Previous Thread
Next Thread
Print Thread
Rate Thread
Hop To
Joined: Aug 2008
Posts: 545
5000km gereden
***
OP Offline
5000km gereden
***
Joined: Aug 2008
Posts: 545
Ben vandaag bezig geweest om uit te zoeken waar ik castrol sae 90 ep voor de Becksonnaaf kan kopen maar geen resultaat.
Dan maar Castrol ( belgie/NL) zelf gebeld, die komen hier ook niet verder mee, er ontbreekt info volgens hun.
Wie heeft er een afbeelding/meer info over deze olie.
Ik hoor het graag smile


Vriendelijke groet, Robert.
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Solex meester monteur
****
Offline
Solex meester monteur
****
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Volgens mij kan je ook cardan olie gebruiken of anders naar een buitenboordmotoren zaak voor een tube staartstuk olie.

Last edited by Roelof; 19/04/12 01:24 PM.

Vriendelijke groeten

Roelof
Joined: Jul 2005
Posts: 1,017
10000km gereden
***
Offline
10000km gereden
***
Joined: Jul 2005
Posts: 1,017
Moet het perse Castrol zijn.

sae 90 ep gebruiken we voor versnellingsbakken voor de 2cv en die is nog wel aan te komen.


Groeten Dolf

In bezit van een: Citroen 2CV6 '87, Solex 3800S, Rapido Confort, Solex Oto '63, Citroen Ami8 Break '72 en Solex 3800 '67 Custom.
Joined: Aug 2008
Posts: 545
5000km gereden
***
OP Offline
5000km gereden
***
Joined: Aug 2008
Posts: 545
Ik ben eruit laugh het waarschijnlijk hebben ze (weer) de naam veranderd.
Het goede is GL-5 SAE 90.
Nou nou ook mijn dag weer goed besteed laugh .

(bron:medewerker BP/castrol NL/BE )


Vriendelijke groet, Robert.
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Solex meester monteur
****
Offline
Solex meester monteur
****
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Staardstuk olie, dit is een oude verpakking met oude benaming maar de nieuwe is de zelfde olie, dit gebruik ik dus.

Attached Images
IMG_7222 (Small).JPG (90.37 KB, 228 downloads)

Vriendelijke groeten

Roelof
Joined: Jul 2008
Posts: 154
W
Aan het inrijden
**
Offline
Aan het inrijden
**
W
Joined: Jul 2008
Posts: 154
Kijk eens op www.beckson.nl daar staat behalve een demontage/ montage beschrijving ook wat voor olie gebruikt moet worden,

Wijnand

Joined: Jul 2008
Posts: 154
W
Aan het inrijden
**
Offline
Aan het inrijden
**
W
Joined: Jul 2008
Posts: 154
Via Google lukt het wel beckason en dan aanklikken site in nederlands en dan beckson naven,

Wijnand

Joined: Jul 2008
Posts: 154
W
Aan het inrijden
**
Offline
Aan het inrijden
**
W
Joined: Jul 2008
Posts: 154
oeps letter te veel het moet zijn beckson uiteraard,

Wijnand

Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Origineel bericht van: Roelof
Staardstuk olie, dit is een oude verpakking met oude benaming maar de nieuwe is de zelfde olie, dit gebruik ik dus.


prima spul, die keukendoekjes gebruik ik ook bij het sleutelen


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Jun 2009
Posts: 1,161
J
10000km gereden
****
Offline
10000km gereden
****
J
Joined: Jun 2009
Posts: 1,161
Voor een naaf met metalen wrijvingsplaten moet men een olie gebruiken die geen sterke oliefilm heeft en zich snel laat wegdrukken.
Metalen platen met goede olie er tussen zullen niet goed remmen wat deze olie doed wat hij altijd moet doen ,de platen van elkaar weghoeden door een sterke oliefilm.
De olie die bij tandwielen gebruikt wordt die heeft de eigenschap om een zeer sterke oliefilm te maken en is daardoor helemaal niet geschikt om in een remsysteem met metalen platen te gebruiken.
Voor een remsysteem heb je een olie nodig die net voldoende kan smeren om in onbelaste toestand de platen tegen infreten kan beschermen enverder eigenlijk niets.
Als je gaat remmen zal er bij het klemmen de olie niet in staat zijn om de plaatjes van elkaat te houden.
Zolang er bij een droge wrijving de druk niet te hoog zal worden en de temperatuur niet te hoog dan zal er niets gebeuren behalve dat het schuiven over elkaar zeer moeilijk zal gaan.
Bijvoorbeeld ,je pakt een gladde stalen plaat (dus niet beschadigt) en leg er een plaat op die de goede eigenschap heeft om hierop te verschuiven en je plaatst hierop een gewicht van b.v. een ton dan zal een verplaatsing behoorlijk moeilijk zijn.
Er zal nu echt niets beschadigen tussen deze platen.
Dat zal ook zo zijn als er meerdere van deze platen op elkaar zullen liggen en het verplaatsen steeds moeilijker gaat.
Dus de plaatjes in de naaf moeten gesmeerd worden met de slechtste olie die je kan vinden en zich gemakkelijk laat wegdrukken wanneer nodig.
Dez plaatjes gaan wanneer ze niet aangedrukt zijn door trillen en zwabberen gewoon niet tegen elkaar lopen.dus eigenlijk geen smering nodig.
Dekogellagers en de andere conttactvlakken die in het remsysteen zitten moeten wel rijkelijk voorzien zijn een goede vetsoort dat niet gaat kruipen bij een warme rem en dus blijft waar het er op gesmeerd is.
Tussen de remplaten moet een dunne olie gebruikt worden b.v. naaimachineolieof iets dergelijks.

Joined: Jun 2009
Posts: 1,161
J
10000km gereden
****
Offline
10000km gereden
****
J
Joined: Jun 2009
Posts: 1,161
Let er op dat de plaatjes moeten zitten aan de kant van de smeernippel want deze zit niet in het midden van de naaf.

Joined: Aug 2008
Posts: 545
5000km gereden
***
OP Offline
5000km gereden
***
Joined: Aug 2008
Posts: 545
Meneer Vennix hartelijk dank voor u goede/duidelijke uitleg.
Hebben we/ik (allemaal) weer wat geleerd !


Vriendelijke groet, Robert.
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
De uitleg is duidelijk maar is de EP90 nu wel of niet bruikbaar ??.
Met remmen kan je niet gokken , die moeten gewoon werken.
Naaimachine olie is nogal dun , bestaat hierdoor niet het risico dat de plaatjes na verloop van tijd droog komen te staan ? en evt. meer slijtage geven ?

Last edited by FFAnders; 21/04/12 05:44 PM.

Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Jun 2009
Posts: 1,161
J
10000km gereden
****
Offline
10000km gereden
****
J
Joined: Jun 2009
Posts: 1,161
De olie de EP 90 is een olie die zich onder een zeer hoge druk en met een zeer klein aanrakingspunt van de tandwieltanden toch kan voorkomen dat de tanden elkaar raken.
Deze druk is per oppervlak vele malen groter dan de opervlakte druk op de plaatjes van de rem ,ook al zou je de rem zovast stampen dat deze niet meer los te krijgen zou zijn.
Dus met deze olie als deze goed tussen de plaatjes zit, zal men niet goed kunnen stoppen of men moet een paar grote en vooral zware klompen aan hebben met er onder een lap rubber van een goede autoband en dan oon nog niet eens de weg nat zijn,
Want beton met een laagje water als smeermiddel daar schuift een zware klomp met een goed rubberprofiel ook nog goed op.
Dus zo was het vroeger ook al.

Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Mooi ,ik ga het met naaimachine olie proberen .


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Aug 2008
Posts: 545
5000km gereden
***
OP Offline
5000km gereden
***
Joined: Aug 2008
Posts: 545
Hallo Ronald ,

Ik heb inmiddels de Beckson naaf weer netjes in elkaar gezet
en op de (J.V) tip naaimachine olie gebruikt.
Helemaal top smile rem pakt gelijk weer( niet teveel olie)
Al staat er in het "solex doe het zelf boek" ( lamellen dompelen in de EP 90)een beetje tussen de lamellen is goenoeg ( dit als tip van J.V gehad)


Vriendelijke groet, Robert.
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Solex meester monteur
****
Offline
Solex meester monteur
****
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Origineel bericht van: Jan Vennix
De olie de EP 90 is een olie die zich onder een zeer hoge druk en met een zeer klein aanrakingspunt van de tandwieltanden toch kan voorkomen dat de tanden elkaar raken.
Deze druk is per oppervlak vele malen groter dan de opervlakte druk op de plaatjes van de rem ,ook al zou je de rem zovast stampen dat deze niet meer los te krijgen zou zijn.
Dus met deze olie als deze goed tussen de plaatjes zit, zal men niet goed kunnen stoppen of men moet een paar grote en vooral zware klompen aan hebben met er onder een lap rubber van een goede autoband en dan oon nog niet eens de weg nat zijn,
Want beton met een laagje water als smeermiddel daar schuift een zware klomp met een goed rubberprofiel ook nog goed op.
Dus zo was het vroeger ook al.


Maar waarom word EP90 dan door de fabrikant voorgeschreven?


Vriendelijke groeten

Roelof
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Solex meester monteur
****
Offline
Solex meester monteur
****
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Origineel bericht van: Jan Vennix
Voor een naaf met metalen wrijvingsplaten moet men een olie gebruiken die geen sterke oliefilm heeft en zich snel laat wegdrukken.
Metalen platen met goede olie er tussen zullen niet goed remmen wat deze olie doed wat hij altijd moet doen ,de platen van elkaar weghoeden door een sterke oliefilm.
De olie die bij tandwielen gebruikt wordt die heeft de eigenschap om een zeer sterke oliefilm te maken en is daardoor helemaal niet geschikt om in een remsysteem met metalen platen te gebruiken.
Voor een remsysteem heb je een olie nodig die net voldoende kan smeren om in onbelaste toestand de platen tegen infreten kan beschermen enverder eigenlijk niets.
Als je gaat remmen zal er bij het klemmen de olie niet in staat zijn om de plaatjes van elkaat te houden.
Zolang er bij een droge wrijving de druk niet te hoog zal worden en de temperatuur niet te hoog dan zal er niets gebeuren behalve dat het schuiven over elkaar zeer moeilijk zal gaan.
Bijvoorbeeld ,je pakt een gladde stalen plaat (dus niet beschadigt) en leg er een plaat op die de goede eigenschap heeft om hierop te verschuiven en je plaatst hierop een gewicht van b.v. een ton dan zal een verplaatsing behoorlijk moeilijk zijn.
Er zal nu echt niets beschadigen tussen deze platen.
Dat zal ook zo zijn als er meerdere van deze platen op elkaar zullen liggen en het verplaatsen steeds moeilijker gaat.
Dus de plaatjes in de naaf moeten gesmeerd worden met de slechtste olie die je kan vinden en zich gemakkelijk laat wegdrukken wanneer nodig.
Dez plaatjes gaan wanneer ze niet aangedrukt zijn door trillen en zwabberen gewoon niet tegen elkaar lopen.dus eigenlijk geen smering nodig.
Dekogellagers en de andere conttactvlakken die in het remsysteen zitten moeten wel rijkelijk voorzien zijn een goede vetsoort dat niet gaat kruipen bij een warme rem en dus blijft waar het er op gesmeerd is.
Tussen de remplaten moet een dunne olie gebruikt worden b.v. naaimachineolieof iets dergelijks.


Er zijn metalen plaatjes en messing plaatjes, de laatste kom ik meer tegen, moet daar wel de dikkere olie tussen?


Vriendelijke groeten

Roelof
Joined: Aug 2008
Posts: 545
5000km gereden
***
OP Offline
5000km gereden
***
Joined: Aug 2008
Posts: 545
Hallo Roelof,
Na mijn gesprek met Jan Vennix is mij het volgende duidelijk geworden.
Je hebt goede en en minder goede Beckson naven af fabriek , wat de lamellen betreft heb ik begrepen dat je met brons hebt en je hebt ze met een zachter metaal ( ik ben de naam vergeten).
Ik ben de met bronzen lamellen eigenlijk alleen op de peperbus tegen gekomen ( later ingezet waarschijnlijk)
Wat de olie betreft ,geen idee het mag alleen niet te goed smeren/plakken omdat dit negatief uitwerkt op de lamellen/rem


Vriendelijke groet, Robert.
Joined: Jun 2009
Posts: 1,161
J
10000km gereden
****
Offline
10000km gereden
****
J
Joined: Jun 2009
Posts: 1,161
Toen deze naaf werd uitgevonden en werd toegepast voor een solex bestond er nog geen olie met deze aanduiding en deze hoge filmsterkte .
De goede olie die ze toen gebruikte was toen nog niet beter dan de slechtste olie die je nu kan kopen in ons kikkerlandje.
En daarbij kan een rem op zo een kleine diameter die deze heeft nooit lang remmen zonder te heet te worden (afkoelent oppervlak door de wind is veel te klein).
Dus lang remmen is voor deze rem niet toegestaan.

Joined: Nov 2006
Posts: 951
Likes: 1
5000km gereden
***
Offline
5000km gereden
***
Joined: Nov 2006
Posts: 951
Likes: 1
Wij gebruikten in de vijftiger jaren vorige eeuw voor een Beckson naaf gewoon lekkere dikke olie, zo afstellen dat er een plaat tussen kon, van met respect Jan V.,zwabberen lijkt mij dan ook heel moeilijk.Het was indertijd een wonder naaf want met de losse hulpmotoren als Eitje Mosquito en Victoria met een gewone Torpedo naaf gaf het nogal moeilijkheden ongemerkt ging men toch een beetje met de pedalen bewegen en menig keer een totale blauwe Torpedo naaf gezien.Mvg Hans Welp


gr Hans Welp
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Solex meester monteur
****
Offline
Solex meester monteur
****
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Nou Jan in de originele montage handleiding van Beckson word toch echt gesproken over EP90 olie voor de bronzen lamellen en HTG vet voor de stalen lamellen.



Vriendelijke groeten

Roelof
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Tja, ons wordt het niet makkelijk gemaakt. Wel EP of niet.

Zou het niet kunnen zijn voor staal EP en voor brons dunne olie?
(mijn inzicht, maar weet niet of die helemaal klopt)


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Solex meester monteur
****
Offline
Solex meester monteur
****
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Kijk even naar boven Alfons het staat er, stalen lamellen niet met olie.

Nou moet ik zeggen dat de meeste Becksonnaven nog niet bijzonder goed remmen na revisie maar sommige ook weer wel, ik wijd dat meer aan de slechte staat van de (niet meer te verkrijgen) lamellen, de bronzen schuur ik soms weer vlak op een glasplaat met wps en dan is het wel iets beter, ik kan me ook voorstellen dat hoe dunner en slechter de olie hoe beter hij remt maar is dat ook goed voor de lamellen, ik ken ook nog het verhaal van een oude fietsenmaker.......hij zij doe er maar petroleum in dan remt hij wel weer....in idd gillend en piepend stond je zo stil.


Vriendelijke groeten

Roelof
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Ik denk dat er ook naven zijn die, vanaf dat ze ingespaakt zijn, nooit meer een onderhoudsbeurt hebben gehad.
Daar zit nu een hoop bagger in en tussen van de oude olie en vetten.
Wat dat betreft is zo'n naaf je al héél dankbaar als deze na 40- 50 jaar eens schoongemaakt wordt en met wat olie verwend wordt wink .
Als je de EP olie erin gedaan hebt en het remt goed
of naaimachineolie en het remt goed , dan ben je er.
De EP zal minderslijtage geven maar ook wat minder remvertraging.
Maar minder hoeft niet slecht te zijn.


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Solex meester monteur
****
Offline
Solex meester monteur
****
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Als je nou EP90 olie mengt met naaimachineolie mengt is iedereen tevreden, is dat wat? grin


Vriendelijke groeten

Roelof
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Origineel bericht van: Roelof
Als je nou EP90 olie mengt met naaimachineolie mengt is iedereen tevreden, is dat wat? grin

Doe er dan ook een beetje "ruim van vet (HTG)" bij , dan kan het niet meer misgaan whistle .


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Solex meester monteur
****
Offline
Solex meester monteur
****
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Goeie tip die was ik vergeten, dat word dan Epnaaivet. laugh


Vriendelijke groeten

Roelof
Joined: Aug 2008
Posts: 545
5000km gereden
***
OP Offline
5000km gereden
***
Joined: Aug 2008
Posts: 545
En wie gaat er dan octrooi aanvragen voor deze door jullie nieuw ontwikkelde Epnaaivet olie ???
Ik wil best de kassa zijn hoor geen probleem whistle

Last edited by Robert1976; 23/04/12 07:11 PM.

Vriendelijke groet, Robert.
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Zou er nu geen keuze zijn.

Wil men goed remmen dan dunne olie en veel slijtage.
Wil men minder goed remmen dan EP en minder slijtage.

Aan ons de keuze.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
En nog wat : een Solex is om te rijden , niet om te remmen whistle


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Maar met de verkeerde olie slijt het al zonder te remmen en heb je kans dat de hele boel in een keer vast slaat als je stopt omdat door de wrijving tijdens het rijden de boel bij stilzetten spontaan aan elkaar "last"


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Nov 2006
Posts: 951
Likes: 1
5000km gereden
***
Offline
5000km gereden
***
Joined: Nov 2006
Posts: 951
Likes: 1
Joan ik heb wel eens in het bigend van een NSU sportmax ,die had een rollenkooi van alu, de rollen dwars in het gesmolten alu gezien er was toen Moly Kote gebruikt hij ging wat zwaar lopen gewoon gestopt en toen zat hij vast,tenminste de drijfstang draaide niet meer gelukkig geen echte vastloper met alle narigheid van schaafwonden en schade aan de kuip,jaren fan geweest van Moly Kote bestaat dit nog? gr Hans Welp


gr Hans Welp
Joined: Apr 2007
Posts: 2,044
Likes: 3
20000km gereden
**
Offline
20000km gereden
**
Joined: Apr 2007
Posts: 2,044
Likes: 3
Origineel bericht van: hanswelp
Joan ik heb wel eens in het bigend van een NSU sportmax ,die had een rollenkooi van alu, de rollen dwars in het gesmolten alu gezien er was toen Moly Kote gebruikt hij ging wat zwaar lopen gewoon gestopt en toen zat hij vast,tenminste de drijfstang draaide niet meer gelukkig geen echte vastloper met alle narigheid van schaafwonden en schade aan de kuip,jaren fan geweest van Moly Kote bestaat dit nog? gr Hans Welp

Jazeker, Molykote vet is nog steeds te verkrijgen.Pas geleden nog een tube molykote 44 medium gekregen van m`n oude baas .Lagervet bestand tegen hoge temperaturen.

http://www.wielevert.nl/leveranciers/van/molykote/

http://www.mavom.nl/itemfiles/900/830-Smeervetten%20Molykote%20NL.pdf


Last edited by trommel; 24/04/12 09:43 AM.

Vriendelijke groeten, Ad
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Origineel bericht van: Joan
Maar met de verkeerde olie slijt het al zonder te remmen en heb je kans dat de hele boel in een keer vast slaat als je stopt omdat door de wrijving tijdens het rijden de boel bij stilzetten spontaan aan elkaar "last"


Dus zo'n rem heeft altijd wrijving tussen de lamellen tijdens rijden. Lekkere constructie zo. Of is er tijdens het rijden van de olie tussen de lamellen wrijving?

Last edited by Alfons_Amuse; 24/04/12 05:12 PM.

Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Jun 2009
Posts: 1,161
J
10000km gereden
****
Offline
10000km gereden
****
J
Joined: Jun 2009
Posts: 1,161
Bij een goed afgestelde lamellennaaf lopen de platen niet tegen elkaar,ze zitten maar een beetje te fladderen.
De slotspeling tussen de plaatjes moet je afstellen op 1 m.m. totaal (afstellen met de kleine conis)
Het speloingvrij afstellen moet gebeuren met de grote conis aan de andere kant.
Die 1.m.m. speling geeft voldoende speling bij al die plaatjes om deze gewoon wat te laten fladderen tegen elkaar.
Deze speling is groot genoeg om het kleven aan elkaar met een dunne olie te voorkomen,en zal het zwaar lopen niet voorkomen.
Als je altijd wrijving hebt dan zijn de plaaatjes te strak gespannen.
Het enige wat wel wrijving heeft is het middenstukje waar een paar kleine veertjes het gedeelte wat de platen naar elkaar drukken moet ,moet meenemen.
En je mag er van mij zo dikke olie er tussen smeren als je zelf wil , maar (vroeger was het zo )dat als het er op aan kwam dat je beter een keer goed kon stoppen met een kleine slijtage ,dan 10 keer slecht met bijna geen of zelfs geen slijtage.
Elk remsysteen wat zijn energie met metaal op metaal remvlak zal (ook al weer volgens mij) zal verslijten ofschoon een goed gesmeerde lamel zal natuurlijk wel wat langer meegaan ,maar de rijder misschien niet.
Dus het is altijd kiezen tussen het een of ander,wat je het beste vind.

Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Los van de speling, mij vraag ik mezelf af of ze na het remmen weer voldoende van elkaar los komen. Ik heb oudere naven in mijn handen gehad waar de hoekige plaatjes nogal ingeslagen waren in de naaf, dergelijke pitten zie ik ook in koppelings huizen en daar blijven de platen in hangen, zeker als je dan nog eens nieuwe ( niet versleten dus dikkere) platen monteert worden deze door de pitten in positie gedwongen.
Ik heb nog niet gehad dat ik een wiel met dergelijke naaf zoals een trommelremwiel een zwiep kan geven en dat hij dan na enige tijd nog draait en dan met het ventiel onder blijft hangen . de meeste naven blijven heel en hebben er vaak al 50 jaar trouwe dienst op zitten dus kan je ze niet echt slecht noemen, kwestie van juiste montage , goed onderhoud liet in die periode van 50 jaar vaak te wensen over


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Jan V en Joan, als ik zo jullie uitleg lees weten we wat de oorzaak is. Te weinig speling en dikke olie geeft wrijving en plakken. Dus juiste speling en geen dikke olie. Toch?


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Solex meester monteur
****
Offline
Solex meester monteur
****
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Als of het zo moest zijn vandaag een Becksonnaaf uitelkaar gehad met?? stalen lamellen, alles goed schoongemaakt en in elkaar gezet met vet tussen de lamellen en hij remt weer prima.
Het is een oto van'63.


Vriendelijke groeten

Roelof
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Origineel bericht van: Alfons_Amuse
Jan V en Joan, als ik zo jullie uitleg lees weten we wat de oorzaak is. Te weinig speling en dikke olie geeft wrijving en plakken. Dus juiste speling en geen dikke olie. Toch?



Ik ben geen Sheik (sjijk) maar olie is toch om te smeren en om wrijving te voorkomen ??
Of om op te stoken natuurlijk wink .


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Nou kan ik het niet meer volgen. cry


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Ja, maar we willen wel heel lang plezier houden van onze mooie spullen. smile


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Origineel bericht van: Alfons_Amuse
Jan V en Joan, als ik zo jullie uitleg lees weten we wat de oorzaak is. Te weinig speling en dikke olie geeft wrijving en plakken. Dus juiste speling en geen dikke olie. Toch?


er is een verschil tussen wrijving en wrijving, komt de wrijving van metaal tot metaal contact door bijvoorbeeld te weinig speling zoals jan vennix terecht opmerkt dan lopen de platen heet en heb je kans op metaaloverdracht en dat is slijtage, met de juiste olie probeer je de twee kwaden te scheiden, dat geeft ook wel wrijving ( plakken) maar als het metaal elkaar maar niet ziet valt er niks over te dragen.
als je remt is er wel metaal tot metaal kontakt maar als het goed is zit daar toch nog net iets olie tussen.
Bij een dikkere olie ( of vet) heb je betere ketens die moeilijker zijn weg te dringen, nadeel is wel een trend van meer plakken.
de balans vinden tussen zo weinig mogelijk "plak" en zo veel mogelijk "niet wegduwen" te vinden is de truuk
Daar verdienen heel veel mensen al heel lang hun geld mee om dat goed voor elkaar te krijgen en dat heet Rheologie specialisten
een simpel apparaat dat gebruikt word om smering te meten is een apparaat als een soort grammofoonspeler waar op de draaitafel het ene materiaal aan de arm een ander materiaal en op de arm een steeds zwaarder gewicht en dan maar draaien totdat de boel vastloopt


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)

Moderated by  Joan, John Meisters 

Link Copied to Clipboard
Solex liefhebbers
Solexservice
Solex onderdelen Nederland
Solextochten Roermond
Who's Online Now
1 members (solexjantje), 104 guests, and 1 robot.
Key: Admin, Global Mod, Mod
April
M T W T F S S
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30
Powered by UBB.threads™ PHP Forum Software 7.7.5
(Release build 20201027)
Responsive Width:

PHP: 5.6.40 Page Time: 0.105s Queries: 102 (0.025s) Memory: 1.3453 MB (Peak: 1.8199 MB) Data Comp: Zlib Server Time: 2024-04-25 08:49:40 UTC
Valid HTML 5 and Valid CSS