Een 4800 carburateur is het zelfde als een 3800 carburateur, origineel gasbediening kopen en mooi origineel laten en rijden maar....als het droog word.
Roelof waarom zou je geen verbeteringen aanbrengen het gas systeem van een 4800 is ...... van de oude solexen is betrouwbaar een spaak of een metaal gasgeef systeem breekt niet zomaar
met een beetje handigheid kan je willekeurig welke solex ombouwen naar willekeurig welk systeem je leuk vind, ik heb er een paar waar ook gewoon een gashandvat opzit, daar gaat een stukje spaak over in een veer waaraan weer een binnenkabel zit die zo zonder buitenkabel het gashandvat in gaat, aan het gashandvat wel een vast kabel bochtje om de binnenkabel naar binnen te leiden, de veer om kabelbreuk te voorkomen, bij volgas op de carburateur trek je alleen de veer nog maar open tot je tegen de "stuik" van het gashandvat zit. Net hoe handig je bent en wat voor middelen je hebt
Dus heb je minder kans dat je het rad breekt door de nippel van je gaskabel? Mooi bedacht! Voorlopig houd ik het maar origineel en geef de schuld aan het slecht aangesloten decompressiekabeltje in combinatie van mijn linker cerebrale hemisfeer.
Last edited by AlienSolexfiend; 16/07/1207:34 AM.
"La légende de la bicyclette qui roule toute seule"
in combinatie van mijn linker cerebrale hemisfeer.
Achterstevoren op je solex gaan zitten om die linkse hemisfeer niet over te belasten ??? Ik kende iemand die het voor de fun deed op zijn fiets, erg knap.
Kans dat de politie me dan tegenhoudt omdat ze denken dat ik mijn helm achterstevoren op heb. Het probleem met de decompressiekabel is heel waarschijnlijk te wijten aan de samen gebonden kabels die beletten dat de decompressiekabel vrij kan bewegen. Ik heb me al een pakje Tie-wrap aangeschaft.
"La légende de la bicyclette qui roule toute seule"
Pothelmpje aanschaffen, hebben velen op de solex, zit geen voor of achterkant aan. een beetje oudere fietsenmaker heeft vast nog wel ergens kabelklemmetjes ligen dat waren plastic of metalen beugeltjes daar kon je zo per stel je buitenkabel in klikken VEEEEL mooier dan die vieze tie-wraps.
Ik heb al een compleet 3800 gas/rem draaibediening besteld. Hopelijk gaat het door de brievenbus, ben ik vergeten te vragen, dan scheelt het een dag. Want ik ben er zo op gebrand om te rijden! Ik heb al zitten denken hoe ik het voorlopig zou kunnen oplossen, ja ik heb zelf al gedacht het met tie-wrap te hechten , zo hopeloos verlang ik ernaar om weer te kunnen tuffen. Maar ik houd de originele stukken wel bij, ooit komt het weer eens van pas. Om voor een appel en een ei een donor S4800 te vinden is de kans nu nog wel erg klein, tja… je weet maar nooit hé.
"La légende de la bicyclette qui roule toute seule"
Bij het monteren van de draaigas/remhendel 3800 op mijn S4800 stuit ik op een klein probleempje. Het is niet alleen een totaal ander systeem, het is zoals ik al vreesde enkel ontworpen om gas terug te nemen. Het metalen stukje binnenin waarmee de rem de gaskabel meeneemt zou ik er tussenuit kunnen laten, denk ik . Het gashandvat links aandraaien om gas te geven zorgt dan weer voor een lastige handeling bij het bedienen van de remhendel. Een andere optie is om het aan de linker zijde van het stuur te monteren, maar dat lijkt me al even lastig.
Voorlopig zou het een oplossing zijn om toch te kunnen rijden. Ik blijf dus zoeken naar een 22 mm gashandvat.
"La légende de la bicyclette qui roule toute seule"
Mischien heb ik wat gewist in het hele verhaal maar is er geen originele gashendel meer te koop voor de Black & Rool S4800?
Met de de foto's samen afgebeeld is het duidelijker:
Boven: het onderdeel dat gebroken is Midden: gasgever 4800 zonder het (afgebroken) onderdeel Onder: nieuwe systeem 3800
Het systeem van de 3800 met schuifbare metalen onderdelen lijkt me duurzamer dan de plastic tandradden van het 4800 systeem.
In principe zou een (normaal gasgeef) standaard 22 mm draaigasset ook moeten werken, alleen vrees ik ervoor dat die dan te wijd zal aantrekken.
Ik ben nog aan het zoeken waar ik vlot black'n Roll onderdelen kan kopen. Misschien bij een verdeler van Mopex. Ik vond een site waar ze ook worden aangeboden: http://www.toutdechine.com/014/productpages/product4504.php Heeft iemand al ervaring met deze webwinkel?
Last edited by AlienSolexfiend; 24/07/1211:45 PM.
"La légende de la bicyclette qui roule toute seule"
Er staat een telefoonnummer op de website en ik heb zo het vermoeden dat je ook de Franse taal een beetje machtig bent . Kortom : Bellen . Mondeling overleg werkt meestal snel en duidelijk.
Het valt te proberen of ik daar iemand aan de lijn kan krijgen in deze volle vakantie periode. En de Franse taal… hangt er toch van af hoe snel ze praten en of ze veel geduld hebben.
Ik heb het 3800 setje aangesloten op mijn BnR… en denderend vind ik het niet werken. De veer trekt de gasschuif niet naar behoren terug. Op het 3800 systeem is niets voorzien om de elektrische bekabeling voor het stoplicht aan te sluiten en die hangt er nu los bij, niet dat het ooit gewerkt heeft. Dat moet dus ook nog eens in orde worden gebracht.
Oh ja, ik denk dat ik oorzaak van het afgebroken stukje ken. Omdat de nippel van de gaskabel te klein is voor het 4800 systeem, had ik over de kabel een bredere nippel geschoven, en die ligt vanwege de kleine nippel erachter niet lekker in de nippelhouder van het gastandrad, waardoor er te veel kracht op het dunnere gedeelte (het afgebroken stukje) wordt uitgeoefend. Ik denk dat een dunne kabel met dikke nippel hiervoor nodig is. Maar het is geen excuus dat men zwakke materialen hiervoor heeft gebruikt. Heel frustrerend dat ik niet dergelijk extra onderdeeltje heb.
Last edited by AlienSolexfiend; 25/07/1204:52 AM. Reason: oorzaak
"La légende de la bicyclette qui roule toute seule"
Toch nog een testrit gemaakt... ik weet niet hoeveel kilometer, want geloof het of niet, vandaag was het de kabel van mijn teller die de geest gaf. De 3800 draaigashendel heb ik dus uitgetest en het valt eigenlijk nog best mee. Het metalen schuifstuk van de rem heb ik ervan tussenuit moeten halen. De gasbediening aan de carburateur heb ik onveranderd gelaten, dat is dus zo gebleven hoe het bij een S4800 hoort. Een groot nadeel is dat de gaschuif trager reageert bij het gasminderen. Het valt nog af te wachten dat hierdoor de gasschuif niet gaat lekken. Een opmerkelijk verschil is dat de draaigashendel niet automatisch terugdraait bij het loslaten van het handvat. Dat ik het handvat nu andersom moet bedienen is tot mijn verbazing niet hinderlijk, ook niet in combinatie met de remhendel. Waarschijnlijk werkt dit handig omdat het draaihandvat niet automatisch terug veert. Het past wel bij het karakter van een Solex vind ik. Vreemd vind ik als de hendelset te vast op het stuur wordt aangeschroefd met het inbusboutje, dan werkt het mechanisme niet meer ofwel heel stroef. Ziezo, dat zijn mijn eerste bevindingen met de 3800 draaigas/rem set op een S4800, ik ben benieuwd naar jullie opmerkingen en/of tips.
Dus voorlopig kijk ik de kat nog even uit de boom alvorens ik een origineel setje bestel.
Last edited by AlienSolexfiend; 25/07/1210:41 AM.
"La légende de la bicyclette qui roule toute seule"