Previous Thread
Next Thread
Print Thread
Rate Thread
Hop To
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Roelof Offline OP
Solex meester monteur
****
OP Offline
Solex meester monteur
****
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Ben nieuwsgierig wat jullie bevindingen zijn met de nieuwe aluminium nikasil cilinders, lopen ze goed/niet goed, goed of slecht eigenschappen ontdekt...........


Attached Images
11 naar 8.JPG (166.93 KB, 1995 downloads)

Vriendelijke groeten

Roelof
Joined: Sep 2010
Posts: 142
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
Joined: Sep 2010
Posts: 142
Die van mij loopt goed 38 km maar mijn andere solex loopt dat ook met de oude cilinder wat ik wel merk dat de trekkracht het beste is als de cilinder koud is , hoe dat komt ?

Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
De mijne kwam in het begin ècht niet mee, veel langzamer dan de rest, bleef rond 25 - 27 km/u steken.

Inmiddels is het wat meer ingelopen, en komt hij goed mee (33-35 km/u). Geen snelheidskampioen maar goed reactievermogen en trekkracht onderin.

Voor mij een prima snelheid en ook verder heel prettig rijden.

Ik heb ondertussen al diverse HD cilindersetjes bijgekocht, met wisselende resultaten. Sommige heel goed, andere beduidend minder, en zo zie je geen verschil confused

De volgende wordt weer een aluminium, kijken wat dat brengt, ik ben ondertussen tevreden over de eerste.


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Tja ik heb vorig jaar zo,n 2000 km gereden met zo,n nikasil. Ik ben er prima tevreden over. Oke, een kleine modificatie eraan en een gevlakt kopje erop.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Jan Offline
55000km gereden
****
Offline
55000km gereden
****
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Klachten dat als ze warm zijn minder gaan lopen zijn bekend.

Dus vandaag maar eens eentje met een micrometer in de oven gelegd.
Ik ken de kwaliteit van het aluminium niet, misschien toch iets minder als van de bekende kreidler en zundapp cilinders
Bij ruim 100 graden sloeg de micrometer 0,03mm verder.
Bij dezelfde proef met een gietijzeren precies de helft.

Ook worden er verschillende maten zuigers bijgeleverd, ik weet niet hoeveel verschillende maten zuigers er zijn maar ik heb er hier 2, de 39,5 en de 39,4.
Heb je nou toevallig de 39,4 en de cilinder zet bijv. ook nog eens 0,02mm uit dan zit je toch met een speling 0,08 mm.
Dat zal e.e.a. verklaren. smile

Attached Images
39,94.jpg (112.26 KB, 2345 downloads)
39,95.jpg (124.42 KB, 1194 downloads)
oven.jpg (176.42 KB, 1011 downloads)
oven1.jpg (109.14 KB, 1077 downloads)

[Linked Image from jandelaat.nl]
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Hoi Jan.
Ik zie bij de eerste foto dat de spoeling van de 2 spoelpoorten niet gelijk is. Maar dat hoef ik jou niet te vertellen. Wel zie ik dat nieuwe carter. Hebben jullie al km met deze gemaakt? En een aanrader?

Zelf heb ik niet de ervaring al de cilinder warm wordt dat deze minder gaat presteren. Ook vorig jaar met 28 graden in mei bleef hij gewoon tuffen.
(misschien door mijn kopje?)

Vind het wel een mooi onderzoek met die oven.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: May 2008
Posts: 878
F
5000km gereden
**
Offline
5000km gereden
**
F
Joined: May 2008
Posts: 878
Dat is een deftig carter Jan , is dat een nieuw gefreesde


Recht is iets kroms wat verbogen is

1x Oto'1963 en 1966 ,koffertje'61
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Is er ooit eens gemeten hoe warm een cilinder word tijdens stationair draaien of rijden ??
Hij zou op de "kern"(cilinderwand) nog véél warmer kunnen worden dus ook meer uitzetten t.o.v. de zuiger.


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Jan Offline
55000km gereden
****
Offline
55000km gereden
****
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Origineel bericht van: Alfons_Amuse
Hoi Jan.
Ik zie bij de eerste foto dat de spoeling van de 2 spoelpoorten niet gelijk is. Maar dat hoef ik jou niet te vertellen. Wel zie ik dat nieuwe carter. Hebben jullie al km met deze gemaakt? En een aanrader?

Zelf heb ik niet de ervaring al de cilinder warm wordt dat deze minder gaat presteren. Ook vorig jaar met 28 graden in mei bleef hij gewoon tuffen.
(misschien door mijn kopje?)

Vind het wel een mooi onderzoek met die oven.



Dat carter is echt een aanrader SUPER!!!!.
Zamac is geen materiaal voor een carter, wij hadden al die tijd als we het solexje een beetje opvoerde een raar bijgeluid.
Dat is nu voorbij. Ook als je regelmatig je cilinder loshaald staat deze niet meer recht!!! het zamac komt omhoog bij je tapeinden cry

Ja die spoelpoorten Alfons, maar het is een cilindertje wat loopt als de brandweer. Het was de eerste die ik opvoerde, en durf er niet meer aan te komen, Hij wandelt zo naar de 48 km/uur, op een standaard blokje. Wel echte (gps) km. En trekt erg goed.
ik heb hem nu zitten voor het 24 uurs race blokje, even kijken hoe en wat als hij echt warm word.


ikzelf heb met mijn eigen solex een gietijzeren cilinder welk zeer lekker loopt en blijft lopen laugh MIEP MIEP!!!!!

Ach, we blijven bezig smile


[Linked Image from jandelaat.nl]
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Ik heb ook zo een CNC carter om aan te werken, mankeert ngal wat aan.
ten eerste dien ik een lagerborging te verzinnen, ten tweede zaten er geen gaten in voor het voorspatbord ( wel een paar extra gaten voorop het carter maar daar zet je de frictieplaten niet mee vast.
Wat me erg stoort is dat de sparing voor het koppelingcarter niet diep genoeg is, nu kun je beter de derde bout niet gebruiken anders trek je het oogje om.
voor de pomp erg oppassen, niet de originele boutjes gebruiken maar M4, de originele boutjes zijn net iets grover.
De gaten voor het zij carterdeksel hadden wel iets dieper doorgeboord kunnen worden, dan had je overal dezelfde lengte bout kunnen gebruiken ( inbusbouten IPV die kloterige 9 mm boutjes)
onduidelijk is welk type krukaskeerring je gaat gebruiken beide types zijn mogelijk, het had netjes geweest als er voor het type " buiten" een randje was neer gezet zodat je hem netjes kan positioneren ipv het carter in te duwen ( zoals ook origineel, dat je dient te voorkomen met een inleg ring)

maar ruimte genoeg in het materieel om hier en daar wat extra bouten in te boren en evengoed heel veel werk om zoiets klaar te stomen.


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
er is niet 1 cylinder waar niet de frees in is gezet, allemaal krijgen ze een rechthoekige uitlaat en aangepaste uitstroom van de spoel poorten. en er zit nog een foutje in.
spontaan 48 haal ik er niet uit, daar heb ik meer voor nodig dan alleen een aanpassing aan de cylinder. Die van Jan is dus inderdaad een cylinder waar je trots op kan zijn.
Ik heb laatst ook een plaatje van een spoelpatroon ingeleverd, als aanvulling op een bericht van Jan vennix.
Ook bij de cylinder van Jan de Laat kun je goed zien dat stroming het koolpatroon beinvloed


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Jan Offline
55000km gereden
****
Offline
55000km gereden
****
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Origineel bericht van: Joan
Ik heb ook zo een CNC carter om aan te werken, mankeert ngal wat aan.
ten eerste dien ik een lagerborging te verzinnen, ten tweede zaten er geen gaten in voor het voorspatbord ( wel een paar extra gaten voorop het carter maar daar zet je de frictieplaten niet mee vast.
Wat me erg stoort is dat de sparing voor het koppelingcarter niet diep genoeg is, nu kun je beter de derde bout niet gebruiken anders trek je het oogje om.
voor de pomp erg oppassen, niet de originele boutjes gebruiken maar M4, de originele boutjes zijn net iets grover.
De gaten voor het zij carterdeksel hadden wel iets dieper doorgeboord kunnen worden, dan had je overal dezelfde lengte bout kunnen gebruiken ( inbusbouten IPV die kloterige 9 mm boutjes)
onduidelijk is welk type krukaskeerring je gaat gebruiken beide types zijn mogelijk, het had netjes geweest als er voor het type " buiten" een randje was neer gezet zodat je hem netjes kan positioneren ipv het carter in te duwen ( zoals ook origineel, dat je dient te voorkomen met een inleg ring)

maar ruimte genoeg in het materieel om hier en daar wat extra bouten in te boren en evengoed heel veel werk om zoiets klaar te stomen.



Klopt Joan.
Ferry heeft voor ons een andere afdichting gemaakt.
En ik heb hier boormallen voor de ophanging.
En het hooftlager zit er op 0,05 krimp/warmtepassing in.
Tot op heden blijft dat goed zitten, we hebben het carter ook laten anodiseren om twee redenen. Passing lager, en duurzaamheid.


[Linked Image from jandelaat.nl]
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Jan Offline
55000km gereden
****
Offline
55000km gereden
****
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Origineel bericht van: Joan
er is niet 1 cylinder waar niet de frees in is gezet, allemaal krijgen ze een rechthoekige uitlaat en aangepaste uitstroom van de spoel poorten. en er zit nog een foutje in.
spontaan 48 haal ik er niet uit, daar heb ik meer voor nodig dan alleen een aanpassing aan de cylinder. Die van Jan is dus inderdaad een cylinder waar je trots op kan zijn.
Ik heb laatst ook een plaatje van een spoelpatroon ingeleverd, als aanvulling op een bericht van Jan vennix.
Ook bij de cylinder van Jan de Laat kun je goed zien dat stroming het koolpatroon beinvloed



Het is ook niet meer gelukt om een tweede te maken, Net niet.
Daarom ben ik hier zuinig op.

Het beste is toch een gietijzeren laten nicasilen bij powerseal, helaas is dat vrij kostbaar.


[Linked Image from jandelaat.nl]
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Origineel bericht van: Jan

Klopt Joan.
Ferry heeft voor ons een andere afdichting gemaakt.
En ik heb hier boormallen voor de ophanging.
En het hooftlager zit er op 0,05 krimp/warmtepassing in.
Tot op heden blijft dat goed zitten, we hebben het carter ook laten anodiseren om twee redenen. Passing lager, en duurzaamheid.


Het blok zit inmiddels in elkaar, heb ook nog de carters iets uit moeten happen ter plaatse van de drijfstang want deze liep iets tegen het carter als de zuiger bijna in zijn bovenste dode punt stond ( Puch maxi drijfstang)
heb voor de lagerborging een plaat gemaakt zoals bij de sleutelgat kamzuiger blokken, er is zoveel materiaal in het CNC carter dat je simpelweg 2 M5 bouten kan boren op de 3 en 9 uurs positie zonder dat je aan de andere kant buiten komt.

Mis ook het opzet stukje voor de bout om de bougiekabel te borgen. 1tje voor alleen een boutje had leuk geweest, met een krom beugeltje houd je dan ook de kabel wel bij je.


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Waw dat cilindertje gaat dan echt als de brandweer. Dus echt iets voor Rob. laugh laugh

Ik las net de bevindingen van Joan over het CNC carter. Had jij ook mee te maken.

Dus als ik het goed begrijp is zo'n CNC carter niet zomaar voor een amateur net als ik. Omdat er toch nog het een en ander aan moet gebeuren.

Ik neem aan dat jullie doktoren (Jan en Joan) de bevindingen dan doorgeven aan de maker van het carter.

(p.s. mooi om te lezen dit)


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Jan Offline
55000km gereden
****
Offline
55000km gereden
****
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Origineel bericht van: Alfons_Amuse
Waw dat cilindertje gaat dan echt als de brandweer. Dus echt iets voor Rob. laugh laugh

Ik las net de bevindingen van Joan over het CNC carter. Had jij ook mee te maken.

Dus als ik het goed begrijp is zo'n CNC carter niet zomaar voor een amateur net als ik. Omdat er toch nog het een en ander aan moet gebeuren.

Ik neem aan dat jullie doktoren (Jan en Joan) de bevindingen dan doorgeven aan de maker van het carter.

(p.s. mooi om te lezen dit)


De maker van het carter is net weg smile Ferry van Zandvoord uit Berghem.

Hij heeft een special gebouwd met een 70cc cilinder, grote carburateur uitlaat enz enz enz. Een echte MIEP MIEP!!!
Hopelijk laat hij hier nog wat foto's zien, we hebben hier even gereden, POEH Hé!!! Dat gaat!!.

Er zijn inmiddels al zo'n 10 carters naar Frankrijk, allemaal voor de specials.

En ja Alfons, je moet wat aanpassen als je een standaard solex wilt ombouwen naar dit carter.




Last edited by Jan; 23/04/12 09:49 PM.

[Linked Image from jandelaat.nl]
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Zoho, dan kan het zo maar zijn dat hij eens flinke zaken kan doen daar.

70cc waw, iets voor mij. cool


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
benieuwd of het inderdaad echt 70 cc, de meeste cylinders worden voor een slag van ongeveer 40 mm verkocht met een zuiger van 45 mm, je komt dan maar op 63 CC.
Voor echte 70 cc heb je zuigers nodig van 47 mm en die kom ik weinig tegen.
ook een puch maxi met een slag van ca 42 mm komt maar aan de bijna 67 CC.

voordeel van zelf maken van CNC carters is dat je zelf kan uitkiezen waar je je draadeinden zet voor je cylindervoet.


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Met een boring en slag van 45x45 ben je er .


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
rekenkundig klopt dat, maar dat zal niet passen binnen de diameter van het carter want voor een slag van 45 heb je een "off-set" van 22,5 nodig, met een bigend van ca 30 mm komt daar dus nog wat bij, voor zo een combinatie is dan een carter nodig met een inwendige diameter van 75 (45+30) plus liefst nog iets van 2-4mm ( op de diameter, dat is 1-2 mm vrije speling) extra om de onderdelen niet in elkaar te laten lopen)

en dan komt daar ook nog de "uitloop" bij voor de drijfstang die omhoog wijst, de opening van het carter moet dus ook voldoende ruim zijn om de dijfstang die steeds onder een wisselende hoek uit het carter komt ( afhankelijk van de stand van de zuiger) vrijheid te geven

Last edited by Joan; 25/04/12 11:20 AM.

Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Origineel bericht van: ghostrider
Volgens mij heeft Puch Maxi een slag van 43 mm

En een Solex Orbea een slag van 44,7 mm.


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Jun 2005
Posts: 388
Aan het inrijden
**
Offline
Aan het inrijden
**
Joined: Jun 2005
Posts: 388
Ik ben in mijn jonge jaren een keer aangehouden met m'n zundapp, deze werd vervolgens in beslag genomen.
Nadat deze was gedemonteerd door de politie kreeg ik een bekeuring voor motor rijden zonder Rijbewijs, mijn cilinder was volgens hen 66,7 cc. Ben nog terug geweest naar de winkel waar ik deze gekocht had, cilinder was aan mij verkocht als zijnde 70cc.
HEB GEEN COMPENSATIE GEKREGEN.


Groeten SOLEXRIJEN
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
och ja, mijn Iphone is ook 32 Gb, maar als ik bij info kijk zijn het er maar 29.

"so what" laugh


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Origineel bericht van: ghostrider
Volgens mij heeft Puch Maxi een slag van 43 mm

helemaal gelijk


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Apr 2009
Posts: 202
Aan het inrijden
***
Offline
Aan het inrijden
***
Joined: Apr 2009
Posts: 202
Is de cilinder koud of de benzine? Bij mijn OTO met een nikasil cilinder is de trekkracht de eerste paar meters koud prima, maar viertakt dan rond de topsnelheid. Dat verdwijnt als het motortje en de benzine wat warmer worden (>3km). Ik heb nooit gemerkt dat in warme staat het (geringe) vermogen van de Solex significant afneemt.

Groet,

Huub Haaker

Joined: Jul 2008
Posts: 154
W
Aan het inrijden
**
Offline
Aan het inrijden
**
W
Joined: Jul 2008
Posts: 154
Ik heb de aluminium cilinder gemonteerd, op een 3800 meteen geprobeerd, van een beter trekkracht kon ik nog niets merken, misschien als hij wat ingelopen is, wel was de snelheid meteen 35 KM/uur.

Wijnand

Joined: Jul 2008
Posts: 154
W
Aan het inrijden
**
Offline
Aan het inrijden
**
W
Joined: Jul 2008
Posts: 154
Op zondag 6 mei echt in gebruik getest, thuis in de buurt 40 KM gereden. Zondag was de Texel rit van Vroem Vroem, veel wind en hier en daar een helling, ruim voldoende trekkracht en na de rit van 85 KM dus een totaal afstand met deze cilinder van 125 KM was de topsnelheid 39 KM, prima ding dus nu nog afwachten wat de levensduur zal zijn,

Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Roelof Offline OP
Solex meester monteur
****
OP Offline
Solex meester monteur
****
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Ik lees steeds weer dat de trekkracht afneemt als hij warm word, hoe is dat als de cilinder een paar duizend km heeft gelopen...die van mij heeft er absoluut geen last van en gaat nog steeds beter lopen. Kwestie van inlopen??


Vriendelijke groeten

Roelof
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
Mijne gaat ook nog steeds beter lopen, nu ca 1000 km gereden.


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
alles wat ik tot nu toe heb gemonteerd heb ik moeten bijwerken, vooral de overstroomkanaal uiteinden gaan bij mij anders. Van teruglopend vermogen geen last, blijft goed, wel oppassen dat je dat niet van de wind krijgt want soms valt hij wel iete terug maar als je dan goed op het gras in de berm kijkt ( of iets anders)blijk je wat tegenwind te krijgen.


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Roelof Offline OP
Solex meester monteur
****
OP Offline
Solex meester monteur
****
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Ja poorten zijn bij mij ook anders JdL stijl.


Vriendelijke groeten

Roelof
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Roelof Offline OP
Solex meester monteur
****
OP Offline
Solex meester monteur
****
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Vertel!!!

Ik heb ook bij een clublid zo'n cilinder gemonteerd en ook geen last...op een 3800.


Vriendelijke groeten

Roelof
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Jan Offline
55000km gereden
****
Offline
55000km gereden
****
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
de eerste kreidlers en zundapps hadden geforseerde koeling, klein cilindertje, maar daar zat een behoorlijke ventilator op het vliegwiel. later gingen ze over op rijwindkoeling, en dat was te zien aan de cilinders.

De solex (JRT) zijn eigelijk aan de kleine kant. Bij normaal gebruik en snelheid, hollands weer, gaat het nog niet zo slecht.

Een paar jaar geleden bij de 24 uurs solex race was het warm, verschillende rijdens hadden een kleine rol gemonteerd. Dus warm, meer toeren en op veel plaatsen, een lage rijsnelheid.

Dan valt het vermogen duidelijk terug, Jouke kan er niets aan doen, laten we blij zijn dat ze er zijn.


[Linked Image from jandelaat.nl]
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Roelof Offline OP
Solex meester monteur
****
OP Offline
Solex meester monteur
****
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Duidelijk, de gietijzeren hebben daar minder last van??


Vriendelijke groeten

Roelof
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Jan Offline
55000km gereden
****
Offline
55000km gereden
****
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Origineel bericht van: Roelof
Duidelijk, de gietijzeren hebben daar minder last van??



Gietijzer zet minder uit, kijk maar naar je yamaha FS1 smile


[Linked Image from jandelaat.nl]
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Roelof Offline OP
Solex meester monteur
****
OP Offline
Solex meester monteur
****
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Op mijn FS1 zit een alum. nik. haha....maar ik snap het.

Ik heb een aantal gietijzeren solex cil. laten boren met een speling van 0.04mm, toch al 1 een vastloper gehad, zou nog kunnen dat de kwaliteit van de overmaat zuigers niet alles is?

cry cry wanneer staat er eens iemand op gewoon goed spul laat maken (in Nederland) ipv die Chinese rommel...laat het dan wat meer kosten....is toch geen rare gedachte!!

Last edited by Roelof; 14/07/12 07:05 AM.

Vriendelijke groeten

Roelof
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Jan Offline
55000km gereden
****
Offline
55000km gereden
****
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Je gaat toch geen imi gebruiken op je yamaha cry Sorry smile

Zuigers zijn niet allemaal zelfde kwaliteit.
Zelf rij ik met gietijzer en Goll zuigers.

De beste zuiger die ik ken is de yamaha FS1, wel de originelen dan. Er is veel imi in yamaha.


[Linked Image from jandelaat.nl]
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Jan Offline
55000km gereden
****
Offline
55000km gereden
****
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Origineel bericht van: Roelof
Op mijn FS1 zit een alum. nik. haha....maar ik snap het.

Ik heb een aantal gietijzeren solex cil. laten boren met een speling van 0.04mm, toch al 1 een vastloper gehad, zou nog kunnen dat de kwaliteit van de overmaat zuigers niet alles is?

cry cry wanneer staat er eens iemand op gewoon goed spul laat maken (in Nederland) ipv die Chinese rommel...laat het dan wat meer kosten....is toch geen rare gedachte!!



Verkoopt niet, solex rijders zijn cente......vul maar in.

Er zijn wel ontwikkelingen.


[Linked Image from jandelaat.nl]
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Roelof Offline OP
Solex meester monteur
****
OP Offline
Solex meester monteur
****
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
wink 60cc imi maar een kopy van de 2RU...loopt maar 80km/h cry ik heb nog een hele originele FS1 cilinder liggen met een tatoe in de nek maar daar zit gen vut in...deze wel.

Bij jou is nog geen boutje origineel aan de Solex...dussss haha wink

Last edited by Roelof; 14/07/12 07:18 AM.

Vriendelijke groeten

Roelof
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Jan Offline
55000km gereden
****
Offline
55000km gereden
****
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Origineel bericht van: Roelof
wink 60cc imi maar een kopy van de 2RU...loopt maar 80km/h cry ik heb nog een hele originele FS1 cilinder liggen met een tatoe in de nek maar daar zit gen vut in...deze wel.

Bij jou is nog geen boutje origineel aan de Solex...dussss haha wink



laugh maar ik heb een solex, maar een Yamaha met imi grin


[Linked Image from jandelaat.nl]
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Roelof Offline OP
Solex meester monteur
****
OP Offline
Solex meester monteur
****
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Dus een Yami met imi kan eigelijk niet...ga hem er gelijk afhalen...

Is er trouwens nog aan goll overmaat zuigers te komen?


Vriendelijke groeten

Roelof
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Jan Offline
55000km gereden
****
Offline
55000km gereden
****
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Origineel bericht van: Roelof
Dus een Yami met imi kan eigelijk niet...ga hem er gelijk afhalen...

Is er trouwens nog aan goll overmaat zuigers te komen?


Poeh hé, gelukkig weer en originelen yamaha erbij grin

Ja, goll zuigers zijn te koop bij Piet van lierop.
nadeel is wel dat je nog even zuigerpennetjes moet zetten cry



Last edited by Jan; 14/07/12 07:43 AM.

[Linked Image from jandelaat.nl]
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Jan Offline
55000km gereden
****
Offline
55000km gereden
****
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
We zouden ook nog eens die JRT zuigers kunnen proberen op gietijzer, maar of die zuigerveren daar goed voor zijn???
moet vandaag of morgen toch even naar Jouke, zal eens navragen.


[Linked Image from jandelaat.nl]
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Jan Offline
55000km gereden
****
Offline
55000km gereden
****
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Origineel bericht van: ghostrider
Ik rij zelf met gietijzeren Solex cilinder met daarin een gewone originele Solex zuiger. Is dat wel een goede combinatie ?


laugh laugh laugh


[Linked Image from jandelaat.nl]
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Nee. cool


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Origineel bericht van: ghostrider
Ik rij zelf met gietijzeren Solex cilinder met daarin een gewone originele Solex zuiger. Is dat wel een goede combinatie ?


Ik heb iemand hier al "Nee" op zien antwoorden en dat ondersteun ik helemaal.
er schijnt in het zuiden van het land ergens een concentratie van solex specialisten te zijn ( per ongeluk nog familie ook van elkaar) die jaren geleden al uitgevonden hebben dat deze combinatie niet deugd, ze veranderen originele zuigers door er slotpennetjes in te zetten, dat schijnt aardig te helpen, waar ik het helemaal mee eens ben. Misschien daar even navragen of die antwoord hebben op je vraag?


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Origineel bericht van: Jan
We zouden ook nog eens die JRT zuigers kunnen proberen op gietijzer, maar of die zuigerveren daar goed voor zijn???
moet vandaag of morgen toch even naar Jouke, zal eens navragen.


gewoon doen, ik heb bij de puch shop al een stapel van die zuigers besteld om uitgehoonde(uitgewoonde) cylinders nog een laatste kans te geven. ( van 39 naar 40)
solex werkt ook gietijzer op gietijzer, die mooie verchroomde veren die de OTOs en ouder hadden zie je al lang niet meer, lang leve de moderne olie om de veren en de wand gescheide te houden.
de veren die nu bij de JRT en puchshop geleverd worden zijn veel beter ( en dunner)


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Oke, de foto is smerig. laugh Inmiddels ( februari) de juiste pakking ertussen en alles is nu heel schoon. Op de foto was een aangepaste verkeerde waardeloze pakking, die 1200 km heeft gezeten.

Het gaat mij om de zuigerveren. Dat grijze randje laat zien hoe de afdichting is. JRT uiteraart.
Het lijkt wel of ik nu 4 veren heb.


Attached Images
DSCN1317.jpg (232.66 KB, 1468 downloads)
Last edited by Alfons_Amuse; 14/07/12 10:58 PM.

Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Jan Offline
55000km gereden
****
Offline
55000km gereden
****
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Origineel bericht van: Joan
Origineel bericht van: Jan
We zouden ook nog eens die JRT zuigers kunnen proberen op gietijzer, maar of die zuigerveren daar goed voor zijn???
moet vandaag of morgen toch even naar Jouke, zal eens navragen.


gewoon doen, ik heb bij de puch shop al een stapel van die zuigers besteld om uitgehoonde(uitgewoonde) cylinders nog een laatste kans te geven. ( van 39 naar 40)
solex werkt ook gietijzer op gietijzer, die mooie verchroomde veren die de OTOs en ouder hadden zie je al lang niet meer, lang leve de moderne olie om de veren en de wand gescheide te houden.
de veren die nu bij de JRT en puchshop geleverd worden zijn veel beter ( en dunner)



Bedankt Joan.
ik zal er een paar meebrengen smile


[Linked Image from jandelaat.nl]
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Origineel bericht van: Alfons_Amuse

Het gaat mij om de zuigerveren. Dat grijze randje laat zien hoe de afdichting is. JRT uiteraart.
Het lijkt wel of ik nu 4 veren heb.


oppassen met dit soort fotos, schitteringen vertekenen het beeld nogal gauw, die witte randen zijn waarschijnlijk de aangeschuinde kanten om hem langsheen de gaten te loodsen, verder lijkt het of je linker tapeind al iets uit het carter komt. gat in midden doorboren met boortje 3 mm ( gebruik M6 Kabelspanner als geleidebus) dan met machinetap M6 het gat iets dieper optappen en draadeind erin terug plaatsen, liefst nagemaakt van een stuk RVS draadeind.


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Nou ik denk juist dat de veren hol zijn, juist niet afgekant, omdat er in het midden wat kool zit zolijkt het. Of denkt iemand anders erover.
Ja dat tapeind. Dat hebben we al eens besproken. Deze heb ik met 2 moeren gecontroleerd of hij verder kon maar hij zit muurvat erin, en komt niet omhoog. Zag geen materiaal omhoog komen. Misschien was dit tapeind iets langer dan die andere 3 blijkbaar. Het zit goed dus laten zitten zo.
Wel bedankt voor je advies hoe ik het eventueel moet repareren.



Last edited by Alfons_Amuse; 15/07/12 01:51 AM.

Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Ik heb er al meer foto's van gezien waarbij het mij opviel dat de inlaat (en uitlaat poort) erg groot is.


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Origineel bericht van: ghostrider
Origineel bericht van: Alfons_Amuse
Oke, de foto is smerig. laugh Inmiddels ( februari) de juiste pakking ertussen en alles is nu heel schoon. Op de foto was een aangepaste verkeerde waardeloze pakking, die 1200 km heeft gezeten.

Het gaat mij om de zuigerveren. Dat grijze randje laat zien hoe de afdichting is. JRT uiteraart.
Het lijkt wel of ik nu 4 veren heb.



Zijn die inlaten van die aluminium cilinders standaard al zo groot ?


Eh nee Ghost is wat gekieteld.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Origineel bericht van: ghostrider
En helpt het ook ?

Moeilijk te zeggen natuurlijk maar hij loopt lekker he, en dat weet je.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Ik heb 2 JRT tjes Ghost 1 origineel en 1 die Jan de Laat heeft bekeken. Spoelpoortjes netjes gemaakt, uitlaat rechter gemaakt en 1 mm hoger zuigertje wat aangepast en de inlaat ook netjes gemaakt. Kleine aanpassingen maar duidelijk voelbaar, zeker boven de 25 gaat hij een stuk beter.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Origineel bericht van: ghostrider
Ik heb destijds ook een aluminium cilindertje van Jouke gekocht. Gewoon voor de heb. Hij zit nog mooi in het doosje (en blijft daar voorlopig ook nog wel denk ik)


Eens gaat het kriebelen. Ik ken je toch.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Heb effe gegoogled naar Victoria en Nassetti. Jij hebt de fietsen toch met hulpmotor of heb je de brommers?

(ik weet het al de fietsen) smile

Ja er zijn veel hulpmotoren fietsen die beter rijden dat geloof ik best. Maar voor mij is het een stukje nostalgie, zodoende ging ik voor de Oto Heem en geen Franse oid. Ik vind het leuk rijden hoor zo primitief als de Solex ook is.

Idd als ik is een keertje comfortabeler wil rijden en wat vlotter pak ik de Puch maar als ik op de Oto rij dan heb ik een heel ander gevoel erbij.

Ik denk dat hier heel wat mensen zitten die zeggen: als het maar 2 wieltjes en een motortje heeft ben ik tevree.



Last edited by Alfons_Amuse; 15/07/12 06:28 AM.

Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Roelof Offline OP
Solex meester monteur
****
OP Offline
Solex meester monteur
****
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Origineel bericht van: Alfons_Amuse
Heb effe gegoogled naar Victoria en Nassetti. Jij hebt de fietsen toch met hulpmotor of heb je de brommers?

(ik weet het al de fietsen) smile

Ja er zijn veel hulpmotoren fietsen die beter rijden dat geloof ik best. Maar voor mij is het een stukje nostalgie, zodoende ging ik voor de Oto Heem en geen Franse oid. Ik vind het leuk rijden hoor zo primitief als de Solex ook is.

Idd als ik is een keertje comfortabeler wil rijden en wat vlotter pak ik de Puch maar als ik op de Oto rij dan heb ik een heel ander gevoel erbij.

Ik denk dat hier heel wat mensen zitten die zeggen: als het maar 2 wieltjes en een motortje heeft ben ik tevree.




Mijn idee!


Vriendelijke groeten

Roelof
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Roelof Offline OP
Solex meester monteur
****
OP Offline
Solex meester monteur
****
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Origineel bericht van: ghostrider
Dus als ik je goed begrijp (verbeter me als het niet zo is), vind je het pimitieve van de Solex wel leuk.

Waarom wil je dan persee die verbeterde koppeling en een snellere aluminium cilinder ? crazy
Je bent dus niet tevreden met het primitieve van de originele Solex. Je spreekt jezelf tegen man. wink grin


1 om mee te experimenteren en dat is ook leuk.....de rest van mijn verzameling is origineel.
En als ik een beetje opschieten wil pak ik de FS1....betje als Alfonds dus.


Vriendelijke groeten

Roelof
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Origineel bericht van: ghostrider
En helpt het ook ?

alle cylinders die ik gekocht heb, en dat zijn er een paar van JRT en de puchshop hadden zo een grote inlaat, is erg oppassen welke inlaatpakking je gebruikt, vd Ven en van Heerbeek hebben net iets andere ( tenminste denk dat ze daar vandaan komen want als ik wat doe laat ik de pakkingen vooraf bestellen door degeen die het werk wil laten doen) en 1 type past niet goed
grote maakt geen drol uit want de uitloop (dus timing) is hetzelfde als een solex cylinder, ook daar kun je nt een boor 12 doorheen rammen zonder iets aan de timing te veranderen, resultaat dus niets of je moet een grotere carburateur/spruitstuk monteren


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Origineel bericht van: ghostrider
Maar nu FF terug on-topic. Het ging eigenlijk over de bevindingen van de aluminium cilinders.



Ikzelf kan er dus niet over oordelen omdat ik niet met zo'n cilinder rijd. Sterker nog; ik heb nog nooit op een Solex gereden die wel zo'n cilinder heeft.
Hmmm.....misschien toch eens een blokje bouwen met die alu. cilinder. Kijken wat dat doet.

Bij mij liepen ze allemaal beroerder, moet steeds de kop afvlakken om meer compressie te krijgen, de zuiger komt niet helemaal bovenin de cylinder en er zit nog een fout in die om aanpassing vraagt.
Hou er ook 1 in een doosje,omdat het iets is wat BIJ een solex is bedacht ( net zoals ik ook een nieuwe bagagedrager VOOR bewaar met het kartonnetje er nog aan wat het is .
sommige solexen heb ik voorzien van de cylinder, blijft de originele goed, die liggen apart met een stikker eraan waar ze vandaan komen


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Roelof Offline OP
Solex meester monteur
****
OP Offline
Solex meester monteur
****
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Gister ook weer geen problemen met de alum cil. ook mijn kamaraat met de standaard cil. niet, wat ik wel merk als alles nieuw is de cilinder erg heet word en het vemogen inzakt, tot er een kool laag op de zuiger zit en de veren ingesleten en dan is het goed, ben wel benieuwd hoe deze cilinder zich op de lange termijn houden...we zullen zien.


Vriendelijke groeten

Roelof
Joined: Apr 2012
Posts: 114
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
Joined: Apr 2012
Posts: 114
de cilinders zijn van een best redelijke kwaliteit.
mijn bevindingen zijn wel dat je cilinder niet te warm moet worden wand dan gaat je motor vermogen achteruit.
wel een voordeel is met de juiste mengverhouding en een goede zuiger( geen imi rotzooi ) kun je de zuiger er wel krapper in zetten, wat het uitzetten door warmte kompenseerd.
er zit namelijk veel verschil in de maten.
wij hebben 6 cilinders en zuigers naast elkaar gezet en setjes gemaakt. het verbaast je hoeveel verschil er in de cilinders zit kwa maat voering.
maar de alu cilinders zijn een redelijke vervanging voor de oude gietijzeren. wil je er echt goed toeren en vermogen uithalen dan heb je wel meer spoelpoorten als cilinderwand nodig wand anders wil hij ECHT NIET VOORUIT.

Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Origineel bericht van: ghostrider
Dat is onzin.
Er zijn Solexen met twee spoelpoorten en gietijzeren cilinders die 75 km/h lopen.


Precies wat Ghost zegt, ik wil het wel een keer voordoen. kostte me wel wat werk, oa een volle krukas,andere kop, garelli zuiger en membraan op het carter, maar lopen doet hij het wel met zijn 2 spoelpoorten en dan heb ik er niet eens extra poorten in gemaakt door gleuven in de voorkant van de cylinder te frezen want mijn test daarmee viel verkeerd uit.
Extra (echte)spoelpoorten maakt het wel makkelijker ( racers hebben er tot wel 8 en meer maar die maken tot 20.000 toeren en voor 75 KM heb je ca 8000 toeren nodig en dat lukt nog, met dezelfde onderbouw en een cylinder met 4 poorten (autisa-peugeot) kwam ik tot 95
echter snelheid is niet het probleem op een circuit, wie het eerst bij de volgende bocht is wint, dus met 65 kun je ook al een race winnen als het circuit ernaar is ( oa kartcircuits)


even bewerkt: de stelling is "meer spoelpoorten en cylinderwand nodig" dat is in tegenspraak, als ik meer spoelpoorten maak heb ik minder cylinderwand, want waar een gat zit is geen wand.
wil ik meer spoelpoorten EN cylinderwand moet ik een 125 cc nemen.

Last edited by Joan; 16/07/12 12:52 AM.

Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Apr 2012
Posts: 114
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
Joined: Apr 2012
Posts: 114
nou dan wil ik wel een keer op de koffie komen en dan mag je wel laten zien wat je ermee bedoelt en hoe je het voor elkaar krijgt.
en ja ik gebruik geen membraan maar een 12 mm bing carburateur.
en heb er gewoon wat extra booster poorten in gemaakt en geen echte spoelpoorten. wat ik ermee bedoelde was dat met het maken van de booster poorten, het er veel zijn geworden en dat ik nu niet zo veel cilinderwand meer over heb. en niet meer cilinderwand en poorten wand en en kan niet het is of het een of het ander.
mvg willem twigt

Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Origineel bericht van: willemtwigt
nou dan wil ik wel een keer op de koffie komen en dan mag je wel laten zien wat je ermee bedoelt en hoe je het voor elkaar krijgt.
en ja ik gebruik geen membraan maar een 12 mm bing carburateur.
en heb er gewoon wat extra booster poorten in gemaakt en geen echte spoelpoorten. wat ik ermee bedoelde was dat met het maken van de booster poorten, het er veel zijn geworden en dat ik nu niet zo veel cilinderwand meer over heb. en niet meer cilinderwand en poorten wand en en kan niet het is of het een of het ander.
mvg willem twigt

Op de koffie komen mag, maar open gaat hij niet, hooguit een testrit op de ventweg.
nadeel van boosterpoorten is dat de druk uit het carter daar te snel door weg is en dan verdwijnt de druk die je nodig hebt om het gas door die nauwe originele poorten te duwen.
Heb wat zuigers op moeten offeren om de beste diameter van de gaten in de zuiger bij de (booster)poorten te vinden, van 6 mmm terug gegaan naar 3 mm, anders loopt hij wel harder maar de trekkracht is weg
verder gewoon een solex carburateur want hij voldoet aan de AOW race reglementen voor de WK Joure.
staat al lang stil mogelijk vooraf wat werk nodig om de membraanplaten weer gangbaar te maken
Heb diverse "Joure" uitvoeringen, in die tijd maakte ik elk jaar een ander blok maar dit bleek het beste concept, kan bijna een race tussen mezelf organiseren met de diverse blokken die ik in de loop der jaren ontwikkeld heb

Last edited by Joan; 16/07/12 02:05 AM.

Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Origineel bericht van: ghostrider
Dus als ik je goed begrijp (verbeter me als het niet zo is), vind je het pimitieve van de Solex wel leuk.

Waarom wil je dan persee die verbeterde koppeling en een snellere aluminium cilinder ? crazy
Je bent dus niet tevreden met het primitieve van de originele Solex. Je spreekt jezelf tegen man. wink grin


Ja het moet wel een beetje goed gaan he. Ik ben een moderne man. smile
Met primitief bedoel ik meer: geen vering, matige trekkracht, slechte remmen, veel onderhoud, matige verlichting, snelheid mmmhhh, emz... Mooi toch.

Over mijn JRT heb ik niet te klagen. Prima gewoon. Ook na 1400 km inmiddels.


Last edited by Alfons_Amuse; 16/07/12 05:45 AM.

Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Apr 2012
Posts: 114
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
Joined: Apr 2012
Posts: 114
nou ik ga uit van ervaringen met zundaps, kreidlers en honda mt mb en nsr.
en ja bij deze is het hoe meer poorten hoe beter.
maar hoe moet je de spoelpoorten dan maken?
een foto of een plaatje om me de goede weg op de sturen?
en beste joan na de bouwvak wil ik best een keertje op de koffie komen om een test ridje te maken, ik zal mijn solex blok ook meenemen kun je ideeen opperen om hem te verbeteren.

deze moet je eens bekijken
http://www.youtube.com/watch?v=PFypgfWS9mo


mvg willem twigt

Joined: Apr 2012
Posts: 114
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
Joined: Apr 2012
Posts: 114
en ja ghost je kunt alle pk,s van de wereld hebben. maar als je niks aan de grond krijgt heb je nog niks. het is de gene die het laatste en het hardst durft te remmen en de meest efficiënte lijnen rijd wint. en niet de gene met de snelste machine.


Moderated by  Joan, John Meisters 

Link Copied to Clipboard
Solex liefhebbers
Solexservice
Solex onderdelen Nederland
Solextochten Roermond
Who's Online Now
0 members (), 117 guests, and 1 robot.
Key: Admin, Global Mod, Mod
April
M T W T F S S
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30
Powered by UBB.threads™ PHP Forum Software 7.7.5
(Release build 20201027)
Responsive Width:

PHP: 5.6.40 Page Time: 0.094s Queries: 157 (0.027s) Memory: 1.6203 MB (Peak: 2.3447 MB) Data Comp: Zlib Server Time: 2024-04-19 23:04:30 UTC
Valid HTML 5 and Valid CSS