er is winst te halen. er zijn er die draaien de kop iets uit en die maken een losse binnenhuls die dan de verbrandingskamer vormt.
Bij maximaal afvlakken van een originele kop blijft de ruimte nog steeds te groot en het ziet er niet meer uit want de onderste koelrib van de kop ligt meteen bovenop de bovenste van de cylinder.
Wel heb ik nog enige twijfel namelijk de cilinder is voorzien van een opstaande rand/ring. Die moet naar mijn idee in de cilinderkop blijven vallen. Technisch gezien kan ik die ruimte wel uitdraaien. misschien ben ik ook wel te voorzichtig helaas heb ik maar 1 exemplaar.
Mijn vraag is eigenlijk nog steeds hoeveel mm kan ik weghalen zonder in problemen te komen.
uitrekenen: er dient tot een compressie van 12 gewerkt te worden dat betekent dat voor een 50 cc motortje er boven de zuiger 50/12 cc aan ruimte over moet blijven ( zuiger in bovenste stand ( dat haal je niet met een originele kop) dan zitten de koelribben van kop en cylinder op elkaar.
Heel vroeger, toen ik nog geen mechanisch gereedschap had deed ik het met een "Stanley" surform vijl. Kruiselings over de diagonaal van de kop ( dus steeds afwisselen) door dus ongeveere eerst van de 4 uur naar de 11 uur positie te vijlen en dan weer van de 7 uur naar de 1 uur positie. Dat geeft een grof resultaat, afwerken op droog waterproof schuurpapier korrel 260/300 dat opgespannen is op een vlakke plaat staal of zeer dik glas.
De methode die jij beschrijft heeft ongeveer net zoveel tijd nodig als de solex oud is om een vlakke kop te krijgen. Nadeel is dat de rand van de cylinder niet meer in de kop past.