Previous Thread
Next Thread
Print Thread
Rate Thread
Hop To
#70858 16/12/11 12:32 AM
Joined: Jul 2004
Posts: 362
T
Aan het inrijden
**
OP Offline
Aan het inrijden
**
T
Joined: Jul 2004
Posts: 362
Hallo heb 2 vragen als ik de solex laat lopen op staander maakt deze toeren genoeg maar ga ik er mee rijden trekt deze niet met beetje wind moet ik al bij trapppen kan ik met het afstellen van ontsteking de snelheid en of trekkracht van mijn solex beinvloeden
en heeft de keus van uitlaat ook hierop invloed
heb cilinder al laten honen en overmaat zuiger geplaatst en dikkere uitlaat gemonteerd volgens het motor nr zou hier gaan om een france 1700 motor
m.v.g
Theo

Last edited by theohendriks; 16/12/11 12:52 AM.
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Dag Theo , kijk dan eerst de ontsteking maar eens goed na .


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Feb 2006
Posts: 2,507
25000km gereden
***
Offline
25000km gereden
***
Joined: Feb 2006
Posts: 2,507
en of hij nergens geen fit heeft aan de cilinder of carter dekseltje
groetjes pierre

Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
30000km gereden
***
Offline
30000km gereden
***
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
En van een dikkere uitlaat trekt hij ook niet beter,loopt alleen harder wanneer hij op toeren is.

Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Origineel bericht van: theohendriks
Hallo heb 2 vragen als ik de solex laat lopen op staander maakt deze toeren genoeg maar ga ik er mee rijden trekt deze niet met beetje wind moet ik al bij trapppen kan ik met het afstellen van ontsteking de snelheid en of trekkracht van mijn solex beinvloeden
en heeft de keus van uitlaat ook hierop invloed
heb cilinder al laten honen en overmaat zuiger geplaatst en dikkere uitlaat gemonteerd volgens het motor nr zou hier gaan om een france 1700 motor
m.v.g
Theo

Tsja dat is erg moeilijk te beoordelen vanaf een afstand met deze beperkte info.
Hoe was hij voor het uitslijpen en wat deed je besluiten dat hij geslepen moest worden.
Als je aan het vliegwiel draait hoe voelt de weerstand dan aan die de compressie moet geven ?


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Jul 2004
Posts: 362
T
Aan het inrijden
**
OP Offline
Aan het inrijden
**
T
Joined: Jul 2004
Posts: 362
Zuiger en cilinder gaven tekens van inloopgroeven compressie is goed heb ook alle pakkingen vernieuwd ook de condensator is nieuw denk toch iets van ontstekingstijd tijdstip heb ooit gehoord onstekings vervroegen of later stellen dat dit invloed had op snelheid en of trekkracht anders weet ik het ook niet en als het zo iset vervroegen of later hoeveel moet dit dan zijn
Gr. Theo

Last edited by theohendriks; 17/12/11 12:13 AM.
Joined: Feb 2006
Posts: 2,507
25000km gereden
***
Offline
25000km gereden
***
Joined: Feb 2006
Posts: 2,507
dat sheelt van de ene naar de andere zoiets moet je volgens mij zelf uittesten op welk punt hij het beste trekt
groetjes pierre

Joined: Nov 2008
Posts: 1,772
15000km gereden
***
Offline
15000km gereden
***
Joined: Nov 2008
Posts: 1,772
Staat je luchttoevooer wel op de juiste stand, ook dit is bij elke solex anders.
Probeer ook eens een andere bougie !!

Groetjes Carl

Joined: Jun 2009
Posts: 1,161
J
10000km gereden
****
Offline
10000km gereden
****
J
Joined: Jun 2009
Posts: 1,161
Ik weet niet wat u van een solex weet. , maar de enig goede afstelling is die wat de fabrikant heeft uitgeprobeerd,n.l. deafstelpunten goed tegen overelkaar afstellen bij een lopende motor.
Dat is dus meestal iets heel anders als een afstelling op het oog of met een papiertje tussen de punten.
Want de punten moeten eerst zo gemaakt worden dat deze bij het omhoog stellen allen ook allen deze beweging maken, en niet zo maar wat heen en weer zwabberen want dan komen de punten alleen op de hoge punten op elkaar .
En die branden vanwege de kleine raakvlakken er in de kortste tijd er weer af ,en klopt er weer niet veel van ( sommige afstellers hebben hier geen last van ,maar de motor al snel wel).
Dus begin met de beweegbare punt wat uit te kloppen met een hamer zodat de breedte zo groot is geworden dat deze ( na het weer pasmaken) weer strak past tussen de vier puntjes die het puntje alleen nog maar met de stelschroef naar boven of naar beneden kan bewogen worden.
Gebruik geen verende ringen onder de boutjes maar sluitringen.
De verende ringen gaan in de sleuven vast zitten en is goed afstllen niet mogenlijk.
Met sluitringen zit de zaak vast genoeg ,er komt toch geen kracht op van enige betekenis.
depunten zijn na deze modernisering goed af te stellen ,ook wanner de punten zijn ingebrand.
Ingebrande punten zijn beter dan punten die maar op een kleiner komen stuk op elkaar,(ingebrande punten hebben electrich gezien een veel groter contactvlak en per oppervlak van de punt en dus een betere stroomdoorgang.
Bij contaktpunten wwar deze modernisering niet is toegepast zal bij een volgende afstelling he puntje allen maar op een paar hoge bergen (electrich gezien) contact maken en die zullen door de enorme stroom op die paar kleine puntjes weer zeer snel er af branden, totdat het raak oppervlak weer wat groter is geworden .
Als nu de punten weer een goede stroom doorgang hebben gekregen is de ontsteking al weer zo ver verlopen dat je weer opnieuw moet afstellen,( 0,1 m.m. afbranden is ongeveer 6-7 m.m. op het vliegwiel), omdat een solex geen nok heeft maar een stuk rond wat iets uit het midden is
Als je nog meer wilt weten dan hoor ik het wel.
Als je de verbetering hebt aangebracht dan weet ik wel een makkelijke mannier om het te kontrleren.
Pak een beltrafo of een trafo van 6-8 volt bij een 0.5 amp kan leveren(door het kleine vermogen kunnen deze trafo ,s wel even een kortsluiting verdragen ) en sluit deze op de massa en de lange punt met een klemmetje aan.
Als de punten dichtstaan kan de trafo geen spanning over de punten geven (tijdelijke kortsluiting) en er is geen reactie op het vliegwiel te voelen.
Draai nu het vliegwiel naar rechts(langzam) tot dat het puntje open gaat,op het moment van opengaan zal je nu een trilling voelen in de draairichting.
DIT is nu het punt van opengaan,dit punt is zeer nauwkeurig en heel klein.
Probeer nu door verstelling van het afstelpunt deze trilling nouwkeurig tegenover de merktekens op de motor tegenover elkaar te krijgen (dit gaat met een beetje gevoel zeer precies.
Door de draad die aan de lange punt geklemt is kan je niet ver draaien ,maar dat is ook niet nodig.

Joined: Jun 2009
Posts: 1,161
J
10000km gereden
****
Offline
10000km gereden
****
J
Joined: Jun 2009
Posts: 1,161
Dan nog iets als er bij een zo een korte tijd van lopen er al loopsporen en krassen te zien zijn dan is er echt iets fout.
Slecht slijpwerk of veel zand en rotsooi in de blok (is meestal niet goed schon gemaakt)
Loopspren komen normaal (bij geen zand ) pas bij meer dan 1000 k.m. tot 5000 k.m.

Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Natuurlijk moet ik nu reageren. Als de punten wat ingelopen hebben, heb je gelijk. Maar als ze echt wel wat hebben gelopen en dus ingebrand zijn is de stroom geleiding zeker niet beter. Ik bedoel echt niet extreem ingebrand, maar gewoon als een tijdje meegaan.

Heb heel wat punten vervangen nadat ik, jawel met de scoop, ze gecontroleerd had. Gaf altijd weerstand, waardoor het opladen van de bobine belemmerde en dus de motor oversloeg door een slechtere vonk.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Jun 2009
Posts: 1,161
J
10000km gereden
****
Offline
10000km gereden
****
J
Joined: Jun 2009
Posts: 1,161
Een ingebrand maar een schoon punt is echt geen belemmering voor de stroom.
Alle punten van een auto gaan zeer vele openingen mee (vroege)
Veel meer als een solex ooit zal meemaken.
deze puntn zijn bijn niets groter dan van een solex terwijl de sroom die er doorheen gaat 5 maal groter is.
Vroeger kwam het dikwijls voor dat er nog lang gereden werd met een slechte codensator waardoor door de grote srtoom die er te lang bleef lopen het oppervlak van de punten gingen ontleden en er dan een laag ontstond wat een slechtstoomeigenschap had,maar dat had niets met het afslijten van de punten te maken.
Het rare opervlak van de punten ontstaat doordat de stroom altijd op de beste plaats wil doorstromen maar het opervlak van de punten is niet zo goed van samenstelling zodat de stroom een betere weg is gaan zoeken op een andere plaats.
Dat het materieaal niet zo goed van samenstelling is voor de stroomdoorgang komt omdat er veel factoren zijn waar een contact aan moet voldoen.
Voor de stroom is het materiaal eigenlijk slecht.
Voor de hitte die kan ontstaan bij openen kan dat materiaal wel tegen,maar door de slechte warmteafvoer van het materiaal kan het er toch niet zo goed tegen, zeker als dat door een slechte condensator veel langer wordt opgewarmt.
Dan moet de levensduur zo lang mogenlijk zijn en dan zijn er al niet zo veel materialen te bedenken die dat voor een redelijke prijste maken zijn.
Dus de konkluzie is dat als een contact slecht is dat dat dan niet komt door een iets ruwer oppervlak maar door het materiaal aan de oppervlakte van een andere slechte sammenstlling is geworden
Een contactpunt wat 0,1 m.m. is afgesleten is electrisch gezien net zo ruw dan een punt wat 0,2 m.m. is afgesleten of zelfs 0,3 is iets waar de stroom geen enkele moeite mee heeft.
Het slecht werken komt meer doordat bij het afstellen de ruwheden niet op dezelfde plaats terug komt door een slechte afstelkonstruktie van een solex.
EEn vlak afgesleten (ruw) is de beste punt met het grootste contact oppervlak.
ALs de punten nu zo zijn ingesleten zal het afslijten van de punten evengroot zijn als de afslijting van het kuntstof blokje

Joined: Jul 2004
Posts: 362
T
Aan het inrijden
**
OP Offline
Aan het inrijden
**
T
Joined: Jul 2004
Posts: 362
oke ik ga morgen weer met goede moed aan de slag hopelijk dat dit uit komst bied de loop sporen in de zuiger en cilinder zaten er in toen ik de motor demonteerde dus voor het op maat honon van de cilinder
in ieder geval alle mensen die gereageerd hebben hiebij al bedankt
m.v.g

Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Leuk hoe je denkt over de materiaalverandering van de punten t.g.v. de temperatuurstijging. Bedankt voor dit inzicht.
Ook punten die slecht hun plaats terug vinden tijdens sluiten is ook te zien met een scoop. Namelijk als vreemde pieken op de oplaadtijdkromme.
(BTW, de stroomsterkte van zo'n oude auto met punten was ook maar gemiddeld 2 a 3 A, volgens mij is dat bij de solex ook ongeveer zoiets. Of ???)


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Jul 2004
Posts: 362
T
Aan het inrijden
**
OP Offline
Aan het inrijden
**
T
Joined: Jul 2004
Posts: 362
HAllo Peter ik ben nu de ontsteking met een trafo aan het afstellen klopt het dat als de punten open gaan het vliegwiel word terug geduwt of alleen een kleine trilling

Last edited by theohendriks; 17/12/11 11:14 PM.
Joined: Jul 2004
Posts: 362
T
Aan het inrijden
**
OP Offline
Aan het inrijden
**
T
Joined: Jul 2004
Posts: 362
ik heb de ontsteking afgesteld maar het resultaat is het zelfde zou het kunnen dat de keerring op de krukas naar het carter toe niet goed afsluit en welke keerring kan ik dan gebruiken ben bang dat deze orgineel niet meer te krijgen zijn
m.v.g THEO

Last edited by theohendriks; 20/12/11 01:45 AM.
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Denk dat je het LEK boven Water hebt met die natte rol whistle


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Jun 2009
Posts: 1,161
J
10000km gereden
****
Offline
10000km gereden
****
J
Joined: Jun 2009
Posts: 1,161
Hoe je het ook draaid of keert, het vermogen moet bij een bobine snel opgebouwt worden en dan komen de magnetiche verliezen te liggen bij de leverancier van de energie ,dus een grote stroom om dat te berijken.
Bij een solex is deze sterke magneetveld al aanwezig in het vliegwiel en zal voor de opwekking van de vonk zijn energie krijgen van de krukas (rechtstreeks).
Bij een bobine is dat in principe ook maar daar gaat het via een grote boog,van de dyname naar de accu met daaraan de bobine,.
Bij een gemiddelde stroom van 3 amp zal de ontsteking stroom bij openen als het goed is (max Stroom gedurende een vrij korte tijd) een veelvoud zijn van de gemiddelde stroom.
Dat is niet zo bij een mag neet ontsteking.
De energie voor de vonk word recgstreeks door de motor gelevert
Daarom hadden vroeger de 8 en 12 cilinders eem magneet ontsteking omdat veel vonken geen enkel probleem was om snel een sterk magneetveld op te bouwen (ik heb het hier zelfs voor zeer snelle lopende motoren waar meestsal toch nog wel een paar vonkjes meer nodig waren dan voor een solex).
Soms werden twee contact punten parralel gezet met een tijds ver schil in sluiten en openen.
hierbij werd de inschakelstroom geleverd door de eerste punt en nam de de twede punt die iets later zal sluiten en openen de onderbrekingsstroom voor zijn rekening en werd de warmte over twwe punten verdeeld ,en ook kon men nu puntenmateriaal gebruiken die voor ieder punt beter is.
Wil je meer weten dan hoor ik het wel weer.

Joined: Jul 2004
Posts: 362
T
Aan het inrijden
**
OP Offline
Aan het inrijden
**
T
Joined: Jul 2004
Posts: 362
Hallo Ronald waar zou ik nog een keerring kunnen krijgen of zou de keerring van een vdh ook afdoende zijn deze bestaad eigenlijk maar uit een rubber ringetje wat over de krukas word geschoven
zou dit voldoende zijn want een van een 2200 past niet
m.v.g Theo

Last edited by theohendriks; 20/12/11 05:48 AM.
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Ik weet niet welke afdichting er in het blokje zit,
de rubberen""of de metale ring ??
Dit zie je als de rol van de as af is.
Heb je de keerring , dan is deze te bestellen bij B.V. Solex Service.


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Jul 2004
Posts: 362
T
Aan het inrijden
**
OP Offline
Aan het inrijden
**
T
Joined: Jul 2004
Posts: 362
het motortje lag half uit elkaar maar over de krukas zit een metalen bus die in het carter valt dan volgd de rol maar daar tussen moet volgens mij een afdichtig of 2metalen plaatjes maar hoe zien er die dan uit valt daar de rol ook weer overheen kan op de tekening niet echt zien hoe het zit
m.v.g Theo

Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Het metalen plaatje is de afdichting en alleen bereikbaar als de krukas met lager eruitgehaald wordt.
Mocht je zelf gaan demonteren , verwarm dan eerst het carter (verfföhn) om as met lager uit het carter te halen.

Verder zit er geen keerrring in.


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy

Moderated by  Joan, John Meisters 

Link Copied to Clipboard
Solex liefhebbers
Solexservice
Solex onderdelen Nederland
Solextochten Roermond
Who's Online Now
0 members (), 15 guests, and 0 robots.
Key: Admin, Global Mod, Mod
April
M T W T F S S
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30
Powered by UBB.threads™ PHP Forum Software 7.7.5
(Release build 20201027)
Responsive Width:

PHP: 5.6.40 Page Time: 0.067s Queries: 60 (0.022s) Memory: 1.1305 MB (Peak: 1.4050 MB) Data Comp: Zlib Server Time: 2024-04-24 05:20:00 UTC
Valid HTML 5 and Valid CSS