De 26 inch wielen werden gebruikt in de Peperbussen van 1948 t/m 1953 en het Suikerpotje/Sleutelgat 1954, de wielen werden met 3 of 4 kruisingen gespaakt
Achterwiel
Originele 26 inch velg 36 gaats met rug en Becksonnaaf. De spaken hebben 3 kruisingen lengte 275mm spaak 13 De spaken worden om en om binnen en buiten gestoken.
Voorwiel
Originele 26 inch velg 36 gaats met rug en voornaaf De spaken hebben 3 kruisingen lengte 275mm De spaken worden om en om binnen en buiten gestoken.
Dit is zoals de wielen af fabriek gespaakt werden.
In de gebruiksaanwijzing van de Peperbus staat : kruis over 4
Is dat niet niet wat sterker ??
Ronald, volgens mij kan dat helemaal niet, dan komen de spaken die tegenover elkaar staan wel erg plat te liggen, deze velg is origineel gespaakt en ik kan niet meer dan 3 kruisingen vinden, misschien zie ik het niet goed wie het weet mag me verbeteren.
Aha jij telt het aantal koppen in de naaf, ik niet, ik tel het aantal kruispunten tussen de spaken onderling. dus jouw wiel tel ik voor 3 en dat ander wiel dat aangeleverd is tel ik ook als 4. je ziet dat de "3" een hoek maakt van iets meer dan 90 graden tussen de elkaar kruisende "binnen" en "buiten" spaak ter plaatse van de naaf en de "4" maken bijna een hoek van 160 graden tussen de elkaar kruisende "binnen"en "buiten" spaak ter plaatse van de naaf. Ik doe het voor de laatste.
en dan kun je ook nog anders spaken, nu vertrekt de spaak met het kopje wat links ligt naar rechts en de spaak met het kopje rechts vertrekt naar links. met hetzelfde spaken patroon kun je iets ander spaken gebruiken als je de spaak die met het kopje rechts ligt naar rechts laat vertrekken en met het kopje links naar links, dat scheelt je 1 kruising maar de hoek blijft bijna hetzelfde
Het is erg verwarrend allemaal, in het Solex doe het zelf boek word over 4 kruisingen gesproken maar doe ik de online spaaklengte berekening dan gaat men van 3 kruisingen uit, denk dat het verstandig is om het laatste aan te houden zodat spaaklengtes online uitgerekend kunnen worden.
Foto, neem de rode spaak, daar kruisen de 3 gele spaken over aan de zelfde kant van de naaf....3 kruisingen dus.
Volgens mij is 3 x kruisen meer dan genoeg, maar je zou de laadste kruising ook nog een keer kunnen vlechten. Dan krijg volgens de sterkste constructie. Als je 4 x gaat kruisen dan is de belasting exstreem bv: als je een berijder hebt ruim over de 100kg.
Volgens mij is 3 x kruisen meer dan genoeg, maar je zou de laadste kruising ook nog een keer kunnen vlechten. Dan krijg volgens de sterkste constructie. Als je 4 x gaat kruisen dan is de belasting exstreem bv: als je een berijder hebt ruim over de 100kg.
Het gewicht van de rijder: Ik zie die "extreme" belasting niet, dat maakt voor een spaak niets uit of je niet kruist of over 4. Alleen de spaak waar je aan "hangt" verandert van positie de rest zorgt dat het wiel niet uitbuikt Waarom zou je dan kruisen zou je zeggen: nu voor de zijdelingse stijfheid, de spaken steunen nu elkaar op de punten waar ze aanliggen, reden voor racefietsen om de spaken nog afwisselende voorlangs achterlangs te halen zodat ze gevlochten zijn als een (vis)net.
Ook erg belangrijk voor de naaf, bij niet kruisen vertrekt de spaak bijna haaks uit de naaf, de neiging is dan groot om het spaakgat uit de naaf te trekken. Bij vier keer kruisen zie je dat de spaak bijna vlak uit de naaf komt en veel meer materiaal heeft dat hij weg zou moet trekken
4 kruisingen uit de werkplaats boeken van toen is het zelfde als 3 kruisingen nu, het is maar hoe je teld, in de oude boeken werden 2 gekruisde spaken genomen en daar tussen liggende spaken geteld, nu met de spaak berekening programmas neemt men 1 spaak en teld de daaroverheen kruisende spaken, ergens verder naar boven in de topic heb ik voorbeeld fotos gemaakt.
Hierbij misschien ook mijn bijdrage aan het origineel gespaakte peperbus wiel. Dit is het voorwiel van een peperbus van NL 1949 origineel. Er zit op deze velg ook een zwarte bies in het midden. Inmiddels is het wiel( velgen opnieuw verchroomd) en super mooi/goed opnieuw gespaakt door Hans Welp.
N.B . ik heb bewust het voorwiel gekozen omdat de achterwielen vaak door wetgeving opnieuw gespaakt zijn door de toen verplichting van terugtraprem ( beckson). Ik zal morgen ook een foto maken van de solex peperbus 1951 in zijn geheel originele staat , komen we misschien ook nog wat verder mee. Heb ook nog gezocht in het (origineel werkboek peperbus) maar daar staan geen gespaakte wielen op/in helaas.
Ik lees het al , dat wordt een hele uitzoekerij maar zolang het regent kan je beter binnen blijven ,blijven de wieltjes ook droog .
Hier heb ik nog een handige website voor de spaakliefhebbers met een duidelijke omschrijving , dat filmpje op You-T. gaat me te snel (leeftijd ). Staat ook duidelijk beschreven over linkse en rechtse velg en vlechten e.d..
op de tweede link kijk je bij "Het gespaakte Wiel" , daar staan ook tabellen waar de spaakkrachten in beschreven staan , 1, 2, 3 of 4x kruisen ect. ,ect. http://www.velofilie.nl/wieltjes.htm
en voor de spaaklengte te (laten) berekenen gebuik ik deze , werkt goed Veel leesplezier .
Als iemand duidelijk foto's heeft van nette losse 26 inch wielen met 4 kruisingen en de spaaklengtes weet laat het me dan even weten, kunnen we er deze topic mee uitbreiden.