts: 196
Even een update...

Ik ben bezig het frame te demonteren en te inspecteren op "verborgen gebreken". Tevens om te beoordelen of ik het geheel laat poedercoaten of ga spuiten.

Als je gaat poedercoaten tot hoe ver moet je de onderdelen uit elkaar halen?

Ik ben zo stom geweest om het stuur uit het frame te halen en daarna de verchroomde ring die op het frame zit los te draaien. Hierdoor vielen (natuurlijk!) alle kogels van het kogellager op de grond. (zowel onder als boven) frown
Natuurlijk deed ik dat buiten (in het zonnetje) op een oude houten tuintafel waardoor alle kogels vakkundig door de tuin verspreid zijn.
Ik hoop dat je die kogeltjes bij een fietsenmaker kunt kopen en dat je die zo weer in de geleider kunt plaatsen.


Ik ga er namelijk van uit dat alle verchroomde delen verwijderd moeten worden.


Bij bovenstaande foto moet natuurlijk alleen het onderste deel (rechts) gecoat worden en niet de stang. Of kan ik dit weer terug in elkaar zetten en het chroomwerk afplakken?


Hier ligt heel het spul.
Zijn er nog dingen waar ik op moet letten, verwijderen of "afdekken".
Ik heb begrepen dat je ook het framenummer moet afdekken.

Groeten,
Jeroen!


Groeten,
Jeroen!
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
een goede spuiter weet waar wel en geen poeder moet komen, zit er teveel dan hoort hij dat met een luchtpistooltje weg te blazen, dan pas bakken. de slechte klodderen alles dicht

Er mag geen milligram vet ook dan maar ergens zitten, veelal wordt een onderdeel "voorgebakken" om te kijken of hij schoon is


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Jan 2012
Posts: 381
S
Aan het inrijden
***
Offline
Aan het inrijden
***
S
Joined: Jan 2012
Posts: 381
EN de veeren van het zadel af,alleen spuiten niet poederen,dat bakt allemaal .

gr


gr ike team # 12 - 13 - 14 en 37
Van heerbeek - JDL racing teams
beter duur als niet te koop
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
ik heb de veren altijd laten zitten en dat is steeds goed gegaan.
houd je framenr in de gaten, als ze daar onvoorzichtig zijn kon het weleens onleesbaar worden.
het beste markeren en aan de lakker aangeven dat het leesbaar moet blijven wink

maak verder foto's hoe het er nu uitziet, en tel de delen, zodat je alles zeker terugkrijgt... overal kan wel eens iets kwijtraken.

Last edited by john meisters; 24/06/12 04:58 AM.

Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
De zadelpen, wil je die ook zwart of ?? en ik zie maar 1 schertsplaat, klopt dit ??


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: May 2012
Posts: 196
B___MAN Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
Joined: May 2012
Posts: 196
Origineel bericht van: Alfons_Amuse
De zadelpen, wil je die ook zwart of ?? en ik zie maar 1 schertsplaat, klopt dit ??


Klopt, er ligt maar 1 schertsplaat. de andere zit nog aan het blokje.
De pen kan ik er inderdaad wel afhalen. Is inderdaad mooier dan als hij zwart wordt.

Zal ik de stuurpen in het frame terugzetten?


Groeten,
Jeroen!
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Denk niet dat het nodig is, maar misschien weten anderen de aanbeveling.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Jun 2009
Posts: 1,161
J
10000km gereden
****
Offline
10000km gereden
****
J
Joined: Jun 2009
Posts: 1,161
Als je de zadelpen laat zitten zal deze zeker mooi zwart worden ,daar ben ik niet bang voor.
waar ik wel bang voor ben is dat je voor de montage van deze pen in het frame een heel grote hamer zal moeten gebruiken want deze pen zal ietsje pietsje dikker zijn geworden en zal dus daarna wat moeten afvallen wil hij nog in zijn jasje passen.
Dat geld ook voor de plaatsen waar later lagers moeten komen te zitten.

Joined: May 2012
Posts: 196
B___MAN Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
Joined: May 2012
Posts: 196
Origineel bericht van: Jan Vennix
Als je de zadelpen laat zitten zal deze zeker mooi zwart worden ,daar ben ik niet bang voor.
waar ik wel bang voor ben is dat je voor de montage van deze pen in het frame een heel grote hamer zal moeten gebruiken want deze pen zal ietsje pietsje dikker zijn geworden en zal dus daarna wat moeten afvallen wil hij nog in zijn jasje passen.


Je bedoelt de stuurpen in het stuurhuis?

Zijn de losse kogeltje (kogellagers) voor het stuurhuis te bestellen?
(zowel onder als boven)
Ik kan ze niet vinden op de bekende websites.


Groeten,
Jeroen!
Joined: May 2012
Posts: 196
B___MAN Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
Joined: May 2012
Posts: 196
Voor de mensen met een koffertje die wel eens hebben gewerkt aan de voorvork:

Hoeveel kogels zitten er in het lager van het stuurhuis & wat is het formaat?
Ik heb geen schuifmaat en als ik een kogeltje naast de rolmaat leg het is net geen 5mm.

Mijn koffer heeft geen motorplaat. Heeft er iemand een duidelijke afbeelding van de motorbeschermplaat?


Groeten,
Jeroen!
Joined: May 2012
Posts: 196
B___MAN Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
Joined: May 2012
Posts: 196
Bedankt!


Groeten,
Jeroen!
Joined: May 2012
Posts: 196
B___MAN Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
Joined: May 2012
Posts: 196
Ik stond eigenlijk al op het punt om alles naar de poedercoater te brengen tot ik na mijn bezoekje aan Kemon (nog bedankt!) ik erachter kwam dat de solex een motorschild heeft.
Deze zit er bij mij niet op en ik ben er denk ik achter waarom niet.



Waar het motorschild hoort te zitten is de stang bovenaan een beetje gebogen.
Ik heb geen vergelijkingsfoto maar ik neem aan dat dit niet hoort?
Heeft er iemand duidelijke foto's van dit gedeelte van een koffertje?

Ik heb inmiddels een motorschild besteld.

Alvast bedankt weer!


Groeten,
Jeroen!
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Solex meester monteur
****
Offline
Solex meester monteur
****
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Gewoon terug buigen, alles moet in lijn zijn, waterpas aan de voorkant en net zo lang buigen dat bovenkant ook aan ligt.


Vriendelijke groeten

Roelof
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
30000km gereden
***
Offline
30000km gereden
***
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
Deze is waarschijnlijk verbogen doordat het stuur steeds iets te hard is omgeklapt, steeds een beetje maakt het ijzer zwakker en daardoor is ie dus krom.

Han

Joined: May 2012
Posts: 196
B___MAN Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
Joined: May 2012
Posts: 196
Er zit ook verder geen stootdop of iets dergelijks op het frame?


Groeten,
Jeroen!
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Solex meester monteur
****
Offline
Solex meester monteur
****
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Er hoort een speciaal aanslagdopje in het gaatje van de vorkpoot


Vriendelijke groeten

Roelof
Joined: May 2012
Posts: 196
B___MAN Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
Joined: May 2012
Posts: 196
Iemand wel eens uitgezocht wat de RAL kleur van het deksel van het koffertje is? smile


Groeten,
Jeroen!
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Origineel bericht van: B___MAN
Iemand wel eens uitgezocht wat de RAL kleur van het deksel van het koffertje is? smile

Volgens mij : Kunststof-Grijs.
Daar zit toch geen lak of iets dergelijks overheen ??


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: May 2012
Posts: 196
B___MAN Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
Joined: May 2012
Posts: 196
Maar hij is beschadigd en er zitten verfspetters op van de vorige eigenaar.
Ik zat eraan te denken om hem over te spuiten.


Groeten,
Jeroen!
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
20000km gereden
**
Offline
20000km gereden
**
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
Origineel bericht van: B___MAN
Maar hij is beschadigd en er zitten verfspetters op van de vorige eigenaar.
Ik zat eraan te denken om hem over te spuiten.

Die verfspetters moet je er toch af krijgen. Had je er al aan gedacht om het kunstof deksel te behandelen met een Plastic Cleaner & Polish?


"La légende de la bicyclette qui roule toute seule" wink


Groeten, Ali
Joined: May 2012
Posts: 196
B___MAN Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
Joined: May 2012
Posts: 196
Plast-X Clear Plastic ziet er goed uit.
Dat kan ik wel eens proberen.


Groeten,
Jeroen!
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
20000km gereden
**
Offline
20000km gereden
**
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
Het is één van de vele producten, zelf heb ik er geen ervaring mee. Als het kleine krasjes zijn, denk ik dat Plast-X Clear een goede oplossing biedt. Om diepere krassen of scheuren op te vullen zou je een transparante of een (RAL) gekleurde epoxy lijm/hars kunnen gebruiken. Nadeel is de verkleuring door UV licht.


"La légende de la bicyclette qui roule toute seule" wink


Groeten, Ali
Joined: May 2012
Posts: 196
B___MAN Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
Joined: May 2012
Posts: 196
Na het poedercoaten ben ik bezig om het frame weer in elkaar te zetten.

Nu heb ik de voorvork weer aan het frame gemonteerd alleen nu lijkt het erop dat ik de laatste moer van de voorvorm niet ver genoeg kan vast draaien. (zie foto)



Nu heb ik de motorophang beugel ook laten poedercoaten waardoor hij iets dikker is geworden maar dat is niet zoveel als ik hier overhou.
Eigenlijk heb ik ook niet opgelet bij de demontage hoever deze moer was vastgedraaid.


Groeten,
Jeroen!
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Als alles goed in elkaar zit dan moet het goed zijn.
De moer is een borgmoer om de balhoofdlager afstelling niet te laten verlopen.
Duidelijke foto whistle


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Jul 2005
Posts: 1,017
10000km gereden
***
Offline
10000km gereden
***
Joined: Jul 2005
Posts: 1,017
Na een tijdje gereden te hebben moet je de boel sowieso een keer controleren. Vaak loopt dan alles net iets vaster en komt er wat speling op.


Groeten Dolf

In bezit van een: Citroen 2CV6 '87, Solex 3800S, Rapido Confort, Solex Oto '63, Citroen Ami8 Break '72 en Solex 3800 '67 Custom.
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
Normaal gaat die moer er verder op.


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Solex meester monteur
****
Offline
Solex meester monteur
****
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Origineel bericht van: B___MAN
Na het poedercoaten ben ik bezig om het frame weer in elkaar te zetten.

Nu heb ik de voorvork weer aan het frame gemonteerd alleen nu lijkt het erop dat ik de laatste moer van de voorvorm niet ver genoeg kan vast draaien. (zie foto)



Nu heb ik de motorophang beugel ook laten poedercoaten waardoor hij iets dikker is geworden maar dat is niet zoveel als ik hier overhou.
Eigenlijk heb ik ook niet opgelet bij de demontage hoever deze moer was vastgedraaid.



Met poedercoaten krijg je meestal de balhoofdringen onder en boven er niet helemaal strak meer op, scheeld vaak al een paar mm, eventueel alles uit elkaar halen en onder en bovenkant balhoofd vlak schuren en de binnenkant poedercoat vrij maken, ik neem aan dat je de originele kogels weer hebt gebruikt? je moet de lagerschalen helemaal vol leggen en 1 kogel er tussen uit halen dan zakt het geheel een beetje.


Vriendelijke groeten

Roelof
Joined: May 2012
Posts: 196
B___MAN Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
Joined: May 2012
Posts: 196
De "schalen" waar de kogels op lopen zijn afgeplakt tijdens het poedercoaten. Deze zijn dus allemaal schoon. Wel heb ik alle 22 kogels terug geplaatst. Heel de schaal ligt vol. Moet er daar een tussenuit?


Groeten,
Jeroen!
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Solex meester monteur
****
Offline
Solex meester monteur
****
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Als alle kogels tegenelkaar aan liggen moet er 1 tussen weg, probeer maar dan draaid het veel beter.


Vriendelijke groeten

Roelof
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
Hoe ik erbij kom weet ik niet, maar ik meen altijd een oneven aantal kogeltjes.
Sowieso beter een kogeltje te weinig dan een teveel!


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
vaak 9 of 11
en wat die moer van het balhoofd betreft, misschien zit de beugel wel verkeerd om sommige typen hebben kartels die in elkaar vallen als dat dicht gepoederd is kun je hem verkeerd om leggen en dan verlies je de hoogte van de kartels, is gedaan om te voorkomen dat de onderste moer verdraait


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: May 2012
Posts: 196
B___MAN Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
Joined: May 2012
Posts: 196
Inderdaad zijn de kartels op de beugel aardig dichtgepoederd. Ik heb de beugel goed zitten. Ik zal vanavond het zaakje weer eens uit elkaar halen en naar het aantal kogels kijken.


Groeten,
Jeroen!
Joined: May 2012
Posts: 196
B___MAN Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
Joined: May 2012
Posts: 196
Het regent!!

Dus weer verder aan de Solex. ;-)
Ben inmiddels bezig met het biezen van het frame.
Secuur werkje maar je hebt wel gelijk resultaat.



Groeten,
Jeroen!
Joined: May 2012
Posts: 196
B___MAN Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
Joined: May 2012
Posts: 196
Ik ben ook aan de keukentafel bezig geweest. :-)
Ik kon niet wachten met het monteren van het frame zodat het al half klaar was. Gisteren pas de biezen binnengekregen.


Groeten,
Jeroen!
Joined: May 2012
Posts: 196
B___MAN Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
Joined: May 2012
Posts: 196
Zo, gisterenavond een bezoekje gebracht aan Joan om even kritisch naar mijn motorblokje te kijken. Joan maakt zijn naam als "Solexdokter waar!
Kritisch & erg grondig werd het complete blokje in no time uit elkaar gehaald en er werd zoveel informatie bij gegeven dat ik moeite had om bij te houden.

Daar ik dacht vandaag al op mijn Solex rond te rijden is helaas het tegenovergestelde waar.
Een kleine waslijst met onderdelen die vervangen/aangepast moeten worden.
De vorige eigenaar had al (in zijn ogen) de nodige aanpassingen aan het blokje uitgevoerd wat de snelheid omhoog gooit maar de betrouwbaarheid niet ten goede komt.

Nu ligt het blokje uit elkaar en te wachten op de onderdelen.

Joan, nogmaals bedankt!




Last edited by B___MAN; 01/08/12 04:09 PM.

Groeten,
Jeroen!
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Solex meester monteur
****
Offline
Solex meester monteur
****
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Wachten op onderdelen?? een goede dokter heeft toch alle medicijnen in huis?? grapje!! grin


Vriendelijke groeten

Roelof
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Daar heb je heel goed aan gedaan om naar de doktor te gaan.
Straks zal het koffertje gezond door het leven gaan.
laugh


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Jun 2005
Posts: 388
Aan het inrijden
**
Offline
Aan het inrijden
**
Joined: Jun 2005
Posts: 388
Ik ben met mijn OTO blokje bij een andere Dokter(in Middelbeers Dokter J V) geweest, en ben daar nog steeds erg blij mee,
Solex loopt als een trein.


Groeten SOLEXRIJEN
Joined: May 2012
Posts: 196
B___MAN Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
Joined: May 2012
Posts: 196
Hey, wat doet die berg zand/smeer op mijn werkbank? grin
Net even het gedeelte van het carter schoongemaakt waar de aandrijfrol zit.

Ongelooflijk hoeveel troep daar nog tussen kan zitten. whistle


Groeten,
Jeroen!
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Origineel bericht van: B___MAN
Hey, wat doet die berg zand/smeer op mijn werkbank? grin
Net even het gedeelte van het carter schoongemaakt waar de aandrijfrol zit.

Ongelooflijk hoeveel troep daar nog tussen kan zitten. whistle


Zoveel ongeveer ??


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
ja, puntje periodiek onderhoud.
eigenaardig ook die roest op de kruktap, ben je wel heel diep geweest.

Overigens: nooit met de hoge druk spuit "even" je solex uitspuiten, spuit je meer IN het mechaniek dan eruit.
In de tijd van het ontwerpen van de solex kenden ze nog geen hogedruk spuiten zoals wij die nu als gemeengoed bij de GAMMA halen ( wel professionele maar die had je niet FF voor thuisgebruik staan)


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Origineel bericht van: FFAnders
Origineel bericht van: B___MAN
Hey, wat doet die berg zand/smeer op mijn werkbank? grin
Net even het gedeelte van het carter schoongemaakt waar de aandrijfrol zit.

Ongelooflijk hoeveel troep daar nog tussen kan zitten. whistle


Zoveel ongeveer ??


Gadverdarie, alweer zo'n vies plaatje. laugh
Wel een lekkere troep.

oke Joan, hoe maak jij de boel schoon?
Waterslangetje.
Iig, nooit geen remreiniger gebruiken, ik denk zomaar dat het niet goed voor je rolletje is.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: May 2012
Posts: 196
B___MAN Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
Joined: May 2012
Posts: 196
Origineel bericht van: FFAnders
Zoveel ongeveer ??


Het was iets minder. grin


Groeten,
Jeroen!
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Solex meester monteur
****
Offline
Solex meester monteur
****
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Origineel bericht van: FFAnders
Origineel bericht van: B___MAN
Hey, wat doet die berg zand/smeer op mijn werkbank? grin
Net even het gedeelte van het carter schoongemaakt waar de aandrijfrol zit.

Ongelooflijk hoeveel troep daar nog tussen kan zitten. whistle


Zoveel ongeveer ??


Daar gaat bij mij zeker de hogedrukreiniger op want alles is toch door roest en vuil aangetast, hier komen bij mij nieuwe lagers en keringen in.


Vriendelijke groeten

Roelof
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Is al gedaan , lagers ,keerringen,zuiger , cilinder,pakkingen , Rol enzv. ,vervangen.
Kortom ,carter + deksel , as , carburateur , pomp , tank en kopje waren nog bruikbaar,
net even een testrit gemaakt en het werkt weer. whistle
Als het carter gestript is kan je er gerust de spuit opzetten.


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Solex meester monteur
****
Offline
Solex meester monteur
****
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Ik doe hem eerst in de dasty voorweek...daarna in de hoofdwas zeg maar, blijft wonderbaarlijk goed spul.


Vriendelijke groeten

Roelof
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
helemaal kaal, dan met ringen en een boutje het lagergat afdichten en dan in de straalcabine eerst met alumina grit en daarna met glasparel ( ander topic: is bij mij zo vervangen)


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: May 2012
Posts: 196
B___MAN Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
Joined: May 2012
Posts: 196
Ik lees hier veel goede dingen over die Dasty... bij de Wibra toch?


Groeten,
Jeroen!
Joined: May 2012
Posts: 66
S
Aan het inrijden
***
Offline
Aan het inrijden
***
S
Joined: May 2012
Posts: 66
Jep....

http://www.google.nl/imgres?q=dasty&...C4Cg&zoom=1

enne... neem ook maar een fles voor je vrouw mee, voor in huis, wordt ze ook blij van... (ik kan t weten)

Last edited by Solex_meissie; 03/08/12 06:28 PM.
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Solex meester monteur
****
Offline
Solex meester monteur
****
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Is super spul!! maar ben er wel achter dat je contact met de huid moet vermijden.


Vriendelijke groeten

Roelof
Joined: Oct 2006
Posts: 487
Aan het inrijden
***
Offline
Aan het inrijden
***
Joined: Oct 2006
Posts: 487
Z
Origineel bericht van: Solex_meissie
Jep....

http://www.google.nl/imgres?q=dasty&...C4Cg&zoom=1

enne... neem ook maar een fles voor je vrouw mee, voor in huis, wordt ze ook blij van... (ik kan t weten)

Ik kan beter een bos bloemen mee nemen, daar wordt ze veel blijer van. Anders ziet ze het als een stille wenk dat het hier een vette troep is.


Groetjes Willy B.

Joined: Jul 2005
Posts: 1,017
10000km gereden
***
Offline
10000km gereden
***
Joined: Jul 2005
Posts: 1,017
Voor de hondenbezitters: Honden kunnen plaatselijk huidproblemen krijgen als ze met Dasty in aanraking komen. Dus gebruik je het op je tuinpad, waar later je hond op gaat liggen en hij krijgt jeuk of iets dergelijks: DASTY!!!


Groeten Dolf

In bezit van een: Citroen 2CV6 '87, Solex 3800S, Rapido Confort, Solex Oto '63, Citroen Ami8 Break '72 en Solex 3800 '67 Custom.
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Origineel bericht van: ghostrider
En niet met Dasty de witte zijkanten van je banden afwassen. Dat gaat op zich wel goed, maar in e rand van de velg gaat de band oplossen. Ook niet heel erg, maar als je na verloop van tijd een andere buitenband nodig hebt dan moet je de oude buitenband er bijna afsnijden. Die zit dan helemaal vastgekoekt/gesmolten aan de velg.

Vandaag weer eentje zo gehad. Dan is het geen karweitje van 15 minuutjes maar van 115 minuutjes. Teringjantje zeg, wat een kl*tenwerk.


Ik maak de witte randen, nee niet op de Solex maar op de Puch, met een beetje wasbenzine schoon. Is dit goed of af te raden. Ik zie geen probleem.

Last edited by Alfons_Amuse; 04/08/12 06:11 PM.

Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Solex meester monteur
****
Offline
Solex meester monteur
****
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Al sins jaar en dag maak ik de banden schoon met Dasty en geen problemen, ze worden super schoon, wel ga ik er met de wasborstel en ruim water overheen.


Vriendelijke groeten

Roelof
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Mmmhh, dit is dan weer tegenstrijdig aan het verhaal van Ghost.
Misschien omdat je veel water gebruikt heb je geen problemen. Of zou het dan aan het merk van de banden liggen. Voorlopig gebruik ik maar wasbenzine en een witte doek. Tot het tegendeel bewezen is.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Solex meester monteur
****
Offline
Solex meester monteur
****
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
In de oorlog maakte men van oude banden en benzine bandenplaksel (solution)


Vriendelijke groeten

Roelof
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Solex meester monteur
****
Offline
Solex meester monteur
****
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
oh vertel misschien kunnen we het ook maken.


Vriendelijke groeten

Roelof
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Misschien toch wel een goed idee om van die lekvrije banden voor onze Solexen te maken. Bandje plakken onderweg vind ik toch niet zo leuk. (gelukkig nog niet mee gemaakt, maar wel een aantal keren gezien). Zijn die er al of?


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Ja die heb ik altijd bij. Ik heb er best goede dingen van gehoord. Dus bij een klein lekje kun je effe vooruit. Nadien thuis toch de binnenband vervangen.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Nov 2006
Posts: 951
Likes: 1
5000km gereden
***
Offline
5000km gereden
***
Joined: Nov 2006
Posts: 951
Likes: 1
Alfona met een beetje pech moet je ook je broek laten stomen als die vuile troep er tussen velg en band uit vliegt Vr GR Hans Welp


gr Hans Welp
Page 1 of 2 1 2

Moderated by  Joan, John Meisters 

Link Copied to Clipboard
Solex liefhebbers
Solexservice
Solex onderdelen Nederland
Solextochten Roermond
Who's Online Now
0 members (), 105 guests, and 0 robots.
Key: Admin, Global Mod, Mod
April
M T W T F S S
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30
Powered by UBB.threads™ PHP Forum Software 7.7.5
(Release build 20201027)
Responsive Width:

PHP: 5.6.40 Page Time: 0.213s Queries: 218 (0.059s) Memory: 1.9463 MB (Peak: 2.9464 MB) Data Comp: Zlib Server Time: 2024-04-23 10:15:21 UTC
Valid HTML 5 and Valid CSS