Previous Thread
Next Thread
Print Thread
Rate Thread
Hop To
#69057 30/10/11 06:55 PM
Joined: Jul 2005
Posts: 1,017
Punky Offline OP
10000km gereden
***
OP Offline
10000km gereden
***
Joined: Jul 2005
Posts: 1,017
Ik wil de zuiger van mijn Solex gaan vernieuwen voor een ander exemplaar. Heb ik daar zo'n pistonpenduwer voor nodig of zijn er ook andere manieren waarbij de zuiger veilig is te verwijderen?

Zo'n apparaat is nogal aan de prijs zag ik, maar als dat de enige veilige manier is, heb ik het er wel voor over.


Groeten Dolf

In bezit van een: Citroen 2CV6 '87, Solex 3800S, Rapido Confort, Solex Oto '63, Citroen Ami8 Break '72 en Solex 3800 '67 Custom.
#69060 30/10/11 08:36 PM
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
kijk hier eens

http://forum.solex.nl/ubbthreads.php/ubb...ekker#Post58467

Leis heeft er toen ook een voor mij gemaakt. Werkt perfect.

Last edited by john meisters; 30/10/11 08:37 PM.

Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
En vergeet vooral niet om de zuiger goed op te warmen.
Dat kan met een verf-afbrand-föhn.
Het zuigermateriaal zet meer uit dan de stalen pen.
Soms kan je hem er met de hand zo uitdrukken.
Gebruik dan wel een dik-leren handschoen en een houten pen.
Dam maak je geen schade en je brand je handjes niet.


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Zelf heb ik bij mijn Ototje het meegemaakt dat hij rechts moeilijk eruit ging (ben toen gestopt) en naar links toe een stuk makkelijker.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Jul 2005
Posts: 1,017
Punky Offline OP
10000km gereden
***
OP Offline
10000km gereden
***
Joined: Jul 2005
Posts: 1,017
Ben erg benieuwd naar het ontwerp van Leis.

Leis kun je mee beschrijven over de te gebruiken onderdelen?


Groeten Dolf

In bezit van een: Citroen 2CV6 '87, Solex 3800S, Rapido Confort, Solex Oto '63, Citroen Ami8 Break '72 en Solex 3800 '67 Custom.
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Puncky, ik zou het koperen busje net zo rond maken als de zuiger om beschadigingen zo klein mogelijk te houden.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
#69096 31/10/11 02:42 AM
Joined: Nov 2008
Posts: 1,772
15000km gereden
***
Offline
15000km gereden
***
Joined: Nov 2008
Posts: 1,772
Ook ik heb nog zo'n zuiger in een blokje zitten waar volgens mij maar één veertje in zit, daarvan is de rol stuk dus daar ben ik ff klaar mee.
Maar voordat ik deze weer klaar maak zal ik ook de cilinder er nogmaals afhalen en kijken hoe het zit.
Voor de goede orde is dit ook een oto.

Groetjes carl

Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Inderdaad zuiger goed warm maken dan word hij groter en daarmee het pistonpen gat ook.
Ik gebruik ook zo een uitdruk ding als leis bij tips heeft gezet, al jaren, heb aan 1 kant van de bus ( ik gebruik messing) inderdaad de ronding van de zuiger gemaakt.
het verdient aanbeveling om eerst de zuigerveren te verwijderen want de bus komt ook op de plek van de onderste veer.
Ik gebruik een langer draadeind dat uit de zuiger steekt met extra dubbele moertjes, dat houdt bij een warme zuiger makkelijkere vast en je kunt het draadeind beter vastgouden tegen meedraaien, verder gebruik ik een koppelmoer aan de kant van de bus, deze zijn langer en verdelend de kracht daarmee beter over het draadeinde


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Jul 2005
Posts: 1,017
Punky Offline OP
10000km gereden
***
OP Offline
10000km gereden
***
Joined: Jul 2005
Posts: 1,017
De Pistonpen wordt dus in de messing/koper bus getrokken?

Messing/koper is zachter als het materiaal van de zuiger? Dus de zuiger zal geen krassen oplopen?

Klinkt als een degelijke en makkelijke oplossing in iedergeval.

Hoe plaatsen jullie de pistonpen terug in de nieuwe zuiger?
Ik begreep dat je de borgveertjes maar 1x kunt gebruiken. Is hier nog een gouden tip voor of aandachtspunten?

Last edited by Punky; 01/11/11 12:30 AM.

Groeten Dolf

In bezit van een: Citroen 2CV6 '87, Solex 3800S, Rapido Confort, Solex Oto '63, Citroen Ami8 Break '72 en Solex 3800 '67 Custom.
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Ook toch het zuigertje wat verwarmen en dan monteren.

De veertjes kunnen volgens mij vele malen gebruikt worden hoor, bij mijn beste weten. Heb er nooit geen problemen mee gehad.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
hier heeft wel eens de tip gestaan dat je de veertjes zodanig moet plaatsen dat ze niet door de kinetische energie ingedrukt kunnen worden.

mooi gezegd hè. effe nadenken dan snap je het hopelijk.

het is voor onze laagtoerige motortjes niet eens echt nodig denk ik, maar toch hou ik er altijd rekening mee. wink


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Klopt John er is al hier over gesproken en wat je zegt van die lage toertjes klopt.

Als je een blok zou hebben die 12000 en meer draaien is het verstandig de opening omhoog of omlaag te plaatsen.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Origineel bericht van: Punky
Hoe plaatsen jullie de pistonpen terug in de nieuwe zuiger?
Ik begreep dat je de borgveertjes maar 1x kunt gebruiken. Is hier nog een gouden tip voor of aandachtspunten?


Een ieder doet het zo op zijn eigen-wijze.
Ik zet de pen terug op dezelfde manier als het eruit halen :
de zuiger voldoende warm maken en dan met een houten pen (en handschoen) terugdrukken.
En zo deden ze het bij Solex zelf ook , maar dan haalden ze het halve blok uit elkaar om de drijfstang met zuiger en al eruit te halen.
http://album.solex.nl/viewphoto.asp?i=so...614&sw=1093

Last edited by FFAnders; 01/11/11 03:53 AM.

Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
#69195 01/11/11 05:33 AM
Joined: Jun 2009
Posts: 1,161
J
10000km gereden
****
Offline
10000km gereden
****
J
Joined: Jun 2009
Posts: 1,161
Voor het plaatsen van de zuigerpenveer moet je eerst aan een zijde een haakje er af knippen ,dat moet omdat anders de veer verpest wordt door de veer met een tang naar de vernieling te helpen.
Alle zuigerpenveren die loskomen zijn altijs eerst met een punttang naar de kloten geholpen doordat de veren met een tang naar binnen zijn gekepen en de veer dan dus met een te geringe klemkracht in de zuiger zal zitten en daardoor op de lange duur uit de zuiger kan kruipen(heeft niets met de plaatsing van de kromme uiteinden te maken ).
Dus knip eerst een krom pootje van de veer af en daarna de veer wat openbuigen en dan met een tang het overgebleven pootje vastpakken en dan met een draaibeweging weer terug in de zuiger zetten.
Alle nieuwe zuigers en van alle andere soorten zijun de laatste tien jaar altijd met een krom pootje uitgerust ,(dus niet met twee kromme pootjes .

Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
inderdaad kom je die vaker tegen Jan, maar ik heb toch nog diverse nieuwe zuigers met twee van die pootjes.

ik buig ze voordat ik ze monteer ook altijd even naar buiten, maar heb nooit erbij stilgestaan om een pootje af te knippen. Ik denk wel dat het klopt wat je schrijft dus de volgende gaat eerst naar de kapper wink


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Jul 2005
Posts: 1,017
Punky Offline OP
10000km gereden
***
OP Offline
10000km gereden
***
Joined: Jul 2005
Posts: 1,017
Bedankt weer. LeIS inmiddels een PB gestuurd, dus dat zal goedkomen. Fijn zo'n behulpzaam forum.

Ook de tip van de zuigerpenveer zal ik meenemen. De betreffende zuiger en cilinder liggen momenteel bij Jan in Middelbeers, dus dat zal ook wel goedkomen. Is de Solex straks voor het volgend seizoen geheel startklaar en voorzien van weer een vers setje.


Groeten Dolf

In bezit van een: Citroen 2CV6 '87, Solex 3800S, Rapido Confort, Solex Oto '63, Citroen Ami8 Break '72 en Solex 3800 '67 Custom.
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
En dan gaan we lekker rijden he Punky.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Jul 2005
Posts: 1,017
Punky Offline OP
10000km gereden
***
OP Offline
10000km gereden
***
Joined: Jul 2005
Posts: 1,017
Dat is zeker het idee. We rijden met ons kleine clubje vaak mee met de bromvliegers.


Groeten Dolf

In bezit van een: Citroen 2CV6 '87, Solex 3800S, Rapido Confort, Solex Oto '63, Citroen Ami8 Break '72 en Solex 3800 '67 Custom.
Joined: Jun 2009
Posts: 1,161
J
10000km gereden
****
Offline
10000km gereden
****
J
Joined: Jun 2009
Posts: 1,161
Dan zijn deze zuigers al een hele tijd geleden gemaakt.
Ik heb al jaren geen nieuwe zuigers meer gehad waar deze veertjes nog twee pootjes hadden.
Daarmee wil ik niet zeggen dat er geen nieuwe zuigers meer zijn mer veren met twee kromme potjes.
De meeste fabrikanten waren het zat dat er altijd problemen waren met te ver dicht geknepen veren die een eigen leven gingen lijden in de cilinderpoorten.

Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Het weer op spanning brengen van de veertjes doe ik met een platbek tang, de grootste vervorming zit altijd recht tegenover de opening ( grootste buigende moment) ik ga niet BUIGEN aan het veertje maar met de platbektang knijp ik even dat plekje iets platter, simpel en controleerbaar.
springt ook nooit weg uit de tang


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Jul 2005
Posts: 1,017
Punky Offline OP
10000km gereden
***
OP Offline
10000km gereden
***
Joined: Jul 2005
Posts: 1,017
Vandaag een trekkertje van LeIS mogen ontvangen. Bedankt nog.

Nu nog op mijn cilindertje wachten en wat slechter weer en dan kan ik het nieuwe spul monteren voor het komende seizoen.


Groeten Dolf

In bezit van een: Citroen 2CV6 '87, Solex 3800S, Rapido Confort, Solex Oto '63, Citroen Ami8 Break '72 en Solex 3800 '67 Custom.
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
30000km gereden
***
Offline
30000km gereden
***
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
Met mooi weer kun je ook sleuten hoor wink

Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Origineel bericht van: solexnl
Met mooi weer kun je ook sleuten hoor wink


Of boodschappen doen crazy


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Jul 2005
Posts: 1,017
Punky Offline OP
10000km gereden
***
OP Offline
10000km gereden
***
Joined: Jul 2005
Posts: 1,017
Maar ik kan nu lekker rondrijden op mijn nieuwste aanwinst. wink


Groeten Dolf

In bezit van een: Citroen 2CV6 '87, Solex 3800S, Rapido Confort, Solex Oto '63, Citroen Ami8 Break '72 en Solex 3800 '67 Custom.
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Je had er een goeie dag voor whistle


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
30000km gereden
***
Offline
30000km gereden
***
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
Origineel bericht van: Punky
Maar ik kan nu lekker rondrijden op mijn nieuwste aanwinst. wink


Beetje showing off doen ??

Joined: Jul 2005
Posts: 1,017
Punky Offline OP
10000km gereden
***
OP Offline
10000km gereden
***
Joined: Jul 2005
Posts: 1,017
Vandaag ook inderdaad weer een stukje gereden. En geloof me je valt er wel mee op en krijg veel leuke, maar ook verbaasde, reacties.


Groeten Dolf

In bezit van een: Citroen 2CV6 '87, Solex 3800S, Rapido Confort, Solex Oto '63, Citroen Ami8 Break '72 en Solex 3800 '67 Custom.

Moderated by  Joan, John Meisters 

Link Copied to Clipboard
Solex liefhebbers
Solexservice
Solex onderdelen Nederland
Solextochten Roermond
Who's Online Now
0 members (), 114 guests, and 0 robots.
Key: Admin, Global Mod, Mod
April
M T W T F S S
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30
Powered by UBB.threads™ PHP Forum Software 7.7.5
(Release build 20201027)
Responsive Width:

PHP: 5.6.40 Page Time: 0.054s Queries: 70 (0.021s) Memory: 1.1789 MB (Peak: 1.4958 MB) Data Comp: Zlib Server Time: 2024-04-18 23:34:00 UTC
Valid HTML 5 and Valid CSS