Previous Thread
Next Thread
Print Thread
Rate Thread
Hop To
#668 15/09/02 10:22 PM
Joined: May 2001
Posts: 303
Aan het inrijden
***
OP Offline
Aan het inrijden
***
Joined: May 2001
Posts: 303
wie heeft een goeie oplossing tegen het scheuren van de solex carters terwijl de krukas goed is uitgebalanceerd is gaat de ene na de andere kapot inharsen met polyester hars werkt ook niet echt geweldig en een stalen ring om het lager huis aan de rol kant is ook niet echt geweldig heeft iemand daar een goed idee voor?????????


Mvg. Jouke Rottiné
#669 16/09/02 07:35 AM
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Voor mijn special gebruik ik het oude type van der heem carter, deze zijn dikker.
<br>Bovendien heb ik met 2 komponenten siliconen rubber een afdruk gemaakt van de binnenkant, daarna een gipsen replica
<br>die ik volgiet met aluminium. Zo heb ik een precies passend
<br>verstevigings profiel dat ik er tegen aan heb gelijmd.
<br>Tot nu toe is dit carter nog steeds heel ( inmiddels mijn 4e carter waarvan 2 OTO carters)
<br>
<br>Van de winter ga ik hetzelfde doen voor een OTO/3800 blok
<br>helaas zijn er daar minstends 3 verschillende typen van
<br>zodat ik niet kan beloven dat ik eventueel verstevigings stukken beschikbaar kan maken.
<br>
<br>Wat waarschijnlijk beter werkt dan inharsen met polyester is het gebruik maken van Araldit echter dit materiaal is zeer kostbaar.
<br>Ik gebruikte daar veel van op mijn werk om replica's te maken van breukvlakken, in de gebruiksaanwijzing stond dat dit materiaal oa ook voor carter reparaties gebruikt wordt.

Last edited by Joan; 16/09/02 07:39 AM.

Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
#670 18/09/02 09:51 PM
Joined: May 2001
Posts: 303
Aan het inrijden
***
OP Offline
Aan het inrijden
***
Joined: May 2001
Posts: 303
heey joan is dat araldit een soort metaal lijm en kan dat tegen temperatuur schommelingen >??? want dat kan dat polyesterhars volgens mij niet zo goed.en dat verstevigings prof wat jij er tegen carter aan draaid dat valt niet om het deel wat om het het lager heen zit zeker???


Mvg. Jouke Rottiné
#671 18/09/02 10:58 PM
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Araldit is er in soorten maar wat ik op mijn werk ter beschikking had is een zeer stijve pasta die voornamelijk uit metaalpoeder bestaat met een speciale kunsthars.
<br>Door er een tweede component bij te doen hardt het uit na zekere tijd. Het is redelijk temperatuurbestendig , te vijlen en te boren en je kan er zelfs draad in tappen.
<br>Ik geloof dat "tabourel" een tijdje solex carters leverde
<br>"reinforce" die op een dergelijke manier verstevigd waren.
<br>Mijn informatie daarover heb ik eens uitgeleend aan iemand in Bunschoten die het nooit meer heeft terug gebracht.
<br>
<br>de aluminium versteviging die ik gegoten heb valt om het lagerhuis heen. ik moest het wel nabewerken om ervoor te zorgen dat de band er niet tegenaan ging lopen en ook nabewerken omdat door de stollings krimp de maatvoering enigszins verandert. Het is heel veel werk om er één te maken. voordeel is wel dat je de draadeinden voor de cylindervoet een aanzienlijk stuk langer draad kan geven.
<br>twee van mijn vorige carters gingen kapot doordat de cylinder gewoon een stuk carter mee omhoogtrok
<br>dan zie je pas hoe onbegrijpelijk dun zo'n solex carterwandje is en hoeveel luchtbellen er in het originele gietwerk zit het lijkt wel gruyere kaas.


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)

Moderated by  Joan, John Meisters 

Link Copied to Clipboard
Solex liefhebbers
Solexservice
Solex onderdelen Nederland
Solextochten Roermond
Who's Online Now
1 members (otolex), 135 guests, and 0 robots.
Key: Admin, Global Mod, Mod
April
M T W T F S S
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30
Powered by UBB.threads™ PHP Forum Software 7.7.5
(Release build 20201027)
Responsive Width:

PHP: 5.6.40 Page Time: 0.039s Queries: 22 (0.009s) Memory: 0.9464 MB (Peak: 1.0789 MB) Data Comp: Zlib Server Time: 2024-04-25 14:33:48 UTC
Valid HTML 5 and Valid CSS