Previous Thread
Next Thread
Print Thread
Rate Thread
Hop To
#70737 12/12/11 05:21 PM
J
Jens
Unregistered
Jens
Unregistered
J
hallo,
ik vroeg me af als er mij iemand het electrisch schema van s4800 black and roll kan bezorgen ? of eens schets ? Niet dat er veel kabels aanhangen he, maar onder mijn kap aan de licht zit zo een plooibaar metaal met een veertje waar kabels aanhangen... en aangezien mijn solex draait maar ik geen licht heb moet ik eerst weten wat dit is.

mvg,

jens

Joined: May 2006
Posts: 1,992
15000km gereden
***
Offline
15000km gereden
***
Joined: May 2006
Posts: 1,992
Man ,daar heb je toch geen schema voor nodig.
Ff rustig kijken en dan moet het wel lukken.
Ik heb idd geen schema voor je. Haha...
Peter

Joined: Jun 2009
Posts: 1,161
J
10000km gereden
****
Offline
10000km gereden
****
J
Joined: Jun 2009
Posts: 1,161
Je kan het beste beginnen met gloeilampjes ,en lampjes die al gebrand hebben gewoon weggooien.

Joined: Aug 2004
Posts: 313
S
Aan het inrijden
***
Offline
Aan het inrijden
***
S
Joined: Aug 2004
Posts: 313
Je kunt het beste uitzoeken wat de draden zijn voor de remlichten. Deze komen van de remhendels. Deze werken eigenlijk nooit goed. Als je deze eraf haalt of op zij legt dan blijven de draden voor de verlichting over. Dan is het een stuk makkelijker om te zien wat, wat is. Let op dat het veertje en de koperenstrip in de lichtkap geen kortsluiting maken met uitstekende delen van het carter. Het veertje en de strip zijn bij een 4800 niet zo sterk uitgevoerd.
groet
Thijs

Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
20000km gereden
**
Offline
20000km gereden
**
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
Ik heb hetzelfde probleem met mijn S4800, het voorlicht werkt wel, het achterlicht brandt heel zwak en het remlicht werkt niet. De dunnere kabels aan de stuurhendels zijn, denk ik, die het remlicht bedienen. Ik heb mijn Solex tweedehands gekocht en weet niet of het rem en gassysteem origineel zijn. Mijn vraag is, in de veronderstelling dat de voorrem ook is aangesloten aan het remlicht, heeft de S4800 dan oorspronkelijk een ‘verkeerd om’ gasmechanisme? Ik vind hierover nergens informatie, en het is voor mij als beginnende solexist dan ook een raadsel.

Groeten, Alian SF smile


"La légende de la bicyclette qui roule toute seule" wink


Groeten, Ali
J
Jens
Unregistered
Jens
Unregistered
J
hallo Thijs,
Ik ben inderdaad begonnen om de remhendels er van tussen te halen , deze staan gewoon in serie met elkaar en sturen de stoplicht aan met de gele draad. Waartegen drukken het veertje en de koperstrip ? ik kan nergens een draad vinden die de spanning levert voor de lampen (die van de spoel komt). Is dit dit messing pinnetje ?

alvast bedankt,

Joined: May 2006
Posts: 1,992
15000km gereden
***
Offline
15000km gereden
***
Joined: May 2006
Posts: 1,992
En jij wil stroomloopschemas lezen.? laugh

Peter

Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Vergis je niet Peter, electriciteit is voor de meeste erg lastig. Soms zijn de eenvoudige schema's al moeilijk voor vele. Kan iemand van ons niet even een schets maken voor hem. Zelf geen idee hoe het zit bij een 4800.
Wie?


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
Mij lijkt ook dat het makkelijk te beredeneren valt, zo veel kabels zijn het niet.

Even bakje koffie erbij en lekker rustig alles beredeneren, daar kom je wel uit wink


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Oct 2007
Posts: 279
Aan het inrijden
**
Offline
Aan het inrijden
**
Joined: Oct 2007
Posts: 279
Hallo, ik heb hier het schema van de Velosolex 4600.
Zal niet veel afwijken met de 4800 neem ik aan.
Hopelijk heb je er wat aan.

Attached Images
4600-V2-wiring-diagram-A-.jpg (63.35 KB, 4459 downloads)

Met vriendelijke groeten,

Kees.
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Kijk dat ziet er al best ingewikkeld uit.
Leuk schema.

Het leuke is nu dat je met een Multi-meter nu kan gaan meten.


Last edited by Alfons_Amuse; 13/12/11 06:33 AM.

Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Origineel bericht van: Alfons_Amuse
Kijk dat ziet er al best ingewikkeld uit.
Leuk schema.

Het leuke is nu dat je met een Multi-meter nu kan gaan meten.


Als dezelfde draadkleuren ook op de 4800 zitten is het toch niet zó ingewikkeld ??


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Nee voor ons misschien niet FF, maar er zijn echt wel mensen die dit moeilijk vinden hoor. Onderschat het niet. Het lezen valt wel mee, maar het meten is moeilijker als je weinig ervaring hebt.

Toch mooi dat Kemon zo'n schema had.


Last edited by Alfons_Amuse; 13/12/11 07:07 AM.

Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Aug 2004
Posts: 313
S
Aan het inrijden
***
Offline
Aan het inrijden
***
S
Joined: Aug 2004
Posts: 313
Origineel bericht van: Jens
hallo Thijs,
Ik ben inderdaad begonnen om de remhendels er van tussen te halen , deze staan gewoon in serie met elkaar en sturen de stoplicht aan met de gele draad. Waartegen drukken het veertje en de koperstrip ? ik kan nergens een draad vinden die de spanning levert voor de lampen (die van de spoel komt). Is dit dit messing pinnetje ?

alvast bedankt,

De bougiekabel zit op het carter vast met onder een ijzeren plaatje met een half rondje eruit dat in een pinnetje van het carter valt. Soms hebben ze behalve de bougiekabel ook alle andere draden daaronder gepropt. Daardoor komt het plaatje omhoog. De koperen strip is soms wat slap en hangt. Het kan zijn dat je daar sluiting krijgt.
De stroom komt inderdaad van die messing pin. Zijn er draden aangesloten op deze pin? Tussen 2 moertjes die er op gedraaid zijn?
groet
Thijs

Last edited by soulex; 13/12/11 07:34 AM.
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
20000km gereden
**
Offline
20000km gereden
**
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
Origineel bericht van: peter57
En jij wil stroomloopschemas lezen.? laugh

Peter


Ik neem aan dat iedereen het begrip positieve en negatieve lading kent. We hebben hier een mooi schema door Kees bezorgd. Als Peter er wat uitleg bij geeft, neem ik zoals John het zegt er een bakje koffie bij.



Groeten, Alian SF smile

Last edited by AlienSolexfiend; 13/12/11 09:39 AM.

"La légende de la bicyclette qui roule toute seule" wink


Groeten, Ali
J
Jens
Unregistered
Jens
Unregistered
J
Alvast bedankt, hier kan ik mee verder.
Ik bekijk liever eerst eens een schema voor ik er begin los te maken en te meten.

mvg,

jens

J
Jens
Unregistered
Jens
Unregistered
J
Origineel bericht van: soulex
Origineel bericht van: Jens
hallo Thijs,
Ik ben inderdaad begonnen om de remhendels er van tussen te halen , deze staan gewoon in serie met elkaar en sturen de stoplicht aan met de gele draad. Waartegen drukken het veertje en de koperstrip ? ik kan nergens een draad vinden die de spanning levert voor de lampen (die van de spoel komt). Is dit dit messing pinnetje ?

alvast bedankt,

De bougiekabel zit op het carter vast met onder een ijzeren plaatje met een half rondje eruit dat in een pinnetje van het carter valt. Soms hebben ze behalve de bougiekabel ook alle andere draden daaronder gepropt. Daardoor komt het plaatje omhoog. De koperen strip is soms wat slap en hangt. Het kan zijn dat je daar sluiting krijgt.
De stroom komt inderdaad van die messing pin. Zijn er draden aangesloten op deze pin? Tussen 2 moertjes die er op gedraaid zijn?
groet
Thijs


twee draden zijn daar op aangesloten. Dus als ik meet op de messing pin en massa (karter) moet ik normaal een wisselspanning meten als de motor draait ?

Joined: Aug 2004
Posts: 313
S
Aan het inrijden
***
Offline
Aan het inrijden
***
S
Joined: Aug 2004
Posts: 313
je moet inderdaad spanning meten, tussen de pin en massa. volgens mij is dat geen wisselspanning. Maar dat weet ik niet.
groet thijs

Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Wat je meet is inderdaad wisselspanning (AC) en het voltage wat je meet zal meer dan 6Volt als er géén lamp aan is.


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Aug 2004
Posts: 313
S
Aan het inrijden
***
Offline
Aan het inrijden
***
S
Joined: Aug 2004
Posts: 313
Ik kan me de lessen natuurkunde even niet meer goed herinneren. maar is het niet zo dat je bij wisselspanning de golven hebt boven en onder de 0. Hier heb je steeds pieken van 6 volt. of ziet ik dat ook verkeerd?

overigens Jens, ik zal eens kijken of een een foto heb van de bedrading van een 4800.
groet
Thijs

Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Origineel bericht van: soulex
Ik kan me de lessen natuurkunde even niet meer goed herinneren. maar is het niet zo dat je bij wisselspanning de golven hebt boven en onder de 0. Hier heb je steeds pieken van 6 volt. of ziet ik dat ook verkeerd?
groet
Thijs

De lichtspoel is zo gemaakt dat de spanning ongeveer 6 Volt is als de 2 lampjes branden .
Er zit geen spanningsregelaar in of op .
Hoe meer toeren , hoe meer spanning.
Wanneer één van de lampjes stuk is of geen (of slecht) kontakt maakt, gaat het andere lampje feller branden waardoor deze stuk kan gaan.
(Dit omdat de belasting van de spoel minder is en daardoor een hogere spanning afgeeft)


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
J
Jens
Unregistered
Jens
Unregistered
J
hallo,
ik heb gemeten op de messing pin en er komt 5V uit.Heb ondertussen het probleem gevonden. Dit was een kabelbreuk. De kleuren van het schema van de 4600 kloppen niet met de 4800

geel is voor de remlicht, blauw voor de voorlicht, rood voor de achterlicht.

Wisselspanning is inderdaad een sinusspanning, maar de meettoestellen meten de efective waarde door de negatieve waarde positief te maken en daar het gemiddelde van te nemen.

Ik dacht er aan om de spanning naar de lampjes te begrenzen met een zenderdiode, zodat ze niet rap stuk gaan bij overspanning.

Iedereen bedankt voor de hulp,
indien nodig wil ik gerust nog eens schema posten als je dat wil alain sf.


Last edited by Jens; 14/12/11 04:50 AM.
Joined: Apr 2011
Posts: 992
D
5000km gereden
**
Offline
5000km gereden
**
D
Joined: Apr 2011
Posts: 992
Jens
kijk eens op led verlichting koplamp als je een zenerdiode wil toepassen

groet
ANdre


't is ginne logie!
Joined: Jun 2005
Posts: 388
Aan het inrijden
**
Offline
Aan het inrijden
**
Joined: Jun 2005
Posts: 388
Wij zeggen altijd ''Meten is weten behalve als je niet weet wat je meet''


Groeten SOLEXRIJEN
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Origineel bericht van: Jens
hallo,
ik heb gemeten op de messing pin en er komt 5V uit.Heb ondertussen het probleem gevonden. Dit was een kabelbreuk. De kleuren van het schema van de 4600 kloppen niet met de 4800 .........

Is dat (5 Volt) bij stationair en met licht aan ??


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
20000km gereden
**
Offline
20000km gereden
**
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
Als je zegt hoe de kleuren van het 4600 V2-V3 Wiring Diagram veranderen is ook goed Jens. Bedankt hoor.


"La légende de la bicyclette qui roule toute seule" wink


Groeten, Ali
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
20000km gereden
**
Offline
20000km gereden
**
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
Ik ben er ondertussen uit. crazy

Quote:
Mijn vraag is, in de veronderstelling dat de voorrem ook is aangesloten aan het remlicht, heeft de S4800 dan oorspronkelijk een ‘verkeerd om’ gasmechanisme?


Bij de S4800 wordt de gasschuif open gedraaid als je wil rijden. Wat ik eigenlijk altijd al vermoedde. Dit is trouwens ook zo met de 4600 V2-V3 eind jaren 70. Alleen staat daar het veertje van de gasbediening nog anders dan bij de 4800.

Interessant om bij de onderstaande links ook eens te kijken hoe het remlichtsysteem is bij de 4600V1 en V2-V3.

http://velosolex4600.over-blog.com/pages/_Technical_Information_for_the_4600_V2V3-1031723.html

http://briansolex.free.fr/history.html


"La légende de la bicyclette qui roule toute seule" wink


Groeten, Ali
Joined: Aug 2004
Posts: 313
S
Aan het inrijden
***
Offline
Aan het inrijden
***
S
Joined: Aug 2004
Posts: 313
Hier een foto van het gasgeef mechanisme van een 4800.
groet
Thijs

Attached Images
IMAG0221.jpg (25.1 KB, 944 downloads)
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
20000km gereden
**
Offline
20000km gereden
**
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
Dankje Thijs, een foto van het S4800 gasmechanisme ontbrak hier nog op het forum.
Onlangs zag ik een 4800 waarvan de kabel op 12 uur dwars door de spoel ging, er op 6 uur uit kwam en langs onder leidt naar de ‘cable pulley nut’. Ik veronderstel dat deze alternatieve bevestiging van de gaskabel de bediening stabieler maakt. Misschien heeft iemand een antwoord.


"La légende de la bicyclette qui roule toute seule" wink


Groeten, Ali
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
20000km gereden
**
Offline
20000km gereden
**
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
Kan iemand zeggen wat de verbindingen zijn in het schema? Ik heb ze omcirkeld in blauw en oranje.

Attached Images
4600-V2-wiring-diagram - kopie.jpg (51.88 KB, 3007 downloads)
4600-V2-wiring-diagram

"La légende de la bicyclette qui roule toute seule" wink


Groeten, Ali
Joined: Aug 2004
Posts: 313
S
Aan het inrijden
***
Offline
Aan het inrijden
***
S
Joined: Aug 2004
Posts: 313
Dat zullen verbindingsklemmetjes zijn tussen de draden. Je kunt dit schema niet 1 op 1 gebruiken voor een 4800. Er worden andere kleuren gebruikt. En bij een 4800 zitten de lichtschakelaar en de knop van de toeter op een andere plaats. Ook is er bij een 4800 geen stopknop. (wel decompressie).
groet Thijs


Moderated by  Joan, John Meisters 

Link Copied to Clipboard
Solex liefhebbers
Solexservice
Solex onderdelen Nederland
Solextochten Roermond
Who's Online Now
0 members (), 101 guests, and 0 robots.
Key: Admin, Global Mod, Mod
April
M T W T F S S
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30
Powered by UBB.threads™ PHP Forum Software 7.7.5
(Release build 20201027)
Responsive Width:

PHP: 5.6.40 Page Time: 0.052s Queries: 80 (0.013s) Memory: 1.2100 MB (Peak: 1.5685 MB) Data Comp: Zlib Server Time: 2024-04-18 16:56:27 UTC
Valid HTML 5 and Valid CSS